RilleRock
johan112233 skrev:
:)
Hej RilleRock
Ja visst kan jag lägga upp en skiss på dörrar och rum, men det är nog lite onödigt.
Det är två rum bredvid varandra i en korridor. Rummen har ingen förbindelse med varandra, de har varsin dörr mot korridoren. Det sitter två mc440 på dörren, en för direkt larm och en för fördröjd passage. Vill ha så på den andra dörren också. Jag vill att befintlig PP500EM i korridoren ska kunna larma av båda direktverkande mc440 på dörrarna så att jag kan öppna en av dem, vilken som helst. Och det rum jag öppnar ska jag kunna larma av bägge rummen från på en SPCK420 i det rummet.
Räcker denna förklaring? Eller vill du fortfarande ha skiss?

Ok så SHLD lämnas tom... Bra. Vad är den tänkt till?
Vilka fenomen skulle kunna uppstå med karmöverföringen för X-BUS tror du?
(det går c:a 2m kabel från Centralap. till karmöverföringen och sedan 1 m kabel till till MAP. Det blir motsvarande i rum två) Är det ett problem? Annars finns det ju karmöverföringar med tomma stålslangar som man kan lägga i vilken kabel man vill i.
Det enda jag har märkt är att efter larm så blinkar inte en av dioderna på MAP ibland men larmen finns i larmhändelser om man tittar.

Johan
Det sitter 2 Mk på dörren.
Allså på ytterdörr?

Då styr PP MK 1 som är direktlarmad som förbikopplas tills den kopplas in igen via PP.
MK 2 på ytterdörr startar inpassering.
Båda de andra rummen i korridoren har varsin map som kan styra det gemensamma området de tillhör.
Korrekt?
Isåfall inga problem.

Magneterna på ytterdörr skall ligga på varsin sektion.
Kan man komma in i de intilliggande rummen från ett annat håll?
Isåfall hade jag monterat MK på de 2 dörrarna med som legat i serie med MK 2 ytterdörr.
Så det kvittar vilken av de 3 MK som påverkas så startar inpasser.

Jord används mot störningar men oftast drar det till sig mer än det gör nytta.
Konstiga kommunikationsfel.
Svårt att säga konkret.
Alltid bäst i mindre system med en vanlig utp cat 5.
Edit: Men är den tvungen att ligga i karmöverföring så då får du nog köra som tänkt med mjukledare.
 
Redigerat:
Se det så här: det ska finnas två larmade rum i en korridor. Rummen ligger vägg i vägg, och det finns endast en dörr till varje rum. Mitt mellan dörrarna sitter en pp500em som ska kunna larma av varsin mk på de båda dörrarna. På insidan av rummen ska det sitta varsin MAP. man larmar av de direktlarmade med pp och de är förbikopplade tills pp larmar på dem igen. Precis som du skrivit. Dessa tillhör då ett område. Kan man via expanderkortet i rum2 koppla ihop rum2 mk för direktlarmning med dörkontrollkortet i rum 1? Jag menar är det bara att tilldela mk direktlarm i rum 2 en sektion på expanderkortet så kan man i programmeringen göra så att pp500em larmar av mk direktlarm rum1 (sektion i CA) + mk direktlarm rum2 som ansluts till expanderkortet i rum 2?
(Dörkontrollkort sitter i CA i rum1).

"inpasseringsmagneterna" sitter på samma dörrar i korridoren, och ska starta inpasseringen när en av dörrarna öppnas. rummen har bara en dörr var och alla sektioner i rummen inklusive inpasseringsmagneterna ska tillhöra samma område. Det fina i kråksången är att jag vill kunna öppna dem oberoende av varandra och därför ha en MAP i varje rum som gör samma sak-larmar av området som båda rummen tillhör.

Tror du att det är stor risk att karmöverföringen (spiralsladd typ lursladd 30 cm ej utdragen längd) ger problem?
Hur brukar/skulle dessa yttra sig?

Tack

Johan
 
Redigerat:
Är det någon som vet om det funkar att integrera spc med Control4? vet att dsc1864 ihop med it-100 funkar fint men känns som att spc är lite modernare....
 
Jag lyckas inte förstå mig på mailfunktionen i SPCConnect. Jag får mail ang installatör aktiverad och inaktiverad, "Efter larm återställning", och nåt mer event, men inte när larmet löser ut. Jag tycker inte det verkar spela någon roll vad jag bockar i eller ur under Email Event filter på sajten.

Duger inte händelseprofilen "Default Events [SPC Connect]"?
 
@mks
Defaultinställningarna för händelsefiltret i både SPC-larmet och Connecttjänsten täcker det mesta som du borde vara intresserad av. Brukar dock rekommendera att även lägga till Network i Connect och välja lite snabbare pollning av SPC-larmet, typ Kat5, för att få mejl från Connect vid en "smash and grab"-attack mot ditt larm.

Det är inte så att du helt enkelt håller på och testar när du ligger kvar i installatörsläge? I installatörsläge skickas nämligen inga händelser överhuvudtaget till Connect. Lätt att man luras av det.

//Göran
 
@gol
Tack, det hade uppenbarligen med inloggning att göra. Jag var inloggad som Engineer men togglade av installatörsläget i webbgränssnittet, då fick jag inte mail vid larm. Med utloggad installatör och larmet tillkopplat av vanlig användare via MAP så fungerar mailandet utmärkt. Jag borde nog läsa på lite om de olika rollerna i systemet.
 
Vi har ett nybyggt hus med cat6 nätverkskablar dragna till varje rum. Kablarna är uppskattningsvis 5 till 15 meter långa. Går det att använda nätverkskablar till map, rökdetektor och rörelsesensorer? Jag tänker på om signalen går fram som den ska, eller om kablarna riskerar att ta skada.

Samma fråga som ovan, fast fungerar det att använda telefonkabel? Telefonkabel har ju tunnare ledare än nätverkskabel.

Jag har förstått att till vissa rökdetektorer måste man köpa en sockel, men hur är det om man vill montera en Blue line IR-detektor i ett hörn, finns då allt med i paketet eller måste man köpa till ett fäste?

[1] http://lasshop.se/presta/blue-line-kombidetektor-g2-12m-bosch-50091727.html
 
B
funkar bra med nätverkskabel.
 
D
Nu kör jag inte SPC men jag har dragit +300m cat6 till mitt larm och det fungerar bra. Koppar som koppar. Däremot så kan det bli lite svårt att fästa flera solida ledare i skruvterminal så det gäller att säkra att kablarna inte kan dras ut, alternativt wagoklämmer eller kopplingsboxar också men fungerar mest om man ansluter på bussen. Finns ju patchkabel också.
 
Redigerat:
Och det är ingen risk att man bränner en ledare? Behöver man tvinna två ledare, eller räcker det med ett par?

Power over Ethernet är specificerat till 15.4W i IEEE 802.3af och 25W i IEEE 802.3at för en cat5 kabel, men då vet jag inte hur många ledare som används. Rimligtvis borde det väl också vara en viss marginal för att inte riskera att skada kablarna. SPC använder 12V vilket skulle ge lite drygt 1A. Jag har ingen aning om hur mycket ström map, rökdetektor och rörelsesensorer behöver.

12W låter som att det borde räcka med rätt så bred marginal, men jag vill ändå vara på den säkra sidan eftersom det vore jobbigt att behöva dra om kablarna. De ligger dragna i rätt så trånga rör som är ingjutna i betongplattan.
 
Datakabel har samma (eller tillräckligt nära i alla fall) tvärsnittsarea som EKKX.
Båda dessa kabeltyper används flitigt i larmsammanhang, utan risk för kabelbränder :)

När det gäller matning av bussenheter, så som manöverpaneler och expansionsenheter, kan det ibland vara lämpligt att köra hela par för matningen för att minska spänningsfallet.

Rökdetektorer drar någon mA, rörelsedetektorer av PIR-typ drar kanske 20mA i larmläge med lysdioden tänd.
 
D
Cat6 på biltema har 23AWG vilket ger strömtålighet på 2,4A/meter.
På 24AWG kan man skicka 869mA på 30m, 427mA på 61m och 91m ger 286mA.
I och med att man inte använder långa busslingor på SPC för detektorerså lär du inte få problem. En map på SPC drar väl inte över 200mA kan jag tänka mig?
 
Redigerat:
Du behöver inga speciella fästen för att montera Blue Line IR i ett hörn. Den sätts upp med två skruvar som dras in respektive vägg.
 
Utmärk. Tack för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.