Hittills har ni varit betydligt bättre en Hikvision support som är helt obefintlig. Jag har kontaktat dem när jag fick kameran och de bara sa att de ger support bara om man köper deras kameror via en av deras auktoriserade distributörer :thumbdown:

Kameramodell är DS-2DE2202I-DE3/W. Men jag tror det spelar inget roll vad är det för modell eftersom jag har sett att många Hikvision kameror har bara 3 plintar för larmet exakt som min.

Jag vet inte vad jag ska säga, det känns att vi är på ruta 1 igen :( Jag försöker googla fram lite mer info med det verka som ingen har aldrig kopplat nåt liknande. Säg att vi hade inte sett manualen, hur skulle ni ha kopplat input? Som i RilleRocks första skiss?
 
R
Ungefär 99% av alla Hikvision som säljs på nätet är nån typ av kinesisk piratversion (ibland dock genuin hårdvara men egen "international firmware") så jag förstår dem.
 
D
bossebyggarn skrev:
]Varför du börjar kräva att jag visar dig SBSC-certifierade kameror förstår jag inte när det inte ens nämnts. Själv föredrar jag en kamera som fungerar och går att använda framför en som är certifierad.
Orkar inte bemöda mig att svara någon som inte kan läsa. Om du vill använda dina kameror till detta ändamål så får du väl göra det. Ingen larminstallatör kommer hålla med dig.
 
  • Gilla
FLR och 1 till
  • Laddar…
R
DMOL skrev:
Orkar inte bemöda mig att svara någon som inte kan läsa. Om du vill använda dina kameror till detta ändamål så får du väl göra det. Ingen larminstallatör kommer hålla med dig.
Om en larminstallatör godkänner en kamera som falsklarmar för snöflingor så är det väl ändå inte bara kameran det är fel på.

I stället för att du avviker ännu mer från det jag ursprungligen kommenterade så kvarstår det faktum att ditt påstående om rörelsedetektering utomhus är helt felaktigt. Att generalisera och sprida osanningar bara för att man själv har misslyckats med en installation tycker jag är fel.

Den bildanalys som även de flesta billigare kameror har nu för tiden är full tillräcklig för att variera känsligheten med stor precision. Det är först när man vill skilja på objekt med liknande storlek och liknande rörelsemönster som det börjar bli komplicerat (dvs dyrt), t ex att skilja på rådjur och människor. Att skilja snöflingor/insekter/vajande träd osv från människor är inga som helst problem för en normalbegåvad kamera.
 
Italiese skrev:
Hittills har ni varit betydligt bättre en Hikvision support som är helt obefintlig. Jag har kontaktat dem när jag fick kameran och de bara sa att de ger support bara om man köper deras kameror via en av deras auktoriserade distributörer :thumbdown:

Kameramodell är DS-2DE2202I-DE3/W. Men jag tror det spelar inget roll vad är det för modell eftersom jag har sett att många Hikvision kameror har bara 3 plintar för larmet exakt som min.

Jag vet inte vad jag ska säga, det känns att vi är på ruta 1 igen :( Jag försöker googla fram lite mer info med det verka som ingen har aldrig kopplat nåt liknande. Säg att vi hade inte sett manualen, hur skulle ni ha kopplat input? Som i RilleRocks första skiss?
Om du har kameran tillgänglig så kan du väl prova om det går att trigga kameran genom att lägga ihop gul/röd och gul/svart kabel, konfigurera kameran för NO för testets skull, jag skulle bli förvånad om det inte fungerar.

Du bör väl ha en ren reläutgång på larmet som du kan koppla in kablarna direkt till om ovanstående fungerar.

Ca 1.40 in i den här videon kan man se hur enkelt det brukar vara att koppla, vad han säger gick mig förbi..
https://www.youtube.com/watch?v=PPOLYiCnShQ

Lycka till!
 
Någon som provat Flirs kamera?
 
bossebyggarn skrev:
Detta är givetvis 100% smörja. Varför hittar du på sånt här och framför det som om det vore fakta?
De allra flesta kameror för utomhusbruk,även de billigare, är otroligt kompetenta med avseende på rörelsedetektering, i såväl dagsljus som totalt mörker. Du kanske missade att hitta sidan med inställningar?
Du har har ingen aning om vad du talar om...

Motion detection även på de allra finaste Axis kamerorna (15.000:- och upp) är inte något vidare att lita på.

Antingen sätter man dem i läge så de triggar på minsta lilla pixelförändring (massor av larm) eller så får man ställa ner dem så pass mkt att du riskerar att inte få ett larm även om tjuven dansar jitterbugg framför kameran.

Du har uppenbarligen inte ens testat en övervakningskamera.

Och innan du kommer med att jag inte vet vad jag snackar om så kan jag nämna att jag idag kör ett Axis system för ca 100K.

Har även testat andra märken som Sony, Panasonic, Kina kameror m.m. och Axis är en klass för sig.
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
bossebyggarn skrev:
Så bara för att du gått och köpt den absolut sämsta kameran som finns på marknaden (dessutom 8 stycken istället för att utvärdera en först?), alternativt inte klarar av att konfigurera den, så betyder det att det är helt omöjligt att det finns någon kamera som faktiskt fungerar? Vilken logik.

Om det är "pixeldetektering" som du kallar det, har ju ingenting med saken att göra, det är ju bara input till bildanalysen där det sedan avgörs om det det ska triggas ett rörselselarm eller ej. Om din kamera reagerar på snö eller moln som rör sig så är din kamera skit. Så enkelt är det. Varför du börjar kräva att jag visar dig SBSC-certifierade kameror förstår jag inte när det inte ens nämnts. Själv föredrar jag en kamera som fungerar och går att använda framför en som är certifierad. Jag har installerat betydligt fler än 8 sådana.
Och vad är märket på dessa superkameror du talar om?

Igen du har ingen susning om vad du talar om...

Antingen kör man motion detection i kameran vilket ger exakt problemen DMOL skriver eller så kopplar man in en PIR till kameran men då är det en helt annan sak.

Sluta skriva en massa saker här som inte stämmer.
 
Angående Kamera och Larm.

Jag hade kopplat så att om Larmet drar igång så tas det en bild eller videoklipp på alla kameror och skickar detta som ett email eller till larmcentral eller hur du nu vill göra.

Låt inte kameran trigga larmet för det kommer ge dig en massa fellarm även vad vissa oseriösa personer här påstår.

Sen kan du ju låta kamerorna spela in hela tiden och skicka larm från egna motion detection eller PIR eller hur de nu är utrustade men låt det ske utan inblandning av ditt larm.

Jag kör idag ett DSC Neo larm för ca 30K och ett Axis system för ca 100K.

Dessa system är ihop kopplade endast så som jag förslår längre upp dvs vid Larm från DSC skickas bilder och film ut.

Sen så spelar jag ju givetvis in allt 15 dagar bakåt (har inte hårddisk utrymme för mer när jag kör 11 Kameror i 1080p och 25 FPS) och låter kamerorna skicka larm med via e mail just nu. trots att de är inkonfade och inställda så gott jag klarar av så får jag ca 50-100 mail om dagen från kamerorna.

Tänk vad kul om dessa hade triggad larmet, då hade mina grannar eldat upp min kåk.

Inomhuskameror kan man ju skippa motion detection på och köra med externa PIR men utomhus blir det för mig förlånga avstånd, jag har iaf inte hittat PIR som går längre än 15 meter för utomhusbruk. kanske finns men då lär de kosta en förmögenhet.
 
Om jag fattat saken rätt kan ju rörelsedetektering göras direkt i kameran eller i någon central mjukvara. Funkar rörelsedetektering lika dåligt i båda fallen?

Vilka är de mest avancerade kommersiellt tillgängliga mjukvarorna för video analys? Det känns som att denna teknik kommit mycket längre än vad indikeras vara standardfunktionalitet här. Ex, att följa personer, bilar, djur (och därmed förstå att det är just det) är teknik som finns idag men här pratar vi om att räkna förändrade pixlar.

Det är givet att en PIR funkar bättre än att räkna förändrade pixlar, men det måste finnas mjukvara som gör videoanalys på en betydligt högre nivå än så.
 
D
Mjukvara som bygger på vektoranalys etc är naturligtvis att föredra. Frågan är dock varför man vill använda sådan analys för att generera larm när allt förtfarande bygger på pixelanalys vilket är en stor nackdel. Det finns en anledning till att det sitter en operatör och övervakar IVA-system elller liknande. En människa genererar ett positivt och ett negativt signalmönster vilket IR-detektor kan använda för att fastställa att det verkligen rör sig om en människa, medan andra objekt generar olika signalmönster för respektive sensor och därmed kan fastställa att det rör sig om andra objekt.
 
Tycker du tänker lite kort. I princip kan man ju tänka sig att man känner igen ett ansikte och bara larmar när det kommer folk man inte känner igen. Sådant är svårt att göra med en PIR..... men jag har som sagt inte riktigt klart för mig om dessa system nått "konsumentledet" ännu...
 
Det är som du säger, det har verkligen inte nått konsumentleden. inte heller företagsleden.

Har en vän som installerar AXIS system med lite olika styrsystem, ibland Milestone, ibland Siemens osv...

De är inte bättre än Axis egna camera station som iaf jag tycker är riktigt bra.

Någon form av videoanalys går inte att göra i något av dessa system och skulle dra enorma mängder med datakraft om du har flera högupplösta kameror på dygnet runt.

Det sitter en eller flera personer och blänger på skärmar än i dag, billigaste och säkraste sättet att utvärdera övervakning. kul jobb nä verkligen inte ;-(
 
D
MathiasS skrev:
Tycker du tänker lite kort. I princip kan man ju tänka sig att man känner igen ett ansikte och bara larmar när det kommer folk man inte känner igen. Sådant är svårt att göra med en PIR..... men jag har som sagt inte riktigt klart för mig om dessa system nått "konsumentledet" ännu...
Ja, i mission impossible-filmer är allt möjligt. Testa kör open source av regskyltavskanning så kommer du se hur tillförlitligt det är och jämför sedan med det system man byggt för trängselskatt eller polisens ANPR-system där man inte använder traditionella kameror.
 
Du fortsätter att vara trångsynt. Det är inte bara i filmen som detta händer. Jag kan inte området så bra själv men en snabb googling konstaterar att man kan göra mycket utan att ha en hel datahall för beräkningar:

https://www.youtube.com/watch?v=uQtaFaI54Ks

Det går säkert att hitta många fler exempel, jag bara tog första bästa som gjorde något mer än jämföra pixlar. Här följer man objekt och skulle ju faktiskt också kunna trigga ett larm om någon inte har företagets tröja på sig....:)

Här görs ju faktiskt det vi suktar efter:

http://www.aventuracctv.com/sv/Intelligent-Video-Analytics-Software/


Det skulle vara intressant att förstå vad som krävs bakom detta för att göra analysen i realtid, antagligen mycket mindre än man tror.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.