harry73
Inte nödvändigtvis, men i dit fall var det noggrannhet och perfektion som gjorde att du började renovera till att börja med.
Du började med en minst sagt skaplig lägenhet och jag tror inte att förra ägaren hade räknat med att du skulle riva hela lägenheten och börja om från början.

Det är dock ingen kritik, bara en observation :)
 
Det där är lite kul, denna lägenhet var precis mellan renoveringsobjekt och bruksskick. Mao de som betalar massor för renoveringsobjekt var inte intresserade och de som ville ha inflyttningsklart tyckte de var för sunkig med plastmatta i badrummen och laminatgolv. Därav var det bara vi och en till som bjöd.
 
Har suttit ett par nätter på jobbet och plöjt igenom tråden. Grattis till tillökningen och lycka till med ditt fortsatta byggande.

Kändes som ett hån om jag inte hade berömt dig när jag läst igenom din lägenhets helkroppskirurgi :)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Kul, att du gillar den :D
Nu har jag korrigerat min ritning med korrekta mått.
Det landar på knappt 580mm mellan köksöns pärlspont och pelaren.

utrymme.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visst, det är kanske för trångt för att man tex ska stå där och jobba eller man kanske hellre väljer att runda pelaren istället för att gå via där, men ändå tror jag det estetiskt ser bättre och luftigare ut såhär, vad tycker ni?
 
KristinaRT
Håller med om att det är mer estetiskt tilltalande med mellanrum till pelaren, men blir det opraktiskt smalt?
Det ser ut som 2x60 och 1x40 i ön, är det möjligt att behålla sittplatserna på samma sida med 2x40 och 1x60?
Då blir det lite mer mellanrum till pelaren.....
 
Ja då skulle du nog max få in 2 barstolar tror jag, samt sambon vill ha förvaringsutrymmet :D
 
Ja, snåla inte på skåpen, det kommer ni bara att ångra efteråt.
 
KristinaRT
Tja, förvaring behövs ju alltid, men har ni inte ganska bra förvaring i övriga köket? Och höga skåp pga generös takhöjd?
 
Det är helt okej med utrymme vi har överskåp ovan väggskåpen, men man vill ju alltid ha mer :D

Jag testade att dra in ritningen i min Unity version av lägenheten för att kunna testa den med mitt VR headset (Oculus Rift). Tyvärr så hade för mycket ändrats i ritningen så mergen failade så jag skapade en ny utan några fina texturen, belysning eller shaders. Det är trångt men vi tycker nog ändå det ser bra ut.

[video=youtube;EMAVomrT2Mo]https://www.youtube.com/watch?v=EMAVomrT2Mo[/video]
 
Redigerat:
  • Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
Renovering på en helt annan nivå! ;)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Du menar att inte alla testar sin planlösning först i VR? :)
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Finns det 50-skåp?
Jag håller med om att man alltid (!) behöver förvaring, men det är också väldigt irriterande om det är för smalt så man slår i och därför går runt hela tiden och inte utnyttjar mellanrummet.

Sätt upp två stolar eller lådor m 58 cm mellanrum och testa hur det känns för just er. Mycket beror ju på hur stor/liten man själv är :)
 
Vi tänkte såga till den plyfa vi ska ha till sockeln exakt lika lång som bänkskivan ska vara och testa, får se hur det blir.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Var precis förbi och kollade, shit han passar ju lika noggrant som vi. Detta måste firas med en råbiff


[bild]
Den här var fan inte sjyst... Gissa om jag har cravings nu! Ska ifs till Bkk imorgon så förutom Ikeas jultallrik ska jag leta upp ett ställe som serverar råbiff:D Tips efterlyses:)

Jag älskar dina kommentarer ang hantverkare, riktigt roande men att inte fler av yrkesgruppen reagerat förvånar mig. Du kanska fått tråkiga PM?:p
Vill backa upp dig med mitt sätt att se på det. Om man som i mitt fall betalar väldigt låg arbetskostnad så kan man inte förvänta sig toppresultat, det ligger liksom i dealen.
Om jag hemma skulle anlita en polack att tex lägga golv, så får jag också ta den risken att det inte blir perfekt. Däremot om jag anlitar en svensk hantverkare med dess priser (och naturligtvis yrkeskunnighet) så förväntar jag mig inget annat än perfekt resultat.

Vad gäller tiden och din noggrannhet så har jag märkt att somliga tycker att det är slöseri med pengar, "ingen uppskattar och vill betala för den noggrannheten" osv. Det tror inte jag. Det finns personer med stora plånböcker som inte vill annat än ha just den här perfektionen (och är villiga att betala för det), så med rätt köpare så kan du göra storkovan. Jämför inte vad de andra lägenheterna gått för, din är sååå mycket bättre!

Är på sidan 52, jobbar vidare:) kul läsning

EDIT: Han som la golvet, var det han som gjorde Operan? Tänkte mest på att han var noggrann och kostade därefter.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Chuck Wow skrev:
Den här var fan inte sjyst... Gissa om jag har cravings nu! Ska ifs till Bkk imorgon så förutom Ikeas jultallrik ska jag leta upp ett ställe som serverar råbiff:D Tips efterlyses:)
Rödvin är faktiskt riktigt svårt i Thailand, i Bangkok finns det men snorigt dyrt.Morsan har alltid med sig vin som gåva till hennes businesspartners, en flaska Bordeaux för 250 kronor på bolaget kan kosta över 5000 baht där. Jag äter inte europeiskt i Thailand/Bangkok så kan inte tipsa om det. Men vill du äta bra och billigt gå till Banana Leaf, finns bla på Silom road. En riktigt bra lyxrestaurang är The China House som ligger i The Orential, mysigt och bra mat, rätt dyrt dock, en flaska Champagne tog de 2500 konor för minns jag :D

Annars brukar jag alltid ta en tripp upp i The Banyan Tree till Vertigo, en skybar. Sjukt bra utsikt och även bra mat, tyvärr håller drinkarna Thaistandard. :D

Vill du äta gott och lite billigare men i mysig kolonialstil så är Harmonique trevligt, se upp bara, tanterna som driver stället har instruerat personalen att räkna fel så ofta det går :D

Chuck Wow skrev:
Jag älskar dina kommentarer ang hantverkare, riktigt roande men att inte fler av yrkesgruppen reagerat förvånar mig. Du kanska fått tråkiga PM?:p
Vill backa upp dig med mitt sätt att se på det. Om man som i mitt fall betalar väldigt låg arbetskostnad så kan man inte förvänta sig toppresultat, det ligger liksom i dealen.
Om jag hemma skulle anlita en polack att tex lägga golv, så får jag också ta den risken att det inte blir perfekt. Däremot om jag anlitar en svensk hantverkare med dess priser (och naturligtvis yrkeskunnighet) så förväntar jag mig inget annat än perfekt resultat.
Nej inga arga PM :D Dock har jag fått lite arga inlägg i andra trådar, men oftast tror jag de själva hålla med mig men inte vill erkänna ;) Tror dock de flesta hantverkare som hänger här har högre yrkesstolthet än snittet, tex Nino.

Chuck Wow skrev:
Vad gäller tiden och din noggrannhet så har jag märkt att somliga tycker att det är slöseri med pengar, "ingen uppskattar och vill betala för den noggrannheten" osv. Det tror inte jag. Det finns personer med stora plånböcker som inte vill annat än ha just den här perfektionen (och är villiga att betala för det), så med rätt köpare så kan du göra storkovan. Jämför inte vad de andra lägenheterna gått för, din är sååå mycket bättre!

Är på sidan 52, jobbar vidare:) kul läsning
:D Det enda det möjligen har varit är slöseri med TID :p Vilket iof kan översättas till pengar. Hur som helst bygger jag för mig själv inte för att sälja. Kul att du tycker den är fin, sådant värmer när man lagt ner så mycket tid i skiten :D Det är bara kämpa på, du är halvlvägs nu :D Tyvärr är det mer text och mindre bilder efter att golvet lades :D

Chuck Wow skrev:
EDIT: Han som la golvet, var det han som gjorde Operan? Tänkte mest på att han var noggrann och kostade därefter.
Jag vet inte vem som lade golvet på Operan, men jag antar att Stigge som äger firman var inblandat, och det var han även här. Han lade de mest kritiska ställena själv och resten var han noga med att förankra med sina anställda. Var bra firma. Lite arg är jag för att de skulle ut och blaska på mina trösklar, så onödigt. Men annars var det ett riktigt bra jobb
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.