teed skrev:
Har haft hyvel utbildning för min 4åriga kille, snacka om att han gick all in :)

[bild]
Vilken underbar bild, är det kanske det första ögonblicket i hans liv när livslång kärlek till trä uppstår? Pojken i fokus och allt annat suddigt, de små händerna som greppar den stora hyveln, den koncentrerade blicken på arbetet! Helt klart bästa bilden på BH.
 
  • Gilla
Bernieberg och 7 till
  • Laddar…
Igår gjorde jag lite allt möjligt: en dutchman på en gammal bräda jag ska använda till att bygga en dörr med, jag och dottern (3 år) sågade till delarna till en fågelholk, jag gillade vidare på min improviserade systainerinredning, och jag premiärade spånhyveln i ett faktiskt projekt: yxhandtag.

IMG_20160314_021120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Helgens jobb, pysslade om lillfräsen lite, den behöver all kärlek den kan få.Ny sula till både fjädrande och fix bas samt anhåll, de som följde med fräsen hade en del övrigt att önska.

Så, ett simpelt anhåll till fjädrande basen och ett med inbyggt sidoutsug till fixa basen. Sugadaptern är egentligen till en festool 1400, skulle ha den som kommer med festools kantfräs men pga logistiska omständigheter blev det denna istället. Vet inte om jag kommer använda fjädrande basen alls, den är rapplig (som jag nog skrivit tidigare), finns inga linjärlager eller ens bussningar i pelarna, det är metall mot metallglid som gäller och det är gott om glapp.

Ja sen har jag byggt på en liten fräsjigg men den blev inte riktigt klar, kommer en annan dag.

Edit. Om man tänker efter före går det att göra ett anhåll som passar båda basarna.

DSC_0325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0326.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0328.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Moltas och 3 till
  • Laddar…
Jag och dottern spikade ihop holken vi sågade till delarna för igår. Vi hann till och med få upp den, precis innan mörkret la sig.

IMG_20160314_180722.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ensålänge har ja hunnit med att installera och funktionstesta en brandgaslucka på taket.
DSC_0376.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Helgens jobb, pysslade om lillfräsen lite, den behöver all kärlek den kan få.Ny sula till både fjädrande och fix bas samt anhåll, de som följde med fräsen hade en del övrigt att önska.

Så, ett simpelt anhåll till fjädrande basen och ett med inbyggt sidoutsug till fixa basen. Sugadaptern är egentligen till en festool 1400, skulle ha den som kommer med festools kantfräs men pga logistiska omständigheter blev det denna istället. Vet inte om jag kommer använda fjädrande basen alls, den är rapplig (som jag nog skrivit tidigare), finns inga linjärlager eller ens bussningar i pelarna, det är metall mot metallglid som gäller och det är gott om glapp.

Ja sen har jag byggt på en liten fräsjigg men den blev inte riktigt klar, kommer en annan dag.

Edit. Om man tänker efter före går det att göra ett anhåll som passar båda basarna.

[bild]

[bild]

[bild]
Gillar starkt att du håller en sån oerhört hög finish på det du tillverkar själv. Är det bitar av bok och björkplywood du använt dig av?
 
Tack. Yes, korrekt. Alla jiggar och såna här prylar byggs numera i björkplywood och bok. Gillar att det ser enhetligt ut i verkstan och vill inte blanda en massa olika material. Bok är formstabilt och bra och går att gänga väldigt bra direkt i trät, ner till M5 i alla fall.
 
  • Gilla
Moltas och 1 till
  • Laddar…
Måste stämma in i hyllningen, det ser väldigt arbetat ut! Själv gör jag lite halvslarviga prylar när det skall användas i verkstaden vilket ju egentligen är helt fel tänkt - när man inte har det som jobb borde man ta varje tillfälle till övning i akt! ;)

Vore kul att ha lite mer bok till hands, det verkar ju vara ett trevligare material än furu...
 
Jag föredrar "mekanobygge" när det byggs sånt här, Maskinskruvar och gänginsatser och liknande. Ytterst sällan jag använder lim eller träskruv i en jigg, brukar alltid skruva isär och ändra ett par gånger innan jag är nöjd och det är svårt om det är limmat ihop.

badtastex halslarviga prylar? Vad jag sett av din verkstad så ser det inte direkt halvslarvigt ut;)
 
Ola C skrev:
Tack. Yes, korrekt. Alla jiggar och såna här prylar byggs numera i björkplywood och bok. Gillar att det ser enhetligt ut i verkstan och vill inte blanda en massa olika material. Bok är formstabilt och bra och går att gänga väldigt bra direkt i trät, ner till M5 i alla fall.
Hur tror du Ask står sig jämfört med bok. Det är väl lika hårt åtminstone? Jag har möjlighet att handla ask (till bra pris) tveksamt om han har någon bok dock.
 
Ask funkar bra, speciellt om man får det billigt. De flesta träslag funkar väl ganska bra att ha som mekanikkomponenter, så länge de är torra och har bra fiberstruktur.
 
Idag har jag mest städat i boden, men jag har också tillverkat ett blad med konvex profil till min färgskrapa. Samt hämtat ut två profilhyvlar jag ropade in av oklar anledning. När man fingrar på dem känner man att det skulle kunna bli en vana, eller kanske till och med en ovana...

IMG_20160315_214126.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20160315_214018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20160315_213912.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Läckert, och företaget finns kvar: http://www.tyzacktools.com/
Jag lyckades ta mig dit för ett par år sedan och kom fram 5 minuter efter stängningsdags. :(
Får se om det lyckas bättre när jag ska till London igen nu i maj. Men jag misstänker att just dessa modeller har utgått ur sortimentet...
 
jac skrev:
Läckert, och företaget finns kvar: [länk]
Jag lyckades ta mig dit för ett par år sedan och kom fram 5 minuter efter stängningsdags. :(
Får se om det lyckas bättre när jag ska till London igen nu i maj. Men jag misstänker att just dessa modeller har utgått ur sortimentet...
Dåligt timat det där med att komma strax innan stängning. Jobba på det.

Enligt en annan säker källa var Tyzack på 36 Old Street 1861-1892, vilket daterar denna hyvel till runt 150 år. Det ska bli kul att slipa upp bladet och testa!
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.