Förstår inte riktigt problemet, produkten hade fått ett sänkt pris och sen var det 20% under en timme? Fy 17 för sånt, ska det vara så svårt att få betala fullpris?
 
Att trixa med priser under pågående kampanjer är aldrig en bra idé, och inte precis något som seriösa affärer ägnar sig åt.

Men något man visst kan göra om man tycker att det är ok med kunder som känner sig lurade.

För mig är det rätt uppenbart att m.nu egentligen inte ville sälja något under sin kampanj. Dels hade de priser på sina produkter som låg bortemot 50% högre i pris än sina konkurrenter när de gick ut och erbjöd 20% rabatt, och för de kunder som då kollade upp vad priset blev med dessa 20% rabatt, så hamnade man hos m.nu fortfarande på ett pris över konkurrenterna. Vilket jag skrev ett inlägg om redan då, se längre bak i tråden. Så det fanns liksom ingen anledning att planera för att sätta sig och internetshoppa på självaste julafton, då m.nu inte var billigast ens med 20% rabatt.
Det var den information m.nu själva förmedlade i samband med att de gick ut med sin kampanj om 20%.

Sedan ändrade de tydligen sina priser. någon gång innan 1500 (eller ja, det kanske till och med var efter 1500, vem vet). Varför de gjorde det kan man ju bara spekulera i, eller snarare, varför gjorde de inte den ändringen innan de gick ut med sin kampanj? Tja, de ville väl inte ha så många kunder, kan man misstänka. Det faktum att de höll kampanjen öppen enbart under den timme på året när de flesta svenskar sannolikt prioriterar andra saker är ju också en indikation. Och att de inte erbjuder de kunder som kollat upp priserna i förväg och sedan känner sig lurade när de sedan ändrats under pågående kampanj, är ju ännu ett.

Så, slutsats, den butik som ändrar sina priser under pågående kampanj inger inget stort förtroende. Vilken seriös butik som helst ser naturligtvis till att ha rätt priser när man drar igång en kampanj. Om man ändå av misstag missar något, tar man så klart hand om de kunder som på ett eller annat vis missat något pga det. Inget konstigt med det.

Inte för att det spelar så stor roll i detta fall, nej, eftersom man ändå kan handla lika billigt till ordinariepriser i andra affärer. För m.nu's del innebär det ju bara en förlorad kund, inget att bry sig om...
 
dhanjel skrev:
Förstår inte riktigt problemet, produkten hade fått ett sänkt pris och sen var det 20% under en timme? Fy 17 för sånt, ska det vara så svårt att få betala fullpris?
Nej, du har nog inte riktigt förstått ;)
Först annonserades 20% rabatt. Vilket inte gav någon större rabatt, eftersom andra butiker ändå var billigare.
Senare, justerades priset. De kunder som då redan kollat upp vad 20% kampanjen skulle ge, och struntat i den, eftersom m-nu ändå är så dyra, missade därmed rabatten på sänkningen. Ett exempel på varför seriösa butiker INTE ändrar priser under pågående kampanj. Istället ser man till att ha uppdaterade priser när kampanjen dras igång, vilket är när man annonserar den.
 
@thomasx

Skulle m.nu vara 50% dyrare än andra?
Det är de inte enligt mig, snarare tvärt om.

Jag beställde bl.a. detta:
1 x Z-Stick gen5 - ZW090 - Aeon Labs (ZW090) = 539,00Kr
1 x Fibaro Wall Plug - FGWP-102 (FGWPF-102) = 549,00Kr
1 x Multisensor 6 - Aeon Labs (ZW100) = 649,00Kr

Alltså 3 ganska vanliga z-wave produkter.
Notera att detta är standardpris utan rabatt.
Var hittar du dessa till 50% lägre pris?

Som en referens så kollade jag på http://smart-telematik.se/
Z-Stick gen5 - ZW090 - Aeon Labs = 599 Kr
Fibaro Wall Plug - FGWP-102 = 569 Kr
Multisensor 6 - Aeon Labs = 649 Kr

Men som sagt posta var du köper till 50% lägre pris.

Sen vad det gäller att m.nu hade denna 20% kampanj under bara en timma på julafton; vad är problemet?! Det är ju grejen att ha det under Kalle Anka; dom som ville handla billigare gjorde som jag och satt med telefonen framför TV'n och shoppade. Ingen märkte att jag gjorde detta.
Dessutom kunde jag lätt förbereda kundvagnen innan.
Sen efter detta (och nu pågående) så kan du får 10% rabatt i mellandagsrea

PS. Sen har m.nu prisgaranti http://blog.m.nu/prisgaranti/ DS.
 
  • Gilla
CrazyFin och 1 till
  • Laddar…
Jag upplevde också att det gått schysst till.

Jag köpte bland annat Aeon Labs Multisensor ZW100 för 519 kr (ord pris 649 kr).
Idag kan man köpa den för 584 kr vilket ju är 10% lägre än ord pris (helt enligt 10% fram till sista dec som det står på hemsidan).
Kollar man andra Z-Wave-firmor så ser man följande:

http://smart-telematik.se/ har priset 649 kr
http://www.zwavesverige.se/ har priset 639 kr.
http://www.lohelectronics.se/kampanjer/aeon-labs-multisensor-6.html-1 tar 625 kr i ordinarie pris och har just nu bra rabatt på ca 6%, dvs pris just nu 590 kr.

Jag köpte min (+ en massa annat från www.m.nu) med 20% rabatt, dvs Aeon Labs Multisensorn 6 (ZW100) för 519 kr vilket ju motsvarar 20% rabatt på ordinare pris. Helt okej enligt min mening.

@thomasx: Vilken firma är 50% billigare än www.m.nu? Jag vill också gärna handla där... :)
 
Redigerat:
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Jämförelsen fortsätter... :)

Jag köpte också

2 st Flood Sensor - Fibaro (FGFS-101) som hade ordinarie pris 549 SEK.
Jag betalade 439.20 SEK per styck, dvs 20% rabatt.
Idag kostar den 494.10 SEK vilket motsvarar 10% rabatt på ord pris 549 SEK.

http://smart-telematik.se/product.html/flood-sensor?category_id=28 tar 569 SEK för den (deras ord pris)
http://waifai.se/produkt/fibaro-flood-sensor/ tar 559 SEK (deras ord pris)
http://www.lohelectronics.se/elektronik/smarta-hem-fjarrstyrning/z-wave/fibaro-flood-sensor.html tar 494 SEK (deras ord pris 515 SEK) dvs 4% rabatt just nu vilket motsvarar 10% rabatt mot m.nu:s ord pris.

Jag tycker det hela verkar helt okej med den 20% rabatt m.nu hade under en timma på julafton.
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Sen är ju kundbemötande och support från m.nu verkligen bra.

Jag tror inte det finns någon som säljer grejer med genomsnittligt pris på ~50% lägre än m.nu men avvaktar spänt på @thomasx tips. Att möjligen enstaka prylar skulle kunna vara billigare men då får det vara en hel del kronor i skillnad.

10 kr eller 15 kr för en USB kabel...so what... men hade det varit ~500 kr så är det en annan sak.
Om man då tänker sig Fibaro Home Center 2 som ligger runt 5.000 kr hos de flesta...hur många hade köpt den för 7.500 kr?
 
När jag jämförde priserna på Northq på självaste julafton så kostade den 949:- hos m.nu, och 695:- hos waifai.se. närmare 50% högre kanske var att ta i en aning även om steget från 600 till 900 är just 50%, men det är en stor prisskillnad! Ordinariepriset hos m.nu är numera 850 någonting om jag minns rätt, så det är fortfarande en stor prisskillnad så JA m.nu är dyrare, betydligt dyrare.
 
Redigerat:
Jag beställde från m.nu, vera edge, aeon multisensor 6 och 3st brytare, jag upplever att alla de var prissatta lika när jag kollade dagen innan och när jag under kalle-anka lade ordern med 20%. Förstår heller inte upprördheten, om största delen av produkterna hade samma pris före kampanjen som under den. Att det sen fortsätter med 10% rabatt är väl inget konstigt heller...
 
De enda som är upprörda är väl de som hänger upp sig på att man ifrågasätter prisändringar under en kampanj. Fan ta den som ifrågasätter m.nu, verkar vara devisen här i tråden, konsumentforum till trots.

För mig såg det ut som m.nu hade ett högre pris under kampanjen, sådant kommer jag alltid att ifrågasätta, liksom att ändra priser under en kampanj, eftersom det kan leda till lurade kunder och/eller kunder som känner sig lurade. Att sedan alla inte kan förstå det i sin iver att i det närmaste helgonförklara en och annan handlare är väl som det är.
 
thomasx skrev:
De enda som är upprörda är väl de som hänger upp sig på att man ifrågasätter prisändringar under en kampanj. Fan ta den som ifrågasätter m.nu, verkar vara devisen här i tråden, konsumentforum till trots.

För mig såg det ut som m.nu hade ett högre pris under kampanjen, sådant kommer jag alltid att ifrågasätta, liksom att ändra priser under en kampanj, eftersom det kan leda till lurade kunder och/eller kunder som känner sig lurade. Att sedan alla inte kan förstå det i sin iver att i det närmaste helgonförklara en och annan handlare är väl som det är.
Du vrider och vänder på det för att få det till att det är de som försvarar m.nu som gör fel. Du har all rätt till din åsikt, men sanningen är att du inte vet vad priset var under julkampanjen eftersom du inte var där. Någon har redan skrivit i tråden vad de betalade, men det vill du inte ta till dig?
Du klagar på kampanjupplägg och prissättning men bryr dig inte ens om att kolla vad priset är under kampanjen. Du har blivit vilseledd av en sen prissänkning, tråkigt för dig, men knappast något som gör butiken oseriös. Om du hakar upp dig på såna petitesser lär du aldrig bli nöjd med någon butik.
Sen använder du plural när du egentligen ska använda singular och avrundar och generaliserar hejvilt. Det handlar om en kund (dig) och en produkt (NorthQ) och inget annat. Har du fler exempel på lurade kunder eller helt felaktigt prissatta produkter, fram med dem. Men du sitter och slänger dig med rena osanningar (tills vi ser lite belägg för dina påståenden).
Och ärligt talat: det rimmar inte så värst bra med din signatur, särskilt när du precis slängt på dig offerkoftan genom att skriva "Fan ta den som ifrågasätter m.nu, verkar vara devisen här i tråden" när du blir ifrågasatt.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
magnusopus skrev:
Du vrider och vänder på det för att få det till att det är de som försvarar m.nu som gör fel. Du har all rätt till din åsikt, men sanningen är att du inte vet vad priset var under julkampanjen eftersom du inte var där. Någon har redan skrivit i tråden vad de betalade, men det vill du inte ta till dig?
Du klagar på kampanjupplägg och prissättning men bryr dig inte ens om att kolla vad priset är under kampanjen. Du har blivit vilseledd av en sen prissänkning, tråkigt för dig, men knappast något som gör butiken oseriös. Om du hakar upp dig på såna petitesser lär du aldrig bli nöjd med någon butik.
Sen använder du plural när du egentligen ska använda singular och avrundar och generaliserar hejvilt. Det handlar om en kund (dig) och en produkt (NorthQ) och inget annat. Har du fler exempel på lurade kunder eller helt felaktigt prissatta produkter, fram med dem. Men du sitter och slänger dig med rena osanningar (tills vi ser lite belägg för dina påståenden).
Och ärligt talat: det rimmar inte så värst bra med din signatur, särskilt när du precis slängt på dig offerkoftan genom att skriva "Fan ta den som ifrågasätter m.nu, verkar vara devisen här i tråden" när du blir ifrågasatt.
Som sagt, fan ta den som ifrågasätter m.nu ...

Och nej, jag har inte ljugit om en enda sak, den som påstår något sådant är den som ljuger!

Och nej, jag vet inte vilket pris de hade mellan 15 och 16, och man bortser från att de som var där har berättat. De vet i och för sig inte heller, såvida inte de var där hela tiden, men det var också därför jag frågade, eftersom det för mig såg ut som att de sänkt efter kampanjen, då det var högt när jag kollade på julafton, och lågt när jag kollade på juldagen, eller om det var annandagen. Men allt det där har jag redan förklarat, och, som sagt, all denna uppståndelse är ju mest bara för att det är så många som inte kan svälja att jag ifrågasatte prisändringarna mitt under en kampanj.

Det är tydligen så att m.nu har varit och skrivit i tråden. Och när det sker här på forumet brukar spekulationerna ta fart att så sker även i dold form. Och ja, nu lär jag ju få en massa skit för att jag säger det också, men man kan ju inte låta bli att undra när man blir så påhoppad för att man undrar över någon som fipplar med priser under en pågående kampanj.
Jaja, livet är som vanligt på internet...
 
Redigerat:
Sitter och pillar med nyuthämtade veran, jag är ju total nybörjare på detta, får inte riktigt alla värden att läsas in... läser på annat forum att man bör uppdatera FW i multisensorn och då krävs tydligen z-wave stick från aeon... och nu undrar jag - skulle jag beställt en z-wave stick för att ladda hem senaste FW till aeon multisensor? Räcker det med den äldre generationen sticka isåfall?

Undrar sen även, men detta är inget jag kommer göra i närtid men ändå nyfiken, kan man få veran att läsa och skriva värden till en fil nånstans så man kan låta en server antingen läsa data eller tvärt om, styras av en händelse i veran...
 
@thomasx
thomasx skrev:
Att sedan alla inte kan förstå det i sin iver att i det närmaste helgonförklara en och annan handlare är väl som det är.
....
Och nej, jag vet inte vilket pris de hade mellan 15 och 16, och man bortser från att de som var där har berättat. De vet i och för sig inte heller, såvida inte de var där hela tiden....
??!!

Jag har ju HANDLAT mellan kl 15-16 och ser på min orderbekräftelse ordinariepris och sedan 20% rabatt avdragen på totalsumman! Priserna på websidan var då SAMMA som innan kl 15, dvs deras ordinariepriser!
Man var tvungen att ange en kod för att få 20% rabatt. Det syntes alltså inte på websidan. Har du inte insett det än?

Däremot så är priserna på websidan sedan den 25:e dec med 10% rabatt avdragen, dvs priserna visar just nu och fram till och med i morgon 31 dec med 10% rabatt avdraget.

Sen tycker jag inte om att du insiunerar att vi som faktiskt har handlat där och sett att vi fått 20% rabatt från ordinariepriser (som är helt i linje med övriga SVENSKA firmor på webben som säljer Z-Wave) skulle skriva här som nån sorts företrädare för m.nu? Jag handlar hos de flesta förekommande svenska (som t ex WaiFai, Smart-Telematik och LOH Electronics) samt då och då även hos utländska Z-wave-firmor, alltså inte bara m.nu!

Om du läser mitt inlägg nr 2377529 (https://www.byggahus.se/forum/threads/z-wave-in-da-haus-hemautomation.201788/page-309#post-2377529) så ser du att jag gjort prisjämförelse på flera produkter och vad jag kan se så är det inga större skillnader på de olika firmornas ordinariepriser.

Just på NorthQ Power Meter verkar dock m.nu ha haft ett klart högre ordpris än övriga firmor. Vet dock inte vad det beror på men du har ju alltid prisgarantin http://blog.m.nu/prisgaranti/ att använda dig av och då skulle du ha fått samma pris som du såg på WaiFai (förutsatt att dom hade NorthQ Power Meter i lager vilket dom dock inte verkar ha... står nämligen "Tillgänglig som restorder" på deras websida.)

Kollar du på de andra svenska web-firmorna så ser du att dom också (LOH Electronics, Smart-Telematik) ligger högre på sina NorthQ Power Meter-priser jämfört med WaiFai (som verkar ha ett KANON-pris på just denna produkt). Ser nu at LOH har sänkt sitt pris också.
 
En liten fråga angående m.nu prisgaranti. Har jag fattat rätt att man ska maila dom innan och de justerar priset? Den funkar inte som hos Elgiganten och Mediamarkt att om jag får ett blad hem med samma vara billigare får jag mellanskillnaden om jag påpekar det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.