Visst går radiomodulen direkt på batteriet också?

På Rev7 kommer ju radions VCC från BAT-bygeln, och sen går den vidare till 3.3v. VOUt från boostern och regulatorn i 5v versionen går ju precis under byglarna för bat och reg, så på rev7 är det väl bara att dra banan nedåt och ansluta på banorna under byglarna. Capture.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen hur du får göra på Rev8 vet jag inte, har inte filerna. :)

Så om jag har rätt bör jag kunna kapa banan från BAT>RADIO+ och tjyvkoppla från vänstra REG-hålet till RADIO+. Då blir Mysx 3.3v från boostern också.
 
Redigerat:
Ett tips när det gäller att bygla, lärde mig detta från ett kinesiskt kit, ta ett av de avkapade benen till t.ex kondensatorn till radion och dra igenom och löd fast, lite smidigare än att löda ihop tjocka ben.
 
  • Gilla
Sundberg84
  • Laddar…
@ekblom Förstår hur du tänker - men svårigheten (och det fiffiga) med PCB är ju att du kan köra både Batteri/5v och RAW) och i fallet du har en 5v Arduino med "Reg" eller "RAW" kommer ditt förslag innebära att du skickar 5v till radion.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är också att du inte ska använda 3.3v från booster till radion utan strömmen till radion vill du ha direkt från batteriet som så är fallet på pcbn. (Finns massor om detta på Mys. forumet att läsa) och därav BAT byglen. (Annars skulle du bara kunnat bygla över volt. regulatorn.

Eftersom boostern är en dead-end när man använder reg är jag osäker på att detta går utan extra komponenter (dioder)... har tänkt nu i några minuter utan att lyckats... men ibland tar det ju lite längre tid att dra igång kärnkraftverket... ska ge det en runda till i kv när ungarna sover.
 
Redigerat:
  • Gilla
ekblom
  • Laddar…
Men ger inte voltregulatorn 3,3v?

Kräver inte radiodelen 3,3v? Tydligen inte för den går igång på 2,4v som en av mina noder får från sitt batteri...

Och för övrigt, stort tack för denna, riktigt smidig att ha som bas. :)
 
Radio går på allt mellan 3.3 till 0.9v. Det motsvarar vad boosters kan arbeta med också.
 
Kör en snabb uppdatering, varit lungt med nyskapande på sistone.

Hijack en utomshusbelysning
Jag köpte mig en utomhusbelysning med rörelsedetektor och hade en idee om att försöka MySensorifiera denna... ville helt enkelt få en notifikation om den gick igång samt manuellt kunna tända och släcka ljuset.

1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte byta ut den främre PCB mot en egen med hela projektet föll när jag inte kunde få in några av mina PCB i lampans behållare (Saknade typ 2mm!!!) Frustrerande och för tillfället ligger denna på hyllan.

Test av AC/DC PCB

Som jag skrivit tidigare har jag skapat en AC 240v till 5v DC PCB där jag använder en HLK-PM01. Är fortfarande väldigt försiktig när det gäller 240v och de faror som kommer med detta men har börjat testa min PCB i en kontrollerad miljö (den som inte testar får inget veta!)

Här en nod jag byggt i en IP klassad box med ljussensor, temp, luftfuktighet samt rörelsedetektion.
2.JPG
Korkat av mig att försöka mäta temp strax brevid en volt regulator/ AC/DC konverterare eftersom den avger en del värme.

Har jobbat vidare på min AC/DC PCB, dels en rev 3.1 då jag läst mycket kring avstånd (creepage and clearance) på AC delen på min PCB. Jobbar också på en rev 4 som blir ännu mindre och plattare där jag använder SMD komponenter istället för en färdiga komponenter som lödas fast.

Easy PCB
Har uppdaterat och fått min rev 8! :x av Easy PCB som jag skrivit om tidigare.
Tidigare har fungerat fint så det ända nya har varit att trycka ihop komponenterna lite för att få den ytterligare lite mindre (utan att göra det svårt att använda).

3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MySensors tävling
Än finns tid att skapa något och försöka vinna tävlingen - fina priser och oändlig ära :) In och kolla!

3d case
Har gett mig på att i Sketchup försöka göra en 3d byggd dosa till min AC/DC nod... inte helt lätt... det blev bra efter många timmars arbete i Sketchup:

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skickade den till en kille i Växjö på 3dhubs.com för printing men det gick ju åt skogen... blev en massa fel när 3d printern började skriva ut och vi härjade fram och tillbaka med olika verktyg för att rätta osv... nu ligger den nog på posten efter fjärde försöket.

Får lära mig mer om 3d modellering - tips mottages gärna!!!
 
Redigerat:
  • Gilla
vallevall
  • Laddar…
20160225_134919.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick mitt 3d case idag... ganska bra men har en del kvar att lära... tillbaks till ritbordet.
 
Från 3d designade custom skal till... ja...

20160227_140310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tittade till en av mina utomhus noder idag... fungerat fint i några månader än så länge.
Hoppas det kommer en tävling om sämsta förpackningen någonsin... då vinner jag lätt.
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
Riktigt sugen på att bygga mig en "magic mirror" med raspberry (https://www.raspberrypi.org/blog/magic-mirror/) Verkar inte som något större project men jag vill lägga till lite funktioner.

Först och främst säkerhet, den måste hålla koll på temperatur/ström och kunna slå av sig själv om det blir fel och risk för brand. Eventuellt lösa det med någon temperatur säkring... eller relä och temp mätare... får se.

Jag vill inte heller att skrämen står på 24/7 utan den ska kunna stänga av sig själv när vi inte är hemma och/eller inte använder den. Här kommer MySensors in i bilden... får blir något sådant.
Eventuellt en motion detektor som stänger av skärmen om det inte förekommit rörelse senaste tiden, samt möjlighet att stänga av den när larmet är påslaget...

Vill också ha möjlighet att skicka info/temp/data från min controller/mysensors till denna nod... får väl gå via nätverket, json kanske...

Tips och ideer mottages tacksamt!
 
Sundberg84 skrev:
Först och främst säkerhet, den måste hålla koll på temperatur/ström och kunna slå av sig själv om det blir fel och risk för brand. Eventuellt lösa det med någon temperatur säkring... eller relä och temp mätare... får se.
Inom elsäkerhetsprovning brukar man räkna allt som har en effekt under 15 W som "icke brandrisk". Du behöver komma upp i över 300 grader för att antända bomull.
 
Tack @Nerre för infon... har du mer info/hemsidor kring elsäkerhetsprovning så hojta.
Eftersom jag kommer köra en raspberry pi behöver den en 240v till 5v telefonladdare typ... denna kommer byggas in bakom skärmen i själva spegeln... det innebär en risk tycker jag.

Har kört 73 grd säkringar innan, och det blir nog en liknande. 73 grader bör detta bygge INTE komma upp i och skulle den det känns det säkrare att allt dör.
 
Njäe, jag har jobbat med det i 15 år bara, men inte nu längre.

Laddaren kan väl placeras i vägguttaget som ska mata spegeln? Då har du bara 5 V fram till spegeln.

Sen ska ingen godkänd laddare börja brinna bara av att placeras bakom en spegel. Den största risken om en laddare blir för varm är att isoleringen i trafon (sitter trafo även i switchade laddare) blir för varm så den smälter och det blir risk för elchock.

Undvik att köpa nån skum piratladdare.
 
  • Gilla
Sundberg84
  • Laddar…
Jag har ett ställe med en brytare jag inte använder (mitt på en vägg), där jag tänkte mata allt till spegeln. Det kommer altså bli så att hela vägguttaget sitter bakom spegeln. Tack för infon!! :)
 
En snabb nod, egentligen mest för att testa RAW input (oregulerad ström från 5-12v som sedan reguleras av den interna volt regulatorn på arduinon) på min PCB... men samtidigt behövde jag en rörelsedetektor i hallen ovanför våra sovrum. Denna kommer tjäna som ny nattvakt och tända upp belysningen lite försiktigt (40%) till hallen om någon behöver gå på toaletten.

Gjorde en klassiker, körde 3.3v Arduino (för att spara batteri), men glömde att min motionsensor behöver 5-20v... suck, körde ett 9v batteri till RAW. För att få plats i mitt hölje (en uttjänt brandvarnare) behövde jag tar bort delen på PCBn med batterymätaren... så nu kör jag i blindo.

Inte mitt stoltaste verk men det fungerar fint:

20160306_193254.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160306_201821.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår bara att se hur länge 9v batteriet håller... den triggas ju en del (220 ggr än så länge idag (On + Off).
 
Redigerat:
  • Gilla
ErrK
  • Laddar…
Just nu är det inte 100% fokus på mitt HA - det har varit mycket födelsedagar för barn och annat som är viktigare. Lite smått har hänt dock:

Samsung TV mod
Jag beställde en seriel - arduino för att kunna mäta statusen på min tv: http://forum.mysensors.org/topic/2965/lg-tv-controller. Med denna skulle man även kunna styra TVn från Domoticz. Perfekt när man går hemifrån att ha en dubbelkoll att TV är avslagen, och även en bra sensor för att larma inför natten.

Dock uppstod problem. Min Samsung har en 3.5plug som serviceport istället för en RS232. Försökte modda lite:

20160312_193903.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får dock ingen kontakt med min Samsung, och eventuellt är det en inställning i TV som måste göras. Hoppas jag snart kan göra en hel post om denna.

240v->5v
Min AC/DC PCB fortsättes att utvecklas. Har gått över till SMD komponenter (Surface Mount) för att få ytterligare plats. Nu börjar det bli pilligt att få allt på plats så jag fick beställa tunnare lödten och lite flux.

20160314_202837_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även insett att jag har kondensatorerna för närma varandra = när jag lödar så flyter dom ihop :(
Gör om - gör rätt som vi sa i det militära.

Magic Mirror

Hittade en 32" skrot LCD tv... projektet har startat och grejer har inhandlats :)
Blir en raspberry snart också... så är vi på g. När jag är klar blir det en hel post om denna.

20160316_204645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också fyllt år - och min fantastiska fru köpte mig en Multimeter som klarar det mesta. Ett rejält uppköp från en 99kr Pocket Multimeter från Clas Ohlsson. Har fungerat fint, men nu kan jag även mäta mA osv... och med lite bättre säkerhet!
 
  • Gilla
ekblom och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.