Fibaron brukar vilja vara väldigt nära controllern när den inkluderas, jag brukar sätta den på en vanlig sladd bredvid först och sen efter att den är inkluderad monterar jag den där den ska vara..
 
ok, då får ja koppla loss min vera och ställa den i hallen istället då

*EDIT*

Det fungerade, tackar för den.

Måste dock säga att qubinon är smidigare där. Den hittade fast veran var på en annan våning och i andra änden av huset.
 
Redigerat:
Hej
Jag provar nu med att be lite snällt om hjälp.
Jag har suttit och fundera hur jag skall ta mig från min nuvarande controller.
Det jag kommit fram till är att det skulle kunna fungera med Domoticz på en raspberry pi. Dock är jag helt grön på programmering i java och där kommer ni in i bilden. Jag har kommit så långt att jag installerat node-red och fått den att lyssna på min KNX anläggning. Se bild.
Hjälpen jag behöver är att få ett skript som lyssnar på knx och sänder det till domoticz. Kanske via udp eller något annat till en virutuell enhet där.
Jobbar ni med detta får ni gärna komma med ett förslag om pris per tim så kan jag koppla upp teamviewer och skype så ser jag hur det går till.
Jag har ingen ambition att bli programmerare men jag tror om jag får hjälp med några skript förstår jag sedan hur man ska byta ut adresser så ni inte behöver programmera hela huset.
Har även installerat Eclipse.
PM mig om någon kan hjälpa eller svara här på forumet så återkommer jag.
Ska?rmavbild 2016-02-01 kl. 20.29.52.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska?rmavbild 2016-02-01 kl. 20.36.10.png

Hoppas på hjälp :)
Tomas
 
@Tomas
Ett ganska enkelt sätt för dig vore att binda ihop Node-Red och Domoticz med MQTT. Du har lite info om det här: https://www.domoticz.com/wiki/MQTT

Personligen hade jag nog hoppat över Node-Red och gjort bindningen mellan KNX och MQTT med ren nodejs-kod, typ https://github.com/andreek/node-eibd

Vill du inte utnyttja MQTT så har Domoticz även ett REST API. En av mina användare av SPC Gateway, fergalom, har tagit fram ett exempel som utnyttjar detta för att knyta ihop Siemens/Vanderbilt SPC-larmet med Domoticz. Du hittar koden här https://github.com/fergalom/node-spc-domoticz-binding

//Göran
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Hej
Ni som satt in dimmer med zwave hur ofta använder ni zwave funktionen?
Drar om all el vid nyrenovering och står i valet av kvalet att sätta in zwave i alla led ljus
Det som talar emot att inte göra det är att jag verkligen inte gillar att dimra med tryck knapp utan vill helst ha vreden!
Finns det lösning på detta eller är det overkligt kill att sätta in zwave till led i hela huset?
 
robban22 skrev:
Hej
Ni som satt in dimmer med zwave hur ofta använder ni zwave funktionen?
Drar om all el vid nyrenovering och står i valet av kvalet att sätta in zwave i alla led ljus
Det som talar emot att inte göra det är att jag verkligen inte gillar att dimra med tryck knapp utan vill helst ha vreden!
Finns det lösning på detta eller är det overkligt kill att sätta in zwave till led i hela huset?
Vill du automatiskt ställa in ljuset? På schema eller genom att starta en scen? Eller på en tablet på väggen? Annars är det nog onödigt 😁
 
Fungerar endast Fibaros dimmerinsats till tryck och inte vriddimmer?
Och hade det fungerat att använda en vanlig insatsbrytare för att tända eller släcka en dimmer?
 
stefancrs skrev:
Vill du automatiskt ställa in ljuset? På schema eller genom att starta en scen? Eller på en tablet på väggen? Annars är det nog onödigt 😁
Det jag skulle vilja möjligt vis är ju tablet på väggen och tänya automatiskt via rölsesensor.
Men vill hellre ha vred än tryckknapp.
Blev galen på det i förra huset.
Skulle man dimma så var det åt fel håll fick man trycka igen, gick det lite för långt fick man trycka en tredje gång
 
Husägaren87 skrev:
Fungerar endast Fibaros dimmerinsats till tryck och inte vriddimmer?
Och hade det fungerat att använda en vanlig insatsbrytare för att tända eller släcka en dimmer?
Vad jag vet så finns det ingen zwave som fungerar med ett vred?
 
robban22 skrev:
Det jag skulle vilja möjligt vis är ju tablet på väggen och tänya automatiskt via rölsesensor.
Men vill hellre ha vred än tryckknapp.
Blev galen på det i förra huset.
Skulle man dimma så var det åt fel håll fick man trycka igen, gick det lite för långt fick man trycka en tredje gång
Håller med dig om att det är störigt. Man är nog olika, jag vill inte dimma alls, vill snarare välja mellan helt tänt, mysbelysning och avstängt. För alla lampor samtidigt, så att säga. Då är scener bättre än manuella dimmers och brytare överallt.
 
robban22 skrev:
Vad jag vet så finns det ingen zwave som fungerar med ett vred?
Ok, nej det känns så.
Men kopplar man in insatsbrytaren på inkommande fas och bryter innan dimmern så borde det fungera att iallafall bryta dimmern, men inte att dimra från den.
Eller är jag helt ute och cyklar?
Jag har nyss renoverat och dragit ner nolla till alla brytare, dock satte jag snygga vriddimmers med belysning i :)

EDIT: Nej det fungerar inte, bryter via utgående tändtråd..
Screenshot_2016-02-04-09-07-30.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT 2: Fast man borde kunna koppla inkommande fas på L/IN och utgående fas på Q1 till dimmer 1 och Q2 till dimmer 2, så bryter du ju inkommande fas till varje dimmer.. Eller då kan man inte tända brytaren på knappen.. Fan
 
Redigerat:
Husägaren87 skrev:
Ok, nej det känns så.
Men kopplar man in insatsbrytaren på inkommande fas och bryter innan dimmern så borde det fungera att iallafall bryta dimmern, men inte att dimra från den.
Eller är jag helt ute och cyklar?
Jag har nyss renoverat och dragit ner nolla till alla brytare, dock satte jag snygga vriddimmers med belysning i :)

EDIT: Nej det fungerar inte, bryter via utgående tändtråd..
[bild]

EDIT 2: Fast man borde kunna koppla inkommande fas på L/IN och utgående fas på Q1 till dimmer 1 och Q2 till dimmer 2, så bryter du ju inkommande fas till varje dimmer.. Eller då kan man inte tända brytaren på knappen.. Fan
Är det lika omöjligt att ha en trapptändning med ett vred på ena stället och en zwave puck på andra?
Så man kan tända och dimmra från vredet och bara tända på andra?
 
robban22 skrev:
Är det lika omöjligt att ha en trapptändning med ett vred på ena stället och en zwave puck på andra?
Så man kan tända och dimmra från vredet och bara tända på andra?
Hmm.. Jag har ju trapp på den ena dimmern, men det är ju två mellantrådar och tändtråd på andra sidan, hur hade du tänkt koppla det?
 
Husägaren87 skrev:
Hmm.. Jag har ju trapp på den ena dimmern, men det är ju två mellantrådar och tändtråd på andra sidan, hur hade du tänkt koppla det?
Nej det vet jag inte, var mer en fråga om det går att koppla in?
Kanske går att lösa att ha en tryck knapp med zwave bakom för av och på sedan en vrid brevid som stället styrkan?
 
Ni resonerar om zwavedimmrar, men faktum är ju att det är bäst och mest problemfritt att dimma via LED-driver.
Där väntar jag på ngn smidig zwavelösning, eftersom det enda som verkar finnas är 0-10V-styrning via zwave, eller pushdim via väggkontakt.
Att kombinera de två, dvs att man ska kunna dimma/tända/släcka på väggen iaf zwave inte fungerar eller har annan uppfattning, det har jag fortfarande inte fått bekräftat att man kan :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.