Är det någon som i larmskolan som försökt sig på att fälla in en SPCK52x i gipsvägg? Infällnadssatserna verkar ju vara hyggligt svåra att få tag på. Fick precis pengarna tillbaka från enda stället jag lyckades beställa från för det inte var en lagervara och ovanlig...

Sen så står det hos Vanderbildt att det ska räcka med den för att fälla in i skiva men på andra sidor står det att man behöver metallboxen även för skivor.
 
Samma problem här. Nere hela förmiddagen. Är det ofta så?
 
user7 skrev:
Är det någon som i larmskolan som försökt sig på att fälla in en SPCK52x i gipsvägg? Infällnadssatserna verkar ju vara hyggligt svåra att få tag på.
Har inte fällt in men har en uppsatt -- den är ju så himla tunn så ger det verkligen så mycket att det är värt besväret?
 
blippblapp skrev:
Har inte fällt in men har en uppsatt -- den är ju så himla tunn så ger det verkligen så mycket att det är värt besväret?
Nej, du har nog rätt, hade bra tillfälle att få den infälld men om man behöver köpa båda delarna även för gips och det är så svårt att få tag på är det nog inte värt det. Har inte sett den i verkligheten men den är ju som du säger väldigt tunn ändå.
 
RilleRock
KristianO skrev:
Samma problem här. Nere hela förmiddagen. Är det ofta så?
Nej.
Hänt mig 2ggr de sista året dvs 2015 och för mig är det inget nämnvärt då det är ett helt nytt kommunikationprotokoll de lanserat.
Stabilaste/snabbaste system med app som jag jobbat med.
 
  • Gilla
Kingen99Kingen
  • Laddar…
De flesta av de larm jag tittat på har kameradetektorer som fungerar ungefär så här:

- Kamerorna slås på när larmet aktiveras.
- Rörliga kameror vänds in mot väggen när de är avaktiverade. Kameror med linsskydd stänger linsskyddet.
- När larmet löser ut skickas en serie bilder antingen per mail eller till en larmcentral, eller både och.
- Man kan se kamerabilder via en app i telefonen.

Hur ser det ut med kamerastödet för Siemens/Vanderbilt SPC? Jag har inte hittat någon kameradetektor för SPC, men har läst någonstans att SPC har visst stöd för IP-kameror.

Om det går att integrera kameradetektorer med SPC, vilka av punkterna ovan klarar i så fall SPC av?
 
RilleRock
krijo210 skrev:
De flesta av de larm jag tittat på har kameradetektorer som fungerar ungefär så här:

- Kamerorna slås på när larmet aktiveras.
- Rörliga kameror vänds in mot väggen när de är avaktiverade. Kameror med linsskydd stänger linsskyddet.
- När larmet löser ut skickas en serie bilder antingen per mail eller till en larmcentral, eller både och.
- Man kan se kamerabilder via en app i telefonen.

Hur ser det ut med kamerastödet för Siemens/Vanderbilt SPC? Jag har inte hittat någon kameradetektor för SPC, men har läst någonstans att SPC har visst stöd för IP-kameror.

Om det går att integrera kameradetektorer med SPC, vilka av punkterna ovan klarar i så fall SPC av?
Med kameradetektor menar du en pirkamera eller en IPkamera?
SPC stödjer inga pirkameror.

- Man kan alltid se kamerabilder via en app i telefonen, PRO samt i webgränsnittet Om man har rätt behörighet.
- Varje detektorsektion knyter man till en verifieringssektion (kameran).
När larmet löser ut skickas en serie bilder antingen per mail eller till en larmcentral, eller både och från den verifieringssektion som blivit aktiverad.
Beroende på inställningarna i kameran och dens möjligheter.

Skall du använda PTZ fullt ut så får du köra med en VMS.
De beror ju helt på kameran och hur den intrigeras Om rörliga kameror vänds in mot väggen när de är avaktiverade. Kameror med linsskydd stänger linsskyddet osv.
Är ju bara att ge en slutning in på kameran från central frånkopplat läge om kameran stödjer detta och inget generellt för SPC.
 
RilleRock
Kolsvart i garaget och en printscreen från appen.
Har antimaskat larmblinket från bilen.

Laddar batteriet :)

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
llehs och 1 till
  • Laddar…
De flesta larm jag tittat på kombinerar IR-detektor och kamera, och överför bilderna trådlöst. Det är dock inget krav för mig. Tvärt om så föredrar jag att kunna köpa en IP-kamera som integreras med larmet. Kameran blir nog både bättre och billigare, och så får man fler kameror att välja på.

- Man kan alltid se kamerabilder via en app i telefonen, PRO samt i webgränsnittet Om man har rätt behörighet.
Hur gör man för att integrera en IP-kamera med SPC?

Fungerar de flesta IP-kameror med SPC, eller finns det en lista med kameror som SPC stödjer?

Kan SPC göra bildbearbetning? Tex ta emot bilder från en kamera och detektera rörelser.

Om bildbearbetning sker i kameran, och kameran klarar av att detektera rörelse, kan i så fall SPC programmeras att ta emot dessa events och lösa ut larmet?
 
RilleRock
krijo210 skrev:
De flesta larm jag tittat på kombinerar IR-detektor och kamera, och överför bilderna trådlöst. Det är dock inget krav för mig. Tvärt om så föredrar jag att kunna köpa en IP-kamera som integreras med larmet. Kameran blir nog både bättre och billigare, och så får man fler kameror att välja på.



Hur gör man för att integrera en IP-kamera med SPC?

Fungerar de flesta IP-kameror med SPC, eller finns det en lista med kameror som SPC stödjer?

Kan SPC göra bildbearbetning? Tex ta emot bilder från en kamera och detektera rörelser.

Om bildbearbetning sker i kameran, och kameran klarar av att detektera rörelse, kan i så fall SPC programmeras att ta emot dessa events och lösa ut larmet?
Kombinera IR detektor med kamera är ingen direkt bra lösning utan en nödlösning om man inte kan välja annat.

SPC klarar av att hantera upp till 4 st ip-kameror som ligger i samma nätverk som centralen.
De har tyvärr ingen lista på vilka som fungerar förutom deras egna men har även intregrerat billigare axis utan problem.
De viktiga är att kameran klarar av dubbla strömmar dvs både MJPEG för SPC systemet och vidare till telefon ev larmcentral samt H.264 för inspelning av rörelse för lokal lagring, ftp, mail osv osv.

Sen får man lägga in rätt kommandsträng vid konfigurering i SPC för att ge SPC rätt att gå in och hämta bilder direkt från kameran.
Det är det som kan vara lite problematiskt.

SPC lagrar inga bilder utan de bara buffrar bilder under larmet som sedan skickas iväg och raderas ur centralen när larmet/en raderas.

Om bildbearbetning sker i kameran, och kameran klarar av att detektera rörelse, kan i så fall SPC programmeras att ta emot dessa events och lösa ut larmet?
Bildarbetningen ligger i kameran och ja man skulle kunna använda kameran att trigga larmet men det är ingen stabil lösning så det rekommenderar jag verkligen inte.
 
Tack för alla svar och tips så här långt! Nu börjar jag äntligen bli redo att beställa, tycker ni det fattas något uppenbart (förutom kabel) eller ser något inkompatibelt ut?

Centralapparat SPC 5320
Ackumulator 12V 7.2Ah
MAP SPCK521
Passerbricka EM IB44
Siren utomhus TL30X
Ackumulator 12V 0.8Ah
Modul GSM SPC N310
Siren inomhus SP 203
Expansionsenhet SPC E652
Kombidetektor PDM-IXA12
IR-detektor PDM-I12
Rökdetektor DP721RTA
Sockel till 700-Serien
Magnetkontakt MK-4400
Magnetkontakt MC 140 Infälld
Vibrationsdetektor CD 400

Jag har funderat på två sker, jag har ett vridfönster som det är lite knepigt att fälla in en magnetkontakt i så jag tänkte ta en utanpåliggande men då hamnar ju inte magneten och själva kontakten bredvid varandra, snarare att kontakten lägger sig ovanpå magneten om den monteras normalt, tror ni det funderar ändå eller behöver man göra någon annan lösning?

Sen har jag valt ett par PDM-IXA12 istället kombidetektorer på ett par ställen, först för att det är i ett rum med tvättmaskin och torktumlare som kan bli varm och sen är en detektor riktad mot ett fönsterparti (av olika anledningar) men där tänkte jag att en kombidetektor är mer säker, eller blir det galet då mikrovågorna går genom fönstret?

Tack!
 
Hej!

Fastnat lite på inkoppling & konfig av magnetkontakter.
Har läst om principen med dubbelbalanserade slingor etc på kjell&co sida.

Jag kommer ha 2 st seriekopplade MK per sektion, modell MK-4400.

Dock förstår jag inte, om jag ska anpassa motstånden efter SPC centralen, eller kan jag konfigurera centralen efter de värdena jag använder ?

Man fick ju med ett gäng 4,7kohm (tror ja de var) kan jag använda dessa eller behöver jag byta ?

Har jag fattat rätt att End of Line motståndet bör sitta direkt efter sista magnetkontakten på slingan ?

Praktiskt hur skarvar man in motståndet lämpligast och får det snyggt ?
((har inte magnetkonatkten här nu så har inte redigt koll på hur den ser ut)

// Mathias
 
Motstånden sätter du i magnetkontakten, kika på en bild av dem så ser du tre skruvplintar, där du sätter både motstånd och kabel, seriellt för eol och parallellt med brytaren för larmmotståndet.
Du kan antingen anpassa motståndet eller ställa in centralen. 4k7 tror jag blir för hög resistans om du har två brytare. Det finns en fin tabell i installationsmanualen vilka värden som gäller för olika brytpunkter, larm sabotage osv. Det medföljer också 2k2 som nog passar bättre om du ska köra två mk. Jag körde tre st och skaffade då 1k1 eller nåt sånt. Funkar bra.

http://www.bewator.com/products/resources/manuals_inbrott/SPC42xx_43xx_52xx_53xx_63xx_Installation_Configuration_Manual_sv.pdf#page50
 
Redigerat:
  • Gilla
foppa_mannen
  • Laddar…
RilleRock
Om man endast skall ha 2st mk i serie på 1 sektion kan man köra med 4,7k.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock måste man klicka i att använda "breda band" då de nya parametrarna är mycket snävare än de äldre.

Kör man 3st mk med 2,2k går det också med "breda band" då brytpunkten ligger vid 9k och 3st mk + eol blir 8,8k.
Onödigt att köpa nya motstånd om de inte behövs.
Men de viktigaste är ju att det funkar :)

De 2,2k som följer med central är egentligen menat till trippelbalansering och 4,7k för dubbelbalansering.
 
  • Gilla
foppa_mannen
  • Laddar…
RilleRock
För att se de äldre brytpunkterna får man titta i installationsmanualen för 3.1 sidan 52.
 
  • Gilla
foppa_mannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.