scim skrev:
Osb + gips. Det var ett helvete att skruva fast skivorna i stålreglarna.
Hur resonerade du kring OSB och ev. fukt (källare)?

Jag tror jag vet varför jag inte blir klar.. jag funderar, och funderar och...
Vår källare är torr och fin sedan några år, då grävde upp framsidan och delade på dagvatten och dränering, men jag kan inte släppa tankarna.. :banghead:
Reglarna är ju där så nån form av skivor blir det, en tanke var dubbelgips, men gipsen är ju pappklädd som lär kunna mögla om det blir fuktigt, försämrar man nåt läge med OSB?
Så länge det är torrt lär det ju inte vara ett problem, och skulle det bli fuktigt blött (gud förbjude) så lär man ju få laga med slägga och tigersåg osv.. och då spelar ju skivan bakom gipsskivan mindre roll - eller förbiser jag nåt? :)

Ena dagen är tankarna klinker.. nästa funderar jag på platon och trägolv, men jag undrar om det inte blir klinkers.

Sen som lite lök på laxen lär jag såg upp större hål i källarväggen där trappen kommer ner, tidigare var det källaringång där. Frågan är om man ska leja bort det jobbet, känns dammigt. Och detta för att sedan bygga en seriösare trapp ner till rummet.

Nästan så man skulle gjort en källarprojekttråd, tvättstugan på andra sidan väggen står på tur den med. :)
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Hur resonerade du kring OSB och ev. fukt (källare)?
Jag har som sagt bara reglat ut innerväggarna, ytterväggarna är putsade och målade. Men jag hade nog kunnat regla ytterväggarna och smacka på osb+gips och ändå sovit gott om nätterna. Jag har numera en nydränerad, torr källare, och jag har svårt att se att väggarna ska ta skada med en ventilerad luftspalt. Ang gips vs osb så känns det ju som att pappen på gipset möglar tidigare än osbskivan.

Jag har lite av varje på golven i min källare, nålfilt i gymmet, målad betong i förrådet, platon + laminat i hallen, klinker o golvvärme i tvättstuga/relax. I pannrummet är det bara betong, men jag ska nog klinkra där när jag byter panna i sommar.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Nästan så man skulle gjort en källarprojekttråd, tvättstugan på andra sidan väggen står på tur den med. :)
Gör det!
Så kan jag följa denna inför vårt projekt.

Frugan vill ha källaren klar till jul 2016 och det skall göras typ allt.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
trattalask
Ikväll har jag målat i fönstersmygar och mjukfogat i hörnet mellan murstock och nygipsade väggen.
 
Jag har slipat vagnstyckena i trappen och tror (hoppas) att jag äntligen är klar med underarbetet. Jag har dessutom lovat mig själv och det lilla förnuft jag har kvar att aldrig någonsin renovera en trapp igen. Den gröna heltäckningsmattan med laxrosa vagnstycken var tvunget att bli av med, men fy f-n vad jobb det är att få underarbetet någorlunda bra. Jag har sänkt förhoppningarna från snyggt till "rustikt", huset är ju ändå från 1909 😁
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
FredrikR skrev:
Hur resonerade du kring OSB och ev. fukt (källare)?

Jag tror jag vet varför jag inte blir klar.. jag funderar, och funderar och...
Vår källare är torr och fin sedan några år, då grävde upp framsidan och delade på dagvatten och dränering, men jag kan inte släppa tankarna.. :banghead:
Reglarna är ju där så nån form av skivor blir det, en tanke var dubbelgips, men gipsen är ju pappklädd som lär kunna mögla om det blir fuktigt, försämrar man nåt läge med OSB?
Så länge det är torrt lär det ju inte vara ett problem, och skulle det bli fuktigt blött (gud förbjude) så lär man ju få laga med slägga och tigersåg osv.. och då spelar ju skivan bakom gipsskivan mindre roll - eller förbiser jag nåt? :)
Är du väldigt orolig så kan du lägga tankarna mot minerit/ivarit eller någon annan 100% mögelfri skiva.

Men det är ju klart att det blir dyrare, och i alla andra aspekter sämre. ;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
D09 skrev:
Testar av ljudanläggningen med de nya inbyggnadshögtalarna

Tycker den fungerar hur bra som helst som hemmabio etc

Fick tom godkänt av min farsa som brukar vara kritisk till mina impulser 😳

När jag började disskutera även en inbyggnads sub så fick han nog dock 😂
Jag körde med sub i väggen i förra bostaden på en plats där det blev en rätt stor låda pga hur väggen var byggd. Funkade jättefint.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Veckans "efter jobbet" projekt - Tvättstuga! Idag slutade man tidigt så dags att ta tag i golvet...

Håltagaren var här och borrade nytt hål för Fresh fläkt, nya fönster till källaren kom i tisdags så endast ett monterat. Återstår då golv samt taksänkning innan man kan ta tag i finliret med inredning för tvätt maskin och torktumlare som skall stå till hö i bild. Till Vä blir det grovho samt förvaring med överskåp som döljer lådan för utkastaren. Måste bara hitta annat än IKEA då det är lite lågt till tak. 2180mm nu och det måste sänkas för belysning och eldragning.

IMG_1404.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jumos och 5 till
  • Laddar…
slacker skrev:
Veckans "efter jobbet" projekt - Tvättstuga! Idag slutade man tidigt så dags att ta tag i golvet...

Håltagaren var här och borrade nytt hål för Fresh fläkt, nya fönster till källaren kom i tisdags så endast ett monterat. Återstår då golv samt taksänkning innan man kan ta tag i finliret med inredning för tvätt maskin och torktumlare som skall stå till hö i bild. Till Vä blir det grovho samt förvaring med överskåp som döljer lådan för utkastaren. Måste bara hitta annat än IKEA då det är lite lågt till tak. 2180mm nu och det måste sänkas för belysning och eldragning.

[bild]
Vad får man ge för ett hål, för ventilation, mellan tummen och pekfingret?
Skulle nog behöva 3st.
 
Förlåt, kan inte låta bli... Men du undrar om det blir ett stort eller litet hål i plånboken? :D
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Vad får man ge för ett hål, för ventilation, mellan tummen och pekfingret?
Skulle nog behöva 3st.
Sjukt svårt att säga med tanke på att håltagarens växellåda rasade 10 mil från huvudstaden för ett par veckor sedan och jag ställde upp och hämtade honom med familj. Således kostade mina hål ca 20 liter blyfri 95 och 4 timmar en söndag eftermiddag.
Fick ett i badrummet dessutom, grunden var betonghålsten och så pass mjukt att det kunde torrborras.
Tog cirka 45 min med riggning, borrning, flytt rigg och borrning samt lasta bilen igen.

Vet att dom tar ett ganska så stadigt belopp bara för etablering som startkostnad och sedan betalt för diameter och djup.

Jag skulle säga att det nog blir billigare att handla denna:

https://www.vidaxl.se/p/140225/karnborr-diamant-102x400-mm

Tillsammans med denna:

https://www.vidaxl.se/p/140215/borrmaskin-diamant-crx-63-1400w

Och göra en "styrplatta" som fästs i väggen eller stöttas mellan golv och tak.

Om du inte känner en håltagare med risig växellåda vill säga? ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Det går även att hyra en kärnborr med tillhörande maskin för ca 500 per dag. Ska man borra mycket så slits ju borren mer och då blir det dyrare men man får i alla fall proffsgrejer som utan problem gör hål i allt. Jag hyrde en kärnborr häromåret och den tuggade sig igenom armering och allt utan problem.
 
Krilleman
Mina hål här hemma kostade inte heller många kronor, jag fick 24 hål i källarväggarna för värme, vatten, ventilation och radonsanering mot att jag hjälpte honom hemma lika många timmar som han var här. (y) Det tog nästan en hel lördag för han, men så jag fick glatt hjälpa honom två kvällar med hans värmesystem. Och nu har jag inga gamla rör i mitt hus längre!

Sen kom han tillbaka och borrade fyra extra hål som hade tillkommit under renoveringens gång. Det skulle han ha "innestående" tills han renoverade badrummet. Men det är fyra år sen nu. Så jag får nog ringa honom och fråga hur det gick med det där badrummet...

Normalt tar denna firma 2000:- i framkörningsavgift och en fast summa för varje hål & mm som borras.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Tjänster och gentjänster, där har ju ni hantisar en klar fördel :).

Jag har i vart fall ännu inte lyckats deala till mig något byte med en hantverkare ännu. Intresset för arbetsprocessoptimering och return-of-investment kalkylering verkar rätt lågt bland snickarna här i alla fall :D
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Ja jag sladdade förbi på Cramo nyss för att kolla bilmaskin till tvättstuga (avloppsflytt mm).
Han förslog kärnborr på en handmaskin med SDS Max fäste och sedan ett V (i trä) på väggen som styr innan den börjar äta sig inåt. :)

Alltid inspirerande att träffa på kunnigt folk.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.