Hittade dena på nätet efter en nyrenovering av en lägenhet.
dusch.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Thronborg skrev:
Hittade dena på nätet efter en nyrenovering av en lägenhet.
[bild]
Tror mest det i så fall är en skröna........

Det har med största sannolikhet stått ett badkar med gaveln in mot väggen där innan och som man sedan tagit ut. Tre plattor kakel och lite uppvik på mattan gör ju ca 550 mm vilket passar bra till ett kar,

Ingen är så dum att man drar rören så utan att det en gång fanns en anledning,

Sen kunde man kanske löst det snyggare även innan.
 
galento
oceanis skrev:
:wow: :wow: Jag vägrar/(vill inte) tro att det var en plåtfirma som var där, för ingen plåtslagare hur dålig han/hon än är kan väl göra något sådant.....kanske det var "ärlige Kalles allservice som kan allt" som gjorde det. :wow: :wow:
Jo,det var en anställd på det lilla företaget som gjorde detta.Du skulle sett hur resten av jobbet såg ut,
vi trodde heller inte det var sant när vi såg det.Men inte ens byggföretaget som anlitade plåtgubbarna
hade nåt att invända.Man tycker ju de skulle reagerat.
 
Uppdraget för röris var att installera vatten för en kaffemaskin. Han drog röret runt tavlan... "För den kommer ju sitta kvar bakom kaffemaskinen", eller hur? :)

Lyckades ordna till en vattenläcka med, men det är en annan historia...


FB_IMG_1452619892426.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Profossen skrev:
Uppdraget för röris var att installera vatten för en kaffemaskin. Han drog röret runt tavlan... "För den kommer ju sitta kvar bakom kaffemaskinen", eller hur? :)

Lyckades ordna till en vattenläcka med, men det är en annan historia...
Är det inte bättre att du visar den kompletta installationen med kaffemaskin så att vi kan se hur det var tänkt istället. Detta säger ju absolut inget om kvaliten på jobbet, enbart att någon har dragit ett rör för ett behov som vi inte vet något om.

Om det nu mot förmodan har stått en kaffemaskin så lär det ju inte vara något fel för avstängningen skall sitta åtkomlig och blir ju ganska naturligt på sidan om maskinen. Men visa oss bilden på den installerade kaffemaskinen så vi får se om det är så illa som du vill göra gällande.
 
Redigerat:
Den är inte installerad än, men den blir ung. 1.70 hög och 50cm bred. Så, du drar också rör runt tavlor? Härligt med rörisar som har känsla för inredning :D
 
Profossen skrev:
Den är inte installerad än, men den blir ung. 1.70 hög och 50cm bred. Så, du drar också rör runt tavlor? Härligt med rörisar som har känsla för inredning :D
Var får du det ifrån att jag drar rör runt tavlor....? Sådana svar visar bara på hur otroligt infantil du är :mad:

Jag använder bra hantverkare och speciellt om det gäller rörläggare när jag ska ha gjort denna typ av arbete och då kommer vi överens om hur jag vill ha gjort det, svårare är det inte. På samma sätt så borde väl beställaren och rörläggaren hos er också ha haft en diskussion, får man förmoda, där ni kommit överens om vad som skulle göras. För ni ringer väl inte och bara säger att han/hon ska göra något men ni vet inte vad??

Det är tröttsamt att hela tiden läsa om det hantverkarförakt som många visar här på BH för det finns både bra och dåliga yrkesmän oavsett om det är en hantverkare. läkare eller IT-tekniker. Lika tröttsamt är det att vissa, som du tex, direkt utgår ifrån att man är rörläggare bara för att man vill ha hela sanningen och inte bara halva som du levererade bara för att det ska vara lättare att kasta skit, på i detta fallet en rörläggare.

Och slutligen, jag är inte hantverkare men träffar sådan ofta i mitt arbete och har inga problem med att beskriva vad jag förväntar mig av det färdiga jobbet och oftast blir det så som jag velat ha det. Men det kräver att man som beställare vet vad man vill ha och kan förmedla det vilket du eller ni uppenbart inte lyckats med.
 
  • Gilla
cecar33 och 2 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Jag använder bra hantverkare...


Som vanligt är du ute och cyklar, röris borde frågat om tavlan ska sitta kvar. Med det sagt förstår jag inte dragningen alls, man vill ju ha den dold underifrån i bänken
 
Redigerat:
  • Gilla
Profossen
  • Laddar…
Profossen skrev:
Den är inte installerad än, men den blir ung. 1.70 hög och 50cm bred. Så, du drar också rör runt tavlor? Härligt med rörisar som har känsla för inredning :D
Om du läser Säker Vatten så står det ordagrant "Andra vattenanslutna apparater, till exempel ismaskin eller kaffebryggare, ska ha avstängningsventil med lätt åtkomlig manöveranordning"

Detta innebär således att kulventilen måste sitta vid sidan av maskinen och om du nu har en 1,7 m hög och 0.5 m bred maskin så beror det naturligtvis på var ni visat att denna skall stå, när ni får den i framtiden. För det får man förutsätta att ni själv har bestämt och således kanske man då ska utgå ifrån att rörläggaren då har dragit sitt rör så att anslutningen med sin kulventil kommer där den lätt nås dvs vid sidan av maskinen.

Men igen visa gärna bild som antingen visar din maskin på plats eller var ni har markerat att maskinen ska stå när den kommer så vi får se om det är en så tokig installation som du vill göra gällande.
 
Att använda bra hantverkare är ingen garanti har jag fått uppleva, jag valde en av Sveriges erkänt bästa golvläggare, lagt på slottet osv.

Initialt var jag riktigt nöjd med jobbet förutom att de även vitpigmentoljat två trösklar vilket jag inte bett om. Men nu när jag börjar jobba mot golvet märker jag problem, bla har de inte varit lika noga som jag bett om med att slipa undergolvet om det behövs pga tidigare klantiga hantverkare. Detta får de 450 kronor timmen för så man kan tycka att de borde vart villiga att göra det på fler ställen. Det andra är att det blev fiberresning efter första strykningen när de slipade detta lämnande de en rätt bra kant fram till väggen, detta gör att monmtering av sockel blir svårare, men det kommer ju fastna smuts lättare i den där skrovliga ytan, dock syns det inte så mycket visuellt vilket är tur
 
AndersMalmgren skrev:
Som vanligt är du ute och cyklar, röris borde frågat om tavlan ska sitta kvar. Med det sagt förstår jag inte dragningen alls, man vill ju ha den dold underifrån i bänken
Om någon är ute och cyklar så är det du.....men det är ju inte helt ovanligt.

Om det är en kaffemaskin som är 1,7 m hög så blir den nog lite stor att ställa på en bänk men det är kanske så du har det hemma hos dig? Manshöga maskiner på diskbänken??

Här är det förmodligen en arbetsplats för det är sällan man har kabelkanaler längs fönstren och 1,7 meter höga kaffemaskiner i sitt hem.

Det rör sig naturligtvis om en golvplacerad maskin och röret får väl förmodas komma in där det kommer pga att det på andra sidan finns en anslutning i tex ett kök, toalett el dyl. Sen för att uppfylla gällande norm ska det då finnas en avstängning lätt tillgänglig och den kommer då att bli placerad på sidan om maskinen. Men det beror ju naturligtvis på var den 1,7 meter höga maskinen exakt skall stå hur röret ska dras men det får man förmoda att dom som beställt jobbet har visat.
 
Redigerat:
Då hade jag bilat in den i väggen
 
slurppe99 skrev:
Jo han i varje fall. Han är duktigt även fast vi haft lite delade meningar om olika saker. Lite hjälp får han också av sin far och andra i tråden som ger han råd. Du kan gå in på hans egen tråd om renovering av lägenheten och se vad han gjort.
Jag pratar om högutbildade 😀
 
oceanis skrev:
Om någon är ute och cyklar så är det du.....men det är ju inte helt ovanligt..
haha du är så söt att jag bara vill krama om dig...
 
Polos skrev:
Jag pratar om högutbildade 😀
Jag var ju ironiskt, vad jag vet finns ingen korrelation. Mina vänner har som alla andra fula kvartsstavar för att dölja taffligt inpassade snickerier :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.