D
Mycket svårt detta med att bygga våtrum (p.g.a. duschkabinen) i källare på oisolerad platta och försöka följa BKR så mycket det går.

Just nu har jag fall i hela rummet mot golvbrunnen där duschkabinens vatten ska rinna ner. Dock är jag inte helt hundra på att fallet är inom de ramar som bkr föreslår, men det är fall i rätt riktning i hela rummet.

Till bastuns spygatt blir det lokalt fall (hela bastugolvet lutar mot brunnen), detta ska jag göra med weber 318 i efterhand.

Nu står inget i branschreglerna om flera golvbrunnar och hur man hanterar dessa. Svårt även detta med bastu i våtrum. En annan grej är att eftersom jag rev ner väggen, så har vi nu ett större rum, detta leder till att fallet endast är i tvättstugedelen och inte i det gamla pannrummet, vilket gör det hela ännu svårare :D

Sen ser man att det står såhär i reglerna:

"Särskilt vid
renovering kan dock situationer uppstå då generella regler inte
alltid kan tillämpas i sin helhet utan speciella lösningar måste skapas med hänsyn till omständigheterna på platsen."


Min slutsats blir: så länge jag har bra fall mot duschkabinens brunn, dock ej så mycket så man kan halka, så är den biten ok. Sen lokalt fall i bastun.

Vidare tänker jag att eftersom på andra sidan den rivna väggen inget vatten kommer förekomma, behövs inget fall från det rummet till duschbrunnen, dessutom kommer det rummet att bli avgränsat genom murade bänkar.

tvätt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En skiss om någon orkar sätta sig in i det.

Jag har kommit fram till att jag kommer försöka följa BKR i den mån det är möjligt, men då det är just oisolerad platta i källare, så lär det va svårt att få ut några försäkringspengar om det händer nåt. Och vad är det värsta som kan hända, då plattan redan står i direktkontakt med vatten/fukt?

Så länge vatten och el är draget rätt.
 
Y
Välj lin och pasta för tejp är sämre på så sätt att linet är mer förlåtande om du backar tillbaka muttern, samt även om det skulle bli en halv droppe läck så blir den tät sen. Ifall gängorna är vassa så kan du ta rörtången och trycka till här och där så dom blir hackiga vilket gör så lin/tejp biter bättre. Och till sist, viktigt att snurra åt rätt håll, med gängan, och börja snurra där muttern börjar gänga, sen inåt, inte kryssa. Vilket illustreras fint på lin-förpackningen.
 
D
Gjutit igen. Är rätt nöjd med resultatet, hoppas det brinner bra bara. 5 säckar gick åt, hade köpt 20 -.-


IMAG0053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog bort damm och fuktade enligt råd frön roli.


IMAG0056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blandade betongen för hand. Tungt. Det svåraste var att mäta golvbrunnen i våg. Fanns inget ställe som vår rakt att sätta passet på.

Tack för tipsen om vattenpass. Fick bra fall på rören.

Golvbrunnen i bild ligger lite skumt i förhållande till golvet på dess ena sida, men det fixar sig nog vid klinkerläggningen.
 
D
Tack för tipsen med rörgrejerna :D

Äntligen färdig med allt vad avlopp heter. Nästa stora moment blir att putsa väggarna.

Först ska elektrikern komma och så ska jag spåra för dosor och slang.
 
D
Lyckades koppla in tvättmaskinen på en annan kran och drän-slangen i en stor balja, så det ser ut som att vi kommer kunna tvätta hemma under renoveringen av tvättstugan, då vattnet är borta! :) Det gick lysande med tipset du gav mig att "rispa gängorna" lite yrrol :)
 
den enda som bryr sig är försäkringsbolaget och en ev köpare. I övrigt får man ta ett beslut utefter sina förutsättningar. Vi la t ex klinker direkt på betonggolvet när vi gjorde wc i förra huset och det var ju inte riktigt att följa reglerna.. men det var vårt beslut och vi talade givetvis om det för de som köpte huset (deras besiktningsman förklarade varför vi gjort så, att han också skulle ha gjort så..men att det inte var riktigt riktigt.. ) vi hade oisolerad platta där..

Här funderar vi på att "knäcka" loss delar av golvet i duschen o sätta matta ist (kakel/klinker idag) .. Badrummet är redan utdömt av ålderdom typ..så försäkringen ger oss inget iaf.. Och då prioriterar vi att det funkar för oss några år till ist ..även om det innebär att vi gör ingrepp i tätskiktet (bara duschen som är tärd o på gränsen till läckande idag..resten är fint och då vill vi gärna vänta några år med en riktig badrumsrenovering).

Mycket egna beslut och egna förutsättningar, man måste bara medveten om vilka val man gör.,och ev konsekvenser det kan medföra!
 
D
Det var uppbyggande att höra.

Hon som jag pratade med på länsförsäkringar så något liknande.

"Eftersom det är våtrum och ev. tätskikt riskerar göra mer skada än nytta, och eftersom det är våtrum på oisolerad platta, kommer du inte få försäkringspengar vid eventuell vattrnskada som orsakas av avsiktligt vattenutgjutning"

Hon rådde mig därför att bygga med tanke på situationen. Hon sa även att dom ändå aldrig ser vattenskador i våtrum i oisolerade källare.
 
D
Som beror på sådant. Hon rådde mig att ha duschkabin.

Så i stort sett känns det som att det bara är att se till att det vatten som ska användas där hamnar på rätt ställe.
 
Jag har gjort precis så som du och flera här gjort.
(har med byt alla tråkiga avlopps rör i golvet)
skippat tätskikt i källaren med oisolerad platta.

hur man än vrider och vänder på det så kan det inte vara bra att tätskikta en liten bit av golvet och speciellt inte vid utsatta hörn så att inte golvet kan få andas fritt. sen vad ska egentligen hända om man har sten konstruktion i väggarna?

jag kör utan tätskikt och med en duschkabin i alla fall.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
danpih skrev:
Som beror på sådant. Hon rådde mig att ha duschkabin.

Så i stort sett känns det som att det bara är att se till att det vatten som ska användas där hamnar på rätt ställe.
Ja duschkabin är de pigga på att rekommendera (förståeligt iof) - inte alltid så hmmmmm.. estetiskt som man tänkt sig :) (även om de är ganska flashiga idag)..

Det man bör/ska göra är ju att höra sig för, läsa sig till.. ringa och prata med "väsentliga".. för att se vilka alternativ som finns och vad som kan hända osv. Så att man vet innan man gör sitt val.. sen är det som sagt bara att välja själv hur man vill göra..

Speciellt när det kommer till källare blir det lurigt.. speciellt de oisolerade.. de har ju en helt annat problematik.. att göra "rätt" kan i slutänden visa sig bli helt "fel".. och vice versa typ..

Du tänker nog helt rätt, när du tänker på att vattnet iaf ska rinna ut.. ganska fort ifall nått händer hehe.. det är nog a och o .. resten kan vara flexibelt (men är det ett badrum man tror att man kommer använda dagligen mycket, ja då kanske jag skulle funderat själv på att göra en annan konstruktion helt enkelt.. bygga ett rum i ett rum eller nått.. men generellt skulle vi gjort samma sak i vår tvättstuga/dusch.. om vi hunnit dit i förra huset.. som vi gjorde på wc:n)

Du har ju kollat runt lite och du/ni iaf.. så nu är det bara att ta ett beslut.. :)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det här med att Du har tummen mitt i handen är väl en sanning med viss modifikation. Du verkar ha bra koll.
 
  • Gilla
danpih och 1 till
  • Laddar…
Som du konstaterat håller du och jag på med liknande projekt 😊 Skillnaden är väl att jag grävt ut, isolerat och gjutit in golvvärme. Källarväggarnas grundsula står dock direkt på marken så hade liknande funderingar kring tätskikt. Nu är det badkar och inte dusch som är fallet gör mig så vi talar inte om samma mängd vatten.

I slutändan tätskiktade jag golvet där badkaret skall stå, samt i bastun (där det blir mest vatten troligtvis). Jag körde med Kiiltos rollade tätskikt med skarvremsor i skarv mellan vägg och golv, men inget på väggarna. Jag övervägde att helt skita i tätskiktet och jag är övertygad om att det gått bra också.

Hade dusch varit aktuellt hade jag troligtvis tätskiktat väggarna också, men jag har ju som sagt isolerat golv och nydränerat på utsidan. Hade så inte varit fallet vet jag faktiskt inte.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Snigla: jo, det blir nog nån form av tätskikt just runt brunnarna och sen bygger vi som ett vanligt rum fast med fall mot brunnar och med duschkabinsavloppet direkt ner i brunnen.

danlin: Tummen börjar förflytta sig bort från handens mitt sakta, men säkert :D men om du visste hur lite jag kunde från början och hur många timmar jag suttit och läst på detta forum och kollat filmer på youtube på svenska och engelska så skulle du förstå! :)

scim: tack för info. jag funderar starkt på att köra något liknande med tätskikt vid golv/vägg-vinkel där duschkabinen är och sen runt brunnarna. Rollar man på tätskiktet enbart eller är det någon form av manschett/krimskrams som ska på också innan plattsättning? Vi har visserligen nydränerat, men samma som du att väggarna är murade på marken.
 
Manschett runt golvbrunnen i samband med tätskiktet, inga konstigheter.
 
D
Har skannat igenom ett par tätskikt och kommit fram till följande:

Ardex 8+9: diffusionsöppet och bra för källare med tillskjutande fukt. Uppfyller EJ krav enligt BKR/GVK

Kiilto Keraflex: "Kapillär fukttransport till konstruktionen under tätskiktet skall hindras."

Byggmax: "Byggmax bägge system skall ej användas på underlag som innehåller fukt överstigande 85 % RF (relativ fuktighet) eller i utrymmen med risk för tillskjutande fukt, som exempelvis källare eller en oisolerad platta på mark."

Ardex S2
: " Vid betongplatta på mark och källarytterväggar bör kontroll ske om tillskjutande fukt förekommer. Om tillskjutande fukt förekommer skall ARDEX Tätsystem A 7+8/8+9 användas, kontakta ARDEX Teknikavdelning.


Slutsatsen blir hittills att det verkar som alla stängda tätskikt ej bör användas vid tillskjutande fukt, och de öppna tätskikten är ej godkända enligt branschreglerna haha....

Svår nöt att knäcka. Kanske kör utan tätskikt ändå... Finns ju inget som kan mögla, det värsta som kan hända som jag ser det är att betongen börjar vittra och då äre bara bila bort o gjuta nytt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.