sinuslinus skrev:
Du har väl redan provat på att göra hål i rör i bjälklaget. :D
Jag har sågat lite i dem ja. Det blir jobbigare om det är de pluggade vattenrören ;)
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Gjorde något åt de slitna lådfronterna i köket. Något som stått på attgöralistan sen i somras.

IMG_2567.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär såg de ut allihopa, lite tråkigt när resterande luckor/lådor är i bra skick.

IMG_2568.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skrapade bort krackelerad fernissa och sandpapprade försiktigt.

IMG_2569.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ha torkat av med thinner lades på ett lager matt fernissa som fick torka över natten.

IMG_2571.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag monterade handtagen tillbaka (efter att ha fått åka en vända i ultraljudstvätten) och lådorna sattes tillbaka i köket.

Så slapp man köpa teakfanér och fanera om dem :)
 
  • Gilla
tallkrogen36 och 15 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat, och du behöll de gamla 50-talshandtagen förstås!

Dammsugaren är en antik Miele Black Diamond ser jag.
Har en likadan själv som "byggdammsugare" fast sladdupprullningen har pajat på min.
 
Redigerat:
Tack :) Har redan gjort motsvarande operation på luckorna till diskbänkskåpet och toalettdörren (gabonfanér fy vad svårt att slipa utan att slipa igenom den!) som var värst tyvärr fotade jag inte det (På diskbänkskåpet flaggade fernissan)

Självklart behölls handtagen, de är ju tidlösa! Har fått några att ha i reserv/för framtida ombyggnad av köket från en granne som bytt i sitt kök. Det är inte de normala Stil 55 från 50-talet som man kan tro vid första anblick utan en modell jag inte vet vad de heter. De här är mer fyrkantiga och från 1964. (Se bild) handtag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen är att sätta induktionshäll och inbyggnadsugn så småningom i köket. Då kommer den stora utmaningen tillverka nya dörrar så det ser ut som det varit inbyggnadshäll från första början :D Det ligger dock antagligen något år fram i tiden i budgeten eftersom jag är sugen på inbyggnadsdiskmaskin med front så det ser ut som ett vanligt underskåp om jag ändå ska börja tillverka dörrar. (Givetvis i samma teak och likadana handtag)

Jo det är en gammal Miele som mina föräldrar lämnade kvar här. De tyckte inte jag skulle använda den nya fina dammsugaren med allergifilter som byggdammsugare. Luktar bränt när man kör mielen men för slipdamm och som byggdammsugare fungerar den bra!
 
Idag har jag inte gjort så mycket, första arbetsdagen efter en lång ledighet! Men frugan fick däremot måla alla fönstersmygar och lister i hallen.
Imorgon ska jag hämta en garageport och några fönster och kolla på tapeter till hallen.
 
Skulle göra massor i huset idag, men hade migrän när jag vaknade och har legat i sängen/soffan hela dagen. Bättre lycka imorgon :)
 
Fick gjort lite mer luftspalter på vinden. Nu återstår bara ett fack. Jag fick dock avbryta för biobesök med 4 unga killar. Kul eftermiddag :)
Jag har även beställt radiatorer och rör för värmen på vinden.
 
S
Handlat ett par lister, träffst en målare för att leja bort tapetseringen och börjat maskera trappan för målning tillsammans med min tvååriga dotter.
Vi tog varsin sida 😄
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 14 till
  • Laddar…
Hon gjorde vänstra sidan va? (y)
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Sinuslinus hur fick du bort klisterresterna från trappan? Några magiska tips från coachen? 😉
 
S
Linoleuomplattor var enkla att dra loss och limmet under var hårt.
Trappnosarna var limmade med kontaktlim typ och de var också enkla att dra bort. Lite segare bara och det limmet kladdade lite grand så det skrapade jag bort med en färgskrapa.

Sitter mattan hårt så finns det små mattstrippers att hyra men det har jag ingen erfarenhet av.
Jag hyrde ju en lackfräs och körde av trappan på 4 timmar med den.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Puh nu när "spark på pungen ryss attack kylan" kom så vart jag illa tvungen att isolera klart utbyggnadsfarstun och justera pelletsbrännare. Då jag har ökat värmd yta med 65kvm sen förra året.
 
Ägnat eftermiddagen/kvällen åt att reparera och justera in pelletsbrännaren efter att ha tömt pannan som var full med halvbrönda pelletsrester. Fläkten levererade inte tillräckligt med luft, plockade isär och smorde upp den samt rengöring av brännaren.
 
Då blir det kallt inne!

Inatt justerade jag upp värmekurva på shuntautomatiken. Värmen räckte inte riktigt till vid -25 grader ute för att ge den inomhustemperatur jag ville ha. Men med en liten uppjustering blev det behagligt igen. (Borde verkligen sätta upp element i de rum som glömdes när huset byggdes)
 
Kallt att jobba på vinden idag. Frost på insidan av fönstrena.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.