Igår fick jag möjlighet att testa mft-plattan som jag nämnt tidigare i tråden. Fantastisk pryl för alla oss verkstadslösa lägenhetsboende.

IMG_20160125_151201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20160125_153643.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jonmo skrev:
Igår fick jag möjlighet att testa mft-plattan som jag nämnt tidigare i tråden. Fantastisk pryl för alla oss verkstadslösa lägenhetsboende.

[bild]

[bild]
Jo jobbar inom säkerhetsbranschen med allt vad det innebär och absolut är plattan en riktig guldklimp när man måste bearbeta ngn detalj i fält.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
norrbottenssnickaren skrev:
Jo jobbar inom säkerhetsbranschen med allt vad det innebär och absolut är plattan en riktig guldklimp när man måste bearbeta ngn detalj i fält.
Guldklimp indeed. Tack igen för din modell!

Här är länken för alla intresserade:
http://www.thingiverse.com/thing:1129675
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S
Hämtat två sågar idag, som ropades in auktion

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos och 2 till
  • Laddar…
Skooda skrev:
Hämtat två sågar idag, som ropades in auktion
Vad gick radialsågen för?
 
S
1180 inkl avgifter
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Bytt bakdäck på en av mina motorcyklar.. :)
 
J
Äntligen fått tummen ur och beställt en GTS 10 xc.
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Bilderna jag talade om på mina nya bladstyrningar.

Kan börja att visa de gamla, extremt simpla utan någon styrning bakom bladet. Det märks nog skillnad med det installerat kan jag säga!

24714558435_93cce5a973_b.jpg

Den nya styrningen, gjorda från småbitar. jag varit väldigt "ekonomisk" och använt restbitar och andra överloppsdelar jag hittar i lådorna i garaget.
24086482494_456e372499_b.jpg

24688401506_9696eefec6_b.jpg

Jag bygger nu även om hela spånsugssystemet och tar lite tips från hur heimlaga här på forumet gjorde sin egen bandsåg, fast jag bygger i trä istället. Där de gröna bultarna sitter så fanns bladstyrningen tidigare, väldigt långt ner.

24621122501_59a3bb28bf_b.jpg

Den här L-formade biten gjorde jag med med box-joint jiggen, väldigt snabbt och enkelt. Styrningarna ska sitta på denna.
24621108711_03d3ef3f7a_b.jpg

En bult går igenom och håller fast styrningen:
24087745893_bf7e5a5f78_b.jpg

24087733493_45534a5852_b.jpg

Sågbladet installerat.
24621054501_1f5531d36e_b.jpg

Jag tror att det kunde vara möjligt att göra sidostyrningar med kullager också genom att montera dem i en kam som sedan monteras i hålen där jag har ekbitarna nu, sen låser man fast som vanligt. Men jag ser ingen poäng med det, träbitarna funkar riktigt bra än så länge.
 
Jag har också byggt nya bladstyrningar till bandsågen. På Hammern sitter det i original glappt glidlagrade Euro-styrningar, som visserligen fungerade rätt bra till breda blad, men inte fullt lika bra till smala. Nu sitter det i stället keramiska puckar som inte kan röra sig alls. Puckarna är av polykristallin kubisk bornitrid. Tyvärr alldeles för dyra om man ska betala för dem, men absolut det bästa materialvalet ur ett tekniskt perspektiv.
 
Dennis måste du inte kunna justera kullagret axiellt i förhållande till styrningarna? Så ser det iaf ut på min bandsåg, annars hammnar ju kullagret väldigt långt från bladet om du kör ett smalare blad alternativt kör tänderna in i styrningarna om du skruvar fram hela styranordningen. Kanske inte spelar så stor roll på undre styrningen om kullagret är längre från bladet (?).
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Ja det går nog men inte helt utan bök. Måste använda mig av brickor för att justera in eller ut det. Men jag har bara ett blad så nu går det att ha det såhär. Jag kom inte på någon bra metod som inte den även blev för bökig i det begränsade utrymmet så jag gjorde såhär tillsvidare.
 
Ett sätt hade väl kunnat vara att lagret satts på en längre M8 med låsmutter på baksidan. Lager + skruv kan sedan skruvas in i en islagsmutter precis som du gör med sidoguiderna i ek. Sist men inte minst en M8-mutter för att låsa lagret + skruven mot islagsmuttern. Fattade någon? Nackdelen är väl att lösningen bygger något mer på djupet. Kan delvis lösas genom att kan kör ner muttrarna rejält på smärgeln.
 
Det ser ut att finnas hyfsat med plats till plywooden som sitter bakom "styrpaketet". Ett alternativ hade i så fall varit att göra en anordning liknande den som phl föreslår, men istället sätta islagsmuttern på en ekbit som fästs på plywoodskivan (med avlånga skruvhål om man vill kunna justera den i sidled). Det finns ju inget som säger att sidoguiderna och kullagret måste sitta i samma paket... men det hela förutsätter förstås att plywooden i fråga sitter tillräckligt stabilt (ser att det finns en skarv på bilden).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.