Jag har en Tapwell Stick SK071 tvättställsblandare som sitter monterad i ett litet handfat från Aspen. På grund av utloppets orientering samt formen på det lilla handfatet så sprutar vatten ut på golvet då man har mer än 30% flöde. (Att alla som tvättat händerna hos oss såg ut att ha kissat på sig var komiskt de första två gångerna, nu är det bara jobbigt)

Jag undrar därför om någon på detta eminenta forum kan föreslå en lösning på problemet. Helst skulle jag vilja strypa flödet i närheten av strålsamlaren, men jag har inte hittat något bra sätt att
lösa det på. I övrigt funderar jag på att köpa en vinklingsbar strålsamlare och rikta den neråt snarare än utåt.. och om det inte fungerar så köper jag en annan blandare som fungerar.

Finns det någon smart och enkel lösning som kan strypa flödet?

Tack på förhand!

[Om inlägget ligger fel får moderator gärna flytta det rätt!]
 
sitter det kanske ett par ballofixer på rören under handfatet, isf prova att stänga dom till rätt flöde.
 
...och finns det inga så sätt dit ett par...
 
Tack för tipset! Jag har minikulventiler innan handfatet så jag testade att strypa flödet där. Dock tycker inte det blir bra att strypa flödet där eftersom det blir rätt klent flöde då man vill ha bara kallvatten, men har strypt så ljummet vatten blir lagom.

Är detta gängse metod för att begränsa flödet? Jag tänkte att det kanske fanns någon plastbricka eller liknande som man kunde stoppa in innan strålsamlaren för att strypa efter blandningen... dock har jag inte hittat någon sådan att köpa
 
  • Gilla
saesae
  • Laddar…
Ta kontakt med Tapwell. Dem brukar kostnadsfritt kunna skicka andra "munstycken/silar" eller vad man skall kalla det (har tappat riktiga begreppet på dem) Detta just för att sådant inte skall uppstå.
 
Tack Linus!

Jag kontaktade Tapwell och fick svar idag. De skickar en strypperlator till mig som påstås lösa problemet.
All heder åt Tapwell. Det är sådant som gör mig glad.

Jag återkommer då den är monterad.
 
Redigerat:
Dags för lite återkoppling:
Nu är strypperlatorn monterad och fungerar alldeles utmärkt. Man märker knappt att flödet är begränsat trots att de inte skvätter och sprutar som innan.

Såldes kan man sammanfatta denna tråd med att det finns enkla lösningar som minskar flödet på ett bra sätt för andra som kan råka ut för samma problem som jag hade.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Igenkalkad eller igensatt av rostflagor kanske?
 
L least skrev:
Igenkalkad eller igensatt av rostflagor kanske?
Nja... 3 veckor gammal så :D
 
Ja... det stod inget om hur länge blandaren suttit där.
 
Jag hade liknande problem med en Tapwell i badrummet. Installerad och provad av VVS-gubbe, och efter en dag eller så var flödet riktigt dåligt på varmvattnet. "Det är nog inte bättre på den blandaren" var svaret.

Mailade Tapwell och fick en ny insats på posten. Gissa om jag blev förvånad när jag drog ut en träflisa på 15x5 mm ur insatsen! Problemet löst! Detta var när huset byggdes och allt var således nytt.

Med facit i hand kunde han kanske ha renspolat ledningarna innan montering. Han skämdes faktiskt en aning när han ett tag senare fick åtgärda ett läckage på golvärmefördelaren.

Alltså, öppna blandaren och kika efter skräp om du nu själv har monterat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.