Vi har också goda erfarenheter av Tapwell och deras service. (senast denna tråd på BH: https://www.byggahus.se/forum/badrum/258831-flodesbegransare-tapwell-stick.html)

I vårt hus har vi blandat Tapwell och Östnor (FMM/Mora) och jag upplever att tapwells blandare är lika bra som Östnors (på gott och ont). Som jag skrev i tråden som var länkad tidigare måste jag ge all heder åt Tapwells kundtjänst som har varit väldigt smidig att ha att göra med.

Personligen tycker jag att ett företags rätta sida visas först när man kontaktar kundtjänst (eller om något är fel).
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det är ju tur att TW har så bussig kundservice! (Vilket Mora/FMM också har för den delen).
Men om grejerna är bra ska man väl inte behöva ringa dem efter så kort tid som 5-8 år som folk i tråden verkar ha behövt?
 
Jag får erkänna att jag inte har koll på hur länge en packning ska hålla för att en kran ska räknas som "bra". Men för egen del tycker jag det är helt OK att ägna några minuter efter 8 år att byta packningen som jag får gratis än att jag skulle valt en, ur mitt tycke, fulare kran men med en packning som kanske skulle hållit i 20 år.
 
mr_bygg skrev:
Jag får erkänna att jag inte har koll på hur länge en packning ska hålla för att en kran ska räknas som "bra". Men för egen del tycker jag det är helt OK att ägna några minuter efter 8 år att byta packningen som jag får gratis än att jag skulle valt en, ur mitt tycke, fulare kran men med en packning som kanske skulle hållit i 20 år.
Håller med dig och det är väl rimligt om det är en specifik design man är ute efter hemma och kan tänka sig pula lite själv efter några år, men inte så lämpligt eller samhällsekonomiskt på ett sjukhus eller skola där det kan handla om många hundra eller tusentals blandare. I dessa miljöer har man ju också ergonomikrav, vilket sällan funkar med designblandare...
 
plv skrev:
Håller med dig och det är väl rimligt om det är en specifik design man är ute efter hemma och kan tänka sig pula lite själv efter några år, men inte så lämpligt eller samhällsekonomiskt på ett sjukhus eller skola där det kan handla om många hundra eller tusentals blandare. I dessa miljöer har man ju också ergonomikrav, vilket sällan funkar med designblandare...
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar. Kommer någon hem till dig och gratis byter packning eller andra reservdelar om man kör på rörkrökarnas favoritmärken och något händer inom säg 20 år? Annars så är det väl sak samma om man som konsument byter en packning en eller två gånger på den tiden om man inte behöver anlita en rörkrökare för jobbet. Sen kan du inte dra några generella slutsatser på hållbarheten hos Tapwell utifrån två fall i den här tråden varken åt det ena eller andra hållet. Men jag upplever att kvaliteten på min Tapwellblandare är över förväntan.

Jag är helt med på att det ställs andra krav på blandare i offentliga miljöer men som konsument väljer jag blandare utifrån andra parametrar. Sen har väl alla blandare en design och jag har sett en del snygga blandare i offentliga miljöer så jag antar att du menar något helt annat när du pratar om en designblandare.
 
Kan tillägga att vi fick byta den keramiska insatsen på vår FMM 9000 blandare i köket när den var endast 7 år gammal i förra lägenheten.
 
I vår förra lägenhet fick vi byta insats på vår FMM-blandare i köket efter mindre än 2 år. Vi fick en ny på garantin, så det gick smidigt.

I vårt nuvarande hus bytte vi tvättställsblandare för lite drygt 3 år sedan till en från Mora. Nu börjar kromet släppa på handtaget/spaken.

Vi invigde vårt nya badrum för lite drygt ett år sedan. Vi valde Hans Grohe till de båda tvättställen där. I den ena har vi redan bytt insats då spaken började gå riktigt trögt. Barnen kunde knappt sätta på eller stänga av vattnet. Vi fick en ny insats skickad till oss. I duschen valde vi en Tapwell-blandare mest för att de har insett att man inte behöver en extra ventil för att byta mellan tak och handdusch. På Tapwell-blandaren vrider man på ena hållet för takduschen och på andra hållet för handdusch. Smidigt. Den fungerar som den gjorde när vi installerade den.

Jag tror inte att FMM, Mora eller Hans Grohe är så mycket bättre än Tapwell. Åtminstone pekar min erfarenhet åt andra hållet.
 
Inom installationsbranchen (då menar jag inte rörisarna) brukar man klassificera TW som en designblandare mot konsument, då det är deras främsta säljargument och den nich de vill ligga i. Det hindrar inte att de sätts in på hotell och nyproduktion av bostäder om köparna gör dessa tillval för att de önskar en speciell design. Designen medför ofta kompromisser på hållbarhet och konstruktion, dessutom då de är producerade i sydeuropa efter andra normer osv (även om de börjat anpassa sig efter våra krav). Jag skulle gärna vilja se den TW blandare om överlever länge på tex en förskola med ett gäng 4 åringar som går lös på den dagarna i ända.
TW har även höga priser (med goda marginaler) vilket gör att de kan skicka reservdelar "gratis" om det behövs, återstår dock att se om de kan göra det efter 25 år...jag tvivlar.
Men det är ju bra att du med flera är nöja med blandarna!
 
Det är väl det som är problemet att de flesta klassiska blandare ser ut att passa in på ett dagis, iof passar ju det med en plastmatta. :)
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Det är väl det som är problemet att de flesta klassiska blandare ser ut att passa in på ett dagis, iof passar ju det med en plastmatta. :)
Åja, men hur såg en bandare (eller snarare kran) ut i en 20-tals lägenhet? Om den ens fans... ;)
 
plv skrev:
Inom installationsbranchen (då menar jag inte rörisarna) brukar man klassificera TW som en designblandare mot konsument, då det är deras främsta säljargument och den nich de vill ligga i. Det hindrar inte att de sätts in på hotell och nyproduktion av bostäder om köparna gör dessa tillval för att de önskar en speciell design. Designen medför ofta kompromisser på hållbarhet och konstruktion, dessutom då de är producerade i sydeuropa efter andra normer osv (även om de börjat anpassa sig efter våra krav). Jag skulle gärna vilja se den TW blandare om överlever länge på tex en förskola med ett gäng 4 åringar som går lös på den dagarna i ända.
TW har även höga priser (med goda marginaler) vilket gör att de kan skicka reservdelar "gratis" om det behövs, återstår dock att se om de kan göra det efter 25 år...jag tvivlar.
Men det är ju bra att du med flera är nöja med blandarna!
Bara att använda uttryck som designblandare visar hur förlegade tankesätt man i så fall har inom er bransch. Mig veterligen är de producerade i Italien efter svensk standard, men jag kan ha fel.
 
Vi har schweiziskt (Franke) i köket, svenskt och italienskt (Mora och Tapwell) i badrummet, kan återkomma om 10 år vilket som hållt bäst
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
C cullberg skrev:
Jag har bara bra erfarenhet av Tapwell, dessutom har dom bra service. Vad jag vet så köper JM Fastigheter Tapwellblandare till stora projekt, det hade dom nog inte gjort om dom inte höll. Men många rörmokare vill bara köra det gamla vanliga som dom alltid har gjort.

Tror du på riktigt att en byggfirma väljer kvalitet framför pris? Har väl aldrig hänt. Reklamationsansvarig där jag köper reservdelar till Tapwell som ovetande konsumenter har köpt har inget gott att säga om TW. Och till frågan vad många rörmokare väljer. Ja, det är galet vilken vurm det finns för MA och FMM. Tyskarna har alltid varit i framkant. Springer fortfarande på termostatblandare från Grohe ända sedan 60-talet och hör och häpna. De går att reparera. Tapwell är en gång för alla riktigt italienskt skräp som dessutom förmodligen är tillverkat i Kina. Tapwell heter Paffoni om ni vill Googla på det.
 
A Anders243 skrev:
Vi har också goda erfarenheter av Tapwell och deras service. (senast denna tråd på BH: [länk])

I vårt hus har vi blandat Tapwell och Östnor (FMM/Mora) och jag upplever att tapwells blandare är lika bra som Östnors (på gott och ont). Som jag skrev i tråden som var länkad tidigare måste jag ge all heder åt Tapwells kundtjänst som har varit väldigt smidig att ha att göra med.

Personligen tycker jag att ett företags rätta sida visas först när man kontaktar kundtjänst (eller om något är fel).

Det TW har missat är att de inte har någon servicepersonal. Det har de flesta seriösa företagen. Därför är det väldigt billigt för dem att skicka gratis reservdelar.
 
J jorgenlj skrev:
Det TW har missat är att de inte har någon servicepersonal. Det har de flesta seriösa företagen. Därför är det väldigt billigt för dem att skicka gratis reservdelar.
J jorgenlj skrev:
Det TW har missat är att de inte har någon servicepersonal. Det har de flesta seriösa företagen. Därför är det väldigt billigt för dem att skicka gratis reservdelar.
Fint att du blir medlem idag och det första du gör är att såga Tapwell i en tråd från 2015...:thinking: Vilken konkurrent jobbar du för?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.