Da9911 skrev:
En liten fråga angående m.nu prisgaranti. Har jag fattat rätt att man ska maila dom innan och de justerar priset? Den funkar inte som hos Elgiganten och Mediamarkt att om jag får ett blad hem med samma vara billigare får jag mellanskillnaden om jag påpekar det?
Yepp, tyvärr inte lika smidigt som hos Elgiganten och Mediamarkt. Enligt http://blog.m.nu/prisgaranti/ så står det:

"Så här gör du
Skicka ett mail till info@m.nu innan du lägger ordern."
 
CrazyFin skrev:
Yepp, tyvärr inte lika smidigt som hos Elgiganten och Mediamarkt. Enligt [länk] så står det:

"Så här gör du
Skicka ett mail till info@m.nu innan du lägger ordern."
Förenklar väl hanteringen antagligen och om de anser att priset borde ligga där så ändrar de det nog för alla dessutom och inte bara den som påpekar det.
 
Ok, är det bara för mig som ordet prisgaranti börjar bli lite urvattnat?

Nåväl m.nu har enligt mig bra service och de har varit kanon att ha o göra med. Men jag skulle inte påstå att de är billigast (baserat enbart på min kännsla :p )

Så för min egen del så kommet jag att fortsätta jämmföra priser när jag ska handla. Tycker webhallen haft en del bra kampanjer.

@ johanLun Angående multisensor förstod jag det som att man inte ska uppdatera den om man kör gen5. Men jag har iof inte fått min att funka så vad vet jag :surprised:
 
Den här tråden handlar om hemautomation. Inte om en butik gjort rätt eller fel vid rabatt och prissänkning.
Kan ni inte flytta den diskussionen till en annan tråd?
/Claes
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
@ Clabbefix Absolut! :)

Då har jag en Hemautomations fråga.

Jag har köpt ett Danalock v2 som jag har installerat och är jättenöjd med, allt funkar som önskat förutom att jag skulle vilja kunna se historik i Imperihome. Har fått det att funka så att jag kan i datamine se en graf där 1 är låst och 0 är öppet. men jag kan inte komma åt den grafen i Imperihome. Kommer åt alla tempsensorer och northq och kan se grafer.

Kan man hämta kanaler från datamine till Imperihome?

kändes lite rörigt kanske hoppas ni förstår :surprised:
 
Frågor och/eller synpunkter på moderering tas via PM.
Inte i Forumet
/Mats
Moderator
 
Sitter och planerar en beställning på m.nu som ska skickas ikväll men har en fråga, kommer kanske fler sen.
Jag ska ha en vera edge.

Jag vill ha en brytare som ska styra utebelysningen med ett skymningsrelä, ev med timer.
Men ska jag ha en insatsbrytare eller en flush 1/1d/2 relay? och vad är isåfall skillnaden på 1, 1d och 2 brytaren?
 
Jag hade ju tänkt att använda en Quibino flush relay som sensoringång för att få ut signal om mitt larm är aktiverat resp larmet gått, för att sen kunna styra belysning och annat mha detta (Fibaros multisensor som jag sett använts till detta tidigare är tyvärr ej ZW plus). Jag valde därav en quibino med bara en utgång då den har 3 ingångar. Tanken var nog att ha även en strömbrytare för att kunna manuellt aktivera all exteriör belysning om man är hemma och nåt händer utanför. Jag har förstått att man kan driva denna på annat än 230V. Bäst hade ju varit att även kunna använda utgången till att tex styra belysning, men jag kan även tänka mig att dedicera denna quibio till att bara vara sensoringång. Har jag tänkt fel här?

@poss jag tänkte även jag styra utebelysning, men tänkte skippa skymmningssensor och förlita mig på den inbyggda "beräknade" skymingstiden, vet inte hur bra det funkar, kanske nån annan som kör detta vet om det funkar bra nog?
 
@JohanLun "beräknade skymningstiden???
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
I veran kan du välja att tända x minuter efter solnedgång (har jag för mig det står). Antar det kallas astronomisk kalender eller nåt, solnedgången är ju rätt regelbunden trots allt... Men sen kan det ju vara annat, moln, dimma, månsken som gör att man hellre vill ha en sensor... Men jag hoppas det duger med beräknat värde... :)
 
Ett bra tag sedan jag var och kollade i den här tråden senast. Efter en massa letande och funderade har jag äntligen lyckats göra framsteg när det gäller styrning av mitt golvvärmesystem utan att behöva spendera en förmögenhet.

Eftersom jag själv har fått massor av hjälp genom den här tråden tänkte jag dela med mig av detta som ett tips till er som har liknande system i era hus. Tyvärr är en av nyckelkomponenterna i min lösning av den arten att ni som föredrar att hålla er 100% inom lagens råmärken får göra er egen bedömning av om ni vill "try this at home". 😎

Jag har ett vattenbaserat golvvärmesystem från Thermo Tech AB. Varje rum har en egen slinga i golvet och temperaturen kan regleras med hjälp av en enkel trådbunden termostat som sitter på väggen. Min förhoppning var att kunna hitta en termostat med Z-wave som kunde ersätta de existerande termostaterna utan att jag skulle behöva göra några större ingrepp i installationen, dvs inget nytt kablage eller utbyte av ställdon eller andra komponenter. Det tog inte lång tid att konstatera att det inte finns en enda sådan termostat på den europeiska marknaden. De få Z-wave-termostater som finns är inte bara svindyra* utan skulle även kräva nästintill ombyggnad av hela det existerande styrsystemet.

Däremot i USA finns (som vanligt) ett stort utbud av termostater som jobbar med 24 volt växelström, som tycks vara något av en global standard i värme/kylbranschen.

Mina befintliga termostater är anslutna med 3 trådar: fas 24V AC och nolla, vilka ger drivspänning till termostaten, samt styrsignal. Den senare bryggas helt enkelt med fasen när termostaten slår till. Gissningsvis jobbar de flesta vattenburna golvvärmesystem på samma sätt.


Detta visade sig passa perfekt* med anslutningarna på de flesta amerikanska HVAC-system och därmed Z-wave-termostater.

Så jag köpte helt enkelt en amerikansk Vera Edge* och en termostat, 2Gig RT30,* och gjorde en provinstallation. Det fungerar perfekt.

Man kan komma över sådana här termostater för* under 30 dollar via eBay. Jag har beställt ytterligare 8 stycken så jag kan byta ut alla de gamla termostaterna.* Sedan bryggar jag bara ihop de två Verorna* och får ett gemensamt system.

Haken? Jo att jag var tvungen att ha en controller med amerikansk frekvens. Jag bor dock ute på vischan så risken att den krockar med någonting annat som använder samma frekvens får* betraktas som minimal.* Huruvida detta är ett lagbrott eller inte kanske någon annan kan besvara...

20151230_144606.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


QuickMemo+_2015-12-30-11-01-14.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan Hejsan och 1 till
  • Laddar…
pozz2 skrev:
Sitter och planerar en beställning på m.nu som ska skickas ikväll men har en fråga, kommer kanske fler sen.
Jag ska ha en vera edge.

Jag vill ha en brytare som ska styra utebelysningen med ett skymningsrelä, ev med timer.
Men ska jag ha en insatsbrytare eller en flush 1/1d/2 relay? och vad är isåfall skillnaden på 1, 1d och 2 brytaren?
Jag kör med nexa skymningssensor och både insatsbrytare samt pluggar, alltihop nexa i just den delen. Funkar finfint och kan styrs enkelt manuellt via Imperihome.
 
Redigerat:
Nu tror jag att jag äntligen förstått skillnaden mellan qubino 1 och 1d.... 1d kan man tex styra en 12v last eftersom båda polerna över reläet går ut på skruvplintar. De andra har det kopplat till fas som standard...

Det verkar som om jag för att kunna använda qubino 1 som sensor måste supplya med 24V DC, tråkigt nog är mitt larm specat till max 12V DC över dess utgångar. Det jag inte fattar är de som kopplar en magnetbrytare här... Inte kan det väl vara så att den är inkopplad på 230v nätet??? Kör man däremot 1d varianten och supplyar med 24V och låter bara 230V vara inkopplat över brytaren (inte som försörjning av enheten och till magnetbrytarna, detta är 24V) så funkar det ju. Men i mitt fall är det viktiga ju att få in minst 2 st insignaler, så jag får väl fixa nåt gränssnitt som låter larmet jorda med max 12V och qubinon får jobba med 24V. Alternativt så funkar qubinon ändå men orkar inte dra reläet (en annan tråd skrev att det var detta som krävde 24V).

http://qubino.com/products/flush-1-relay/
http://qubino.com/products/flush-1d-relay/
 
Redigerat:
JohanLun skrev:
I veran kan du välja att tända x minuter efter solnedgång (har jag för mig det står). Antar det kallas astronomisk kalender eller nåt, solnedgången är ju rätt regelbunden trots allt... Men sen kan det ju vara annat, moln, dimma, månsken som gör att man hellre vill ha en sensor... Men jag hoppas det duger med beräknat värde... :)
Jag kör allt på beräknat värde nuförtiden, och det funkar alldeles utmärkt. Visst, som du säger, så kan vädret spela in lite granna, men det spelar inte så stor roll - det finns ibland fördelar med att kunna se när nästa till/frånslag kommer att ske, och lägger man lite olika fördröjning på olika lampor gentemot tex solnedgång, så får man kanske lite mer känsla av "att någon är hemma" än om alla drar till samtidigt.
 
Kan man lägga en random fördröjning på enskilda pluggar gentemot t.ex. ett skymningsrelä eller beräknad tid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.