Citat från min ticket till zipato

We just released those changes, so for now please neglect this message as you already have everything activated.
You account is in order, it is just an error on our side which will soon be corrected.
 
MatforsLars skrev:
Hej alla kluriga hemmapysslare. En fråga som dök upp nu är kan jag skicka värdet från en variabel till tex ett excelark för att logga antal starter på min pelletsbrännare? Hur? Borde gå eller hur? Att få in allt i zippan är redan klart men sedan att få en logg på detta som sker varje dygn vore ju super!
Jag har löst mina loggningsbehov med "Messages Pro" och e-mail som automatiskt sorteras in i mappar. Men är du driven programmerare så kan du säkert lösa det över http och lägga in det i Excel.
 
HenFre skrev:
Jag har löst mina loggningsbehov med "Messages Pro" och e-mail som automatiskt sorteras in i mappar. Men är du driven programmerare så kan du säkert lösa det över http och lägga in det i Excel.
Nu var det just det som var problemet, med programmerare alltså, har inte gjort nåt sedan basic i högstadiet (80-talet). Får se om jag kan lösa det på nåt sätt?
 
@Matforslars
Kolla med open.se. Där loggade jag mina värden förut. Det fin en ganska bra beskrivning hur man gör om du Googlar open.sen tillsammans med zipato. Behöver du sedan en invite till open.sen tror jag att jag har någon.
 
  • Gilla
MatforsLars
  • Laddar…
mikael jtkg46 skrev:
[bild]
Om man trycker på API så öppnar sig möjligheten till gamla sidan i ovankant, både för "dashboard" samt regelskaparen.
 
MatforsLars skrev:
Hej alla kluriga hemmapysslare. En fråga som dök upp nu är kan jag skicka värdet från en variabel till tex ett excelark för att logga antal starter på min pelletsbrännare? Hur? Borde gå eller hur? Att få in allt i zippan är redan klart men sedan att få en logg på detta som sker varje dygn vore ju super!
Skapa en virtual meter i zipaboxen som uppdateras med +1 varje gång den startar och så loggar du den till t ex google drive via skriptet som finns beskrivet här på forumet https://www.byggahus.se/forum/threads/zipabox.225675/page-45#post-2101208

Nollställ sen virtual switchen vid varje midnatt.
 
  • Gilla
MatforsLars
  • Laddar…
Jag hann precis köpa en zipabox duo så åkte jag på influensan :(
Försöker ändå trots hög feber men har fastnat:

Jag har en on/off-insatsbrytare i drift till utebelysning.
Denna skall slå ON vid sunset för att sedan slå om till OFF klockan 2330 varje kväll. zipato.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror mig ha fått ihop astro-funktionen, men var hittar jag klockfunktion man ska använda för ON/OFF-styrning?
 
Gör två rutiner. En astro som slår till. Och en separat som slår av och som rullar veckovis varje dag vid tid. Blocket heter "HÄNDELSE".
 
Redigerat:
matsv skrev:
Skapa en virtual meter i zipaboxen som uppdateras med +1 varje gång den startar och så loggar du den till t ex google drive via skriptet som finns beskrivet här på forumet [länk]

Nollställ sen virtual switchen vid varje midnatt.
Precis vad jag ville ha! visste jag sett det någonstans men missade väl någon sida, börjar vara en del att ta del av här :). Tackar!
 
Jag blir knäpp, vad är det för fel på denna regel? Låser den sig pga den saknar en avstängning? Har haft en enklare som fungerat länge. Nu skulle jag försöka ordna med att en ljusmätare styrde påslag.
Regel skymning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jasse64 skrev:
Jag blir knäpp, vad är det för fel på denna regel? Låser den sig pga den saknar en avstängning? Har haft en enklare som fungerat länge. Nu skulle jag försöka ordna med att en ljusmätare styrde påslag.
[bild]
Har inte testat hur duktiga de varit på att programmera tidanalys. Du tänker dig en tidssekvens som ser ut som >= 16 till <= 25. Men har de inte programmerat så smart så kan du lika väl få en test som behandlas som >= 1 till <=16. Vet ej men det har du kanske testat?

"FÖRENA" behövs inte om du inte har en "VÄNTA" som ska ackumuleras.

Tillägg:
Gjorde en test och tid hanteras rätt över midnatt.

Jag brukar lägga in någon sekund mellan "HANDLING" när det är flera i rad. Har konstaterat att "Z-Wave" nätet inte alltid hinner med annars.
 
Redigerat:
Du har väl ingen bra "trigger" för regeln?
Om jag fattar rätt, så är villkoret för att starta regeln att "Baksida Pool Sensor" har vilket värde som helst, och det händer ju hela tiden.
 
HenFre skrev:
Har inte testat hur duktiga de varit på att programmera tidanalys. Du tänker dig en tidssekvens som ser ut som >= 16 till <= 25. Men har de inte programmerat så smart så kan du lika väl få en test som behandlas som >= 1 till <=16. Vet ej men det har du kanske testat?

"FÖRENA" behövs inte om du inte har en "VÄNTA" som ska ackumuleras.

Tillägg:
Gjorde en test och tid hanteras rätt över midnatt.

Jag brukar lägga in någon sekund mellan "HANDLING" när det är flera i rad. Har konstaterat att "Z-Wave" nätet inte alltid hinner med annars.
Hmm, utgick från att tidssekvensen var rätt. Har iofs haft detta spann i tidsplaneraren tidigare men prövade nu med detta sätt. Har också sett liknande från Zipato själva men man vet ju aldrig.
Gällande närheten i "handling" har Z-wave fungerat klockrent för mig och har aldrig missat. Jag hade långt fler enheter på rad i en regel som var tidsstyrd och som sagt, no problem. Däremot så hade jag stora problem när jag styrde Nexas prylar genom Zipaboxen, dom gick väl en gång av fyra ungefär.
Men du kan ha en poäng. Ska testa att lägga lite fördröjning.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
HenFre skrev:
Gör två rutiner. En astro som slår till. Och en separat som slår av och som rullar veckovis varje dag vid tid. Blocket heter "HÄNDELSE".
Tack för ditt svar!

Men jag måste missa något för mitt relä slår inte till då det det ska. När man har skapat en regel, ska man göra något för att få den i drift då? Typ "run rule" eller likande?

Ser du något fel med hur jag gjort i min print screen mitt inlägg innan detta?
Tanken är att "RELAY 1" skall slå TILL 30 minuter innan solnedgång enligt astro varje kväll.

Sedan vill jag att "RELAY 1" skall slås FRÅN klockan 2330 varje kväll. Hur jag gjort den regeln har jag bifogat bild på i detta inlägg.

Mvh. David (som tror att mig veta att du heter Hans, som kollegor till mig har varit hemma hos? :) ) zipato2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.