Så här ser mc440 ut inkopplad (just den här används inte nu). Eol-motståndet är på plats mellan 1 och 2, men larmmotståndet har trillat av, ska sitta mellan 2 och 3
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
foppa_mannen
  • Laddar…
Hej,
Första inlägget... men vi kör.

Jag håller på och installerar en anläggning till en kompis. Består av SPC 4320 magnetkontakter för dörrar samt 3 st PIR och MAP med Tagg och sist 2 st brandvarnare.

Måste säga att det här är inte lätt... har nu hållit på sedan december och jobbat med det här.
(Jobbar ändå med olika IT system, samt tidigare erfarenhet av styrsystem.)
Har lusläst denna tråd och den är mycket informativ och bra.

Det som fungerar är larm för dörrar och PIR. Men jag vet inte om brandlarmet är okej.
Har nu beställt rökgas SmokeSabre testgas för att prova med.
En brandvarnare har jag satt dubbla 4k7 motstånd på för att testa, den andra ett enkelt 4k7.

Bifogar en PDF fil som beskriver anläggningen lite enkelt.

Har även problem med att skicka larm över SPC Connect.

Det beror nog på att jag har släckt panelen på MAP, så det inte står att installatör är i systemet.
Har gjort så att användaren Engineer loggas ut efter ca 5 min. Men då går det inte att koppla upp sig med appen från mobil. Går inte heller att få larm till mail. Knepigt.

Annars så gillar jag systemet och lär mig mycket. Har läst manualer (350 sidor x mera)
Så jag tänkte byta mitt skräpsystem hemma och köpa ett sådant här. Men då är det bra om jag kan hantera det.

* Tar mycket tacksamt emot tips hur jag kan komma vidare *

:)
 
RilleRock
Hasse1 skrev:
Hej,
Första inlägget... men vi kör.

Jag håller på och installerar en anläggning till en kompis. Består av SPC 4320 magnetkontakter för dörrar samt 3 st PIR och MAP med Tagg och sist 2 st brandvarnare.

Måste säga att det här är inte lätt... har nu hållit på sedan december och jobbat med det här.
(Jobbar ändå med olika IT system, samt tidigare erfarenhet av styrsystem.)
Har lusläst denna tråd och den är mycket informativ och bra.

Det som fungerar är larm för dörrar och PIR. Men jag vet inte om brandlarmet är okej.
Har nu beställt rökgas SmokeSabre testgas för att prova med.
En brandvarnare har jag satt dubbla 4k7 motstånd på för att testa, den andra ett enkelt 4k7.

Bifogar en PDF fil som beskriver anläggningen lite enkelt.

Har även problem med att skicka larm över SPC Connect.

Det beror nog på att jag har släckt panelen på MAP, så det inte står att installatör är i systemet.
Har gjort så att användaren Engineer loggas ut efter ca 5 min. Men då går det inte att koppla upp sig med appen från mobil. Går inte heller att få larm till mail. Knepigt.

Annars så gillar jag systemet och lär mig mycket. Har läst manualer (350 sidor x mera)
Så jag tänkte byta mitt skräpsystem hemma och köpa ett sådant här. Men då är det bra om jag kan hantera det.

* Tar mycket tacksamt emot tips hur jag kan komma vidare *

:)
DP721R kan du testa med magnet så larmreläet växlar och behöver inte vänta på gasen.
Står "Test" inristat på ena detektorns sida, håll magneten där.
Dock så får man göra en lösning så detektormatningen bryts i ett antal sekunder vid återställning annars kan man inte radera larmet.
Visst man kan ta ner detektor och sätta tillbaka den, samma sak men inte så smidigt.

Givetvis fungerar inte appen om installatör är inloggad i systemet för det blockerar larmöverföring exkl brand (default).
 
RilleRock
Vad är det för användare du knutit till Connectappen?
 
RilleRock
Välkommen hit Hasse förresten :)
 
RilleRock
Kollade lite snabbt på pdf och larmsektionen skall ligga på 4/5 i sockeln dvs NC\C.
Annars får man vända funktionen till normalt öppen.

Sen kan inte en branddetektor direktmatas från 0V utan måste matas från ett inverterat relä förslagsvis från OP4,5 el 6 för att kunna radera larm från panel vid återställning.
 
Redigerat:
WoW!
Vilket snappt svaar RilleRock! Och tack för välkomnandet :)
Ska kolla med magnet så fort jag får möjlighet. Tack.
Jag loggar in på SPC Connect med min kompis mail adress. Sedan ansluter mag med Engineer mot centralen för att konfigurera. Har också skapat ett admin konto i centralen som kan tillåta Engineer igen efter kontot har blivit utloggat. Känns som jag har gjort en tabbe där... och har ändrat default lösen på Engineer kanske det?
Ska kolla på Larmsektionen och ändra den så den ligger på 4/5 istället.
Du ger mig hopp igen :)
 
RilleRock
Hasse1 skrev:
WoW!
Vilket snappt svaar RilleRock! Och tack för välkomnandet :)
Ska kolla med magnet så fort jag får möjlighet. Tack.
Jag loggar in på SPC Connect med min kompis mail adress. Sedan ansluter mag med Engineer mot centralen för att konfigurera. Har också skapat ett admin konto i centralen som kan tillåta Engineer igen efter kontot har blivit utloggat. Känns som jag har gjort en tabbe där... och har ändrat default lösen på Engineer kanske det?
Ska kolla på Larmsektionen och ändra den så den ligger på 4/5 istället.
Du ger mig hopp igen :)
Vi får bena ut detta för de är lite olika frågeställningar så ja förstår dig rätt :)

Vad är problemet?
Kan du inte logga in i webgränssnittet som Engineer?

Vad är det för sorts användare som är knuten till Connectappen?
Man knyter ju en användare som är inlagd i SPC.
Inte Engineer väl?

Hänger inte riktigt med!
 
Ja det här är knepigt.
Försöker att få till frågeställningen.
För att få larm att fungera så har jag flashat systemet till ver 3.6.6 och då gäller tydligen SPC Connect.
Har skapat en användare på SPC Connect som är min kompis och hans mailadress. Den gäller bara för inloggning på SPC Connect. Men när jag har loggat in i SPC Connect med hans mailadress så ansluter jag där till hans central i huset med kontot Engineer som finns i larmcentralen 4320. :) Varför jag gör det är för att kunna konfigurera remote.
Har skapat några användare Admin i 4320 som har alla rättigheter tror jag. Men den klarar inte av att skicka larm över mail och SPC Connect. Svårt läge...
 
RilleRock
Hasse1 skrev:
Men den klarar inte av att skicka larm över mail och SPC Connect.


Är den inställd att kunna skicka larm via mail?
Det görs via spcconnect.com samt ställer man även in vilken sorts händelser som skall skickas.

Med SPC Connect menar du appen?
Den skickar inte push till appen eller ja kanske inte förstod frågan?
 
RilleRock
Du kollade även även firmware för xbusenheter vid uppdatering?
Finns en fil som heter .pfw för detta så allt är up to date.
 
SPCconnect.com är inställd för att kunna skicka larm från SPC Connect till mailadresser,
Sedan är Appen (Android) SPC Connect inställd för att logga in på SPCConnect.com med mailadressen =förnamn.efternamn@hotmail.com
Det går bra att skicka mail till Android Appen när installatör inte är utloggad från centralen 4320. Men då syns Installatör i display på MAP
Knepigt... :)
 
Har även uppgraderat firmware för Xbusenheterna med filen .pfw och även språkstödet (Svenska)
Det gick bra :)
 
RilleRock
Hasse1 skrev:
SPCconnect.com är inställd för att kunna skicka larm från SPC Connect till mailadresser,
Sedan är Appen (Android) SPC Connect inställd för att logga in på SPCConnect.com med mailadressen =förnamn.efternamn@hotmail.com
Det går bra att skicka mail till Android Appen när installatör inte är utloggad från centralen 4320. Men då syns Installatör i display på MAP
Knepigt... :)
Tror du förväxlar "installatörsläge aktivt" och "installatör på plats" ?
 
RilleRock
"Installatörsläge aktivt" menas att admin har gett åtkomst för att installatör skall ha möjlighet att kunna logga in.

Är installatör inloggad frånkopplas alla larm exkl brand (default) och inga mail skickas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.