Jag måste beklaga att du fått denne mokare på halsen TS, att inte ta till sig av de relevanta frågor och synpunkter du förhoppningsvis gett är gränsande till idoti (dvs populärt uttryckt). Han har ingen som helst möjlighet att försvara kopplingarna du visat på bilderna, givetvis är VVX den värsta och helt felaktiga kopplingen. Samma med hur laddningsledningen från huvudtanken ansluter dels i princip och dels vad gäller luft.

Du ska inte betala mer för att rätta ett så taffligt jobb då fortsätter det bara och drabbar fler i kundkretsen. Det är dessutom ett dåligthantverk rent sett som det manuella arbetet i att strukturera en anläggning och dra rör, men det vore alldeles för osvenskt att blanda in i leken som skrevs tidigare.

Däremot är han helt ute och cyklar rent tekniskt, fysikaliskt där finns ingen plats för lallande i dessa enkla fallen, bara att tillbakavisa och inskärpa bättre vett om möjligt. Givetvis en grannlaga uppgift om inte annat psykologiskt, men du ska aldrig ge dig kring detta. Finns tillräckligt många vansinnigheter som detta forums stickprov i verkligheten gräver fram tex inom VVS och eljobb som lämnar allt övrigt att önska men med mage att skicka "VVS-fakturor".

Stå på dig ett minimum både teoretiskt och praktiskt är att du närmar dig den tidigare principskissen.
 
Och framförallt kasta inte mer pengar på detta, det ska vara rimligt fackmässigt och dessutom funktionellt så är det inte nu och kommer inte bli om inte åtgärder görs. Åtgärderna är relativt enkla och gör man något är det lika bra att se lite längre till helheten. Du har lagt mycket möda på att få detta som du tänkt då ska inte klåpare förstöra på mållinjen.

Hur ser de för detta forum så intressanta "avtalen, uppgörelserna" ut? Finns rimliga skäl att om det nu finns någon sån grund att stå på, du begär nedsättning av summan du ska betala.
 
Det är så klart skillnad på person och yrkesmässigt. Han är trevlig och lättsam, så man kanske kan nå en kompromiss. Jag har än så länge inte stått på mig något direkt då vi bara talat i telefon om problemen. Fast jag vet, jag är nog för snäll, och så är jag för dåligt insatt för att kunna argumentera väl. Skulle jag stå på mig och peka på X och Y skulle vi säkert kunna hitta en lösning.

Hur rangordnar man dessa ev. justeringar, då?

1. Returen bör gå till något av de två uttagen i botten, inte det mittersta

2. Borde vara bättre att ta uttaget till värme från den mittersta istället för toppen, sätta laddning från
kulvert till toppen och flytta ner returen

3. Fråga om det inte riskerar att komma kallvatten till shunten ibland och även blandas i toppen (vilket
också kan störa laddningen från pannrummet) genom förgreningen.

4. Fråga om reglerriktningen på shunten och kontrollera och att den står rätt i förhållande till vad som
står på centralen.

5. Sätta givarna närmare termometrarna?

6. Luftningsdiskussion - var lufta?
 
M
Fråga till GK - kan det vara så att givaren till toppen sitter någon dm under den verkliga toppen och inkommande retur så att tanken tror att den har, säg 50C i toppen, men så pumpas det bara ut svalt returvatten istället och att det är därför som det inte blir varmt för än temp ut ur shunten ställs upp?
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Verkar vad jag kan se på bilderna som att givarna för start-stopp av satsladdningen sitter dels i ett T-rör över tanktoppen där vatten tas till VVX och där även säkerhetsventilen sitter (i detta fallet mest nödavluftning som det verkar) och dels i termometerfickan i stort botten på tanken. Den nedre sitter bra men den övre ska in i övre termometerfickan, borde inte vara något problem att tappa termometern den kan sitta på liknande sätt som övre givaren om man behöver den. Troligtvis bör givarnas mätta temperaturer gå att avläsa på display för den styrningen.

Och som du tänker blir det lätt knas som övre givaren sitter nu, om inte TS tar ut varmvatten bara värme kommer den toppgivaren inte trigga nyladdning förrän allt är tömt och då det sista via VVX. Allt står varmt däruppe och värmesystemet går frihjul mot den kalla omgivningstempen i Ale, inget bra driftfall om man inte duttar med VV ständigt. Nu är det väl så illa att TS kör elpatronen då märks givetvis inte detta problem, den går på sin interna termostat vid höjden den är monterad. Blir ohållbart när veden ska igång eller dyrt, elen bör ju stå som skydd lågt ställd eller helt avställd när man inte kör den.

Annat som är graverande och ingår i punkterna tidigare är ju att när den effektiva VVX körs vid tex en långdusch kommer den riktigt kalla returen med dominerande flöde mata värmedelens shunt med den tempen. Ställer till det för regleringen där den är ganska primitiv och får ett rejält slag i skallen vid dessa tillfällen.

Med tanke på dessa första grundläggande fel och de ofta efterhängsna luftproblemen ser jag det som både lite jobb och enkelt att utföra det som visas i principskissen.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Min BAXI TVA är inkopplad precis som Freddas bild tidigare i denna tråd. Varmvattnet till VVX ska helst tas från toppen av tanken.
Returen skall gå till tankbotten och ingen annanstans.
Jag har hur mycket varmvatten som helst
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Tyder inte den heta pumpen på att den går tom, utan vatten som kyler? Speciellt om pumpen är mycket varmare än rören före/efter pumpen?
 
Nu är jag på väg hem efter ett par arbetsdagar i Stockholm. Fick en fundering: tror ni spontant det är billigare att börja elda på heltid än att ha på elpatronen, trots att acktank och exp-kärl är inbyggda men inte isolerade? Är det dött lopp kan jag såklart köra elen lite till, men vad jag tänkte var att om jag drar igång vedeldandet får jag s.a.s. ett bra skäl att ringa rörmokaren för hjälp med inställning av kulvertstyrning, och kan då naturligt diskutera igenom anläggningen.
 
Nu blir det dubbelpost, men när vi skulle ta varmvatten förut fanns det återigen inte något trots att jag luftade det sista jag gjorde igår kväll. Sent igår kväll stod shunten på ca 42 grader. När vi nu försökte spola varmvatten och det inte kom något gick jag in i groventrén igen. Då stod shunten på 33 och steg sakta upp mot 40 igen. Var det det du talade om GK, att något är tveksamt draget i fördelningen, så shunten får sig en smocka när man tar varmvatten? (Ja, även om det inte kom så mycket då så är det väl principen.)
 
Ja, så är det och du kommer inte tillrätta med problemen om inte delar byggs om. Helst åtminstone det som varit uppe i tråden tex att gå mot det som visas i skissen. Är inte mycket jobb alls tror jag själv skulle klara det på en halv dag utan överansträngning, är nog mest ett mänskligt psykologiskt hinder du måste komma över ihop med mokaren.

Och när du börjar använda värme från vedpannan blir det helt ohållbart, då ökar luftningsproblematiken och givarplaceringen gör att det blir i stort värdelöst, du ska givetvis inte köra elpatronen då. När du tar varmvatten blandar du ut de övre dm i tanken till ljummet på sin höjd, då tappar du möjligheten till att VVX ska ge varmvatten som tänkt. Samtidigt kör du in riktigt kallt i värmeshunten så länge du tappar, efter det får den länge det ljumma vattnet från tanken och kan inte hålla inställt till värmeledningen.

Att värmen stiger ska du inte tänka i såna här fall, toppningen med riktigt kallt vatten från VVX blandar ut ett stycke kring övre sidomuffen till ljummet och det får du lida av i värmedelen samt givetvis dåligt för varmvattnet innan det jämnats ut igen. Skiktningen är tydlig vid tillförsel och uttag på rätt sätt och där varmaste bevaras överst. En rejäl tröghet finns även vid omblandning genom tex de fel du har med perfekt kylning i toppen det stör länge innan elpatronen värmt den delen. Det funkar bättre normalt när patronen värmer en kall omgivning och skapar inre cirkulation nu står huvuddelen av volymen varm och små krafter skapar omblandning bara i toppen där du kyler lokalt, inte förrän värmereturen kylt upp till patronens nivå kommer det normala förloppet igång.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Snackade med rörmokaren som tyvärr åker till Kanarieöarna i helgen. Vi kom fram till att han ska komma hit för att göra, som jag sade, en helhetssyn på anläggningen när han är tillbaka. Jag kommer vilja ha returen flyttad neråt, göra någon slags översyn på fördelningen shunt/tank eller på annat sätt lösa den ej fungerande uteautomatiken samt flytta den övre givaren, sedan får vi se hur snacket och resten går.
Han tror att allt kommer bli bättre när jag börjar elda, allt vatten blir varmt istället för som nu när patronen sitter i mitten. Han ser en elpatron mest som en kortsiktig lösning som inte är ämnad att både ombesörja värme och varmvatten. Även om det väl ligger en del i det bör väl en sexkilowattare klara båda - eller?
Han tycker jag ska börja elda nu även om det inte är färdigisolerat. Då blir det till att försöka sätta sig in i laddomat-panelen. Knappa in värden, få igång cirkulationspump m.m. Hade varit gött att fimpa elen efter en månads konstant gång om inte annat.
 
Han tror att allt kommer bli bättre när jag börjar elda, allt vatten blir varmt istället för som nu när patronen sitter i mitten. Han ser en elpatron mest som en kortsiktig lösning som inte är ämnad att både ombesörja värme och varmvatten. Även om det väl ligger en del i det bör väl en sexkilowattare klara båda - eller?
Anläggningen SKA fungera klanderfritt med båda (el eller ved) som beställare/köpare har du redan märkt att något är fel,skiktning i tank är en förutsättning.
herr rörmock bör vid det här laget ta sitt ansvar svälja stoltheten göra om och göra det rätt ,gå vidare en erfarenhet rikare ,blir ingen bra referens om kunden inte är nöjd, sånt kan sprida sig.
Inlägg 216 av gk100 är bra beskrivning av hur det ska se ut
Inget blir bättre sen (undantaget alkohålhaltiga årgångsprodukter)
Tänk på att du ska anläggningen under många tiotals år,förutsättningen finns där gäller "bara" att
undvika fel o.misstag, stå på dig

mest ett mänskligt psykologiskt hinder du måste komma över ihop med mokaren.(y)

mvh pr95
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
M
pr95 skrev:
Tänk på att du ska anläggningen under många tiotals år,förutsättningen finns där gäller "bara" att
undvika fel o.misstag, stå på dig
Jag skulle nästan vilja påstå att de delar av systemet som inte fungerar, förmodligen kommer kunna användas av TS barnbarn (bortsett från lite byte av cirkpump och så). Systemet skall vara i drift extremt länge, det är ingen värmepump vi snackar om utan tankar och rörkopplingar. ;)
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Jag tänkte försöka vara lite "smart", oavsett vad som är rätt eller fel. Att vara pedagogisk och smidig underlättar ju. Jag tror inte rörisen har så mkt erfarenhet av avancerade styrsystem som min kulvertstyrning eller min TVA. Det borde man kunna använda som en svag punkt. "Jag har hört av flera andra som har en tappvarmvattenautomat att det är väldigt viktigt att returen placeras lågt, givaren, fördelningen till shunt bla bla." Förhoppningsvis blir han lite osäker och mer benägen att kompromissa. Det är möjligt att han är det ändå, men mer skadar ju inte.
Däremot verkar han väldigt snabblärd och tar till sig nya saker snabbt trots att han närmar sig pension. Han kanske rentav tycker det är intressant att snacka TVA och kulvertstyrning, vem vet. :p
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Det är bra om du börjar elda nu så förbättar du ditt utgångsläge när rörmokaren har solat färdigt och kommer hem till dig. Du kommer nog att upptäcka mer brister i anläggningen när du börjar elda samt väldigt mycket luft som ska avluftas. Kanske fler avluftare som måste installeras. En 6kW elpatron räcker endast till underhållsvärme i mitt hus om det är vinter=ca 15°C inomhus. Elpatronen orkar inte mer än till 40-45°C i toppen på 2500 liters tanken. Jag vill inte ändra huvudsäkring från 16A till 20A.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.