scim skrev:
Och under besiktningen så sa säljaren till besiktningsmannen att badrummet var från 1995...hur fick ni reda på det?
Vi var med. Vi borde reagerat på 1995..
 
Fairlane
falkn skrev:
Okej, jag förstår. Detta är inte direkt praxis och eftersom ni har betalat besiktningsmannen så bör han ha uppmärksammat läget med badrummet och även anmärkt på detta.
Jag (vi) har gjort köpebesiktning två gånger, med olika besiktningsmän (från olika bolag) och båda gångerna var säljaren med. Besiktningsmannen ställde lite grundfrågor om när saker var renoverat och hur, om det fanns ritningar etc, men kontrollerade självklart att det verkade stämma. Han noterade också vad som var säljarens uppgift och vad han såg själv, så helt ovanligt är det nog inte att säljaren är med på köparens besiktning. Det kan ju vara vettigt också. I vårt fall kunde säljaren snabbt plocka fram bygglovshandlingar etc vilket såklart underlättar.

Det jag däremot inte förstår är hur säljande lyckats tala om ett årtal för besiktningsmannen utan att köparen tagit del av det, eller varför det inte står i protokollet. Det borde ju stå något i stil med "Badrummet renoverat omkring 1995, golvbrunnen inte utbytt." eller liknande kan man tycka.
 
Nja jag kan tycka att man kan dela eller erbjuda prissänkning. Huset i fråga har under ägarens ägo ökat i värde 6 dubbelt. När man "ljugit" och glömt bort att man haft byggfläktar i huset i flera månader och det skedde ca ett år innan sälj. Ja då tycker jag man kunde tagit kostnaden..... alternativt att min besiktningsman som har försäkring skulle ta på sig kostnaden för undersökning och återställning när man betalt honom 20 papp... kommer aldrig mer göra det igen.
 
DanneG90 skrev:
Vi var med. Vi borde reagerat på 1995..
Ja, då är ju den senaste informationen ni fått från säljaren att badrummet var från 1995, och ni hade väl möjligheter att kliva av köpet efter besiktningen?

Vad påpekade besiktningsmannen om badrummet i fråga?
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
scim skrev:
Ja, då är ju den senaste informationen ni fått från säljaren att badrummet var från 1995, och ni hade väl möjligheter att kliva av köpet efter besiktningen?

Vad påpekade besiktningsmannen om badrummet i fråga?
Står inga onormala fuktindikationer. Vidare står det ungefär "pga badrummets tätskikts livslängd går det inte fastställa att badrummet är ok" har inte papperna framför mig.
 
Vadå normala fuktindikationer, är det kakel och klinker går det ju inte att mäta.

Hursomhelst känns det som att besiktningsmannen friskrivit sig tillräckligt mycket för att du inte ska ha något att hämta där heller.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
harry73
Skysodan skrev:
Nja jag kan tycka att man kan dela eller erbjuda prissänkning. Huset i fråga har under ägarens ägo ökat i värde 6 dubbelt. När man "ljugit" och glömt bort att man haft byggfläktar i huset i flera månader och det skedde ca ett år innan sälj. Ja då tycker jag man kunde tagit kostnaden..... alternativt att min besiktningsman som har försäkring skulle ta på sig kostnaden för undersökning och återställning när man betalt honom 20 papp... kommer aldrig mer göra det igen.
Blanda inte för mycket din erfarenheter med ts, det blir rörigt när man inte längre vet om det handlar om dina erfarenheter eller ts
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
DanneG90 skrev:
Står inga onormala fuktindikationer. Vidare står det ungefär "pga badrummets tätskikts livslängd går det inte fastställa att badrummet är ok" har inte papperna framför mig.
Då låter det som bes. mannen har varnat, om än i kryptiska ordalag. Det fungerar som en friskrivning för bes. mannen.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Men när har då säljaren ljugit?
Under besiktningen har ju säljaren sagt att badrummet är från 1995. Det har ju tydligen även TS hört, då han var med. Säljaren tycks dock ha sagt att hon också renoverat badrummet, någon gång mellan 2006-2015? Men det måste ju då ha handlat om en uppfräschning eftersom hon fortfarande hävdar att badrummet är från 1995.
 
TS skriver att beskrivningen innehöll följande text:

"Ny uppvärmning, nytt kök och nya badrum. All vvs är bytt i huset"

Jag tolkar inte det som att det nödvändigtvis är gjort nyligen. Det enda det säger är att allt är bytt minst en gång efter byggnadsåret. Tycker jag i alla fall. Vad som är "nytt" är ju en subjektiv uppfattning.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Tycker säljaren har ljugit då det han säger inte stämmer överens med vad vad ägaren innan han ( allså ägaren fram till 2006, "hon" "Ägare 1") säger. Minns inte ordagrant vad hon sa när hon var här och tittade.
Han hade satt upp en ny vägg i badrummet, flyttat toalettstolen ny vask ny toastol, spots i taket det var nog något sånt hon sa. Har hennes nr så borde kanske få kontakt med henne igen.För mig är ju detta en grov renovering, sätta upp en vägg är ju inte som att sätta upp en list.

Någon som kan svara på om mäklaren har något ansvar? Han kanske har ett ansvar att hjälpa mig?
 
Av egna erfarenheter, där vår badrumstvist med säljaren slutade i ombudskostnader på över 500 000kr, 2½ års ovisshet och en förlikning där ingen är nöjd, så har jag några goda råd till dig.

1. Ta fram all bevisning du kan hitta som stöder din sak och presentera detta för säljaren, i detta läge ha en summa framräknad med prutmån. Förhoppningsvis når ni själva en förlikning i tidigt skede.

2. Gå inte på beskiningsmannen, du kommer aldrig vinna mot honom i en tvist med de kommentarerna han gett dig i protokollet.

3. Undvik ombud, du vinner inte detta. bit i det jävligt sura äpplet, om du väljer att gå vidare ändå med ett ombud, ha då detta i åtanke 1.rättskyddet i din hemförsäkring har troligtvis 20 000kr i självrisk 2. rättsskyddet täcker endast 1600kr/tim i den här typen av tvister är det inte ovanligt med ombudskostnader på över 3000kr (vår kostade 3700kr tim). pengarna försvinner snabbt.
 
C
Vi har fått fuktskada i badrummet och ingen hjälp av försäkringsbolag,slut citat.
Vems försäkringsbolag? Ditt? Föregående ägares? Eller?

Kan Du skanna in svaret från försäkringsbolaget? Mörka de personuppgifter etc.som gör att man identifiera dig,bolag etc
 
carra skrev:
Vi har fått fuktskada i badrummet och ingen hjälp av försäkringsbolag,slut citat.
Vems försäkringsbolag? Ditt? Föregående ägares? Eller?

Kan Du skanna in svaret från försäkringsbolaget? Mörka de personuppgifter etc.som gör att man identifiera dig,bolag etc
Mitt försäkringsbolg hävdar att Felet fanns där innan jag köpte det (besiktningsmannen hittade inget fel) då skadan upptäcktes inom en månad efter inflytt.
Hans försäkringsbolag, som är ett försäkringsbolag som skulle ta dolda fel (han tecknade denna försäkring enbart för detta vid försäljningen), säger att ett badrum som är från 95, ändå skulle behövas göra om. Men i själva verket har säljaren, enligt förföra ägaren gjort ändringar/renoverat i badrummet, så då ska man väl se badrummet från 2006 och framåt?

Har inte möjlighet att skanna in dokumenten nu, se om jag hinner senare.
 
Felet beror på tätskiktet, som är från -95, vilket du upplysts om innan köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.