M mr_bygg skrev:
Nej, den blandare vi haft i över 11 år nu var det inga problem med under garantitiden. Men när packningen började läcka efter 8 år och jag kontaktade Tapwell så fick vi en ny gratis. Själva bytet var enkelt så det fanns inget behov av att ta in någon som gjorde bytet.

Det var ju det jag sade tidigare. De är medvetna om sin bristande kvalitet och skickar ut gratis reservdelar. Heja dig som kan fixa det själv. Alla kan inte det och då står det dem dyrt.
 
C
J jorgenlj skrev:
Säger bara att FMM/MA verkligen har tappat sin roll som svensk kvalitetsleveratör när man ersätter metall med plast.
Sant, men FMM tillverkar faktiskt fortfarande några av deras klassiska tvårattsblandare och de är så vitt jag kan bedöma så gott som identiska med de gamla. Så allt de gör är iallafall inte livslängdsoptimerat designskräp. Konstigt nog har de gömt dem väl i sin webbkatalog.
 
C cpalm skrev:
Sant, men FMM tillverkar faktiskt fortfarande några av deras klassiska tvårattsblandare och de är så vitt jag kan bedöma så gott som identiska med de gamla. Så allt de gör är iallafall inte livslängdsoptimerat designskräp. Konstigt nog har de gömt dem väl i sin webbkatalog.
Ja de är ett kärt inslag som ingen efterfrågar längre. Tvågrepparna håller en hel livstid med lite kärlek
 
Verkar som jag bara blir mossigare och mossigare i denna tråd...jag bytte duschblandare för 2-3 år sedan och köpte en tvågreppare, med två vred. Tror det står Gustavsberg på den. Höll något annat i näven en stund inan jag insåg att den hade ett kromfärgat plastskal runt sig :surprised: så det fick bli Gustavsberg, visste inte att de gjorde blandare men den känns vettig, ingen jätteskilnad i pris heller mot plastskalsvarianten. Tiden får utvisa om den är något att ha, än så länge fungerar den oklanderligt.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Verkar som jag bara blir mossigare och mossigare i denna tråd...jag bytte duschblandare för 2-3 år sedan och köpte en tvågreppare, med två vred. Tror det står Gustavsberg på den. Höll något annat i näven en stund inan jag insåg att den hade ett kromfärgat plastskal runt sig :surprised: så det fick bli Gustavsberg, visste inte att de gjorde blandare men den känns vettig, ingen jätteskilnad i pris heller mot plastskalsvarianten. Tiden får utvisa om den är något att ha, än så länge fungerar den oklanderligt.
 
C
J jorgenlj skrev:
Ja de är ett kärt inslag som ingen efterfrågar längre.
Jag installerade en i tvättstugan i höstas. Jag har 12 tappställen i huset och då vill man ha saker som håller - har annat att göra än att springa runt och pyssla med krånglande blandare. Så fortsätt gärna tipsa om grejer som håller måttet.

Liksom @Fotografen konstaterar jag att de dessutom snarare är billigare än de kromade plastgrejorna vilket är något av ett mysterium.
 
J jorgenlj skrev:
Härligt att det hållt i tre år. Det är ju inte riktigt det tidsspannet frågeställningen rör sig kring.

Med vänlig hälsning,
Jörgen
Tja eftersom den är som ny antar jag den håller i minst lika länge till. Och vem vill ha en designpryl mer än max 10 år?
 
J jorgenlj skrev:
Det var ju det jag sade tidigare. De är medvetna om sin bristande kvalitet och skickar ut gratis reservdelar. Heja dig som kan fixa det själv. Alla kan inte det och då står det dem dyrt.
Det verkar som vi har olika syn på kvalitetsbegreppet och också vad man värdesätter när man köper en blandare vilket i sig inte är konstigt. Jag kan delvis förstå att du dömer ut Tapwell som rent skräp om din referens är blandare som håller i 60 år. Däremot så tycker jag personligen att det är en helt ok kvalitet om man dessutom väger in att jag får reservdelarna gratis. Jag blir ju lite nyfiken på hur många år det i din värld ska gå innan man byter en packning innan du anser att det är bristande kvalitet?

Jag har inget problem med att ägna 10 minuter vart 8:e år att byta packning (dessutom gratis i alla fall första gången) om jag får en blandare med en design som jag vill ha. Sen tycker jag att det är lite fel att påstå att de som inte kan byta packning skulle drabbas särskilt hårt ekonomiskt. Tar man in en rörkrökare för jobbet och betalar 800:- för det så handlar det om 100:- per år. Även om jag inte kunde byta själv skulle jag alla dar i veckan betala 100:- extra per år för att ha en snygg blandare som jag verkligen gillar jämfört med en i mina ögon ful men som håller i 60 år.
 
  • Gilla
Schwen92 och 2 till
  • Laddar…
Väcker tråden till liv eftersom vi ska välja termostater/lösning till vårt nya badrum för både dusch och bad och vill ha inbyggnadslösningar. Tapwell har ju för både bad och dusch och frugan gillar designen av dem. Men jag är inte helt övertygad, för liknande priser kan man på tyska sidorn klicka hem Hans Grohe / Axor. Vi kommer inte ha badrummet i mer än 20 år så jag struntar i om de håller i 50 år, men iom inbyggnadslösning så tycker jag kvaliteten är viktig. Många här verkar ha bytt diverse Tapwellpackningar efter 6-8 år men det vill jag gärna slippa pga inbyggnationen. Så hur är kvaliteten nu för tiden och specifikt på deras inbyggnadslösningar?

För mig så är det lite som att min fru säger att hon vill ha en Peugot för att den ser fin ut, medan vi kan få en BMW för samma pengar :rolleyes:, motbevisa mig gärna...
 
  • Gilla
Misterkokos
  • Laddar…
4 4väggarochtak skrev:
Väcker tråden till liv eftersom vi ska välja termostater/lösning till vårt nya badrum för både dusch och bad och vill ha inbyggnadslösningar. Tapwell har ju för både bad och dusch och frugan gillar designen av dem. Men jag är inte helt övertygad, för liknande priser kan man på tyska sidorn klicka hem Hans Grohe / Axor. Vi kommer inte ha badrummet i mer än 20 år så jag struntar i om de håller i 50 år, men iom inbyggnadslösning så tycker jag kvaliteten är viktig. Många här verkar ha bytt diverse Tapwellpackningar efter 6-8 år men det vill jag gärna slippa pga inbyggnationen. Så hur är kvaliteten nu för tiden och specifikt på deras inbyggnadslösningar?

För mig så är det lite som att min fru säger att hon vill ha en Peugot för att den ser fin ut, medan vi kan få en BMW för samma pengar :rolleyes:, motbevisa mig gärna...
Var 3 år sedan jag skrev inlägget ovan. Inget har hänt med vår Tapwell sedan dess. Varken med krom eller packningar
 
  • Gilla
4väggarochtak och 1 till
  • Laddar…
Vi har blandare som närmar sig 10 år nu, och de har fungerat utan problem. Ytfinishen har hållt sig bra också.
Dock så vet jag inte om det hjälper dig speciellt mycket eftersom vi inte har några inbyggda blandare.

Om man nu skall göra någon jämförelse så har vi haft mer strul med våra mora-duschblandare som har krävt byte av insats samt vred och med kromsläpp* på mässignsdetaljer vid duschmunstycket. Dessa blandare installerades samtidigt som våra tapwell-blandare.

* Vi fick dock nya detaljer som någon slags goodwill av mora, dock fick jag köpa insats själv då den läckte.
 
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Har en inbyggd blandare och takdusch från Tapwell, insatt 2010. Aldrig haft problem med den
 
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Helt klart betydligt mer reklamationer med deras produkter än övriga märken, framförallt under dom senaste 12 månaderna verkar det ha hänt något
 
D Dr.L skrev:
Helt klart betydligt mer reklamationer med deras produkter än övriga märken, framförallt under dom senaste 12 månaderna verkar det ha hänt något
jasså, intressant. Någon speciell typ eller serie av dem? Vad baserar du det på?
 
B
4 4väggarochtak skrev:
För mig så är det lite som att min fru säger att hon vill ha en Peugot för att den ser fin ut, medan vi kan få en BMW för samma pengar :rolleyes:, motbevisa mig gärna...
Min tapwell har funkat felfritt i ca 8år. Inga problem alls. Frun ville ha, jag tyckte väl.det var ok.

Om frun min vill ha något, så brukar i alla fall jag värdera hennes önskan högt, och försöka vara tillmötesgående. Även om hon *egentligen* har fel. Så länge det inte är riktigt fel, då får man ju börja bearbeta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.