[Postat liknande i Z-wave tråden]
Är det någon som har koll på Z-wave plus? Jag har medvetet sett till att jag bara har Z-wave plus enheter i mitt nätverk. Fördelarna (enligt specifikation) är ju uppenbara. Tyvärr är ju utbudet plus-enheter fortfarande begränsat och jag överväger att lägga till icke plus enheter.

Men vad är det som gäller:
- Går hela nätverket tillbaka till vanligt Z-wave läge om man lägger man till en eller flera plussenheter? Eller är det bara de plus enheter som reläar signalen från en vanlig enhet eller tvärt om som går ner i vanligt läge?
- Den funktion jag förtillfället saknar är att få in mina 1-wire sensorer i nätverket. Fibaros Universal Sensor gör ju just detta, men vad jag vet, kör inte Z-wave plus. Någon som har något förslag på alternativa sätt att få in 1-wire?
- Kan man sätta 2 Zipaboxar som ett cluster och ha den ena för vanliga Z-wave och den andra för Z-wave plus enheter? Kommer boxarnas radio att störa varandra?
 
Martin7 skrev:
[Postat liknande i Z-wave tråden]
- Den funktion jag förtillfället saknar är att få in mina 1-wire sensorer i nätverket. Fibaros Universal Sensor gör ju just detta, men vad jag vet, kör inte Z-wave plus. Någon som har något förslag på alternativa sätt att få in 1-wire?
Om Zipato har ett REST API så skulle du kunna få in 1-wire sensorernas värden via det. Typ en Raspberry Pi fixar detta galant.
 
Tackar så mycket Gol! Har skickat dig PM. Har dessutom en ny fråga:

Hur integrerar man en Zipabox med ett SPC PowerSeries Neo alarm? Jag kan hitta information om hur man gör med ett vanligt PowerSeries genom att installera ett PC100 kort och ansluta via en serieport, men hur gör man med en NEO? Vad jag kan hitta har den ingen serie port som tillbehör. Kan man plocka informationen via IP porten och nätverket? Har PowerSeries Neo kanske en inbyggd serieport (även om det verkar stenålder)? Någon som har provat?
 
Någon fler än jag som har vågat montera Danalock på huset och vad har ni då kopplat det mot för regler i Zipato. :)
 
Är själv intresserad med låsen verkar vara lite plastiga. Hur har det fungerat för dig och hur använder du ditt lås? Har du det nya eller gamla låset?
 
Det nya låset och jag monterade det i går så lite tidigt med rapport om funktion. Allt känns bra med det och allt fungerar som det skall. Att önska vore man kunde få status på vem som låser upp låset i Zipato eftersom huset har olika regler när olika personer kommer hem först. Men detta kör jag via gps positionering så man får fortsätta med det. låset är till stor del tillverkat i aluminium. Snyggt på dörren blev det inte med en stor klump men jag hade yale doorman innan och det är inte världens snyggaste det heller.
 
Varför byte du bort Yale doorman?
 
Bara för jag inte lyckas få in det i mitt system på något sätt. Jag har fortfarande kvar det på garaget och väntar med att byta ut det där tills jag provat ut och fått det att fungera på huset. Rolig funktion som jag fick nu är auto upplåsning ( låset låser upp ca 5 m från dörren) och om gps i telefon inte har uppdatera när man är första person hem körs hemmaläge igång när låste låser upp. Har även beställt en kodpanel som är ip65 och skall sitta bredvid dörren där man både kan slå kod eller rfid chip.
Det känns sådär att lägga all säkerhet på en telefon som låser upp dörren även när den är låst. Så larmet går fortfarande separat. Även hunden vaktar separat ;).
Tanken som jag har är lite sjuk men jag funderar på att stoppa in ett biochip i handen så man låser upp och larmar av genom att lägga handen på koddosan. Ja ja jag vet att det är överdrivet till alla som tänker det. Men om man kan varför inte sträva efter det redan nu i ställe för om 10år.
 
  • Gilla
matsv och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för kodbox är det danalocks?
 
Nej jag har ej fått den ännu men det blir hembygge. Typ bild med en fibaro universal som omsätter till z-wave.
Vad tror ni. Får jag det att fungera? Lite osäker är jag. Men man kommer ingen stans om man inte vågar något.


Skärmavbild 2015-12-18 kl. 09.09.03.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Har just köpt en Zipabox och skulle lära mig lite om den över helgen.
Registrerade mig hos Zipato med helt korrekt och rättstavad e-mail adress.
Fick svar att de skulle skicka ut bekräftelsemail. Men det kommer inget.

Försöker jag logga in så får jag svaret att jag inte har bekräftat mailet så adressen är det inte fel på. Systemet ser min registrering men skickar inte bekräftelsemailet.

Är det såhär struligt hos Zipato? Ska man lämna tillbaka grejorna direkt?
 
HenFre skrev:
Har just köpt en Zipabox och skulle lära mig lite om den över helgen.
Registrerade mig hos Zipato med helt korrekt och rättstavad e-mail adress.
Fick svar att de skulle skicka ut bekräftelsemail. Men det kommer inget.

Försöker jag logga in så får jag svaret att jag inte har bekräftat mailet så adressen är det inte fel på. Systemet ser min registrering men skickar inte bekräftelsemailet.

Är det såhär struligt hos Zipato? Ska man lämna tillbaka grejorna direkt?
Rätt ska vara rätt. Det otroliga har hänt att Telia har pekat om min maildomän (ägd av mig och administrerad av Telia sedan 2001) till "Outlook365.eu". Från runt 12:00 idag har mina mail skickats för administration där och jag finns givetvis inte med där. Alla mail till mig har försvunnit ut i cyberrymden efter 12:00 idag. Nu har de rättat DNSen vid 17:00 tiden och nu har det genomslag igen. Får se hur jag kan få liv i den inte fullföljda registreringen!
 
När jag varit inne och ändrat i regler mm brukar jag få starta om boxen för att allt skall fungera, samma problem för er ?
 
Jag har köpt en Zipabox med tilläggsmodulen 433 MHz.

Nu försöker jag lära mig programmera den. Det funkar rätt bra men vad jag inte förstår är om alla funktioner jag kommer åt att lägga in regelskaparen verkligen fungerar?
Får inte Mail och SMS att funka.

Det finns både Rule Creator PRO och Messaging PRO. Är det något jag behöver för att få SMS och MAIL att rulla igång?

Tror mig förstått att Ni som varit med länge har det mesta och att det är vi som kommer in nu som får tillgång till ett uppstyckat system med mängder av prislappar.

Frågan är om uppstyckningen är korrekt genomförd eller om det finns funktioner man kommer åt som i praktiken inte fungerar utan PRO?
 
Sms kostar pengar, då får du köpa credits. E-post skall däremot fungera.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.