10 814 läst · 9 svar
11k läst
9 svar
Skogsmark, stycka av till hus
Ursäkta mitt spammande av frågor ang. tomter, men vi kikar på nya tomter hela tiden, och det dyker upp nya frågor varje gång
Nu senast blev vi erbjudna en sk. "gård", 5.5 hektar mark där 90% är blandskog och resten betesmark. Den ligger ca. 100 meter från sjön, alltså inte strandtomt utan kanske sjönära? Hur gör man här? Styckar vi i vår tur av den i 2 delar, en liten till tomt eller kan man bygga på marken utan att ha en tomt registrerad.
Ägaren vill ha ca. 1.500.000 för den biten mark. Är det mycket/lite?
Nu senast blev vi erbjudna en sk. "gård", 5.5 hektar mark där 90% är blandskog och resten betesmark. Den ligger ca. 100 meter från sjön, alltså inte strandtomt utan kanske sjönära? Hur gör man här? Styckar vi i vår tur av den i 2 delar, en liten till tomt eller kan man bygga på marken utan att ha en tomt registrerad.
Ägaren vill ha ca. 1.500.000 för den biten mark. Är det mycket/lite?
Det är värt så mycket någon är beredd att betala
Skogsmarkens värde beror på hur mycket träd det finns,men om det är blandat, skiften med små och skiften med stora träd, borde värdet ligga runt 100.000/ ha, i detta fallet räknar jag med 200 m3/Sk per ha och 500kr/m3, detta är bara ett exempel, och kan givetvis variera mycket..
För 1.5 miljoner så är det inte skogsmark du köper utan tomtmark, om det är värt det beror ju givetvis på var det ligger, är det mitt ute i "skogen" eller finns där vägar, el och bredband....
Sjöutsikt är ju meningslöst om man inte äger marken ned till sjön, då kan där ju dyka upp nya byggnader eller kanske en granskog på sikt.
Det går överhuvud taget inte att stycka av en tomt utan att man har bygglov.
Skogsmarkens värde beror på hur mycket träd det finns,men om det är blandat, skiften med små och skiften med stora träd, borde värdet ligga runt 100.000/ ha, i detta fallet räknar jag med 200 m3/Sk per ha och 500kr/m3, detta är bara ett exempel, och kan givetvis variera mycket..
För 1.5 miljoner så är det inte skogsmark du köper utan tomtmark, om det är värt det beror ju givetvis på var det ligger, är det mitt ute i "skogen" eller finns där vägar, el och bredband....
Sjöutsikt är ju meningslöst om man inte äger marken ned till sjön, då kan där ju dyka upp nya byggnader eller kanske en granskog på sikt.
Det går överhuvud taget inte att stycka av en tomt utan att man har bygglov.
Nä, men ponera att jag fårr förhandbesked om att jag FÅR bygglov, hur gör man praktiskt på en så stor bit mark? Styckas allt av i ett och huset byggs där vi vill, eller styckas det i en mindre bit där vi ska ha tomten?
Om du inte ska sälja skogen igen så behåller man det som lantbruksfastighet, finns ju fördelar tex, om man eldar med egen ved är den skattefri, att man inte behöver bygglov på saker som maskinhallar och sånt som anses behövas i "jordbruket"..
Det är inte riktigt så enkelt som islander skriver med jordbruksfastigheter. För att komma ifråga som en jordbruksfastighet där man kan uppföra ekonomibyggnader utan bygglov måste jordbruket drivas professionellt, dvs man ska kunna leva på avkastningen. Det är inte ok att kalla det en jordbruksfastighet bara för att....
Finns inga sådana krav för att äga en sådan fastighet, däremot krävs ofta förvärvstillstånd ..
Däremot hos skattemyndigheten är det mycket svårare att få F-skatt och bli momsregistrerad men det är inte omöjligt.
http://www.lansstyrelsen.se/vastman...ndsbygd/Vem-behover-jordforvarvstillstand.pdf
Däremot hos skattemyndigheten är det mycket svårare att få F-skatt och bli momsregistrerad men det är inte omöjligt.
http://www.lansstyrelsen.se/vastman...ndsbygd/Vem-behover-jordforvarvstillstand.pdf
Ok då, jag var möjligen otydlig. För att man ska slippa bygglov så måste byggnaden vara en del av en näringsverksamhet, det är kanske den som är svår att visa på om man inte får betydande inkomster från den...
För ett antal år sedan blev väl alla ägare till skogsfastigheter klassade som näringsidkare och därmed momsredovisningsskyldiga? Jag blev det bland annat.. mycket praktiskt med att kunna dra moms på sådant som man behöver för verksamheten, typ motorsåg, verktyg, traktor osv.
Vi har 10 h mark, 4 får (som visserligen lammar snart men just nu är de inte fler än 4), vi är momsregistrerade och vi har uppfört en lada på vår lantbruksfastighet. Jag skulle säga att "islander" absolut har rätt, inga som helst problem att uppföra ekonomibyggnader (jag har även byggt ligghallar) och dra momsen på ALLT som investeras i gården. Momsregistrerad blir man genom att skriva på en ansökan (eller vad det nu kan heta), vilket inte heller var någon problem. Det är en del i att vara näringsidkare, vilket man automatiskt blir om man äger en lantbruksfastighet (man kan alltså inte välja bort detta). Vi har anlitat en revisor, för oavsett om ens verksamhet är liten blir det ändå mycket pengar och papper som ska hamna rätt.
Vi har extremt liten inkomst på gården. Det blir lite avverkning ibland, det är allt, men det är inga som helst problem med det heller. Så länge man inte utnyttjar systemet utan sköter sina kort, så är det inget brott att gå back på verksamheten.
Vi har extremt liten inkomst på gården. Det blir lite avverkning ibland, det är allt, men det är inga som helst problem med det heller. Så länge man inte utnyttjar systemet utan sköter sina kort, så är det inget brott att gå back på verksamheten.