Hmm, vill minnas att EC låg på 0,3 på kranvattnet.

Här är analysrapporten från vattenverket
http://www.norrvatten.se/Documents/Prislistor/Analysrapport Utgående dricksvatten.pdf

(Fast enligt den ska det vara ännu lägre så det kanske var 0,03... men det där är ut från verket iofs, kommer väl en massa rost från gamla ledningar på vägen.)

Jag tror det är Blomstra som är problemet. 3-4 teskedar så är jag uppe i EC 1,5, ett dygn senare är det nere på 0,8. Riktigt så mycket borde det inte ändras med tanke på att det bara är två små salladsplantor som äter av det...

Men sen vet jag inte om ett fel också kan vara att jag har droppat pH Down (som är 38% salpetersyra) direkt i tanken, läste sen att man bör blanda ut med lite vatten så det blir svagare annars ger den höga koncentrationen reaktioner.

Jag ska rota fram lite flaskor hemma så jag kan blanda iordning "brukslösning" att sänka pH med. Ska förbi apoteket och köpa en näve dosbägare också så jag kan mäta upp Flora. Jag har alltså inte laddat om med Flora än, ska ta det i helgen tänkte jag. Ska tömma allt och göra rent och fixa till nivåmätaren och ett hål för att ta prov utan att behöva lyfta ur insatsen och så. Är ju bara salladen och de två lökbottnarna som lever fortfarande så det gör inget att starta om:)
 
Om det är 0,03 så är det antagligen det som är problemet. Låg EC är oftast bra så man kan lägga i mera näring. Är den för låg direkt ur kran (under 0,2 ungefär) så brukar det bli problem med pH-värdet. Jag har aldrig hittat nån orsak till varför det är så, kanske nån mineral som det finns för lite av eller nått. Om du har möjlighet, ta med en plastdunk och hämta vatten från nån som har lite högre EC på vattnet. Då tror jag pHn kommer att bli mera stabil. Har du bara 7 liter vatten så tror jag det kan vara svårare att få till det.

Att ECn sjunker snabbt är bra, det betyder att plantorna får i sig mycket näring och växer så det knakar:p
 
.....och anledningen till att man håller på med detta är att vi förbereder oss för att kolonisera Mars, eller vad handlar det om? Vi gör det för att det går att göra?

Jag har inte så gröna fingrar (och röker inte cannabis heller) så ni får ursäkta min okunskap,
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Varför odlar man istället för att köpa sina tomater på ICA? För att det är roligt att odla och för att tomaterna blir mycket godare då de får mogna på plantan och inte plockas medan de fortfarande är gröna.

Varför odlar man med hydro? För att det är effektivare, man får mer skörd på samma yta och det blir rimligt att odla även inomhus. Man undviker en massa ohyra som fortplantar sig i jorden och slipper bekämpningsmedel. Och för att man för köpa och bygga massa roliga prylar förstås.
 
För min del är det för att det är enklare än att odla i jord.
Örter som tex basilika blir dåliga om man bara missar det minsta med vattningen.
När jag odlar hydroponiskt kan jag lämna växterna i veckor och månader utan tillssyn.
 
  • Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
MathiasS skrev:
.....och anledningen till att man håller på med detta är att vi förbereder oss för att kolonisera Mars, eller vad handlar det om? Vi gör det för att det går att göra?
Jag har ju räknat upp några av punkterna tidigare:
det ger större skördar, tar mindre plats, drar mindre vatten och energi, minskar risken för skadedjur (man slipper jorden).
Man kan t.ex. så sallad inomhus och skörda redan efter fyra veckor.
https://www.youtube.com/watch?v=aWNNUwo0vCI
(Han har visserligen grejerna står i ett växthus tror jag, men det går alltså precis lika bra med växtbelysning i en källare.)
 
Ok, jag läser och lär....!
 
Har inte kollat pH idag ännu, men igår kväll tömde jag hela systemet (på både plantor, leca och näringslösning), städade ur, fixade lite smågrejer och planterade sen om (med plantorna i "innerkrukor" gjorda av plastmuggar som jag perforerat med lödkolven). Och nu är det alltså GHE Flora istället för Blomstra.

pH på vattnet från kranen (eller ja, det hade ju stått ett dygn för att ventilera bort klor) verkade ligga på EC 0,3 i alla fall (och pH 8,2). Har gjort en massa småfix också som en flaska med pH Down utspätt 1:10, när man ska justera på bara 7 liter vatten så är 38% salpetersyra lite väl starkt... En droppe för mycket och det blir alldeles för lågt.

Konstaterade i alla fall att de små leca-kulorna (2-4 mm) verkar hålla vatten alldeles för bra. Troligen därför basilikan dött, rötterna ruttnade bort, det var så det droppade om lecakulorna trots att det var över 6 timmar sen senaste flodningen. Ska nog köpa en till påse "vanliga" och blanda ut lite.

De små kanske man kan ha om man kör drip feed.

Har provat att sätta några frön i Rockwool-pluggar också, blir spännande att se hur fort de gror.
 
Jag har insett två detaljer som kan ha bidragit till pH-höjningen (jag har inte riktigt koll på om det löste sig ännu).

Dels så sköljde jag ju Leca-kulorna i vatten direkt från kranen. Det har ju pH 8. Och de var ju inte torra när jag la dem i mina odlingstråg utan det var ju alltså en massa vatten med högt pH på dem.

Sen när jag fyllt på vatten vartefter nivån har sjunkit så har jag ju även där fyllt på med kranvatten... Skulle ju ha pH-balanserat det först insåg jag igår.

Nu har jag en dunk med pH-balanserat vatten att fylla på med och har fixat ett protokoll att notera värden i (temp, EC, pH) så jag får lite mer koll.

Salladsplantornas rötter har ruttnat bort nu också, jag blir mer och mer säker på att de små lecakulorna varit en del av det problemet.

Men det här var ju bara tänkt att vara lite testsystem så det gör inget att grejerna har ruttnat bort. Förhoppningsvis har jag lärt mig av alla misstag hittills och får snart ordning på grejerna:)
 
Haha nerre, nu har du intresserat mig för detta också. Jag drar upp egna sommarblommor och ofta lite chili, men i jord då. Nu har jag börjar läsa på. Men framför allt aeroponics tycker jag verkar intressant!

Angående ditt pH - de sidor jag läst på säger att leca är basiska, så med ett litet vattentråg och kranvatten så har du flera klara källor.
 
De sidor jag läst på säger att leca är pH-neutrala...

Det enda jag hittat är att om de har legat länge så kan de ha blivit alkaliska.


Aeriponics tycker jag verkar jobbigt att bygga, svårt att hitta "vardagsgrejer" att bygga av. Munstycken framförallt, men det krävs ju också pump med högre tryck än för andra varianter.

Drip feed är nog det jag kommer satsa på, eventuellt med DWC för vissa grejer. Och sen kommer jag ju ha kvar ebb/flod-lådan ett tag.
 
Jag testade lite hydro för ett par år sedan men det har legat nere ett tag pga andra prioriteringar.
Min erfarenhet. Aeroponics är alldeles för krångligt, munstyckena sätts igen hela tiden och poängen med aero är vad jag förstått att spara vatten och det är ganska ointressant på våra breddgrader. NFT var krångligt att bygga av vetta saker och även där täpptes pumpen igen för ofta. Absolut enklast är DWC eller bubblare som de kallas på svenska. Luftpumpar sätts inte igen och är billiga, finns på varje akvariebutik eller ebay om man är snål. En annan fördel med att eliminera att man pumpar runt näringslösningen är att det öppnar upp för organisk näringslösning. Jag experimenterade med att göra egen näring av kompost och av lämningarna från barnens kaniner och det var lovande. Dock problem med dosering, lätt att det blev för mycket. Sådan sörja går inte att pumpa runt, i en bublar är det inga problem. En annan intressant teknik är "foggoponics". Ultraljud som skapar en dimma av näringslösningen. Inte så dyrt som det låter de dessa säljs som damtillbehör. Min erfarenhet var att de ensamma inte räcker för effektiv odling men bra som komplement. Även mycket bra för att driva upp plantor från frön.

För övrigt är det inte saltpetersyra som man använder för Ph reglering utan fosforsyra.
 
Visst är DWC enkelt, men det blir lätt väldigt stor volym på kärlet om man ska ha många plantor. Eller många stora kärl med vätska.

NFT eller drip feed är betydligt smidigare ur den synvinkeln, framförallt om man vill bygga på höjden (som jag tänkt göra). En centralt placerad tank på 30-40 liter och sen pumpar man ut till plantorna.

Jag köpte Hesi pH Minus Grow och den består enligt etiketten av 38% Nitric Acid. De har en pH Minus Bloom också som verkar innehålla fosforsyra (men den fanns inte där jag handlade). Jag antar att tanken bakom dem är att vid tillväxt vill växterna ha kväve, vid blommning vill de ha mer fosfor.
 
Intressant, då salpetersyra inte får säljas fritt i Sveriges då man kan göra bomber av den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.