peternicklas
Johnsson 56 skrev:
Jag hade byggföretag i 25 år och har handlat enormt mycket förnödenheter på Ge-Kås och tjänat jättemycket på det.
Mest pengar tjänade man på arbetshandskar (de billigaste 2,95 st), penslar, slippapper.
Jag köpte Bahco måttband, 3m., för 9.95. Skruvmejslar från Bahco kan man köpa billigare på Jula eller Harald-Nyborg.
 
Broken arrow skrev:
Gött att höra :) jo dom ändrar ju om lite bland kläder och får ha tur om dom har vissa saker inne när man är där (verkar komma in i stötar).

Vet när jag köpte champion där första gången, satt original prislapparna kvar (glömt riva bort dessa, doldes av nya prislappar).

Men håller med att det blivit för stort, gissar starkt att han inte får tag i kläder på samma vis som för 10/20år sen. Helt enkelt inte bara andra sorteringen (dom verkar även importera kläder billigt direkt från klädföretag).


Är för ung för att ha sett början, var det hans egen källare det starta i ?
"Han" sålde gekås 1991 och avled 2004... (göran karlsson alltså)
 
peternicklas
Det sägs att han "dödades" av sitt bästa verktyg, mobiltelefonen...
 
Ni gör jämförelser mellan Black + Decker och Black&Decker maskiner. Trodde att B+D var ett annat märke (kopia) som försöker efterlikna det riktiga märket B&D?
 
Hobbysnickarn skrev:
Ni gör jämförelser mellan Black + Decker och Black&Decker maskiner. Trodde att B+D var ett annat märke (kopia) som försöker efterlikna det riktiga märket B&D?
Ok, men så är det alltså inte....
 
Black & Decker försöker ändra sin image
Gamla Black & Decker är nu Black+Decker.
Ny logga och ny design med svarta istället för orange maskiner.
black-decker-new-old-logo.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Har åkt förbi Gekås två gånger. Skulle aldrig någonsin tänka mig att åka dit eller till IKEA eller till nåt shoppingcenter. Avskyr det och det tar alldeles för lång dyrbar tid. Internet är min vän, beställa smidigt och enkelt.
 
Har varit på Gekås en gång i hela mitt och det var förmodligen första och sista gången. Utbudet kan jag inte uttala mig om, däremot förstod jag inte hysterin som gjorde att det var kö in, kö igenom och kö ut.
På den här sidan är det rätt så vanligt att man räknar med arbetstid och frågan är om man sparar så mycket genom att tillbringa en hel dag med att ta sig igenom en butik för att spara på 100 kronor.
Sen bor jag å andra sidan på helt fel sida av Sverige för att det ska vara lönsamt att åka dit, bara transportkostnaden gör att det blir lika dyrt att beställa grejer från Australien. :p
 
Märklig artikel, varför jämföra i absoluta tal när det är relativa jämförelser som är intressant? Man tjänar 1300 kr på att köpa högtryckstvätten på Gekås. Jaha? Vad innebär det då? Kostar den 700 kr på Gekås och 2000 i en annan butik är det enorm skillnad, kostar den 25000 på gekås och 26300 i en annan butik är skillnaden närmast försumbar.

Alltså: för att artikeln ska vara intressant bör man fokusera på den relativa prisskillnaden, dvs. i procent, och inte i kronor och ören!
 
Squall Leonhart skrev:
Har varit på Gekås en gång i hela mitt och det var förmodligen första och sista gången. Utbudet kan jag inte uttala mig om, däremot förstod jag inte hysterin som gjorde att det var kö in, kö igenom och kö ut.
På den här sidan är det rätt så vanligt att man räknar med arbetstid och frågan är om man sparar så mycket genom att tillbringa en hel dag med att ta sig igenom en butik för att spara på 100 kronor.
Sen bor jag å andra sidan på helt fel sida av Sverige för att det ska vara lönsamt att åka dit, bara transportkostnaden gör att det blir lika dyrt att beställa grejer från Australien. :p
Den här artikeln tar upp prisskillnader mellan olika varuhus, inte hur långt ifrån man ska bo för att det ska bli lönsamt
 
Redigerat:
peternicklas
MartinP666 skrev:
Märklig artikel, varför jämföra i absoluta tal när det är relativa jämförelser som är intressant? Man tjänar 1300 kr på att köpa högtryckstvätten på Gekås. Jaha? Vad innebär det då? Kostar den 700 kr på Gekås och 2000 i en annan butik är det enorm skillnad, kostar den 25000 på gekås och 26300 i en annan butik är skillnaden närmast försumbar.

Alltså: för att artikeln ska vara intressant bör man fokusera på den relativa prisskillnaden, dvs. i procent, och inte i kronor och ören!
Enkelt svar. man förstår kronor och ören men inte %.
 
MartinP666 skrev:
Märklig artikel, varför jämföra i absoluta tal när det är relativa jämförelser som är intressant? Man tjänar 1300 kr på att köpa högtryckstvätten på Gekås. Jaha? Vad innebär det då? Kostar den 700 kr på Gekås och 2000 i en annan butik är det enorm skillnad, kostar den 25000 på gekås och 26300 i en annan butik är skillnaden närmast försumbar.

Alltså: för att artikeln ska vara intressant bör man fokusera på den relativa prisskillnaden, dvs. i procent, och inte i kronor och ören!
Jag tror de flesta här kan räkna ut det själva och det trodde säkert den som skrev artikeln också
 
Johnsson 56 skrev:
Jag tror de flesta här kan räkna ut det själva och det trodde säkert den som skrev artikeln också
Jag misstänkte nästan att någon skulle komma med det svaret, även om jag hoppades att alla skulle förstå vad jag menade.

Givetvis så KAN man enkelt räkna ut det själv med hjälp av siffrorna som redovisas, men när det är den relativa skillnaden som är intressant blir det ju helt bakvänt att börja i andra änden och visa absolut siffror och låta alla räkna ut den relativa skillnaden själva, eller hur? För att se vilka varor den relativa skillnaden är störst för blir det en del räknande, som artikelförfattaren rimligtvis borde ha gjort i stället för att alla läsare ska behöva göra det själva. Men räkna på du bara, jag tyckte dock att det var bättre att påpeka denna brist i stället för att bara svälja den.
 
MartinP666 skrev:
Jag misstänkte nästan att någon skulle komma med det svaret, även om jag hoppades att alla skulle förstå vad jag menade.

Givetvis så KAN man enkelt räkna ut det själv med hjälp av siffrorna som redovisas, men när det är den relativa skillnaden som är intressant blir det ju helt bakvänt att börja i andra änden och visa absolut siffror och låta alla räkna ut den relativa skillnaden själva, eller hur? För att se vilka varor den relativa skillnaden är störst för blir det en del räknande, som artikelförfattaren rimligtvis borde ha gjort i stället för att alla läsare ska behöva göra det själva. Men räkna på du bara, jag tyckte dock att det var bättre att påpeka denna brist i stället för att bara svälja den.
Nej, du har rätt, det är synd att inte klaga :)
 
F
MartinP666 skrev:
Märklig artikel, varför jämföra i absoluta tal när det är relativa jämförelser som är intressant? Man tjänar 1300 kr på att köpa högtryckstvätten på Gekås. Jaha? Vad innebär det då? Kostar den 700 kr på Gekås och 2000 i en annan butik är det enorm skillnad, kostar den 25000 på gekås och 26300 i en annan butik är skillnaden närmast försumbar.

Alltså: för att artikeln ska vara intressant bör man fokusera på den relativa prisskillnaden, dvs. i procent, och inte i kronor och ören!
1300 kr är 1300 kr oavsett varans pris.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.