MathiasS skrev:
Jag tror att slacker tänker på:

[bild]
Sådär ser det ut när webastovärmaren går på min bil.

Jag behöver en ny bil.

Hustrun har precis bytt jobb, och det är nya jobbet som erbjuder förmånsbil. Så vi håller på att titta på vilka alternativ som finns.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
När man ser det där blir man ju sugen på att skrota Mont Blanc-boxen :(
 
Du får förstärka infästningen och sätta ett snäpplås längst fram, så funkar det nog sen ;)

Eller så köper du en Grand Voyager och skrotar takboxen helt ;)
 
Tacka vet jag Packline F Original. Gjord i glasfiber. Inget abs-plastbjäfs som är lika flimsigt som en fryspåse.
 
MathiasS skrev:
Tacka vet jag Packline F Original. Gjord i glasfiber. Inget abs-plastbjäfs som är lika flimsigt som en fryspåse.
Å inte e den så mycket dyrare heller, än Thule i alla fall ;) Nackdelen är vikten, dubbel.

Det finns en Packline med i testet, kom i mitten då den öppnade sig helt och läckte vid fästena. Dock stannade lasten kvar i boxen trots att den öppnade sig. Det beror sannolikt på att boxen öppnar bakifrån, och har gångjärn i framkanten, så den sitter nog ihop rätt bra där. Uppenbarligen bra ur säkerhetssynpunkt, men kanske inte smidigast när det gäller åtkomst i boxen. Jag tror fortfarande på att ha ett eller två lås längst fram. Man såg på boxarna i videon att de alla enkelt släpper ut lasten fram, utan att gå sönder. De är så mjuka att de ger vika alldeles för lätt. Ett lås eller två där framme så hade problemet varit löst. Ja, utom för Mont Blanc då ;) Sedan kan man alltid undra vilka fler som gett efter i fästena, om lasten inte tittat ut där fram, då förs ju kraften över till fästena istället. Packline satt i alla fall kvar med lasten kvar i boxen även om den öppnade sig. Men det gjorde i princip Thule, Jula och Biltema också :)

Instämmer till fullo vad gäller kvalitetskänsla, mycket bättre med glasfiber än med sladdrig ABS :)
 
Ja, Mont Blancboxen är ABS-plast. Och jag ska se över spännremmarna i den, jag har ju inte lust att tappa mina dyra skidor om jag krockar :). Det kanske går att koppla spännremmar till infästningarna på ett bra sätt, då får jag en hållbar koppling mellan rails och last.

Nu köpte jag den begagnad för en rimlig peng men jag måste säga att det är bra gjort att sälja en sladdrig plastlåda med några gasdämpare för 6000 kr. Huvudspåret var egentligen att köpa en 20 år gammal Packline F men någon annan snöt den framför näsan på mig. Som jag förstått det så blir glasfiber inte sämre för att det blir gammalt.

Lite OT så borde det finnas rejäla produktutvecklingsmöjligheter på området takboxar. De är besvärliga att både lägga på och plocka i och ur. Det borde gå att fixa någon slags piffig mekanik som gör att boxen går att fälla ner i arbetshöjd.
 
Redigerat:
Ser dock nu att den testade Packline inte är glasfiber, utan något de kallar Twin Sheet, vilket tydligen är ett laminat av två vakuumformade ABS-skivor, som de säger ska bli starkt. Får klämma och känna på en sådan någon gång när tillfälle ges :)
 
Det är riktigt, man har ju noterat framförallt på de första båtarna som byggdes i glasfiber för många år sedan nu, att glasfibern inte tycks åldras i någon större utsträckning. Trots den minst sagt tuffa miljö som båtar vistas i, särskilt här i Sverige, ute året om.

Fast vad gäller Mont-Blanc-boxen så är nog det viktigaste att se över infästningen av boxen mot lasthållarna.

Finns några packline på blocket nu såg jag, runt tusenlappen, det är nog rena fynden ;)
 
harry73
Har en gammal streamliner i glasfiber som snart är 30 år och det är den bästa box som finns. Köp en begagnad och passar inte färgen så kan man alltid lacka om den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.