HenFre skrev:
Igår upptäckte jag att en väggbrytare (puck i dosa), som varit med i systemet ca en månad, är spårlöst borta. Den finns inte registrerad längre i Zipaboxen. Borttappad av systemet.

Har ni också upplevt detta?
Aldrig hänt mig, har haft boxen i över 2år. Däremot tänder/släcker den lampor som inte ingår i någon scen/regel ibland.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
HenFre skrev:
Du är välkommen när du vill bara jag blir förvarnad i god tid. Som du säkert vet så är Maths och jag bekanta genom en sonhustru. Tjänster och gentjänster. 😊
Aha där ser man! Nej jag visste faktiskt inte att ni känner varandra. Kul ☺️.

Själv väntar jag fortfarande på att zipato skall svara på min ticket och förhoppningsvis få hjälp med varför inte jag får igång på reglerna jag skapat. Suck..
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
HenFre skrev:
Någon som har erfarenhet av "Zipato Backup modul"?

Jag har nu haft två ofrivilliga omstarter av Zipaboxen. Har ingen aning om orsaken, den bara startade om. Jag misstänker starkt att det hänt något i elsystemet. Vi har ett stort kartongbruk här i Frövi och det går säkert inte spårlöst förbi i elsystemet. Vi har lite blinkande lampor då och då.

Finns det någon här med liknande erfarenhet och som har skaffat en "Backup modul"?
Lite dyr kan jag tycka för ett batteri, men snyggast jämfört med att snickra ihop egen lösning. Känns som ett givet köp för min del när jag ska börja installera larmsensorer till security modulen. En erfaren inbrottstjuv gör mitt hus strömlöst enkelt eftersom huvudsäkringarna finns utomhus.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
HenFre skrev:
Någon som har erfarenhet av "Zipato Backup modul"?

Jag har nu haft två ofrivilliga omstarter av Zipaboxen. Har ingen aning om orsaken, den bara startade om. Jag misstänker starkt att det hänt något i elsystemet. Vi har ett stort kartongbruk här i Frövi och det går säkert inte spårlöst förbi i elsystemet. Vi har lite blinkande lampor då och då.

Finns det någon här med liknande erfarenhet och som har skaffat en "Backup modul"?
Idag startade Zipaboxen om igen utan synbar orsak. Jag har en regel som skickar ett mail varje gång en variabel är <>100. Sedan sätts variabeln till 100 igen. Det fångar all omstarter. De tickar på. Undrar om det är meningsfullt att sätta på en "Backup modul". Kanske är boxen?
Har 5 st. Fibaro Motion Sensors. Den första installerade jag för 4-5 veckor sedan utan problem. Idag skulle jag inkludera 2 och 3 men det gick fullständigt åt skogen. Programmet sa att det gick OK. Men konfigurationen blev helt fel. I stort sett alla möjligheter till konfigurering var borta. Över 20 rader saknas.

Katastrof, systemet går bakåt i stället för framåt. Ändå har jag inte ens graderat upp.
 
Redigerat:
Davil skrev:
Aha där ser man! Nej jag visste faktiskt inte att ni känner varandra. Kul ☺️.

Själv väntar jag fortfarande på att zipato skall svara på min ticket och förhoppningsvis få hjälp med varför inte jag får igång på reglerna jag skapat. Suck..
Programvaran till regelskaparen laddas ju ner vid varje start. Tycker det ser ut som om Zopato inte har versioner eller dålig versionskultur. De verkar fixa ständigt i den och för in lika många fel som de rättar. Hur ska man annars förklara att att exakt lika periferienheter först går perfekt att installera och några veckor senare går det inte alls. Sådana fel uppstår inte de skapas. Datorer är konsekventa, de följer bara skapade regler eller inget alls.
 
  • Gilla
Davil och 1 till
  • Laddar…
HenFre skrev:
Idag startade Zipaboxen om igen utan synbar orsak. Jag har en regel som skickar ett mail varje gång en variabel är <>100. Sedan sätts variabeln till 100 igen. Det fångar all omstarter. De tickar på. Undrar om det är meningsfullt att sätta på en "Backup modul". Kanske är boxen?
Har 5 st. Fibaro Motion Sensors. Den första installerade jag för 4-5 veckor sedan utan problem. Idag skulle jag inkludera 2 och 3 men det gick fullständigt åt skogen. Programmet sa att det gick OK. Men konfigurationen blev helt fel. I stort sett alla möjligheter till konfigurering var borta. Över 20 rader saknas.

Katastrof, systemet går bakåt i stället för framåt. Ändå har jag inte ens graderat upp.

Min box startade också om igår, får precis som du ett mejl varje gång den startas om/upp. Min startades om igår 17:e februari 2016 kl.16:12 utan förklarlig anledning.
 
HenFre skrev:
Programvaran till regelskaparen laddas ju ner vid varje start. Tycker det ser ut som om Zopato inte har versioner eller dålig versionskultur. De verkar fixa ständigt i den och för in lika många fel som de rättar. Hur ska man annars förklara att att exakt lika periferienheter först går perfekt att installera och några veckor senare går det inte alls. Sådana fel uppstår inte de skapas. Datorer är konsekventa, de följer bara skapade regler eller inget alls.
Hm. Menar du att programvaran laddas ner lokalt till Zipaboxen på nytt varje gång den rebootar?

Är det samma utifall den tappar åtkomst till internet?

Hux flux så fungerar min box nu för första gången!
Det är ju bra, men jag gillar verkligen inte att jag inte vet varför den inte fungerade, och varför den nu gör det.
Zipato support har lagt in någon "test rule" som jag inte förstår vad den gör. (se länk)
Så här skrev dom :

we are experiencing problems with the scheduler. Example:
you make the rule run at 12:00, and make the repeat every 15 minutes
it won't run at 12:00 but it will start to work from 12:15, 12:30, 12:45...

Meaning it won't run on the start time but it will work on the following repeat patterns.

Also make a simple rule like I have made on the users box to see if the rules have been
properly synchronized. Sometimes they aren't even if says they were.
Please see the attached picture!
https://p3.zdusercontent.com/attach...eYB7RkSa_J0MEa23OG0jrw.v4G4l5riRdmf8vo2o9aviw
 
Hur gör man regeln för att få mail vid ofrivilliga omstarter? ☺️
 
HenFre skrev:
Idag startade Zipaboxen om igen utan synbar orsak. Jag har en regel som skickar ett mail varje gång en variabel är <>100. Sedan sätts variabeln till 100 igen. Det fångar all omstarter. De tickar på. Undrar om det är meningsfullt att sätta på en "Backup modul". Kanske är boxen?
Har 5 st. Fibaro Motion Sensors. Den första installerade jag för 4-5 veckor sedan utan problem. Idag skulle jag inkludera 2 och 3 men det gick fullständigt åt skogen. Programmet sa att det gick OK. Men konfigurationen blev helt fel. I stort sett alla möjligheter till konfigurering var borta. Över 20 rader saknas.

Katastrof, systemet går bakåt i stället för framåt. Ändå har jag inte ens graderat upp.
Det låter ju bara så märkligt!
Jag hoppas verkligen att zipato får bukt på sin ostabila programvara snarast. Det är inte ok att det skall fungera ibland och ibland inte...
 
Davil skrev:
Hm. Menar du att programvaran laddas ner lokalt till Zipaboxen på nytt varje gång den rebootar?

Är det samma utifall den tappar åtkomst till internet?

Hux flux så fungerar min box nu för första gången!
Det är ju bra, men jag gillar verkligen inte att jag inte vet varför den inte fungerade, och varför den nu gör det.
Zipato support har lagt in någon "test rule" som jag inte förstår vad den gör. (se länk)
Så här skrev dom :

we are experiencing problems with the scheduler. Example:
you make the rule run at 12:00, and make the repeat every 15 minutes
it won't run at 12:00 but it will start to work from 12:15, 12:30, 12:45...

Meaning it won't run on the start time but it will work on the following repeat patterns.

Also make a simple rule like I have made on the users box to see if the rules have been
properly synchronized. Sometimes they aren't even if says they were.
Please see the attached picture!
[länk]
Nej det menar jag inte. Men har inte jag missuppfattat något så består Zipaboxens software av tre delar:
1. Ett operativsystem som är Linux.
2. En regeltolk (firmware)
3. Regler. (skapas i regelskaparen, kompileras till Javakod på Zipatos server och laddas därifrån till boxen vid synkronisering)

Kan eventuellt vara så att 1 och 2 är sammanbyggda men det verkar onödigt riskfyllt.
När du daterar upp firmware så laddas 2 (och eventuellt uppdateringar av 1 ner)

När du skapar och synkroniserar regler laddas 3 in i boxen.

Regelskaparen består av en del som laddas ner i din dator varje gång du loggar in till Zipato och en del som alltid ligger på Zipatos server.
Regelskaparen har ingen versionshantering. Där får du alltid köra på den version som tillhandahålls. Visserligen kan de säkert ladda ut olika versioner beroende på vilken firmware du har i boxen. Men det förefaller inte fungera så. Då skulle inte jag först kunnat installera en Fibaro Motion Sennsor korrekt och ett par veckor senare få problem men nr 2 och 3 av 5 lika dana. Jag har inga uppdateringar gjort av någon systemprogramvara. Det har bara ramlat ner över mig.

Lite otäckt. De skulle över en natt kunna sabotera samtliga Zipaboxar i hela världen om de ville det. Detta tycker jag är den obehagliga delen med upplägget. De tillhandahåller ingen lokal programvara så att systemet kan ändras och administreras lokalt vid behov. Då kan man i bästa fall hoppas att det fungerar utan ändringar en tid.
 
  • Gilla
MatforsLars
  • Laddar…
Hur gör man regeln för att få mail vid ofrivilliga omstarter? ☺️[/QUOTE]

Såhär:

2016-02-21 Omstart.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2016-02-21 2 Omstart.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har varit borta i fyra dagar. Tre av dessa har den fungerat som den ska men någon gång idag har den stannat och exekverar nu absolut inga program.

Jag har byggt upp systemet så att detta är extremt lätt att kontrollera. Alla rutiner som ska göra något utlöses varannan minut och gör det som ska göras utifrån läget på olika virtuella switchar eller andra flaggor.

Har flera lampor som ska vara tända vissa perioder och släckta andra. Skulle någon släcka en sådan lampa när den ska vara tänd tänds den igen inom 2 minuter. Andra rutiner startar jag genom att slå på en virtuell switch. Det första rutinen då gör är att slå av switchen och sedan utföra uppdraget. Men inget händer i systemet allt står stilla. Anade felet eftersom huset låg i mörker när jag kom hem ikväll. Det har alltså stannat mitt på dagen idag. Kom hem till ett mörkt och kallt hus istället för ett varmtoch upplyst.

Bedrövligt.
 
Hej HenFre!
Hur får du regeln att fungera?
Beror det på att alla variabler blir nollade vid omstart?
Hur ofta kollar du detta? Ser på schemat att det är på minut nivå men inte hur ofta, varje minut/var 5e eller?
Vad använder du HTTP "Z Återstart" till?
//Lasse
 
Frasse_Man skrev:
Hej HenFre!
Hur får du regeln att fungera?
Beror det på att alla variabler blir nollade vid omstart?
Hur ofta kollar du detta? Ser på schemat att det är på minut nivå men inte hur ofta, varje minut/var 5e eller?
Vad använder du HTTP "Z Återstart" till?
//Lasse
Rätt antaget.
Som Zipaboxen fungerar nu så återskapar den inga variabler, virtuella brytare/sensorer eller ens fysiska brytare i minnet vid återstart. En icke existerande variabel uppfattas som tom. Den är i vart fall inte 10. Rutinen utlöses med schemaläggaren 1 ggr/min. och att "omstart" inte är 10 tillåter att rutinen körs.

Förhoppningsvis är det första som händer i systemet, efter en omstart, att denna rutin hinner "slå på" Z Återstart.

Alla andra rutiner i Zipaboxen får inte köras så länge Z Återstart är ON.
Sedan rullar två rutiner.

Den första skapar/ställer in alla variabler och virtuella switchar/sensorer till ett standardläge för gällande dag/natt beroende på när omstarten sker.

Den andra väntar i 20 minuter för att alla sensorer ska hinna rapportera in ett värde på allt de rapporterar. Många av mina sensorer rapporterar bara var 15e minut.

När vänta 20 min löpt ut ställs alla fysiska brytare in på standardvärde för gällande dag/natt.
Därefter ställs Z Återstart OFF och systemet rullar igång igen.

Därefter sänder boxen två mail. Ett med innehållet i alla variabler och virtuella switchar/sensorer och ett mail som berättar hur alla fysiska switchar/sensorer står.

Inom ett halvt dygn har sedan systemet återgått till ett schema som stämmer bättre med årstiden.

Allt detta enbart för att Zipaboxen tappar minnet vid omstart. Det är dags att de får ordning på detta snart.
 
Redigerat:
Frasse_Man skrev:
Hej HenFre!
Hur får du regeln att fungera?
Beror det på att alla variabler blir nollade vid omstart?
Hur ofta kollar du detta? Ser på schemat att det är på minut nivå men inte hur ofta, varje minut/var 5e eller?
Vad använder du HTTP "Z Återstart" till?
//Lasse
Missade att svara på "hur ofta".
Systemet kollat omstart varje minut. Men eftersom det normalt inte ska hända något så tar detta bara försumbar tid.
Själv kollar jag aldrig. Får normat ett SMS om att omstart skett.

Nu har jag endast haft 3 spontana omstarter (3 för många) sedan jag började med Zipaboxen runt 2015-12-15 och vid de två senaste fungerade det som avsett. Vid den första var jag oförberedd. Bara råkade sitta och se när det hände. Men då insåg jag att detta måste man ta hand om.
//Henry
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.