31 707 läst · 51 svar
32k läst
51 svar
Vilket kök ger mest för pengarna när det gäller värdeökning?
Nu finns det ju många olika "tyckare" och de som absolut säger att ett Boffi kök är ett måste... Tittar man på en värdering från en mäklare så spelar det inte så stor roll vad det är för märke på skåpen, det som är viktigt är helheten och att det finns en tanke om "design".
Jag har renoverat mycket och byggt ett gäng kök. I första lägenheten lade vi lite bättre "kvalite´t" (=dyrare alltså) kök från Marbodal direkt från katalogen i princip. Det var inte mycket ståhej om det köket.
Nästa lägenhet lade vi in IKEA stommar, lådor och inredning men toppade med en 40 mm marmorskiva, lite lyxigare blandare och diskho samt lade in separata rostfria vitvaror från E-lux. Nu blev köket den stora "säljpunkten" tyckte mäklaren och vår lägenhet drog över 100 personer på visning trots att det fanns två nästan likadana lägenheter till salu samtidigt, dock med "katalogkök" i den ena och ett risigt kök i den andra...
Så har vi fortsatt sen i nästa lägenhet och hus, IKEA stommar och inredning men andra vitvaror och så stenskiva, lite snyggare belysning och blandare...
Det är absolut inte märket som avgör, eller åtminstone så länge man inte säljer något i 10 miljoners klassen, utan design, helhet och smarta/fungerande lösningar!
Jag har renoverat mycket och byggt ett gäng kök. I första lägenheten lade vi lite bättre "kvalite´t" (=dyrare alltså) kök från Marbodal direkt från katalogen i princip. Det var inte mycket ståhej om det köket.
Nästa lägenhet lade vi in IKEA stommar, lådor och inredning men toppade med en 40 mm marmorskiva, lite lyxigare blandare och diskho samt lade in separata rostfria vitvaror från E-lux. Nu blev köket den stora "säljpunkten" tyckte mäklaren och vår lägenhet drog över 100 personer på visning trots att det fanns två nästan likadana lägenheter till salu samtidigt, dock med "katalogkök" i den ena och ett risigt kök i den andra...
Så har vi fortsatt sen i nästa lägenhet och hus, IKEA stommar och inredning men andra vitvaror och så stenskiva, lite snyggare belysning och blandare...
Det är absolut inte märket som avgör, eller åtminstone så länge man inte säljer något i 10 miljoners klassen, utan design, helhet och smarta/fungerande lösningar!
Min uppfattning är att kökets märke sällan är något som används som säljargument. Av de 40-50 talet husvisningar vi var på förra året tror jag inte att man någon gång skrev ut vilket märke det var på köket. Däremot om det var nyrenoverat, med stenskivor och kanske lite exklusiva vitvaror, så framhävdes det gärna. Det är nog bara i de mest exklusiva objekten man använder detta och då pratar vi inte Marbodal, ballingslöv etc utan märken som Boffi, Gaggenau etc.
För ett mer normalt kök är det viktigare att det är modernt, snyggt och praktiskt än vilket märke det har, om man ska prata pay-back vid försäljning.
Vad gäller vårt nuvarande projekt så vad valet ganska enkelt, det blev IKEA. Efter att ha varit ganska skeptisk till IKEA och gått igenom Marbodal och Vedum-kök så tycker jag de "nya" metod-köken är ett steg upp. Givetvis finns det nackdelar, det begränsade urvalet på bredder och att det blir en massa extra krångel om man inte använder deras vitvaror för att nämna några. Vi kommer som anders07 att "toppa" med saker som stenskiva, annan diskho och blandare och liknande för att lyfta helhelsintrycket. Just vitvarorna är rätt irriterande eftersom det framförallt är svårt att få till det snyggt med annan inbyggd micro än ikeas egna, och jag är verkligen inte så glad i just deras ugn och micro-sortiment.
För ett mer normalt kök är det viktigare att det är modernt, snyggt och praktiskt än vilket märke det har, om man ska prata pay-back vid försäljning.
Vad gäller vårt nuvarande projekt så vad valet ganska enkelt, det blev IKEA. Efter att ha varit ganska skeptisk till IKEA och gått igenom Marbodal och Vedum-kök så tycker jag de "nya" metod-köken är ett steg upp. Givetvis finns det nackdelar, det begränsade urvalet på bredder och att det blir en massa extra krångel om man inte använder deras vitvaror för att nämna några. Vi kommer som anders07 att "toppa" med saker som stenskiva, annan diskho och blandare och liknande för att lyfta helhelsintrycket. Just vitvarorna är rätt irriterande eftersom det framförallt är svårt att få till det snyggt med annan inbyggd micro än ikeas egna, och jag är verkligen inte så glad i just deras ugn och micro-sortiment.
Detta är helt rätt sätt att göra. Kvalitén på stommar och lådor är den samma för alla tillverkare (om vi bortser från riktigt dyra platsbyggda kök). Man lägger sedan med fördel mer pengar på bänkskiva, ho, blandare och vitvaror. Självklart köper man inte detta via köksåterförsäljaren utan köper in själv. Monteras sedan köket med precision och har bra planering så är det inte en jäkel som gissar att det är ett IKEA kök. Det är t.ex. inga av våra vänner och bekanta som tror att vårt kök är ett IKEA-kök i grunden.anders07 skrev:Nu finns det ju många olika "tyckare" och de som absolut säger att ett Boffi kök är ett måste... Tittar man på en värdering från en mäklare så spelar det inte så stor roll vad det är för märke på skåpen, det som är viktigt är helheten och att det finns en tanke om "design".
Medlem
· Korpilombolo
· 3 339 inlägg
Skulle inte tro att ett nytt kök tillför någon värdeökning alls om inte köparen har exakt samma smak som säljaren eller ingen smak alls. Tvärtom om det inte faller en köpare i smaken. Då åker det ju ändå ut.
Personligen skulle jag värdesätta ett platsbyggt originalkök i ett sekelskifteshus/lägenhet mycket högre än ett löjligt dyrt modernt kök som antagligen ändå producerats på samma fabrik som IKEAs mfl.
Personligen skulle jag värdesätta ett platsbyggt originalkök i ett sekelskifteshus/lägenhet mycket högre än ett löjligt dyrt modernt kök som antagligen ändå producerats på samma fabrik som IKEAs mfl.
Eftersom 9/10 kök som säljs idag (enligt säljare på Kvik och HTH) är vita, med svart bänkskiva och rostfria vitvaror, så kan man nog chansa på att detta går hem hos just 9/10 potentiella köpare. Sen har du såklart rätt i att ett platsbyggt kök är värt mer för de flesta i rätt miljö, men problematiken är att de flesta inte ser skillnad på olika kök. Man går sällan heller och drar ut lådor och känner på expansionsbeslag på en visning utan man köper det man ser.imported_Benno skrev:Skulle inte tro att ett nytt kök tillför någon värdeökning alls om inte köparen har exakt samma smak som säljaren eller ingen smak alls. Tvärtom om det inte faller en köpare i smaken. Då åker det ju ändå ut.
Ska inte huset säljas inom två-tre år tycker jag att ni ska fokusera på att bygga ett kök som ni vill leva med. Inte vad som eventuellt höjer värdet mest. Det är nog ganska orelevant om 20 år.
Vi har satt in ett IKEA-kök och fått flera kommentarer där de inte tror att det är just ett IKEA-kök. Vi har satsat på snygga bänkskivor i granit och rostfritt. Sen hade vi nog tur med måtten på skåparna, vi har en enda liten passbit vid ett högskåp och den är kanske 50-70 mm bred. Ibland ska toka ha tur!
Vi har satt in ett IKEA-kök och fått flera kommentarer där de inte tror att det är just ett IKEA-kök. Vi har satsat på snygga bänkskivor i granit och rostfritt. Sen hade vi nog tur med måtten på skåparna, vi har en enda liten passbit vid ett högskåp och den är kanske 50-70 mm bred. Ibland ska toka ha tur!
Min personliga åsikt är att jag blir avskräckt av hus som jag tittar på där man har valt kök från Ikea. Det känns som att jag inser vart nivån har hamnat vad det gäller kvalité på renoveringen. Det finns ju många kök i mellanprisklass som jag tror klingar bättre vid försäljning än Ikea. Sen säger jag inte att det inte kan bli bra. Men jag värderar absolut inte ett hus lika högt som har ett Ikea kök mot ett som har något steg upp i kvalité och prisnivå, Typ Ballingslöv, Marbodal, HTH, Sentens, Tibro, eller motsv uppåt. Men eftersom man är i branschen så blur man såklart färgad och arbetsskadad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 638 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 638 inlägg
Svärföräldrarna satte in ett Ikea-kök, modellen innan Metod, och det såg ju inte fräscht ut när de skulle flytta fem år senare, kantlisterna på stommarna hade börjat släppa under diskbänken och kring diskmaskinen. Sådant börjar vi se först nu när det 13 år sen föregående ägare satte in ett Marbodal-kök.
Jag skulle faktiskt betala mer för ett hus med ett uppfräschat 50-talskök, än ett hus med vilket modernt kök som helst, för jag ser skillnad på kvalitet och ytskikt. De är byggda för att hålla och tål att packas fulla med tunga köksattiraljer, där moderna kök bågnar under tyngden.
Vilken bransch är det du är i om man får fråga?cullberg skrev:Min personliga åsikt är att jag blir avskräckt av hus som jag tittar på där man har valt kök från Ikea. Det känns som att jag inser vart nivån har hamnat vad det gäller kvalité på renoveringen. Det finns ju många kök i mellanprisklass som jag tror klingar bättre vid försäljning än Ikea. Sen säger jag inte att det inte kan bli bra. Men jag värderar absolut inte ett hus lika högt som har ett Ikea kök mot ett som har något steg upp i kvalité och prisnivå, Typ Ballingslöv, Marbodal, HTH, Sentens, Tibro, eller motsv uppåt. Men eftersom man är i branschen så blur man såklart färgad och arbetsskadad.