Doofer skrev:
Hämtade ut en gex 125-150 ave idag :)
Härligt, jag har bara hunnit provstarta min än och insett att det är dax att skaffa en grovdammsugare ... Är du nöjd med din blå? Vilken modell är det? :)
 
Danne_85 skrev:
Fint! Provkörde min nya Festool ETS 150 idag och känner mig otroligt nöjd med den slipmaskinen, hoppas du blir lika nöjd med din.
Känner mig också riktigt nöjd med min maskin, i alla fall över det lilla jag provat :)
 
  • Gilla
Danne_85
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Härligt, jag har bara hunnit provstarta min än och insett att det är dax att skaffa en grivfsmmsugare... Är du nöjd med din blå? Vilken modell är det? :)
Aa det kan bli ett jäkla dammande om man inte inte har någon vettig dammsugare.
Det är en Gas 35 M AFC, så automatisk filterrengöring.
Tycker den är bra, hunnit provade hel del gips, trä och betong. Sugstyrkan blir aldrig sämre, den bara fortsätter att suga :)
Sen har jag inget att jämföra med, vet att andra lovordar festools dammsugare. Tror mest det har med vilket märke man fastnar för.
Jag själv hade en del blå maskiner sen innan så då föll det sig naturligt att det vart en blå dammsugare :)
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
Är det inköp om man fått det gratis? Vet inte hur mycket det är värt, men fick av min pappa hans gamla gassvetsutrustning.


25627936021_c0eced2451_b.jpg

25723002765_ecd6b3b0ed_b.jpg

25723014335_964d0c71cb_b.jpg

25422291530_c9ef4bd854_b.jpg

25696956976_4e67d8366e_b.jpg

25096396513_110c0a4a36_b.jpg

Det finns mera grejer ännu som jag inte har på bild. Mycket är föråldrat, regulatorerna är väl bäst att slänga, kanske kan gå att modernisera handtaget med backventiler och nya packningar osv. Är ett gammalt AGA X11.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Doofer skrev:
Aa det kan bli ett jäkla dammande om man inte inte har någon vettig dammsugare.
Det är en Gas 35 M AFC, så automatisk filterrengöring.
Tycker den är bra, hunnit provade hel del gips, trä och betong. Sugstyrkan blir aldrig sämre, den bara fortsätter att suga :)
Sen har jag inget att jämföra med, vet att andra lovordar festools dammsugare. Tror mest det har med vilket märke man fastnar för.
Jag själv hade en del blå maskiner sen innan så då föll det sig naturligt att det vart en blå dammsugare :)
Säkert en kanonmaskin, Bosch spöade konkurrensen med marginal i ett test i Fine Woodworking för några år sedan. Bland andra märken ingick Festool. Just den konstanta sugkapaciteten tack vare en välfungerande automatisk filterrengöring avgjorde då.


Lite avis måste jag medge!
//Ronnie
 
  • Gilla
Alexander Gunnarsson och 1 till
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Säkert en kanonmaskin, Bosch spöade konkurrensen med marginal i ett test i Fine Woodworking för några år sedan. Bland andra märken ingick Festool. Just den konstanta sugkapaciteten tack vare en välfungerande automatisk filterrengöring avgjorde då.


Lite avis måste jag medge!
//Ronnie
Var det inte det testet som fick kritik för att de enbart testade utan dammsugarpåsar? Då är det väl ganska självklart en dammsugare med självrengöring vinner.
 
  • Gilla
Scybalum
  • Laddar…
Måste nog bli en sådan vad det lider :)
 
Shakula skrev:
Var det inte det testet som fick kritik för att de enbart testade utan dammsugarpåsar? Då är det väl ganska självklart en dammsugare med självrengöring vinner.
Haha det är väl inte möjligt? Låter otroligt korkat. Typ som att testa utan tillgång till el och komma fram till att batteridammsugare suger bättre än 230V dammsugare....
 
  • Gilla
Mick13
  • Laddar…
Beror ju på om man testar dammsugare eller påsar kanske... :D

Skämt åsido, den detaljen minns jag inte. Ska se om jag kan hitta tidningen och kolla hur testet gick till.

Återkommer
//Ronnie
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
trattalask
Verkar ju onekligen dumt att köra festoolen utan påse då det uttryckligen står att den skall köras med påse. Påsen används som primär filtrering om jag förstod det hela rätt. Sen får man väl hoppas att dom jämförde med samma slangdiameter. Skiljer ju en del på en 35mm-slang som Boschen levereras med och den 27mm-slang som Festoolen levereras med.

Nu försöker jag inte säga ett festool är sämre eller bättre än bosch. Tror båda är utmärka dammsugare.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Gcm 8 sjl + gta3800 för 5k. Nu ska här sågas lister!
 
  • Gilla
untha och 1 till
  • Laddar…
Blev lite nyfiken, är online medlem på FWW och snokade upp testet http://www.finewoodworking.com/tool-guide/article/tool-test-hepa-shop-vacuums.aspx

Jodå, dammsugarna är körda utan påse eftersom "ingen använder de dyra påsarna ändå". De testade initial luftflöde, ljudvolym samt luftflöde efter en stunds användning (=när filtret kloggat igen på alla utom Boschen). Festoolen ser ut att vara testad med 27mm slang.

Om man bortser från att filtret kloggar igen (typ om man tänkt köra med cyklon) så tycker jag Fein är klar vinnare i testet, låg ljudvolym (74 vs 91 db för Boschen) och högt flöde (90 vs 86 cfm vad nu det står för).

Festoolen låg ljudvolym (72dB) men också lågt flöde vilket kanske inte är så konstigt om det är tunna slangen.
 
trattalask
Underlig logik som leder till ett dåligt test med andra ord.
 
När var testen gjord? och vilken av Bosch maskiner var med. En test som är utförd som ni beskriver och jag inte kan se eftersom jag inte är medlem verkar ju helt tokigt upplagd och måste ju vara helt missvisande.

Jag är hur som helst helnöjd med min maskin men kan hålla med testet om att påsar och filter är inte billigt.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.