Har för mig jag läst något om att man inte får rulla upp strömkabeln till laddstationen då detta kan påverka slingan?
Stämmer detta?

Jag ska nämligen installera eluttag typ 2m från laddstationen och laddkabeln är ju rätt lång.

Vad har ni för erfarenhet av detta?
 
Det tror jag inte gör någonting. Däremot fungerar det inte alls att rulla upp själva slingans kabel. Det var det första jag märkte när jag entusiastiskt ville provköra klipparen på en liten fläck.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Ok, det kan vara det jag blandade ihop det hela med. Får testa och se :)
 
skoog84 skrev:
Har för mig jag läst något om att man inte får rulla upp strömkabeln till laddstationen då detta kan påverka slingan?
Stämmer detta?

Jag ska nämligen installera eluttag typ 2m från laddstationen och laddkabeln är ju rätt lång.

Vad har ni för erfarenhet av detta?
Det är riktigt uppfattat. Om saker strular så säger supporten åt dig att kabeln inte får vara ihoprullad. Men det är ju inget som hindrar att du testar med den ihoprullad. Jag har svårt att se vad som är problemet där faktiskt.
 
Henke2 skrev:
Det är riktigt uppfattat. Om saker strular så säger supporten åt dig att kabeln inte får vara ihoprullad. Men det är ju inget som hindrar att du testar med den ihoprullad. Jag har svårt att se vad som är problemet där faktiskt.
Är det inte beroende på årsmodell? Jag har en 2014 som fungerar med ihoprullad kabel.
 
Jag har kört hela somrarna med strömkabeln hoprullad samt även slingan hoprullad eller utdragen i ett stort trassel på ett flertal ställen och jag har aldrig haft några problem. Jag har en 2013 (köpt uppdaterad 2014), om det nu är årsmodellberoende.

Har ni förresten sett den nya färgsättningen på årets husqvarna-klippare? ;)
 
A Haddock skrev:
[...]
Har ni förresten sett den nya färgsättningen på årets husqvarna-klippare? ;)
Stiligt!
hq.jpg
 
  • Gilla
Kapasu68
  • Laddar…
Min 794 går som den ska men när den går in i laddstationen går lampan över i grönt igen efter några sekunder och klipparen backar ut igen för att docka igen. Det står att det laddar i displayen men ändå backar den ut. Vad göra?
 
sethha1 skrev:
Min 794 går som den ska men när den går in i laddstationen går lampan över i grönt igen efter några sekunder och klipparen backar ut igen för att docka igen. Det står att det laddar i displayen men ändå backar den ut. Vad göra?
Kontrollera att stiften på laddaren och blecken inne i roboten är rena. Får den inte tillräcklig kontakt kan den uppträda som du beskriver.
 
Hej worxare.
Jag ska införskaffa robot och väljer mellan rustas clipper 1200 och worx minsta 790. Jag antar att ingen här har erfarenhet av båda två men om så vore fallet skulle synpunkter förstås vara av intresse.
Jag har läst en del här om känsligheten för andra robotor i närheten, hur allvarligt är det ställt? En granne snett över gatan har en husqvarna, skulle tippa på kanske sex, sju meter mellan våra mattor.
Worxen har regnsensor har jag läst. Om jag programmerat den för att klippa vissa timmar och det råkar regna just dessa timmar, tar den då igen tiden någon annan gång eller står den parkerad och förlorar helt enkelt den klipptiden?

Mvh Jonas
 
Nicke Nyfiken
JonasMunding skrev:
Hej worxare.
Jag ska införskaffa robot och väljer mellan rustas clipper 1200 och worx minsta 790. Jag antar att ingen här har erfarenhet av båda två men om så vore fallet skulle synpunkter förstås vara av intresse.
Jag har läst en del här om känsligheten för andra robotor i närheten, hur allvarligt är det ställt? En granne snett över gatan har en husqvarna, skulle tippa på kanske sex, sju meter mellan våra mattor.
Worxen har regnsensor har jag läst. Om jag programmerat den för att klippa vissa timmar och det råkar regna just dessa timmar, tar den då igen tiden någon annan gång eller står den parkerad och förlorar helt enkelt den klipptiden?

Mvh Jonas
Jag har ingen erfarenhet av Clipper1200 men jag har sett den jobba. Tror du står och väljer mellan marknadens minsta/smidigaste och största/klumpigaste maskin i 1000m2 segmentet. Har man liten trädgård eller en relativt komplicerad gräsyta så är Worxen att föredra. Clipper1200 är klumpig och gör sig bäst på öppna ytor.

Om Worxen parkerar pga regn tar den inte igen klipptiden. Den klipper bara under den tiden som den är programmerad att klippa. Och det är så det ska vara. Jag har programmerat min att klippa medan barnen är i skolan och jag skulle inte vilja att klipparen plötsligt går ut på en annan tid för att kompensera för förlorad tid vid regn. För övrigt är regnsensorn inte helt 100. Jag använder inte regnsensorn eftersom klipparen utför ett alldeles utmärkt jobb även i regn.

Jag har en granne med en Robomow och det enda störande med hans klippare är ljudet. ;)
Våra maskiner påverkar inte varandra alls och vi har bara ett staket emellan gräsmattorna.
 
Bra att du nämner att regnsensorn är möjlig att stänga av, det skulle blivit min nästa fråga :)
Som du säger så är storleken på de bägge klipparna minst sagt olika, jag behöver inte clipperns högre kapacitet men gillade bland annat att den klarar att arbeta i regn, vilket ju då också worx gör, det låter bra.
Lutar nog åt worx då, den har ju fördelar i det nätta formatet och den längre garantin.
Hade mest för mig att jag läst att andra robotars närvaro gjort den nervös och rymningsbenägen, skräcken vore ju att worxen åker ut på gatan och försöker klättra upp till husqvarnans slinga...
 
Störningar från andra klippare va vid de tidiga modellerna fram till ca 2013
Min går 40cm från grannens Husqvarna 305 och det är inga problem. Jag hade stenhårt satsat på Worxen
 
Jo, att satsa på worx verkar väl vara det riktiga. Men här skrivs en del om diverse mjukvarustrul några sidor tillbaka, vet någon om roboten har stabiliserats något på den punkten nu till vårsäsong 2016?
 
JonasMunding skrev:
Jo, att satsa på worx verkar väl vara det riktiga. Men här skrivs en del om diverse mjukvarustrul några sidor tillbaka, vet någon om roboten har stabiliserats något på den punkten nu till vårsäsong 2016?
Rustas Clipper och Julas Meec är i stort sett samma maskin. Läser man på deras respektive trådar förekommer det många bekymmer med dem liksom för Worx men samtidigt är det väldigt många som fungerar bekymmersfritt. Jag har två Worx (794E och 790E) och de fungerar i stort sett oklanderligt om man installerar och sköter dem enligt manualen. Grannen har en Meec och den fungerar också bra men den vänder lite omständligt när den klipper och låter betydligt mer än mina gör, dessutom är den lite onödigt stor som redan skrivits. Så vill du inte ha onödigt mycket ljud i trädgården är det Worx du skall välja i övrigt är det nog hugget som stucket vilken du väljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.