slacker skrev:
Klart man har - En T5-1000 samt en T5-600..... Måste ju ha backup!
Funderar på att köpa mig en Fluke T5, ni kanske skulle vilja hjälpa mig med lite vägledning?
Är en glad hemmafixare som gillar verktyg, och då brukar det oftast bli kvalité från början, ingen ide att köp billigt som man blir besviken på, bättre att köpa proffsgrejer direkt ;)

Är inte jätte hemma på trefas ännu, så för mig är trefas=380v? När behöver man mäta över 600volt? Tänker nu på skillnaden mellan 600 och 1000 modellen. För det är väl den enda skillnaden?
Sedan rekommenderas att man köper med mindre mätpinnar?
 
Tobas skrev:
Ingen hornbach i närheten? I så fall har dom prisgaranti man eventuellt kan nyttja. Kan eventuellt funka på bauhaus med, men min erfarenhet av dem är att dom är mycket gnälligare när man ska nyttja prisgarantin.
Har tyvärr inga i närheten, närmaste ligger 12 mil bort, men tack för tipset.

Fredrik
 
Mikael_L
Jimmu skrev:
Är inte jätte hemma på trefas ännu, så för mig är trefas=380v? När behöver man mäta över 600volt? Tänker nu på skillnaden mellan 600 och 1000 modellen. För det är väl den enda skillnaden?
När man har högre spänning än 600V, så klart! :cool:



Men det stöter inte "vanligt folk" på så ofta.
Grejar man med rörförstärkare kan man undantagsvis råka på spänningar över 600V, men de flesta konstruktioner har ej så höga anodspänningar.

Elsystem efter distributionsledet har högst 400 V (fas-fas), och så kan man lägga på 10% som är tillåten spänningsvariation.

Inom industrin kan alla möjliga spänningar finnas, så en industrielektriker kan möjligen ha nytta av 1000V mätområde.



edit:
Lite elhistoria.
För ett tiotal år sedan (drygt?) så låg svensk nätspänning på 220V/380V.
220V mellan fas -> noll, och 380V fas -> fas.

Efter eu-anpassning har vi numera 230V/400V

Engelsmännen t.ex. fick gå ner från 240V till 230, vi fick gå upp från 220 till 230V.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jimmu
  • Laddar…
Tobas skrev:
Det är inte vad jag upplevt på de två bauhausbutikerna här nere (Malmö och Löddeköpinge) och hornbach på stora Bernstorp. Hornbach är lätta att ha och göra med men det gnälls på bauhaus. Men jag kanske har haft otur samtlig gånger över årens lopp...
Ja Hornbach matchar ju mot nätbutiker så det blir en sak mindre för personalen att fundera över när det ska prismatchas. Det är där det oftast blir "problem" hos Bauhaus. Men jag har inte upplevt det som problem när de ifrågasätter om butiken är nätbutik eller fysisk butik för det är bara att gå in på kontaktuppgifter så ser man oftast var butikerna finns.
Men om det känns besvärligt att förklara för personalen så kanske Hornbach är bättre val då :)
 
Mikael_L
Jimmu skrev:
Funderar på att köpa mig en Fluke T5,
Kanske ett köp via ebay är att rekommendera:
http://www.ebay.com/itm/FLUKE-T5-60...798372?hash=item4d13827464:g:BYsAAOxyIj5SCH7C

Typ mindre än halva svenska priset.

Från Kina/Hong kong kan man frisera ytterligare några hundringar, men antagligen lite större risk att det kan råka vara en Fluke-kopia. Och dessutom en risk för att det läggs på svensk moms + tull.

edit:
Ja nu såg att jag på Kjell kan man få den för 1500:-, vilket inte är så illa:
http://www.kjell.com/se/sortiment/e...ultimetrar/fluke-t5-600-tangmultimeter-p48030
Men saldon på produkten såg skakiga ut, kanske inte går att få tag på längre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jimmu och 1 till
  • Laddar…
Du behöver aldrig mäta över 600V i hemmamiljö.
 
  • Gilla
Jimmu
  • Laddar…
Cheesen
Har både c15 och c18 på jobbet... Inget jag rekommenderar, fruktansvärt klumpiga maskiner. Saknar mina blåa maskiner varenda dag.
 
Jimmu skrev:
Funderar på att köpa mig en Fluke T5, ni kanske skulle vilja hjälpa mig med lite vägledning?
Är en glad hemmafixare som gillar verktyg, och då brukar det oftast bli kvalité från början, ingen ide att köp billigt som man blir besviken på, bättre att köpa proffsgrejer direkt ;)

Är inte jätte hemma på trefas ännu, så för mig är trefas=380v? När behöver man mäta över 600volt? Tänker nu på skillnaden mellan 600 och 1000 modellen. För det är väl den enda skillnaden?
Sedan rekommenderas att man köper med mindre mätpinnar?
3-fas är 400V.
På tex tunnelbanan i Oslo och även de flesta Oljeriggar så har du 690V skåp. Där behöver du 1000V fluken :)
Men för hemmafix duger 600 perfekt :)
 
Tack för all info. Kommer köpa en T5-600 inom en snar framtid ;)
Förmodligen blir det nog ett ebay köp, vågar inte köpa nåt från Kina, förmodligen kopior, kan ju mycket väl vara riktigt bra kopior också, men det är lite som att köpa grisen i säcken.
 
Ramnemark skrev:
3-fas är 400V.
På tex tunnelbanan i Oslo och även de flesta Oljeriggar så har du 690V skåp. Där behöver du 1000V fluken :)
Men för hemmafix duger 600 perfekt :)
Okej, blev lite fundersam efter ditt inlägg på sida 174:
Ramnemark skrev:
Har inte alla hemmafixare en Fluke T5-1000? :x
Kanske skulle redigera till "alla hemmafixare med oljerigg på bakgården och tunnelbana i källaren" ;)

Hur som helst tack för hjälpen med val av produkt :)
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Du kanske skulle fundera på en vettig multimeter istället, den har du förmodligen mer nytta av än den klumpiga ganska oprecisa T5. Den passar bättre för de som ska ha något fysiskt tåligt med sig i fickan och göra någon enkel mätning, kontroll i lite utsatta moljöer.

Vill du ha strömtång kan du skaffa en extern till multimetern, och få ett bättre anpassat mätområde och smidigare utförande.
 
  • Gilla
VikHe och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en T5 innan, men sålde vidare den, strömgapet passade aldrig i någon central när man ville mäta. Värdelös om det inte är en industricentral med oceaner av plats ;)
 
Mikael_L
GK100 skrev:
Du kanske skulle fundera på en vettig multimeter istället, den har du förmodligen mer nytta av än den klumpiga ganska oprecisa T5. Den passar bättre för de som ska ha något fysiskt tåligt med sig i fickan och göra någon enkel mätning, kontroll i lite utsatta moljöer.

Vill du ha strömtång kan du skaffa en extern till multimetern, och få ett bättre anpassat mätområde och smidigare utförande.
UNI-T UT-211B är en strömtång/multimeter som jag verkligen är nära att köpa på mig.
Ifrån ebay då, förstås:
http://www.ebay.com/itm/UNI-T-UT211...966908?hash=item5d552ceffc:g:USoAAOSwBahU2YnJ

Den har true-rms, strömläge ner till 600mA och en upplösning på 0,1mA så man verkar kunna mäta ner till 1mA med någorlunda noggrannhet.

Den har även en massa mätområden för frekvens, kapacitans, ohm, förbindelse etc. Och en non-contact-voltage-snsor, dvs typ phasen-penna.

Belyst display och smidigt format.


Perfekt till nästan allt utom riktigt labbruk och till finare elektronikarbeten/elektronikutveckling.


En multimeter med strömtång istället för strömmätning med kabel är faktiskt ganska välsignat för mätningar på elinstallationen. Risken för allvarlig felaktigt handhavande försvinner. Ingen risk att instrumentet exploerar i ens hand för att man råkat glömma mätpinnarna i hålen för strömmätning.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Någon som sa Fluke! :) notera att t5-1000 har bakgrunds belysning!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
UNI-T UT-211B är en strömtång/multimeter som jag verkligen är nära att köpa på mig.
Ifrån ebay då, förstås:
[länk]

Den har true-rms, strömläge ner till 600mA och en upplösning på 0,1mA så man verkar kunna mäta ner till 1mA med någorlunda noggrannhet.

Den har även en massa mätområden för frekvens, kapacitans, ohm, förbindelse etc. Och en non-contact-voltage-snsor, dvs typ phasen-penna.

Belyst display och smidigt format.


Perfekt till nästan allt utom riktigt labbruk och till finare elektronikarbeten/elektronikutveckling.


En multimeter med strömtång istället för strömmätning med kabel är faktiskt ganska välsignat för mätningar på elinstallationen. Risken för allvarlig felaktigt handhavande försvinner. Ingen risk att instrumentet exploerar i ens hand för att man råkat glömma mätpinnarna i hålen för strömmätning.
Ser ju riktigt vettig ut i sammanhanget. Hur har du upplevt kvaliten på UNI-T instrumenten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.