Har problem med återrapporteringen av statusen på mina 2st Qubino Flush dimmers.

När jag tänder/släcker på de fysiska strömbrytarna så är det inte alltid att statusen hänger med till min controller (vera edge)

Men det fungerar alltid om man står vid strömbrytaren och trycker på den och samtidigt kollar på mobilen - då ändrar statusen direkt?

Finns det någon parameter man kan ändra?
 
Någon här som vet hur f*n man får in templates som man kan ladda ner i Fibaro HC2. Man laddar ner dom men vad gör man sen för att lägga in dom???
 
KumlaEkeby skrev:
Någon här som vet hur f*n man får in templates som man kan ladda ner i Fibaro HC2. Man laddar ner dom men vad gör man sen för att lägga in dom???
Jag tror inte det är så det är tänkt att fungera. Du trycker på knappen så laddas den ner från pucken till din dator. Då kan du skicka in den till Fibaro så de kan knappa in den i mjukvaran.
 
  • Gilla
biggles12
  • Laddar…
Håller på att testar lite med Vera Edge, Fibaro Motion Sensor och Qubino Flush Dimmer.
Har skapat en scen som ska dimma upp lampan till 100% vid rörelse.

Från det att jag ser att rörelsedetektorn blinkar tar det ca 4-5 sekunder innan lampan tänds. Är detta normalt? Hade hoppats på att det skulle vara betydligt snabbare..
 
Nyfniken skrev:
Jag tror inte det är så det är tänkt att fungera. Du trycker på knappen så laddas den ner från pucken till din dator. Då kan du skicka in den till Fibaro så de kan knappa in den i mjukvaran.
Eh ok mycket märkligt lösning och lite info om hur dom tänkt.
Så med andra ord ska jag maila dom ca 7-8 templates har 16 enheter som saknar :x .
Sen riktigt dåligt att dom inte lyckats fått in dom i systemet.
Det är bland annat Aeon Micro Switch,Vision Dörr Sensor, North Q Reader, Swiid ,Aeo Tech Panic Button mfl. Nästan alla dom har ju funnits minst 1år nu.
Jaja men tack för svaret Nyfniken :)!. Dags att mail bomba dom lite hehe....
 
rssvanberg skrev:
Håller på att testar lite med Vera Edge, Fibaro Motion Sensor och Qubino Flush Dimmer.
Har skapat en scen som ska dimma upp lampan till 100% vid rörelse.

Från det att jag ser att rörelsedetektorn blinkar tar det ca 4-5 sekunder innan lampan tänds. Är detta normalt? Hade hoppats på att det skulle vara betydligt snabbare..
Min utebelysning dimmas upp från 30-100% mha fibaro-dimmer,timer-plugin på vera-lite på ui5 samt everspring rörelsesensor på uppskattningsvis 1-2sek.
 
Hmmm är beg marknaden för Z-wave helt död på säljsidan här på byggahus?
Lade ut en Fibaro Home Center Lite på byggahus tänkte nån borde väl vara sugen.
Den är helt ny så sänkte priset ytterligare idag för att se om det händer nåt.
Nån annan som lyckats sålt Z-wave saker på Byggahus?
 
Nej, men väl misslyckats. Vera Edge i mitt fall (kom och köp!). ;-)
 
hek skrev:
@rastlos

Du har väl slagit på/av pucken in din controller. Jag kör fjädrar bakom alla brytare (monostabilt) för att man skall slippa denna förvirrelse.
Hej vilka saker har du i övrigt, har fjädrar bakom mina brytare samt led spotlight och testade fibaro dimmer2 men fick det inte att fungera. vart ju som kaka på kaka när det finns dimmer i ledspot
 
Hej,

Jag har ett qubino flush relay, som jag vill använda som trappbrytare till en fibaro in wall brytare.

Hur gör jag detta smidigast? De sitter mycket nära varandra så vill helst slippa gå via veran (ui7)

Använder man groups? HUr funkar i så fall detta, får inte grepp om det.

I qubino manualen står detta

Associated Groups:
Group 1: basic on/off (triggered at change of
the output Q state and reflecting its state) up to
16 nodes.

Group 2: basic on/off (triggered at change of
the input I2 state and reflecting its state) up to
16 nodes.

Group 3: basic on/off (triggered at change of
the input I3 state and reflecting its state) up to
16 nodes.

Group 4: default reporting group (reserved for
the main controller).


Om jag då vill använda I2 som trigger till fibaron, så konfigurerar jag group id "2" i veran?
Eller är group id bara ett löpnummer på vad gruppen ska heta?
 
Redigerat:
Tänkte slänga ut en fråga här.

Vet någon om det finns en Z-wave akustisk glaskross?

Hade varit ett bra komplement till skalskyddet 😊
 
hek skrev:
[länk]
Hittade den också, men den ska fästas på fönsterrutan, och det är jag inte intresserad av. Tack ändå :)

När jag ändå skriver, tänkte köpa en FOSCAM FI9821W och fixa in i systemet, men jag har googlat runt och sånt och har några frågor.
1: Kan du spela in när du vill via fibaro appen? Eller bara kolla live video..
2: Ansluts strömmen via vägguttag?
3: Fungerar styrning via fibaro appen?
4: Och kan man ställa in att den ska vändas mot väggen när det är avlarmat?

Har även kollat på d-link kameror, då jag kanske vill köpa en NAS att spela in på.
 
Redigerat:
Husägaren87 skrev:
Hittade den också, men den ska fästas på fönsterrutan, och det är jag inte intresserad av. Tack ändå :)

När jag ändå skriver, tänkte köpa en FOSCAM FI9821W och fixa in i systemet, men jag har googlat runt och sånt och har några frågor.
1: Kan du spela in när du vill via fibaro appen? Eller bara kolla live video..
2: Ansluts strömmen via vägguttag?
3: Fungerar styrning via fibaro appen?
4: Och kan man ställa in att den ska vändas mot väggen när det är avlarmat?

Har även kollat på d-link kameror, då jag kanske vill köpa en NAS att spela in på.
1. Nej du kan inte spela in, men du kan ta snapshots som du sen får till din mail.

2. Tror den ansluts via strömadapter bara, alternativt kan du köp till en POE splitter och köra den på nätkabeln http://foscam.us/active-poe-splitter.html

3. Ja du kan styra den med Fibaro appen.

4. Borde gå att göra inget jag testat men eftersom du kan styra den borde det även gå att få till den funktionen också.
 
Husägaren87 skrev:
Tänkte slänga ut en fråga här.

Vet någon om det finns en Z-wave akustisk glaskross?

Hade varit ett bra komplement till skalskyddet 😊
Leta reda på denna om den finns för europeiska marknaden.
https://www.youtube.com/watch?v=gU14bHsrc3k
Utilitech glass break sensor den kör på Z-wave.
 
  • Gilla
Husägaren87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.