Ok tack! ska prova detta.
Centralen sitter på ett annat ställe än där jag är nu.
Försökte ändå registrera den på spcconnect.com
Får då detta felmeddelande: "A panel with the Panel Registration ID could not be found."
Går det inte registrera om jag inte fått igång nätverket till larmet?
 
Nä. SPC Connect accepterar inte registreringen innan din panel har tagit kontakt med Connect-tjänsten.
 
RilleRock skrev:
Områden kan du bla koppla till automatisk till/från via kalender.
Deltillk. är det man använder och byter namn till Skalskydd tex pga du kan knyta sektioner från olika områden samt att in/utpasser kan man göra så de blir direktlarmade sektioner.
- Jag har två områden, hus och garage (fristående garage). Men under inställningarna för båda dessa områdena har jag inte Deltillkoppl.A eller Deltillkoppl.B aktiverat under "Alternativ för deltillkoppling" ?

Enda skillnaden jag har är in/ut passeringstid på hus. Detta är satt till 0 sek på Garage då jag inte har map där.

Antar att jag inte använder det man kallar deltillkoppling då eller? Är det fel eller obra att göra på ovanstående sätt ?

RilleRock skrev:
Men tillkopplingsfel blir det om man aktiverar en sektion under utpassering.
Det är inte så att en detektor som är en larmsektion "ser" dem?
Klicka då isåfall i attributet följande på den sektionen som ger tillkopplingsfel.
Så följer den MK i dörr.
Provade igen ikväll och trycker jag hopplöst sakta så blir det tillkopplingsfel då jag ex larmar på Garaget, som är stängt och låst.

RilleRock skrev:
Tryck pil ner vid frågan om "Frånkoppling" så ser du "Tillkoppling" och kan sen välja vad du vill tillkoppla.
Japp det funkade ju fint, skit bakom spakarna eller om jag var för trött sist för jag tyckte jag provade detta.


RilleRock skrev:
Det finns bara den trådlösa du skriver.
Alltid bättre med trådad brandvarning.

DP721R är en mycket bra detektor som både kan testas med gas samt magnet.
DB702 heter sockeln.
Då får det bli trådat!


Fick det här felet på gsm-modemet idag, vet ej varför, försökte hitta vad felkoden betydde men hittade inget. Det återställde sig självt verkar det som men jag fick inget sms förren systemfelet återställdes och raderades på MAP:en. Vad kan ha hänt.

modemlogg.PNG

// Mathias
 
En fundering har delat upp larmet i 2 områden inbrottslarm och skalskydd och programmerat kalendern för nattetid.
Kan man tidstyra skalskyddet på natten vill inte att irdeckarna börja larma när man rör sig i huset.
Får inte till det, att schemalägga skalskyddet utan att larmet går.
Skalskydd utan schemaläggning fungerar utmärkt då har jag bara gått in under attribut-irdeckare och uteslutet ir deckarna.
 
D
Någon särskild anledning till att du inte vill använda hemma/borta-tillkoppling?
 
DMOL skrev:
Någon särskild anledning till att du inte vill använda hemma/borta-tillkoppling?
Vore skönt med automatisk till/frånkoppling av hemmaläget ,det är mest så att frugan ska slippa larma av eller glömma larma av när hon går mycket tidigare till jobbet än mig, man har ingen lust att vakna till sirenen:O
 
Hej, vilken fantastisk tråd. Man behöver ju knappt öppna manualen ;)

Är det rimligt/lämpligt/möjligt att skarva trådarna från en MK i MAP K420 för att köra allt i ett enda cat6 TP-snöre därifrån till SPC centralen? Jag skulle gärna göra precis likadant i en PDM-I12 om det går för sig. Där finns det ju även till synes oanvända (NC) poler i anslutningsplinten för ändamålet?

-Mattias
 
Jag har några sådana skarvar i utrustning där jag lött och lagt krympslang runt. Då slapp jag fundera på om plinten verkligen var fri eller inte. Inte så smidigt vid förändringar förstås men jag har inte tänkt mig koppla om på daglig basis :) .
 
Frågor om installation/expandering SPC 5330 system

Hej
Jag har ett larm med en 5330 CA. Till denna har jag 6st detektorer anslutna + 2st MC440.
Dvs 8 sektioner. Alla sektioner utom en är tilldelade område 1, och en MC440 är tilldelad område 2.
Denna magnetkontakt sitter på inpasseringsdörren och kan larmas av via en PP500EM som är ansluten till systemet via en dörrkontrollenhet SPC A210 inuti CA. Den andra mc440 är fördröjd 30s för inpassage. En MAP SPC k420 sitter innanför dörren, och där larmas systemet (utom den direktverkande mc440 då) på/av.

Jag avser att utöka systemet med ytterligare 8sektioner i ett närliggande rum med egen inpassagedörr.
I detta rum vill jag ha 6 dekare + 2 mc440 och en sirén + en till MAP SPC k420 samt ett expanderingskort SPCE652.

Frågor:

Jag vill att den befintliga PP500EM ska larma av den direktverkande mc440 på befintlig dörr och en identisk direktverkande mc440 på dörren till närliggande rum (det rum som nu ska larmas och har en egen dörr utifrån precis som befintlig larmad dörr). Jag vill ha en till MAP Spck420 i detta rum så att jag efter att ha larmat av de direktverkande mk med PP500EM kan välja vilken dörr jag vill öppna och där innanför på MAP ha 30s på mig att larma av bägge rummen.
Är detta möjligt? ska jag koppla de båda direktverkande mc440 i serie och låta dem tillhöra samma sektion i CA? Eller kan jag koppla den "nya" mc440 till expanderingskortet SPCE652 (som ska sitta i det nya rummet) och på något sätt få pp500em att via dörkontrollkortet/CA/Expanderingskortet att larma av den nya direktverkande mk via programmering? Tänker mig att man vinner lite kabeldragning på det viset om det går. Samt att jag kan se vilken sektion som larmar...

Är det möjligt att ha en MAP SPCK420 i varje rum och koppla så att man efter avlarmning av direktverkande mk på båda dörrarna mha pp500em på utsidan kan välja vilken dörr man vill öppna och på detta sätt starta en fördröjd inpassage på säg 25-30s där man larmar av båda rummen (dvs båda rummen är samma område) på den MAP som sitter i det rum man nyss öppnat? Jag vill alltså kunna gå in i ett av rummen oberoende, och inte öppna rum1 för att larma av båda för att sedan öppna rum 2.

Vad gäller för inkoppling av en sirén SP203 i det rum som jag vill utöka. Kan jag koppla in den på en av de utgångsreläer som sitter på E652 expanderingskortet? I så fall hur får jag till sabotagelarmet på denna sirén? Måste jag dra två kablar till CA? (Det sitter en SP203 med sabskydd i rum 1 redan ansluten till CA)

Inkoppling av sektioner på expanderingskortet: Vad jag kan se så sitter det två larmingångar per COM på skruvplintarna i kortet. Är det funkis att ansluta två kablar per COM mellan larmingångsektionerna på kortet, dvs två sektioner delar COM-plint? Jag ser också 2st 0V och 2st 12V skruvplintar på kortet. Fungerar det att koppla in 4st sektioner i varje där? Eller bör man använda någon spridningsplint? Andra förslag?

Inkoppling av X-BUS Expanderkort SPC E652:
I mitt system är X-BUS kopplad från CA till A210 Dörkontrollkort till MAP SPCK420. MAP är inkopplad via en karmöverföring KMK 361. Det är även tänkt att den nya MAP SPCK420 i det andra rummet ska vara inkopplad via en karmöverföring. Blir detta ett problem? Karmöverföringen har 6 ledare i modularkontakt. Jag tänker så här:
2 ledare för X-BUS in och två ledare för X-BUS ut + två ledare för strömförsörjningen + 1 ledare för SHLD.
Detta verkar göra att jag inte kan använda KMK361 karmöverföringen på det ena stället (det ställe där den sista X-BUS enheten inte kommer att sitta ty det fattas en ledare i KMK361)? Är detta en korrekt iaktagelse? Måste jag hitta en karmöverföring med 8 ledare? Några tips? Vad är SHLD?

Jag börjar så :)

Tacksam för svar

Johan
 
Redigerat:
RilleRock
Jag har två områden, hus och garage (fristående garage).
Men under inställningarna för båda dessa områdena har jag inte Deltillkoppl.A eller Deltillkoppl.B aktiverat under "Alternativ för deltillkoppling" ?

Enda skillnaden jag har är in/ut passeringstid på hus. Detta är satt till 0 sek på Garage då jag inte har map där.

Antar att jag inte använder det man kallar deltillkoppling då eller? Är det fel eller obra att göra på ovanstående sätt?
Nej det gör du inte.
Fördelen är det ja skrev tidigare:
Du kan knyta sektioner från olika områden samt att in/utpassersektioner kan man göra så de blir direktlarmade sektioner. Dvs de löser direkt istället för att starta inpassering.


Provade igen ikväll och trycker jag hopplöst sakta så blir det tillkopplingsfel då jag ex larmar på Garaget, som är stängt och låst.
Innan det står tillkopplingsfel vad står det då?

Fick det här felet på gsm-modemet idag, vet ej varför, försökte hitta vad felkoden betydde men hittade inget. Det återställde sig självt verkar det som men jag fick inget sms förren systemfelet återställdes och raderades på MAP:en. Vad kan ha hänt.
Kolla med din operatör.
 
RilleRock
DMJ skrev:
En fundering har delat upp larmet i 2 områden inbrottslarm och skalskydd och programmerat kalendern för nattetid.
Kan man tidstyra skalskyddet på natten vill inte att irdeckarna börja larma när man rör sig i huset.
Får inte till det, att schemalägga skalskyddet utan att larmet går.
Skalskydd utan schemaläggning fungerar utmärkt då har jag bara gått in under attribut-irdeckare och uteslutet ir deckarna.
Ett larmområde kan du styra via kalender.
Deltill kan du inte styra via kalender.
Du verkar blanda ihop områden och deltillkoppling för sektioner i område kan du inte inte utesluta utan de utesluts för deltillk. A/B.

Har du 2 områden eller 1 område och 1 deltillk. område?
 
RilleRock
DMJ skrev:
Vore skönt med automatisk till/frånkoppling av hemmaläget ,det är mest så att frugan ska slippa larma av eller glömma larma av när hon går mycket tidigare till jobbet än mig, man har ingen lust att vakna till sirenen:O
Annars kan tex sätta en liten indikeringslampa i entren så man ser att larmet är till ( fast sken eller puls via utgången)
alt kalenderstyra bort innesiren mellan tex 05.30-06.30 och ha en fördröjning på utesiren så frugan hinner slå av larmet i god tid.

Vill du annars ha en ren frånkoppling via kalender så får skalskyddsdetektorerna ligga i ett eget riktigt område men då har man inte möjligheten att in/utpassersektioner blir direktlarmade.
 
RilleRock
Hej Johan,
Välkommen hit och det var en rejäl start på ditt första inlägg :D

Jag vill att den befintliga PP500EM ska larma av den direktverkande mc440 på befintlig dörr och en identisk direktverkande mc440 på dörren till närliggande rum (det rum som nu ska larmas och har en egen dörr utifrån precis som befintlig larmad dörr). Jag vill ha en till MAP Spck420 i detta rum så att jag efter att ha larmat av de direktverkande mk med PP500EM kan välja vilken dörr jag vill öppna och där innanför på MAP ha 30s på mig att larma av bägge rummen.
Är detta möjligt? ska jag koppla de båda direktverkande mc440 i serie och låta dem tillhöra samma sektion i CA? Eller kan jag koppla den "nya" mc440 till expanderingskortet SPCE652 (som ska sitta i det nya rummet) och på något sätt få pp500em att via dörkontrollkortet/CA/Expanderingskortet att larma av den nya direktverkande mk via programmering? Tänker mig att man vinner lite kabeldragning på det viset om det går. Samt att jag kan se vilken sektion som larmar...

Är det möjligt att ha en MAP SPCK420 i varje rum och koppla så att man efter avlarmning av direktverkande mk på båda dörrarna mha pp500em på utsidan kan välja vilken dörr man vill öppna och på detta sätt starta en fördröjd inpassage på säg 25-30s där man larmar av båda rummen (dvs båda rummen är samma område) på den MAP som sitter i det rum man nyss öppnat? Jag vill alltså kunna gå in i ett av rummen oberoende, och inte öppna rum1 för att larma av båda för att sedan öppna rum 2.

Lägg upp en skiss på dörrarna och rummen så skall du få ett svar.


Vad gäller för inkoppling av en sirén SP203 i det rum som jag vill utöka. Kan jag koppla in den på en av de utgångsreläer som sitter på E652 expanderingskortet? I så fall hur får jag till sabotagelarmet på denna sirén? Måste jag dra två kablar till CA? (Det sitter en SP203 med sabskydd i rum 1 redan ansluten till CA)

Japp du kopplar den via ett av reläerna på E652.
Sabskyddet kan du göra på lite olika sätt beroende på hur du vill ha det.
Har du ingen ledig sektion kan du lägga den i serie med en annan och märka upp den i programmeringen.
Lägg dock den aldrig ihop med in/utpassersektion.


Inkoppling av sektioner på expanderingskortet: Vad jag kan se så sitter det två larmingångar per COM på skruvplintarna i kortet. Är det funkis att ansluta två kablar per COM mellan larmingångsektionerna på kortet, dvs två sektioner delar COM-plint?
Yes.

Jag ser också 2st 0V och 2st 12V skruvplintar på kortet. Fungerar det att koppla in 4st sektioner i varje där? Eller bör man använda någon spridningsplint? Andra förslag?

Går bra.


Inkoppling av X-BUS Expanderkort SPC E652:
I mitt system är X-BUS kopplad från CA till A210 Dörkontrollkort till MAP SPCK420. MAP är inkopplad via en karmöverföring KMK 361. Det är även tänkt att den nya MAP SPCK420 i det andra rummet ska vara inkopplad via en karmöverföring. Blir detta ett problem? Karmöverföringen har 6 ledare i modularkontakt. Jag tänker så här:
2 ledare för X-BUS in och två ledare för X-BUS ut + två ledare för strömförsörjningen + 1 ledare för SHLD.
Detta verkar göra att jag inte kan använda KMK361 karmöverföringen på det ena stället (det ställe där den sista X-BUS enheten kommer att sitta ty det fattas en ledare i KMK361)? Är detta en korrekt iaktagelse? Måste jag hitta en karmöverföring med 8 ledare? Några tips? Vad är SHLD?
SHLD är jord och används inte.
Karmöverföring till map är inte optimalt för kabeln är inte partvinnad bara så du vet.
X-bus skall alltid ligga i 1 partvinnat par.
I mindre system har det ingen större betydelse men ha det i bakhuvudet om du skulle få konstiga fenomen.
 
RilleRock
mks skrev:
Hej, vilken fantastisk tråd. Man behöver ju knappt öppna manualen ;)

Är det rimligt/lämpligt/möjligt att skarva trådarna från en MK i MAP K420 för att köra allt i ett enda cat6 TP-snöre därifrån till SPC centralen? Jag skulle gärna göra precis likadant i en PDM-I12 om det går för sig. Där finns det ju även till synes oanvända (NC) poler i anslutningsplinten för ändamålet?

-Mattias
Rimligt = Ja
Lämpligt = Nej
Möjligt = Ja

Använd fiskögon istället om du måste skarva i detektorn och använd inte de plintarna.
En seriös larmfirma hade monterat en plint vid detektorn då vi får Inte skarva i en detektor.
 
:)
Hej RilleRock
Ja visst kan jag lägga upp en skiss på dörrar och rum, men det är nog lite onödigt.
Det är två rum bredvid varandra i en korridor. Rummen har ingen förbindelse med varandra, de har varsin dörr mot korridoren. Det sitter två mc440 på dörren, en för direkt larm och en för fördröjd passage. Vill ha så på den andra dörren också. Jag vill att befintlig PP500EM i korridoren ska kunna larma av båda direktverkande mc440 på dörrarna så att jag kan öppna en av dem, vilken som helst. Och det rum jag öppnar ska jag kunna larma av bägge rummen från på en SPCK420 i det rummet.
Räcker denna förklaring? Eller vill du fortfarande ha skiss?

Ok så SHLD lämnas tom... Bra. Vad är den tänkt till?
Vilka fenomen skulle kunna uppstå med karmöverföringen för X-BUS tror du?
(det går c:a 2m kabel från Centralap. till karmöverföringen och sedan 1 m kabel till till MAP. Det blir motsvarande i rum två) Är det ett problem? Annars finns det ju karmöverföringar med tomma stålslangar som man kan lägga i vilken kabel man vill i.
Det enda jag har märkt är att efter larm så blinkar inte en av dioderna på MAP ibland men larmen finns i larmhändelser om man tittar.

Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.