Fairlane skrev:
Din uträkning visar inte på ett tak på 14 kr/mil. Du har ju glömt dock, service etc.

Jo, taket ligger på eller runt 14 kronor. Du väljer att bortse från att det verkliga restvärdet är högre än 0 kr; du väljer att bortse från att bensin inte kostar 14 kronor per liter; du väljer kort sagt att räkna fel. Det kostar inte 35 kronor att åka en mil och man förbrukar inte däck och spolarvätska för närmare hundra tusen om året.

Som jag skrev kan man mycket väl se till att det blir dyrare att ta sig till och från arbetet. Man kan till exempel välja att åka helikopter.
 
Och du glömmer att den här planeten inte består av 7 miljarder kloner av dig med exakt samma förutsättningar.

Min bil kostar antaglien betydligt mer än 35 kr per mil. Uträknad bensin. Och då kostade den mig hela noll kronor.
 
n_sandstrom skrev:
Och du glömmer att den här planeten inte består av 7 miljarder kloner av dig med exakt samma förutsättningar.

Min bil kostar antaglien betydligt mer än 35 kr per mil. Uträknad bensin. Och då kostade den mig hela noll kronor.
Ja, du har gjort det dyrt för dig. Det får du gärna göra och det har ingenting med diskussionen att göra.
 
Vi Bilägare är duktiga på att räkna fram milkostnad på sina långtestbilar. Förra året körde de Skoda Octavia och hamnade på 39,56 kronor/mil.En Octavia kan knappast räknas som något överflöd.
Jag har en Octavia. Med mer utrustning kostade den 40.000 kronor mer än testbilen, så jag har svårt att tro att jag kan komma under deras siffror. Några 14 kr/mil är helt otänkbart.

När vi pratar om hantverkare (som ju tråden handlar om) krävs ofta större fordon som drar mer soppa och har höga kostnader. Dessutom tenderar hantverkare att slita mer på fordonen så värdeminskningen blir ännu värre.
 
Ulric skrev:
Ja, du har gjort det dyrt för dig. Det får du gärna göra och det har ingenting med diskussionen att göra.
Jag har det dyrt för mig per mil. Men har betydligt lägre utgifter än dig per år.

Jag skulle kunna sänka min milkostnad väldigt mycket genom att börja köra 10 min extra per dag. Vilket vore dumt.

Men jag tycker det är lustigt hur du inte kan förstå hur olika situationer kan påverka milkostnader.


Berätta gärna hur jag kan "göra det" mindre dyrt för mig.
 
Fairlane
Ulric skrev:
Jo, taket ligger på eller runt 14 kronor. Du väljer att bortse från att det verkliga restvärdet är högre än 0 kr; du väljer att bortse från att bensin inte kostar 14 kronor per liter; du väljer kort sagt att räkna fel. Det kostar inte 35 kronor att åka en mil och man förbrukar inte däck och spolarvätska för närmare hundra tusen om året.

Som jag skrev kan man mycket väl se till att det blir dyrare att ta sig till och från arbetet. Man kan till exempel välja att åka helikopter.
OK, vi försöker oss på en lite tydligare uträkning för att det ska bli klarare att bara för att du klarar dig på 14 kr/mil (vilket jag för övrigt betvivlar) så betyder det inte att alla gör det, utan att de för den skull vare sig åker helikopter eller köper en svindyr bil. Vi jämför med "Kalle" som köper en likadan bil som du, men har lite andra förutsättningar i övrigt.

värdeminskning
Din bil har nog inte ett nollvärde, helt riktigt. Normalt skulle jag gissa att värdet ligger på runt 35% av nybilspriset efter 4 år, men det är under förutsättning att man kört 1500 mil om året. Du har kör 4000 mil om året så värdet på din bil kanske är 20000 kronor. Värdeminskning per mil för dig = 80000 / 16000 = 5 kronor per mil.
Kalle (med en likadan bil som du, har istället kört 1500 mil om året. Kalles värdeminskning per mil = 65000 / 6000 = 11 kr

försäkring
Du betalar 3000 kr per år för 4000 mil = 0,75 kr / mil
Kalle (återigen med en likadan bil) betalar 6000 kronor för 1500 mil (Kalle bor helt enkelt inte på samma ställe som du) = Kalle betar 4 kr / mil

service, däck, spolarvätska, torkarblad etc
Oklart vilka kostnader du har här. Rimligt är kanske 20000 kronor på däck (lågt räknat), 4000 kr på spolarvätska, torkarblad, biltvätt etc. Servicekostnader på dina 16000 mil borde ligga på minst 30000 kr. Totalt 54000 kr eller 3,40 kr/mil
Kalle servar också sin bil, men inte lika ofta, däremot i Stockholm vilket i sig är dyrare så Kalle kanske hamnar på 20000 kr i service, 12000 i däck och 3000 kronor i spolarvätska, tvätt etc. Totalt 35000 eller knappt 5,80 kr/mil

bränslekostnad
Din bil drar 0,5 liter milen (om det är faktiskt förbrukning eller vad tillverkar uppger är oklart. Din kostnad 7 kr/mil
Kalle kör en likadan bil, men ligger och snurrar i stadstrafik betydligt mer och hans bil drar istället 0.7 liter milen. Hans kostnad blir då 9,8 kr/mil

Redan i dessa kostnader ovan så har vi alltså en skillnad på 14,45 kronor per mil och det beror alltså inte på att Kalle åker lyxigare än man måste. Vi har inte heller räknat med att något på bilen går sönder.

Sen kan man fundera på om Kalle väljer en annan bil än du, en bil som kostar mer än 100'. Jag vet inte vad du kör för bil, men för 100' så får man väl en väldigt liten bil, kanske även en med tveksam krocksäkerhet (?). Kanske behöver hantverkaren en lite större bil för att kunna frakta varor till kunderna (inte bara att köra sig själv fram och tillbaks med), kanske en krocksäkrare bil (om det nu är så) Inte kan väl det räknas som att Kalle är en lyxlirare för att han väljer en större bil som faktiskt kan få med varor, dra släpkärran etc?

Som sagt, du kanske klarar 14 kr/milen med dina förutsättningar, men det kan kosta mycket mer med andra förutsättningar, utan att man för del skull lever lyxliv.
 
Ulric skrev:
Jo, taket ligger på eller runt 14 kronor. Du väljer att bortse från att det verkliga restvärdet är högre än 0 kr; du väljer att bortse från att bensin inte kostar 14 kronor per liter; du väljer kort sagt att räkna fel. Det kostar inte 35 kronor att åka en mil och man förbrukar inte däck och spolarvätska för närmare hundra tusen om året.

Som jag skrev kan man mycket väl se till att det blir dyrare att ta sig till och från arbetet. Man kan till exempel välja att åka helikopter.
Ulric, du kan väl ändå inte mena att du lyckas att driva en bil för 14:-/milen. Det är en total omöjlighet.
Eller menar du något annat med denna summa på 14:- ??
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Ulric skrev:
Jo, taket ligger på eller runt 14 kronor. Du väljer att bortse från att det verkliga restvärdet är högre än 0 kr; du väljer att bortse från att bensin inte kostar 14 kronor per liter; du väljer kort sagt att räkna fel. Det kostar inte 35 kronor att åka en mil och man förbrukar inte däck och spolarvätska för närmare hundra tusen om året.
Om man räknar på alla kostnader som bränsle, service, däck, skatt, försäkring och, den stora kostnaden, värdeminskning, så är kostnaden minst 30 kr per mil oavsett vilken bil man har (om man räknar på relativt nya bilar vill säga). Det är bara att kolla biltesterna i Teknikens värld eller Vi Bilägare eller liknande.

Konsumentverket visar hur milkostnaden beräknas här
Teknikens värld visar en jämförelse mellan bensin och diesel för olika bilar

Men du kanske kör en gammal bil som du fixar med själv? Då har du såklart ingen värdeminskning och i övrigt låga driftkostnader. Såklart det blir billigt då. Men hantverkare kör inga såna bilar.
 
För ca 5-6 år sedan gjorde jag en seriös analys på en gammal 745,a från 88.
Förutsättningen var normal, åkte ca 1500-1600 mil det året. Det enda som stack ut var byte av förgasare för 1200:- Jag kommer väl ihåg att snittet per mil var 28:40:-

14:- måste vara cykel med pappkaross på:D
 
Verkar som om många här talar i nattmössan och har 0 koll på ekonomi. Jag törs påstå att ingen bil kan köras för 14 kr/milen. Skatteverkets godtagbara kostnad ligger långt under vad en bil kostar, även om det är en rishög. Räcker knappt till bränsle för en normalbil!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag har tre bilar igång, en bruksbil och två hobbybilar. Dessa körs totalt ca 3000 mil per år till en total kostnad av ca 85 000. 85/3=28,30, säg 30 spänn jämt. Då gör jag allt arbete själv, reservdelar och oljor köps utomlands ifrån för betydligt lägre kostnad än i Sverige. Bara som jämförelse. Tillkommer min tid, samt värdeminskning (vilket kan vara knepigt med hobbybilar).
Vad det skulle kosta i pengar om jag lämnade det mesta till verkstad och betalade "svenskpris" på delar och oljor törs jag inte tänka på men säg 3-4 ggr så mycket. Oljor är halva priset utomlands, delar 1/3 - 2/3 av priset i Sverige.
 
seniorkonsult skrev:
Jag törs påstå att ingen bil kan köras för 14 kr/milen.
Jag törs påstå motsatsen, även om det är absolut irrelevant för den här tråden.

För några år sedan, innan jag fick barn, körde jag gamla knarkarbilar. Det blev tre stycken Audi 100 och en Audi A6 på raken. Den billigaste kostade 3.500 kronor, den dyraste 5.000 kronor. Gemensamt för dem alla var att de var relativt nybesiktigade och nyskattade vid inköpet.
På den tiden körde jag långa sträckor i jobbet och kom upp i runt 6.000 mil/år på milersättning. Strategin var att köra en bil tills något gick sönder på den, sedan sälja, skrota eller ge bort bilen. Och mycket riktigt, två bilar skrotades, en gavs bort och den fjärde blev dellikvid till en av de andra.
Ingen av bilarna gick mindre än 4.000 mil innan något större fel inträffade. Dyraste reparationen var ett stag i bakvagnen som small av på en 100 Avant, det svetsade en granne ihop för en hundring. Tack och lov brast det precis utanför min utfart, hade det gått sönder i Skåne hade bilen hamnat på skroten.
Just den bilen hamnade i och för sig på skroten i Götene då laddningen gav upp. Det var enda gången på alla dessa tusentals mil som jag blev stående längs vägen.
Ingen av dessa bilar skattades (betald skatt vid köpet), de behövde aldrig nya däck (ingick alltid vinterdäck vid köpet), tvättades aldrig. Utöver bränsle och försäkring (trafik, medelålders man på landsbygden är billigt) var nog spolarvätska enda kostnaden. Audis 5-cylindriga motorer är relativt snåla så även med dagens bensinpris skulle man landa under 14 kr/mil. På den här tiden (2006-2010) var soppan billigare, och E85 riktigt billigt. Dessa bilar gick utmärkt på upp till 60 procent E85-inblandning i bensinen, vilket gav ännu billigare mil.
Med milersättning på 30 kr/mil blev det ett välkommet tillskott i kassan varje månad. Men jag blev bekväm som så många andra, ville ha modern bil med alla bekvämligheter och när vi dessutom fick två ungar värdesätter man säkerheten också.

Så, det jag ville ha sagt med ett långt offtopicinlägg var väl mest att det faktiskt går att köra bil för 14 kr/mil, men man får leva med en pundarkälke och ha lite tur. Med ny bil? Knappast, inte ens med en mikrobil.
2005 gjorde Auto motor & sport en kalkyl på pyttebilarna Citroen C1, Toyota Aygo och Peugeot 107. Bilarna kostade då lite styvt 100.000 kr i inköp och med 1.000 mil per år blev milkostnaden från 37,59 kr till 39,62 kr.
Det här var tio år sedan. Vilka bilrelaterade kostnader har sjunkit drastiskt de senaste tio åren? Nämn en? Visst, Ulric kör betydligt mer än 1.000 mil/år, men inbilla mig inte att det skulle reducera totalkostnaden till långt under hälften.
 
seniorkonsult skrev:
Verkar som om många här talar i nattmössan och har 0 koll på ekonomi. Jag törs påstå att ingen bil kan köras för 14 kr/milen. Skatteverkets godtagbara kostnad ligger långt under vad en bil kostar, även om det är en rishög. Räcker knappt till bränsle för en normalbil!
Har en 20år gammal bil som jag ägt i 15år, den drar runt 0,8 vilket då med bensinpris på12,5 ger 10kr/mil, den kostar runt 2000/år i rep/service/tvätt/däck och 4000 i skatt/försäkring/besiktning vilket ger exakt 14kr/mil på dom 1500 den går.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Jag törs påstå motsatsen, även om det är absolut irrelevant för den här tråden.

För några år sedan, innan jag fick barn, körde jag gamla knarkarbilar. Det blev tre stycken Audi 100 och en Audi A6 på raken. Den billigaste kostade 3.500 kronor, den dyraste 5.000 kronor. Gemensamt för dem alla var att de var relativt nybesiktigade och nyskattade vid inköpet.
På den tiden körde jag långa sträckor i jobbet och kom upp i runt 6.000 mil/år på milersättning. Strategin var att köra en bil tills något gick sönder på den, sedan sälja, skrota eller ge bort bilen. Och mycket riktigt, två bilar skrotades, en gavs bort och den fjärde blev dellikvid till en av de andra.
Ingen av bilarna gick mindre än 4.000 mil innan något större fel inträffade. Dyraste reparationen var ett stag i bakvagnen som small av på en 100 Avant, det svetsade en granne ihop för en hundring. Tack och lov brast det precis utanför min utfart, hade det gått sönder i Skåne hade bilen hamnat på skroten.
Just den bilen hamnade i och för sig på skroten i Götene då laddningen gav upp. Det var enda gången på alla dessa tusentals mil som jag blev stående längs vägen.
Ingen av dessa bilar skattades (betald skatt vid köpet), de behövde aldrig nya däck (ingick alltid vinterdäck vid köpet), tvättades aldrig. Utöver bränsle och försäkring (trafik, medelålders man på landsbygden är billigt) var nog spolarvätska enda kostnaden. Audis 5-cylindriga motorer är relativt snåla så även med dagens bensinpris skulle man landa under 14 kr/mil. På den här tiden (2006-2010) var soppan billigare, och E85 riktigt billigt. Dessa bilar gick utmärkt på upp till 60 procent E85-inblandning i bensinen, vilket gav ännu billigare mil.
Med milersättning på 30 kr/mil blev det ett välkommet tillskott i kassan varje månad. Men jag blev bekväm som så många andra, ville ha modern bil med alla bekvämligheter och när vi dessutom fick två ungar värdesätter man säkerheten också.

Så, det jag ville ha sagt med ett långt offtopicinlägg var väl mest att det faktiskt går att köra bil för 14 kr/mil, men man får leva med en pundarkälke och ha lite tur. Med ny bil? Knappast, inte ens med en mikrobil.
2005 gjorde Auto motor & sport en kalkyl på pyttebilarna Citroen C1, Toyota Aygo och Peugeot 107. Bilarna kostade då lite styvt 100.000 kr i inköp och med 1.000 mil per år blev milkostnaden från 37,59 kr till 39,62 kr.
Det här var tio år sedan. Vilka bilrelaterade kostnader har sjunkit drastiskt de senaste tio åren? Nämn en? Visst, Ulric kör betydligt mer än 1.000 mil/år, men inbilla mig inte att det skulle reducera totalkostnaden till långt under hälften.
Ungefär lika OT så har jag en bil som kostar mer än världens totala BNP per mil.
Bilen är avställd och jag betalar 35kr/år i registreringshållningsavgift. Jag kör bilen exakt 0 mil/år.
Summa summarum 35kr / 0mil = Oändligt kr/mil.
 
Dock är det ju så att värdeminskning på en bil "tickar" med tid mer än mil. Således bör större delen av värdeminskning av bilen läggas på timkostnaden, och resten på mil. Samma gäller försäkring & skatt, det är något man betalar över tid, inte per mil.
Serviceintervall får man kolla upp. Om serviceintervallen görs för att milgränsen uppnås är det rimligt att servicekostnaden läggs på milkostnaden.
Om serviceintervallen däremot görs för att tidsgränsen i månader uppnås, så är det däremot rimligt att den kostnaden läggs på timpriset.

Dock är det ju så att företagen vill ju såklart tjäna pengar, så de lägger på marginaler på priserna.

Skall man vara "korrekt", så skall man räkna ut vad det hade kostat att ha bilen stående bara, utan att den körs, och sedan räkna ut vad det kostar att ha den rullande med något mer arbetsbelastning än man har nu.
Mellanskillnaden däremellan är det som läggs på milpriset, och "baspriset" är något som får tas av timavgiften.

Exempel:
Bilen X kostar 10 000 att ha stillastående/månad (0 mil/månad).
Bilen X kostar 12 500 att köra 250 mil/månad.
Då bör milpriset vara något över 10 kr/mil, och resterande 10 000 slås ut på timpriset för antalet intjänade timmar per månad.


Men detta har ingen betydelse för vad TS ska betala. Det är något som får avtalas mellan företag och kund. Har inget avtalats om milkostnaden så är det rimligt att man får räkna schablon från kontoret.


Sedan vill jag korrigera en sak om samåkning och skatteregler:
Samåkning räknas bara som privat resa OM det är så att resan i sig påverkas av samåkningen.
Om båda hantverkare åker i samma bil och bor i samma bostad så kvittar det om det sitter en extra person i bilen, resan blir inte privat för det.
Det är när man gör ett privatrelaterat stopp någonstans på vägen, som hela resan blir privat.

Exempel:
Du åker från punkt A (kontor) till punkt B (posten för att hämta ut ett privat paket), för att sedan fortsätta till punkt C (byggarbetsplats).
Samma om du åker från punkt A (ditt hem) till punkt B (plocka upp din kollega för att samåka), för att sedan fortsätta till punkt C (kund)
Hela resan är skattemässigt en privat resa i båda fallen och skall förmånsbeskattas därefter. Förmånsvärdet hamnar helt och hållet på den skattepliktige (föraren).
Samåkaren kan dock välja att betala föraren för halva förmånsvärdet, och detta utgör då skattefri ersättning av utlägg.
Stoppet du gör, och milen du kört, räknas dock inte som "tillfälle" när man gör beräkningen om bilen i ringa omfattning använts för privatresor, så om all övrig användning understiger 10 tillfällen per år och 100 mil, så blir stoppen skattefria.

Däremot, du och din pappa befinner sig hemma. Du jobbar på centralen och får en jourringning.
pappan säger "jag kan följa med, ska ta tåget från centralen".
Du åker nu direkt:
Ditt hem (punkt A) till centralen (punkt B).
Resan är skattemässigt en arbetsresa, oavsett antalet personer i bilen. Förutsättningen är att resan hade blivit exakt samma i både tidsåtgång och milåtgång utan din pappa med i bilen.
Det får altså inte bli en extra kostnad eller utgift på grund av samåkningen.
Då räknas detta som enligt skatteregler kallas för "ofrånkomlig biförmån", samma när du t.ex. behöver ta hem jobbdatorn för att jobba hemma på ett jobb, och du sedan "passar på" att använda den lite privat också.
(Självklart gäller inte detta t.ex. taxi, då blir förmånsvärdet istället taxipriset ut mot kund om föraren låter en kollega följa med "gratis")
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.