Andy78 skrev:
Vill du se om det är något som drar så ska du mäta ström Amphere och koppla i serie.
Har haft ett gäng gamla bilar som dragit tjuvström.
Ännu enklare med en strömtång!
Då slipper man lossa på batterianslutningarna.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mäter dom verkligen lika exakt?
 
Andy78 skrev:
Mäter dom verkligen lika exakt?
Jag tror det, men någon annan får svara på om det är sant.
Tillräckligt exakt är det nog, och betydligt enklare och säkrare.
 
Mikael_L
Peter2400 skrev:
Ännu enklare med en strömtång!
Då slipper man lossa på batterianslutningarna.

[bild]
Har du fått din nu?
 
Ingår det testsladdar till den också?
 
Fotografen skrev:
Fara nummer ett är en gammal laddare i en modern bil! Det finns ingen begränsning eller skydd på utgången mot höga spänningar så beroende på var i sinusperioden spänningen i vägguttaget råkar vara när man drar ut sladden ur uttaget så kan laddaren ge ifrån sig en kort spik på ett par hundra volt om man har otur. Rena döden för en modern bil som består av ett datorkluster på hjul.
Så det är inte gamla laddare som är dåliga utan nya bilar som är skit med andra ord. Kanske man istället borde varna för nya bilar?:wow:
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Har du fått din nu?
Nej😂
 
Andy78 skrev:
Ingår det testsladdar till den också?
Ja, det ska det göra, men jag har tyvärr inte fått min än, beställde för 14 dagar sen.
 
Finndjävel skrev:
Så det är inte gamla laddare som är dåliga utan nya bilar som är skit med andra ord. Kanske man istället borde varna för nya bilar?:wow:
Exakt. En gammal Amazoooooon....
 
Finndjävel skrev:
Så det är inte gamla laddare som är dåliga utan nya bilar som är skit med andra ord. Kanske man istället borde varna för nya bilar?:wow:
Ett bättre skydd mot överspänning än ett bilbatteri får man leta efter. Och så lätt förstör man inte elektronik i bilar av misstag. Är det någon i denna tråd som varit med om att något gått sönder i en bil av att den laddats med en gammal batteriladdare? Jag syftar då inte på skräckhistorier från bilmekaniker, utan någon som sett det själv.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Och hur skulle det bli enklare genom att man mäter ampere i en modern bil menar du?
 
Paxman skrev:
Och hur skulle det bli enklare genom att man mäter ampere i en modern bil menar du?
Oberoende modern eller äldre bil är det givetvis bäst att mäta strömmen om man letar oönskade förbrukare, och det går fint med en DC-tång likt den tidigare visade. Så slipper man alla problem som ev kommer till i nyare bilar vid bortkoppling av batteriet.

Din metod med spänningsmätning vid i/urkopplat batteri i #44 tycker jag verkar lite grovhuggen om det är mindre felströmmar man söker.
 
Andy78 skrev:
Är det inte tjuvström du ska mäta?

Jo, men eftersom nya bilar inte stänger av sig när man tagit ut nyckeln så drar de ju ström hela tiden. Då är det ju lite svårt att veta vad som är "normal" ström eller tjuvström. Förstår du nu?
 
Paxman skrev:
Jo, men eftersom nya bilar inte stänger av sig när man tagit ut nyckeln så drar de ju ström hela tiden. Då är det ju lite svårt att veta vad som är "normal" ström eller tjuvström. Förstår du nu?
Jo jag har förstått det, men har lite svårt att få fram om du mätt strömförbrukningen eller ej.
Skulle säga att du bör ligga runt 50-60 ma i viloläge.
 
Andy78 skrev:
Jo jag har förstått det, men har lite svårt att få fram om du mätt strömförbrukningen eller ej.
Skulle säga att du bör ligga runt 50-60 ma i viloläge.
Du förstår inte problemet...men vi släpper det, det är inte det den här tråden handlar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.