Om du som jag har en vinkelslip med dammkåpa, annars inte, för det dammar som fan!

Jula har en spårfräs för 999 som folk verkar tycka är bra.
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
Det kan ju funka, men jag skulle nog hellre ha hyrt en spårfräs. Det beror ju dock på hur mycket jobb det är, ska du bara köra några meter så kan det ju vara mer värt att köra med vinkelslipen. Ska du köra väldigt mycket så kan det till och med vara värt att investera i en spårfräs. Någon i en annan tråd rekommenderade denna.

Såg nu att scim redan rekommenderat den fräsen, men nu har du ju direktlänk här då. (y)
 
Rhodes!!!!👏👏👏👍👍👍
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Elektrikern kommer idag, så får vi se om vi kan planera all eldragning.

Efter att ha sett henrikwahlfrids bastu här på forumet, så är jag rätt sugen på att bygga bastu som han.

Det vill säga, enbart glas och sen ytterväggarna som dom är fast med kakel/dekorsten.

Är det ok att belasta ytterväggarna på det viset, det vill säga med värme (och den fukt som kommer från bastubadande).

Eller riskerar jag att murbruket/stenarna försvagas?

Rent fuktmässigt bör det inte vara några problem om man tänker hur dålig dräneringen var innan det dränerades om, trots detta är stenen hård än idag.

Har inget emot att värma bastun lite extra (en timme eller så), då vi sällan kommer basta. Max 2 ggr i månaden, så det vore ju en bonus om bastun var fin, då den mest kommer stå där :D
 
Redigerat:
Vem använder bastu mer än som klädförvaring idag? :) seriöst. De gånger du vill basta så kan du åka till badhuset. Använd utrymmet till något annat och spara pengar. :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Hehe :D

Min sida av släkten är finnar, så bastu är nästan ett måste :D
 
Då förstår jag. :)
 
D
Elektrikern var här en timme och snackade el :D Så nu är det färdigt för att spåras. Allt gick att lösa rätt bra ändå, men räkningen blir nog lite saftigare den här gången haha.
 
D
Kommer försöka spåra all el idag och ringa tillbaka till elektrikern senare idag eller imorgon, så får vi se när han kan komma o dra slang.

Sen putsa :D
 
danlin skrev:
Vem använder bastu mer än som klädförvaring idag? :) seriöst. De gånger du vill basta så kan du åka till badhuset. Använd utrymmet till något annat och spara pengar. :)
Det tog 3 år innan jag testade bastun i mitt hus för första gången. Men när jag väl började basta så har det blivit minst 1 gång i månaden efter det :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Det är gött att basta lite då och då faktiskt. :D

Men det kommer inte bli alltför ofta, så då äre ju tråkigt med ett träskjul inomhus, hade varit nice att ha nåt mer som detta:

19920211-NHxbi.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
D
Jahapp, då har man börjat spåra.

Fick lösa det genom att köra dammsugaren i betongstrålen.

concrete-grinder.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta menar jag med stråle...

Eftersom bladet roterar åt ett håll, kommer dammet ut på samma ställe i en stråle, lyckas man fånga upp den strålen med dammsugarmunstycket, dammar det näst intill ingenting.

Nyckeln är alltså att hålla dammsugare+vinkelslip i samma position och ha en konstant stråle med partiklar rakt in i dammsugaren.

IMG_0300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min första meter var inte bara ful och ojämn, det såg nästan ansvarslöst ut. Haha. Fram med snörslån o slå streck jag kunde köra efter. Körde 2 spår rakt in ca 3 cm, sen bröt jag loss med kofoten och sen finkörde det sista.

[video=youtube;EeA4trbqjZo]https://www.youtube.com/watch?v=EeA4trbqjZo&feature=youtu.be[/video]
Film på när jag kör och hur mycket det dammade.

Detta var alldeles förträffligt för oss, då vi inte behövde betala elektrikern, eller betala hyra för verktyg. :)

Tänkte detta kunde vara av intresse för andra som har lite pengar och tycker varje krona är viktig :D
 
Redigerat:
D
Notera att det går att tejpa munstycket runt vinkelslipen om det inte finns några lufthål där.

Bäst är om man kan anpassa munstyckets position hela tiden dock, men det är lite mer riskabelt att köra med en hand, så man får hålla hårt och vara fokuserad.
 
Y
ajabaja, har du inte skyddsskor. ;)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Ah, det är en bild från google, men nej, tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.