O
Du kommer inte långt tyvärr med påståendet att det skulle vara nyrenoverat. Om det inte finns mer preciserat i fastighetsbeskrivningen. Då är nästa steg, kan det räknas som dolt fel. Det är en fråga som är svår att besvara. Men om badrummet är från -95 så lär de synas.
 
harry73
Skysodan skrev:
Inget att göra, bara otur.
Så är det. Alltid tråkigt när huset inte lever upp till förväntningarna oavsett anledning.
 
O
Skysodan skrev:
Vi hade liknande erfarenhet när vi köpte hus. Säljaren hade skrivit på frågelista att inga skador eller läckor skett under deras ägande av huset som var från nybyggnadsåret 1994. Han intygade även skriftligt att inga eljobb eller annat gjorts av annan än fackman. Även intygades att inga tecken på sättningar noterats...

Konstaterade rätt omgående efter tillträde gamla fuktmärken i taket till hallen och konfronterade säljaren som nekade. Men efter lite mer påtryckningar kom det fram att toalett på övervåning sprungit läck nåt år innan och runnit genom bjälklag.

Vi fick inget stöd från DENSIA som gjort jordabalksbesiktning och mäklaren gav inget stöd. Inte heller jurist på villaägarna trodde det var lönt att agera. Vi vet idag bara att det inte är fukt i konstruktionen nu och det luktar inte direkt fuktskadat.

Elen är hemmapulad kan vem som helst se när man börjat lossa doslock... men men man är rättslös vid husköp.


Även sättningar noterades mer eller mindre nån månad efter tillträde börjar den nymålade väggen i köket att spricka....

Det är sjukt men man verkar få ta allt som köpare trots jordabalk och 8h besiktning av huset av proffs...
Det är så det är här i livet. Vem vill du ska bekosta dessa saker? Om du då svarar säljaren, så kan man vända på frågan, som säljare är du själv väldigt utsatt. Du ska garantera att huset du sålt inte har några fel som inte gick att hitta. Du ska dessutom göra detta i 10år. Så jag tycker nog att båda parter är väldigt utsatta. Men det är svårt att göra på så många andra sätt. Du köper en byggnad av en privatperson.
Du har köpt dig en livslång hobby!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Om man då gissar att de har monterat kakel och klinkers på en gammal plastmatta (fast att det är den gamla mattan är en gissning). Då finns där flera problem. Dels så är mattan med stor sannolikhet inte godkänd som underlag för kakel. Branschen har pekat på risker med att det basiska fixet kan bryta ner plasten i mattan så att det blir spröd och spricker.

Numera finns det gott om godkända plastmattor för kakelsättning, som alltså klarar det kemiska angreppet från kakelfix. Jag tror även att fixtillverkarna ändrat sammansättningen på fix lite, så att det numera är mindre aggressivt.

Nästa problem är att mattan då troligen var rätt gammal redan när kakel sattes på den, svetsade fogar på plastmattor har en tendens att bli dåliga med åren.

Och om badrummet är konstruerat för plastmatta från början så är golvet (och väggarna) troligen inte styvt nog för att sätta klinkers. Dvs. små rörelser i golvet får plattor att spricka och lossna. Dessutom så är underlaget under plastmattan ofta bara en spånskiva, klinkers skall sättas på ett dött material som inte rör sig med värme och fukt som träbaserade skivor.

Golvet görs styvt nog antingen genom att riva upp det och sätta tätare med golvreglar. Och eller genom att flytspackla ca 15mm på golvet (tjockleken anges lite olika för olika tillverkare). flytspackel ger tillsammans med spånskivan samma styvhet som den tätare regelkonstruktionen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
O
hempularen skrev:
Jag tolkar/gissar att någon har gjort eller påstås ha gjort en ordentlig renovering 1995. Sedan har senaste säljaren gjort en delrenovering, någon gång på senare år. Dvs. en ren ytskiktsuppfräschning. Satt kakel på det gamla osv. Men alltså då inte rört vare sig ytskikt eller golvbrunn (OM brunnen är från 95, så är det inget krav att byta ut den idag, å andra sidan så fanns det inget krav 1995 att byta ut golvbrunnar som är äldre än 1990 som numera är kravet).

Om den teorin stämmer (skulle vara bra om trådskaparen bringar lite klarhet) så kan man ev. hävda att här finns en felaktig utfästelse om att badrummet är renoverat, då kanske det går att hävda att köparen bör kunna förvänta sig att det är en ordentlig renovering.
Jag tror att det blir väldigt svårt att bevisa i en rättegång vad nyrenoverat betyder. Jag vet hur jag själv fungerar.
Saker är nygjorda, för 10år sen... Det vet vi alla att det inte är nygjort
Jag tror att det är nog eventuellt dolda fal som är utvägen.... Dock lägger jag ingen värdering i om detta skulle kunna klassas som dolt eller inte....
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vad gäller ersättning för detta. Som flera påpekat så är det nog rätt svårt. Men titta lite på den exakta formuleringen i objektbeskrivningen.

En förutsättning är också att objektbeskrivningen är upptagen som bilaga till köpekontraktet. Annars kan det vara svårt att binda säljaren till det som skrivs i den. Beskrivningen är författad av mäklaren med uppgifter från säljaren. Men du har bara ett avtal med säljaren, som kan blåneka till allt som står i beskrivningen, "det är mäklarens påhittade uppgifter".

Det kan också vara lönt att undersöka besiktningsmannens ansvar här. Reklammera besiktningen till firman snarast, tiden för reklammation är rätt kort.


Det låter lite osannolikt att detta skulle kunna gå som ett rent dolt fel, bör ha varit lätt att se, för besiktningsmannen.

Här finns en lite konstig uppgift. Jag uppfattar att du som köpare letts att tro att badrummet var nygjort, men besiktningsmannen fått höra att det var 20 år gammalt. Hur kommer det sig att inte du som köpare fick reda på det? Var du inte med vid besiktningen?

Vad exakt har bes. mannen skrivit om badrummet?
 
DanneG90 skrev:
Plattor runt golvbrunnen har lossnat och tätskiktet var trasigt, ser ut att vara en plastmatta.
Enligt förra ägaren, som ägde fastigheten innan vi köpte den (Personen jag kallade "hon" i förra inläggen) berättade för mig att när Hon och hennes man sålde denna fastighet så satt där plastmatta på vägg och golv. Som det ser ut idag så finns det kakel och klinkers. Skall även tillägga att fogarna mellan plattorna spricker runt om i badrummet.
Jag får inte ihop det. Den förra ägaren (Hon) ägde alltså fastigheten mellan 2006 och 2015. Medan hon bodde där var det plastmatta på golvet. Sen köpte du och nu är det klinker som lossnar på golvet. Det har alltså kommit klinker på golvet medan förra ägaren flyttade ut och du flyttade in? Mäklaren som varit i renoveringstagen?

Du måste nog förklara tydligare hur det hänger ihop.
 
Finndjävel skrev:
Jag får inte ihop det. Den förra ägaren (Hon) ägde alltså fastigheten mellan 2006 och 2015. Medan hon bodde där var det plastmatta på golvet. Sen köpte du och nu är det klinker som lossnar på golvet. Det har alltså kommit klinker på golvet medan förra ägaren flyttade ut och du flyttade in? Mäklaren som varit i renoveringstagen?

Du måste nog förklara tydligare hur det hänger ihop.
"Hon" är förra ägaren innan den nuvarande säljaren. alltså hon som bodde där fram till 2006, sen köpte den nuvarande säljaren fastigheten 2006, och vi köpte den 2015.
 
harry73
Finndjävel skrev:
Jag får inte ihop det.
Det finns 3 ägare i bilden. Ägare 1, ägare 2 och ägare 3
Ägare 1: Kallas också hon, ägde fastigheten innan 2006 och sålde till ägare 2 (hade badrum med plastmatta)
Ägare 2: Kalas också han, ägde fastigheten mellan 2006 och 2015. Fuskrenoverade badrummet genom att kakla på befintlig tätskikt (våtmatta). Sålde till ägare 3
Ägare 3: Kallas också TS. Köpte fastigheten nyligen och hittar massor med fel och klagar på ägare 2, och har varit i kontakt med ägare 1 för att kontrollera om uppgifter som ägare 2 gav stämmer
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Du talar om den förra ägaren...vem är det. Ibland låter det som den förrförra, ibland inte. Den förrförra ägaren kan väl inte veta vad den förra ägaren har gjort. Du köper ju huset av den förra ägaren...eller?

Nyrenoverat i objektsbeskrivningen? Det säger absolut ingenting utan ett årtal. Helt oavsett om badrummet är från 1995 eller 2006 så syns det, att det inte är gjort de senaste 3 åren. Om husets övriga standard är 40-50 år gammal, så är ju 10 år gammalt badrum relativt nyrenoverat, i jämförelse.
"Nyrenoverat" kan också tolkas. Nya lister och badrumsskåp är väl en typ av renovering. Hade det stått att badrummet var "Nytt/nybyggt/totalrenoverat" hade det varit annorlunda.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Angående skriften i objektsbeskrivningen så är "nyrenoverat" ett väldigt vagt begrepp och skall då troligen sättas i perspektiv mot husets ålder totalt sätt. Där har ni nog inte mycket att hämta.

Det som verkar ha hänt här är att förförra ägaren haft ett badrum med plastmatta när hon sålde detta till personen TS köpte av. Denne person har då troligtvis låtit kakla direkt på denna plastmatta varpå plattor lossnar och spricker.

Det som är än mer anmärkningsvärt är att en besiktningsman inte har anmärkt på detta. Dock verkar det inte helt självklart att TS låtit utföra en egen besiktning då han menar att säljaren haft kontakt med besiktningsmannen. Normalt sätt så får man, av mäklaren, tillgång till huset man köper och kan då utföra en besiktning tillsammans med en besiktningsman. Säljaren och köparens besiktningsman skall inte ha någon kontakt.

Har inte TS köpt besiktningen själv, kan han heller inte kräva något av det bolaget som utfört.
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
falkn skrev:
Angående skriften i objektsbeskrivningen så är "nyrenoverat" ett väldigt vagt begrepp och skall då troligen sättas i perspektiv mot husets ålder totalt sätt. Där har ni nog inte mycket att hämta.

Det som verkar ha hänt här är att förförra ägaren haft ett badrum med plastmatta när hon sålde detta till personen TS köpte av. Denne person har då troligtvis låtit kakla direkt på denna plastmatta varpå plattor lossnar och spricker.

Det som är än mer anmärkningsvärt är att en besiktningsman inte har anmärkt på detta. Dock verkar det inte helt självklart att TS låtit utföra en egen besiktning då han menar att säljaren haft kontakt med besiktningsmannen. Normalt sätt så får man, av mäklaren, tillgång till huset man köper och kan då utföra en besiktning tillsammans med en besiktningsman. Säljaren och köparens besiktningsman skall inte ha någon kontakt.

Har inte TS köpt besiktningen själv, kan han heller inte kräva något av det bolaget som utfört.
Vi har själva beställt besiktningen. Säljaren var med under hela besiktningen och angav uppgifter till våran besiktningsman.
 
DanneG90 skrev:
Vi har själva beställt besiktningen. Säljaren var med under hela besiktningen och angav uppgifter till våran besiktningsman.
Okej, jag förstår. Detta är inte direkt praxis och eftersom ni har betalat besiktningsmannen så bör han ha uppmärksammat läget med badrummet och även anmärkt på detta. Står där ingenting alls i protokollet gällande detta? Besiktningsmannen är ansvarig för de uppgifter han lämnar om fastigheten. Det är därför de brukar anmärka på allt, för att ha ryggen fri. Har de då missat detta, medvetet eller ej, kan det bli så att de blir skadeståndsskyldiga motsvarande ett nytt badrum i detta fall, dock med viss avskrivning. Här kommer troligtvis deras försäkringsbolag in i bilden, som då får medla med ert.'

Hade jag varit du hade jag först påtalat detta för besiktningsföretaget och sedan anmält detta till ert försäkringsbolag som då kommer ta detta vidare (regressa) mot besiktningsföretagets försäkringsbolag.
 
  • Gilla
deetee och 1 till
  • Laddar…
DanneG90 skrev:
Vi har själva beställt besiktningen. Säljaren var med under hela besiktningen och angav uppgifter till våran besiktningsman.
Och under besiktningen så sa säljaren till besiktningsmannen att badrummet var från 1995...hur fick ni reda på det?
 
Jag är mer förvånad över om bes. mannen har fått reda på 1995, utan att köparen har fått höra det, förrän nu i efterhand (som jag förstår det). Att säljaren är med vid bes. och kan få relevanta frågor av bes. mannen är rätt vanligt. Viktigt att frågor och svar då också dokumenteras i protokollet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.