Fick hem en leverans av 25mm MDF.hls (utomhus klassad).. De asan är tunga.. (vanlig 25mm mdf väger ca 50kg per skiva, skulle gissa på att dessa ligger på 60kg)

Tur man har sänksåg för man vill inte flytta på dem mer än nödvändigt.


Försökte hitta något smidigt sätt och montera mitt nuvarande kap/ger stativ till kapex:en. Då jag inte vill modifiera kapex:en så testa jag detta:
IMG_3566.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog en gammal egen tillverkad mft skiva och montera på stativet(som senast har används för sprayfärg verkar det som). Blev redigt stabilt, även om man inte använder kap/ger så ger de en extra yta vid behov. Kapex:en hoppar ner och fastnar i hålen perfekt så den rör inte på sig i onödan heller.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fixat bilen vars batteri gav upp i kölden. Kollade på andrahandsaffären och hittade en gammal Hitachi C6BU, för 25 euro. Men vågade inte köpa den, kanske jag borde ha gjort ändå... Saknar en cirkelsåg som duger till något... Verkade kärva lite med startknappen annars såg den bra ut.
 
Redigerat:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte några målningar av en lokal talang i höstas och idag fick jag upp de på väggen i källaren med några spotlights som lyser upp rätt snyggt (kan inget om vare sig ljus eller konst men men)
 
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
Jag köpte den där sågjäkeln, var en C6BU, en byggahus favorit baserat på mina sökningar, den och dess efterträdare.C6BU2. Och en liten yxa för 5 euro att göra späntved med.
 
Jag har inte haft tid att posta övrigt meck jag hållit på med under julen, så detta är inget från idag. Men nästan... :)

Handtag till stöthyveln för barn, som därmed blev en riktig hyvel. Ek med Osmo hårdvax, epoxy och skruv underifrån för fastsättning. Ska nog starta en tråd om barn och snickeri...
IMG_20151231_014128.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MFT-platta att fästa på systainers. Fötter och låsplupp 3d-printade efter norrbottenssnickaren modeller.
https://www.byggahus.se/forum/verkt...erktyg-maskiner-3.html?perpage=30#post2343283
http://www.thingiverse.com/thing:1129675

Först sågade jag till en bit som var lite större än den behövde, och monterade fötterna.
IMG_20151206_010559.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen tryckte jag fast den på en systainer upp och ner och kopierade på fräsbordet.
IMG_20151206_010651.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20151206_012109.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan fräste jag ut spår för att tvingarna ska få plats när den är fastspänd och drog på ett lager Osmo hårdvax.
IMG_20160102_125719.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160102_125658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160102_125557.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har även gjort en kap-jig till TS55:
IMG_20160103_011252.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160103_011333.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt en stötlåda:
IMG_20160104_183724.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båda är tänkta att användas på mft-plattan ovan. Då jag tyvärr bor i lägenhet vet jag att detta är grejer som jag verkligen saknat.
 
  • Gilla
-RB- och 8 till
  • Laddar…
Barnhyvel och Stötlåda :) Du e ett geni
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Plockade isär och inspekterade sågen igår. Jag vill gärna lära mig hur den funkar och sånt i förväg, samt se om det är något jag borde åtgärda. Men allting är i skick, finns mkt kvar på kolen också. En sak som skvallrar om att detta är en proffssåg är hur lätt det är att byta kol, man behöver inte ens ta isär sågen.

23921028299_ff347632e2_b.jpg
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Igår köpte jag en gammal liten yxa, jag vet inte vad det var för märke, röd färgat huvud och någon sorts epoxy som höll fast träskaftet. Jag slipade bort färgen och tog av skaftet. Tänkte bara korta det och göra om det men det blev inte bra så jag tog en ekbit och kopierade formen, kapade till den grovt på bandsågen och sen en massa handarbete och inpassande:

23998740130_ca9ff49de3_b.jpg

24211802471_b7b29e6a89_b.jpg

Svårt att få till skaftets inpassning i huvudet riktigt bra, formen på insidan av huvudet var nog inte menad för en traditionell inpassning då formen på insidan är såhär >< ungefär, det krymper och blir mindre mot mitten.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Oj oj det här blev bra!

Om nån undrar över ett sätt att snabbt och enkelt vässa stämjärn, yxor och sånt så funkade detta riktigt ordentligt bra för mig. Jag gjorde en rund MDF skiva och fäste den i svarven, svarvade den rund och impregnerade den med polerpasta. Jag använde riktigt fin grön pasta (chromium oxide) men jag tror white rogue eller dylikt skulle ha funkat lika bra. Nu räcker att bryna som vanligt tills det är sådär OK som brukar vara det bästa man kan prestera, åtminståne brukar det vara så för mig med diamantbrynet.

Några sekunder under strigelhjulet (se nu till att det åker bort från eggen, inte emot!) så var varje stämjärn rakblads vasst och tog bort hår från armen.
 
Bygger små slutna högtalare av 12mm mdf. 3.5" full range element.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjusigt med högtalarna, något tilltänkt användningsområde?
 
Phl: det finns alltid nånstans att sätta dom :) tänkte faktiskt dessa till ett surroundsystem till vardagsrummet. går så snabbt att bygga sådana här enkla rackare så risken finns att det blir hela huset fullt :)
 
Pappat om taket till katthuset, första pappen sattes efter 2 fm-skift..varpå jag först efter nån dag insåg att jag började från fel håll.. :wow: för er som inte vet, det kan kännas som man håller på att få en infarkt efter 2-3 fm-skift.. :|
1452455539870.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hopvärmd klisterkant, endast det bästa nog åt katten. :)
1452455548913.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
FredrikR skrev:
Pappat om taket till katthuset, första pappen sattes efter 2 fm-skift..varpå jag först efter nån dag insåg att jag började från fel håll.. :wow: för er som inte vet, det kan kännas som man håller på att få en infarkt efter 2-3 fm-skift.. :|
[bild]
Hopvärmd klisterkant, endast det bästa nog åt katten. :)
[bild]
FM skift? Är det förmiddag eller vad står FM för? Vad jobbar du med?
 
vectrex skrev:
FM skift? Är det förmiddag eller vad står FM för? Vad jobbar du med?
Yes, 06:00-14:00.. Spelar ingen roll om jag sover strax efter 22.. Klockan ringer på fel tid av dygnet :)
Jobbar som processoperatör på SSAB Tunnplåt här i stan, typ 5skift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.