Mest för att den andra var dyr och verkade inte vilja komma.
Känner igen det.
Första rörläggaren jag ringde lovade att komma 3 ggr. Sen ringde jag en annan som kom på andra försöket :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
RoTe
Thiger skrev:
Ring och kolla om rörisen som gjorde jobbet lever med lungproblem. Det ser ju inte direkt ut som att man skurit bort och förseglat med kirurgisk precision. Några sådana jobb om året och han borde ha kräftan i lungan för länge sen..
Man får inte "lungproblem" av lite asbest. Man får det av långvarig exponering och sjukdomarna uppträder årtionden senare.
 
RoTe skrev:
Man får inte "lungproblem" av lite asbest. Man får det av långvarig exponering och sjukdomarna uppträder årtionden senare.
Visst, i regel drabbas i första hand de som utsatts för det du kallar "långvarig exponering". Men att man måste ha jobbat i någon asbestfabrik, asbestgruva, eller sågat i asbest i flera år för att få sjukdomar är inte sant. Det finns gott om undantag, där personer som aldrig jobbat med asbest, fått i sig lägre koncentrationer över lång tid (vissa t o m i det egna hemmet) och 30-40 år senare avlidit i mesoteliom (lungsäckscancer). Det är också dosrelaterat. En hög koncentration asbest under ett par dagar eller veckor, kan också i vissa fall leda till samma öde.
Därför vill man inte kontaminera sin bostad och spendera åratal att andas in onödigt höga koncentrationer asbest, eller själv upprepat störa materialet vid renoveringar eller som rörläggare eller byggare..
Varför ta en sådan uppenbar risk? Priset att betala är ju rätt högt..

En röris som upprepat plockar ner asbesthaltig rörisolering likt ovan, utsätter sig för en hyfsat signifikant risk bara genom att göra så mer än en gång. Det är ganska höga koncentrationer asbest som frigörs om man gör på det sättet, så lungproblem lär han faktiskt ha ( t ex pleuraplack) även om han inte har några andra märkbara symptom eller hälsoproblem ännu.

Jag påpekar inte detta för att skrämmas, endast för att försöka ingjuta respekt för detta material. Det är helt enkelt för ohälsosamt för att man ska blunda och hoppas på att "lite asbest" inte är så farligt.
 
Redigerat:
Ber om ursäkt till TS om mitt inlägg ovan gled lite off-topic, tråden handlar ju framför allt om ditt hus, inte asbestrisker i allmänhet.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Ingen fara tycker inte det är offtopic :)

Idag har jag börjat med avlopp. Det är ju inte så mycket som ska dras. Så är nästan färdig.


IMAG0033.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver justera lite på andra sidan väggen för bra fall och sen fylla o gjuta. Någon som har tips på armeringsmetod? Befintlig platta ej armerad och jag ska gjuta igen med weber 318.
 
Det viktigaste vid sådan här reparation är att den gamla betongen är väl "rengjord" från allt löst material, ser ut att vara lite si och så med det, samt väl infuktad, nästan på gränsen till att det "rinner" vatten från den. Är den för torr kommer den nya gjutningen inte att få "grep" om den gamla betongen eftersom fukten sugs från den ny in i den gamla betongen. Övergångszonen blir då "bara ett pulver" vilket gör att ny betong släpper från den gamla. Hoppas du förstår min lite "knöliga" beskrivning.

Är den gamla betongen inte armerad så hade jag skippat det i den nya också....
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Kommer du att sätta något tätskikt runt brunnen? Är ju på gång med samma operation i min egen källare :) funderar på om jag ska ha en kvadratmeter kring golvbrunnen bara!
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Tips: jag köpte en 30w LED bygglampa på Jula häromdagen, 399:-. Lyser upp källaren bra under renoveringen :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Roli: städa och fukta ska jag göra. Tack för tipsen.

Simpa: har pratat med länsförsäkringar. Ska även ringa bkr. Som det ser ut nu blir det tätskikt runt brunn. Kommer nog skippa i vinkel mellan vägg o golv, då vi ska ha kabin.
 
Detta är mer en fråga: men bör inte skarvar förseglas med omslutning vid ingjutning?


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
danpih skrev:
Roli: städa och fukta ska jag göra. Tack för tipsen.

Simpa: har pratat med länsförsäkringar. Ska även ringa bkr. Som det ser ut nu blir det tätskikt runt brunn. Kommer nog skippa i vinkel mellan vägg o golv, då vi ska ha kabin.
Ah, låter klokt! Kommer nog själv bara ha runt brunn i vår tvättstuga.
 
  • Gilla
eddiw och 1 till
  • Laddar…
D
Thiger: menar du skarv mellan gjutjärn o plast eller i varje muff?
 
Redigerat:
D
Ringde nu till bkr och killen där sade tätskikt vid golvvinkel och runt brunn, så det kör vi på.

Han sa också att kakel direkt på betonghålssten inte är bra, så jag ska bredspackla med nåt cementbaserat spackel först.
 
danpih skrev:
Thiger: menar du skarv mellan gjutjärn o plast eller i varje muff?
Varje skarv man gjuter in. Jag vet att vi gjorde detta vid lägenhetsrenoveringar. Men detta gäller kanske bara flerbostadshus där en läcka riskerar att kontaminera hos andra boende..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.