Hej!
Jag antar att jag inte är den första som ställer denna fråga men trots att jag har sökt runt i rätt många timmar så har jag inte lyckats hitta några bra svar.
Jag står inför att bygga en ny 1,5plansvilla på 150m2 med hyfsat öppen planlösning i Umeå. Villan kommer att ha platta på mark och vattenburet värmesystem(antagligen golvvärme nedervåning) samt vara hyfsat välisolerad(34cm väggar, 50 cm tak) och bebos av 4 pers.

Jag har dock inte kunnat bestämma mig för vilket värmesystem som ska ingå. I husleveransen ingår ett FTX-aggregat med värmeväxlare som går att välja bort.

Min tanke var att göra det enkelt och köra på frånluftsvärmepump kopplad till det vattenburna systemet och en vedkamin i täljsten för uppvärmning av luften i huset när det behövs.
Hustillverkaren avråder dock från frånluftsvärmepump pga risk för kallras och de säger att det är en ineffektiv lösning.

Kallraset bör man kunna lösa genom att tilluftsventilerna placeras högt och är riktade mot taket (2,7 i takhöjd på nedervåningen).

Jag har svårt att hitta någon bra lösning som verkar bättre till en rimlig kostnad. Eller vad säger ni?

Bergvärme...för dyrt med tanke på att villan inte har så stort energibehov. Bergvärmepumpar verkar även gå sönder fortare än frånluftsvärmepumpar.
Pelletspanna...för meckigt och tar upp yta. Bullrar även. Sen vill jag ha en kamin i vardagsrummet och det känns onödigt att elda på 2 ställen.
Solfångare....verkar dyrt. svårt att hitta tillförlitlig info om hur det fungerar på norra breddgrader sen ser det fult ut.
luft/vattenvärmepump...fungerar dåligt i kallt klimat.
jord/sjövärme...omöjligt på den tomten.

Behåll ftx'en och sätt en vattenmantlad kamin i vardagsrummet som laddar en ackumulatortank som också har en eller två elpatroner. Går också att komplettera med annan värmekälla i framtiden om du vill.
Jag håller på och bygger det systemet i stockholm just nu. Tror det kommer bli väldigt bra =)

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hej och tack för svaret!
Har du några siffror på installationskostnad och tex förbrukningskostnad när man kör på elpatron?
Kan en ackumulatortank med elpatron och ftx värmeväxlare prestera bättre än en frånluftsvärmepump?

När man bygger nytt hus så finns det egentligen bara två lösningar som är riktigt bra om man frågar mig. Frånluftsvärmepump eller bergvärme. I ett modernt hus ska man inte behöva elda för att hålla värmen, och en kamin är framförallt bra för myseldning. I längden är det knappast särskilt kul att behöva elda för att hålla värmen, och särskilt inte i vardagsrummet. Och då man börjar kombinera värmesystem och acktankar så springer komplexitet och kostnad iväg. Kombinationen av solceller + acktank + vattenmantlad kamin drar lätt iväg upp mot 60000 - 70000 kr. Ved/pelletslösningar närmar sig också bergvärmen i kostnad.

Så jag tycker att man ska se frånluftsvärmepump som nollalternativet. Det kostar ca 40000-50000 kr och täcker behovet av värme och ventilation.

Om man lägger på kanske 75000 kr på kostnaden för frånluftsvärmepump så kan man skaffa bergvärme + FTX. För de 75000kr får man ett högre värde på huset, lägre driftskostnader och bättre komfort i och med att man kan ta långa duschar, värma upp ett ev garage och får förvärmd eller på sommaren kyld inomhusluft.

Har man gratis ved och gillar att elda är det väl ett bra val om det är tillåtet att elda så mycket i kommunen (många kommuner runt Stockholm har förbud mot vedeldning mer än högst ett par timmar någon enstaka gång i veckan).

FTX är mer effektivt ju längre norrut och kallare huset är beläget. Man brukar även förlora en del på att välja bort det system som husleverantören inkluderat. Skulle valt bergvärmepump med en flexibel inverter som har max värmekapacitet för att även klara ett ev. framtida garage på tomten.

Edit: Såg inte inlägget ovan innan jag skrev,

Redigerat:
När vi valde var ftx givet för inomhuskomfortens skull. (Jag resonerar likadant som din husleverantör kring tilluftventiler i väggarna. Hus ska vara välisolerade och täta.)
Till ftx har man antingen bergvärme, luft/vattenpump eller nån form av ved/pellets/sollösning.
När jag räknade på behov/installationskostnad/driftkostnad visade sig kaminen vara överlägset billigast. Det skulle ta _många_ år innan kostnaderna för den kom ikapp bergvärmealternativet (om vi eldar ca en tredjedel och tar resten på el). Bergvärme kändes då som en fullkomligt orimlig investering för oss...

Nu är ju valet TS men om vi antar att bergvärmen ökar värdet på huset med 50000:- jämfört med frånluftsvärmepumpen så tycker i alla fall jag att bergvärme är det bättre valet. Kostnaden för bergvärme är ju ungefär 50000 kr pump, 25000 för FTX och 50000 kr borrhål, jämfört med 50000 kr för enbart frånluftspumpen. De 50000 kr man lägger på ett borrhål finns ju kvar i huset och man får igen pengarna när man säljer.

Så ett sätt är att resonera - motsvarar kapitalkostnaden för 50000kr den besparing man gör genom att ha bergvärme? Vid 4% ränta så kostar borrhålet 2000 kr/år i kapitalkostnad. Sparar man så mycket på att ha bergvärme?

Jag tycker fortfarande att bergvärme verkar vara överdrivet tilltaget för en välisolerad villa på 150 m2. Ett garage är det sista jag vill ha =)
Om vi säger att uppvärmingsbehovet är 15000 kwh (jag tror det är väl tilltaget). Elpriset 1,2 kr kwh. Det ger en kostnad på 18000 kr (nu räknar jag inte på vilka energiförluster som en elpatron i acktank till golvvärme skulle innebära. Jag känner inte till hur stora de är). Ett ftx aggregat kan återvinna 65-90% av energin enligt hustillverkarens sida. Ca hälften av värmeförlusten från ett hus verkar komma från ventilationen. Om vi räknar på 65% så hamnar vi på en besparing på (18000/2)*0,65=5850kr. Totalt kostar uppvärmningen 18000-5850 kr = 12 150 kr. En bergvärmepump kan reducera den kostnaden med 40-70% Låt oss räkna på 60 %. Det blir en besparing på 7290kr per år.
En bergvärmeinstallation med allt går på ca 130 000kr.
En ackumulatortank med installation och elpatron går på ca 50 000kr.
Återbetalningstiden på bergvärmeinstallationen är alltså 80000/7290= 11 år.
Efter 10-15 år så finns det risk för att bergvärmeinstallationen är utsliten och måste bytas. Man står då inför en ny investering på 50 000kr. Risken för att ackumulatortanken med elpatron går sönder tror jag inte är lika hög.

Nu menar jag inte att elpatron är någon bra lösning ensamt. Men om det kombineras med tex vedkamin så verkar det vara en ok lösning.

Frånluftvärmepumpen då? Den kostar ca 60 000kr att installera och ger en minskad förbrukning på ca 60%. Den ser ju överlägsen ut på papperet om man lyckas komma ifrån problemet med kallras. Det borde rimligtvis gå med smart placering av tilluftsventiler eller kanske förvärmning av tilluften(el eller att dra ventilationen under jord eller dylikt).

Redigerat:
Man kan montera en tilluftmodul på frånluftsvärmepumpen som värmer tilluften på samma sätt som vid FTX. Då löser du kallas problemet. Tex nibe har en som heter SAM 40 till sina pumpar.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
ca 16 000kr. Låter ju inte så blodigt.
Tack synthpelle!

• Gilla
pelle242
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.