Det är ju både rätt och fel det här. Anna har inget avtal med vitvaruleverantören då hon inte köpt in produkterna. Hon har däremot ett avtal med Arge Snickaren som i sin tur köpt vitvarorna. Därmed har de ett garantiansvar mot Anna. Det kan vara så att de specifikt överlämnat varugarantin för vitvarorna, men ofta är inte detta fallet, speciellt inte till privatpersoner.

Så även om det är vitvaruleverantören som skall åtgärda felen, så är det Arge Snickaren som måste göra reklamationen. Har de sedan gjort detta så brukar vitvaruleverantörernas servicepersonal själva kontakta slutkund och komma överens. Händer det ingenting i denna frågan, är det fortfarande Arga Snickarens ansvar att driva frågan.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja om Anna inte själv köpt in vitvarorna så blir min tolkning också lika som falkn's.

Men det borde inte vara så betungande för Anders, felanmäl bara till leverantören. Han behöver ju inte fixa sakerna själv.

Dessutom är båda personerna såpass publika att vitvaruleverantören borde egentligen passa sig väldigt noga för att detta blir en större historia som delas av en alltför stor publik.
När det stänker skit nära en så brukar man lätt bli smutsig.
 
  • Gilla
rickardg och 2 till
  • Laddar…
D09
Är det verkligen ett vanligt entreprenadkontrakt när dom säljer ut sig i tv ?

Alla dessa program känns som skattefiffel när B-kändisar ska få gratis renovering mot att dom säljer sig i tv rutan ( och tydligen efteråt )
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tja, jag tycker som falkn och övriga på samma spår. Att ange snickaren sedan tar på sig rollen att vara just någons personliga snickare och speciellt coach, och sedan frånsäger sig allt ansvar så fort något blir fel är nog det mest patetiska.

Vad gäller Anna Book och hennes person har jag inga synpunkter, hon är en offentlig person och vad om allt som skrivs om henne som är sant och inte kan man bara spekulera i. Men att det var hennes fel att hon blev diskad, tycker jag inte. Inte heller att hon gjorde någon överdrivet stor sak av det. Men att hon blev otroligt besviken över det hela har jag full förståelse för. Hur låtskrivarna kunnat helt missa att deras låt faktiskt framförts är ett mysterium, de borde t.ex. ha fått ersättning för det.
 
D09 skrev:
Är det verkligen ett vanligt entreprenadkontrakt när dom säljer ut sig i tv ?

Alla dessa program känns som skattefiffel när B-kändisar ska få gratis renovering mot att dom säljer sig i tv rutan ( och tydligen efteråt )
Det är tydligen så att man måste betala in skatt motsvarande värdet av den renovering man får, ungefär som en förmånsskatt. Exakt vilka regler det är som går in här har jag ingen aning om men läste något om detta för inte så länge sedan. Det har väl att göra med att man ställer upp med en motprestation och då blir det någon form av lön/ inkomst.

Eller ja, det gällde alltså de vanliga programmen med Svenne Svensson, men det är väl samma med kändisarna antar jag.
 
Alla dessa renoveringsprogram kan väl inte stå som garantiansvariga? De måste ha jurister som tydligt stipulerar hur eventuella garantier skall hanteras.

Att "Arga snickaren" hjälpt A. Book måste vara av ren medkänsla. Låter otroligt att A. Book inte kan göra en felanmälan till bolaget som ansvarar för lägenheten alternativt elektriker. Är hennes make lika handlingsförlamad?
 
falkn skrev:
Så även om det är vitvaruleverantören som skall åtgärda felen, så är det Arge Snickaren som måste göra reklamationen. Har de sedan gjort detta så brukar vitvaruleverantörernas servicepersonal själva kontakta slutkund och komma överens. Händer det ingenting i denna frågan, är det fortfarande Arga Snickarens ansvar att driva frågan.
Nja, när det gäller vitvaror är det fritt fram för slutkunden att ringa vitvaruleverantörens servicenummer så bokar de en tid med kunden. Skulle kvitto saknas för att styrka garanti går leverantören på tillverkningsdatum för varorna. Det Anders förhoppningsvis gjort är att be Anna ringa servicefirman så att de kan boka en tid som passar henne...
 
[SH];2418187 skrev:
Nja, när det gäller vitvaror är det fritt fram för slutkunden att ringa vitvaruleverantörens servicenummer så bokar de en tid med kunden. Skulle kvitto saknas för att styrka garanti går leverantören på tillverkningsdatum för varorna. Det Anders förhoppningsvis gjort är att be Anna ringa servicefirman så att de kan boka en tid som passar henne...
Detta är knappast en självklarhet. Fritt fram är en sak, men Anna har ingen skyldighet att göra detta. Sen är det långt ifrån alla vitvaruleverantören som har denna policy. Man hamnar också i en knepig situation ifall det visar sig att felet beror på något entreprenören har gjort, t.ex. med elen. Vitvarulwverantören kommer då vilja debitera någon, men entreprenören har inte fått möjlighet att åtgärda sitt fel innan detta inträffade. Därmed är denna typen av upplägg väldigt dumma. Det är skillnad om en privatperson själv köper och installerar en produkt, då blir allt enklare. I detta fallet har det köpts (skänkts) en funktion som en del av entreprenaden, inte bara en produkt.
 
Jag har väldigt svårt att tro, att "Arga snickarn" tar på sig allt ansvar för inköpta produkter. Det skulle vara omöjligt att i 5-10 år sitta som ytterst ansvarig för alla kunders vitvaror etc.
Mer troligt är att han överlämnar alla kvitton/köpekontrakt till kunden, som sedan för sköta eventuella reklamationer och garantiärenden gentemot försäljare/tillverkare.
Dessutom har jag fruktansvärt svårt att tro, att det skulle vara fel på samtliga levererade vitvaror till Anna. Att hon är en storgråtande dramaqueen med offerkofta är sedan länge känt. Detta låter som en mer rimlig förklaring, enligt mig.
 
  • Gilla
greenteng och 5 till
  • Laddar…
T
Eftersom ingen av de som spekulerar här har läst avtalet mellan tv-kanalen och Anna förmodar jag, så lär det inte finnas någon ide att fortsätta diskutera? Det kan vara uppbyggt precis hur som helst, och det oavsett vad man tycker om personerna i fråga.
Vill de lösa det så är det enkelt, titta i avtalet, be en jurist fastställa vad som gäller och lös problemet. Att gå till tidningen med sådant här dravel eller sprida det via Periscope / app är bara patetiskt.
 
Odjuret skrev:
Det visar väl egentligen vilken patetisk människa Anna Book är...
Men det är faschinerande att det kan vara fel på så många vitvaror samtidigt.... Låter som det är SBS
(Skit Bakom Spaken)
Eller SBM - Skit Bakom Monteringen.
 
  • Gilla
henkop
  • Laddar…
Man fick ju en ganska bra bild av henne, när man såg programmet. Totalt oförmögen att fixa ens de enklaste saker, torktumlaren är trasig - för jobbigt att ringa en reparatör/elektriker, klarar inte att röja upp i en garderob - därför att hennes mor gick bort 5-6 år tidigare osv osv...
Förstår inte hur en vuxen människa kan ta så lite ansvar. Det enda hon gjorde när något gick henne emot var att börja gråta, tror inte man fick se en enda scen där hon inte grät, av en anledning eller en annan.
Att vitvarorna skulle gett upp så här snart känns inte rimligt. Hur uppgörelsen ser ut, angående vem som har ansvaret för grejerna kan man omöjligt säga utan att ha läst "det finstilta", men nog borde ju kunden (Anna) ha kvitton och garantipapper på de vitvaror som står i hennes lägenhet. Därmed borde det inte vara svårare än att ringa till en reparatör själv. Snickaren kan ju, som skrivits tidigare i tråden, omöjligt ha ansvar för alla prylar han installerat hos folk under alla år.
 
Jag har raderat osakliga personliga påhopp.
 
  • Gilla
hsd och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag tyckte hon grät både vid motstånd och när hon blev glad, något känslosam. Men oförmågan att ordna saker kanske beror på ekonomin med? Hon täljer ju knappast guld tack vare musiken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.