Jag sökte i forumet och det verkar inte finnas en enda tråd här om hydroponisk odling, beror det på att folk inte är intresserade eller att folk inte känner till det?

För de som aldrig hört talas om det: Hydroponisk odling är odling utan jord. Man odlar t.ex. i lecakulor och tillför all näring via vattnet. Det finns olika system men alla bygger på att rötterna i princip får mer luft än vatten, man kan t.ex. ha system där vattnet droppar sakta genom en bädd av leca, man kan ha system där en lecabädd fylls med vatten 2-4 gånger om dygnet eller man kan ha system där växternas rötter hänger ned i vatten som bubblas med luftpump (det finns fler varianter).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenkultur
Artikeln på engelska wikipedia är lite mer omfattande
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydroponics
 
Det finns i mitt tycke ett häftigare sätt.
Fiskar hålls i en behållare och skiter ner vattnet, detta leds vidare till växter som renar och lever på näringen som ges. Ett liter minikretslopp.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aquaponics
 
Häftigare och häftigare, det betyder ju att man behöver sköta fiskarna också:)

Men annars är det ju bara en variant av hydroponics, själva odlingen sker ju på samma sätt, det som skiljer är hur man tillför näringen till vattnet.

Sen är ju inte den stora grejen med hydroponics att det är häftigt utan snarare att det ger större skördar, tar mindre plats, drar mindre vatten och energi, minskar risken för skadedjur (man slipper jorden).

I t.ex. storstäder som Bangkok odlar nästan varenda skola och restaurang egna grödor i hydrokultur.
http://thronborg.com/Hydro2/Studier.html

Sen finns ju enorma anläggningar som Thanet Earth i England.
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Jag har kört med hydrokultur för mina hibiskusträd i många, många år. Eftersom hibiskus växer och blommar så otroligt kraftigt kräver mina krukor 10-14 liter vatten/vecka under sommarmånaderna så de står i 7-litersbehållare med tjocka bevattningsrör för vattning och luftning och vattnas ca 2 ggr/veckan under högsäsong.

De olika hydro-typerna kan man mickla med. Numera har jag inte lekakulor i krukorna utan ren torv. Tillsätter gödning vid varje vattning och vattnar först när bladverket skriker "törst". Klipper ner dem i januari så att bara ett par blad finns kvar och beskär rötterna till ca 50% i februari. Numera använder jag inte ens specialmedel för hydrokultur utan köper vanlig näringslösning på konsum ... funkar det också. 20160117_132235-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160117_130340-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kör du med torv så får de väl mikronotrienterna (heter det så på svenska?) därifrån och då är behovet av specialnäring kanske inte så stort. Torven buffrar väl pH rätt bra också gissar jag?

Jag såg i affären att Blomstra växtnäring faktiskt verkar innehålla alla näringsämnen (både makro och mikro), om än inte helt i de proportioner som rekommenderas för hydro.

Jag har precis börjat testa lite med ett simpelt ebb/flod-system här hemma men konstaterade att mina gamla pH-stickor nog var gamla så jag har nog för högt pH från vattnet (enligt vattenverket ligger det på 8 ut från verket). Har beställt pH-mätare och EC-mätare för att få lite koll på vad jag egentligen har i systemet.
 
Blomstra har funkat bra för mig också. Jag byter produkt då och då. Den ogödslade torven anvönder jag istället för lekakulorna - som lätt fick äcklig hinna på sig och torven blev billigare på sikt. Börja testa på riktigt näringskrävande växter. Det är väl 30 år sedan som jag på allvar höll på med denna kultur - när jag bodde i norraste delen av landet och trängtade efter inomhusväxter. Numera bor jag längst söderöver och har bara 2 krukor :) och har resten i trädgården.
 
  • Gilla
Smeds
  • Laddar…
Det "bästa" systemet är antagligen ett aeroponic system. I ett sånt system använder man luft som odlingsmedium, alltså rötterna hänger fritt i luften. Sen har man nån spridare av nått slag som hela tiden sprayar rötterna med vatten.
Det som gör hydroponic odlingar bättre än vanliga är att man kommer ifrån jord som odlingsmedium. Jord (mull) innehåller dåligt med syre vilket gör att rötterna inte kan ta upp näringen lika effektivt.

Det finns näringar som är gjorda för hydroodling, använd en sån så får du ett bättre resultat. Såna hittar du i affärer som sysslar med hydrokultur. Bor du i närheten av Stockholm så finns det säkert massvis av såna affärer.
 
Aeroponic har antagligen bäst prestanda ja, men det är ju också ett av de mer komplexa systemen och det där det är stor risk för tekniska störningar (igensatta munstycken).

Det enklaste man kan köra är väl frigolitflotte på bubblat vatten (DWC). Balja, frigolit, akvariepump och ett par "syrestenar". Men där får väl rötterna inte riktigt lika mycket syre som i andra system. Det är väl också lite bökigt att byta vatten i ett sånt.

NFT är ju nästan lika enkelt, särskilt om man kan kaskadkoppla sina grejer. Då behövs det bara en pump och en slang till början av odlingen och sen rinner vattnet bara igenom och tillbaka till tanken. Men det är lite bökigare att bygga själva odlingen där, man behöver rör eller kanaler.


Odla potatis i hydro verkar intressant, man slipper ju helt det här med att tvätta bort jord från potatisen. Vad jag hittat verkar dock potatisar i aeroponics bli mindre än i solid media, perlit verkar vara bättre men det ser ju inte lika coolt ut som när potatisarna hänger i klasar i rötterna under plantan:)
 
Redigerat:
Finndjävel skrev:
Såna hittar du i affärer som sysslar med hydrokultur. Bor du i närheten av Stockholm så finns det säkert massvis av såna affärer.
Vart finns dessa affärer? Exempel?
 
Jag vet inga butiker inne i stan, men Professional Grow har hämtlager i Märsta i alla fall. Men de hade lite skumma betalningsvillkor, ska man hämta själv får man inte betala med kort utan måste förskottsbetala till deras bankkonto.
 
sune73 skrev:
Vart finns dessa affärer? Exempel?
Googla growshop stockholm.
 
Nerre skrev:
Jag vet inga butiker inne i stan, men Professional Grow har hämtlager i Märsta i alla fall. Men de hade lite skumma betalningsvillkor, ska man hämta själv får man inte betala med kort utan måste förskottsbetala till deras bankkonto.
Det beror väl på att de har ganska ljusskygga kunder.
 
  • Gilla
Duttarmajster
  • Laddar…
Idag kom mina grejer och efter att ha läst på lite så inser jag att jag var lite för snabb med att beställa...

Jag hade inte fattat att med Flora växtnäring så måste man ha alla tre komponenterna (grow, micro och bloom)... Jag trodde bara bloom behövdes för blommande växter och användes i blommningsfasen. Blir att shoppa mer alltså.

Och sen upptäckte jag att jag borde ju köpt förvaringsvätska till pH-proben... Verkar som det ska vara 3 Molarig KCl till, kanske till nöds kan köpa nåt mineralsalt i affären som består av KCl istället för NaCl.
 
Nerre skrev:
Och sen upptäckte jag att jag borde ju köpt förvaringsvätska till pH-proben... Verkar som det ska vara 3 Molarig KCl till, kanske till nöds kan köpa nåt mineralsalt i affären som består av KCl istället för NaCl.
Du behöver ingen speciell förvaringsvätska till pH mätaren utan det fungerar med vanligt vatten. Huvudsaken är att själva sensorn (eller vad den kallas) inte torkar ut. Det brukar finnas en kork med nån slags absorberande svamp som man fuktar och lägger på. Kalibreringsvätska måste du köpa så att du kan ställa in den eftersom. Nu när den är ny visar den antagligen rätt.
 
Vad jag förstått är sensorn ett glasklot som innehåller nån vätska, och förvaras den i vatten så kommer jonerna i den vätskan via osmos att försvinna till vattnet (vilket ju påverkar funktionen).

En mättad lösning av KCl är tydligen det man oftast använder. Jag tror t.ex. Seltin är 70% KCl och 30% NaCl så det kan kanske funka.

Fick med två små påsar buffer (4,01 och 7,00).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.