tommib
Rema El skrev:
När jag läser om alla dessa inlägg blir jag rädd. Finns det så många "experter". Det finns ellagar och det finns svensk standard använd er av dom så blir det inte fel. Försäkrings bolagen borde vara bättre på att kolla alla dessa hemmafixare. Låt inte snålheten bedra visheten. Alla förändringar i en fasighet skall utföras efter gällande regler. Om ni ine litar på en elfirma så frågs en till. Detta forum är inte så jättemånga experter i så ta det lungt
Berätta gärna varför du blir rädd. Hjälp oss att bli klokare.

Välkommen till forumet förresten!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nerre skrev:
Ja, men nu skulle väl gamla jordade uttag bytas mot nya jordade uttag? Då ansvarar han väl inte för att det råkar sitta ojordade uttag nån annanstans?

Notera vad som sägs i första inlägget: "men MÅSTE göras enligt lag enligt elektrikern"
Jo så KAN det mycket väl vara. Elektrikern har tolkat regelverket så att även uttagen i den del av köket
som kallas matrum ingår i samma rum som köket.
För att han då ska kunna driftsätta köket måste hela köket uppfylla reglerna och alla uttag ska vara jordade.
Han kan inte spänningssätta bara "sin" del av köket och hoppas att någon annan gör resten
Elektrikerns bedömning syns helt korrekt i mina ögon, men å andra sidan har vi ju bara TS beskrivning att luta oss mot.
 
Om huset har förändrats nu så köksdelen och rummet kan räknas som en enhet.
Då är ojordade och jordade vägguttag tillsammans förbjudet.
Elektriken har fullt ansvar för vad han gör.
Är han seriös går han inte på något om avvikelserapport.
Skulle det ske en olycka och det upptäcks att elektrikern har gjort ett olagligt jobb sitter han väldigt illa till.
 
Om man tror att det finns ett tydligt svar på hur undantagsföreskrifterna ska tolkas, vilken typ av rum det handlar om, och om det handlar om underhåll, utvidgning eller ombyggnad osv, så är svaret nej... :)

För kök finns inga undantag - där gäller dagens regler. Det är endast i torra rum som man får behålla de ojordade uttagen, fast då vid en utvidgning eller nödvändigt underhåll, inte en ombyggnad. Men är det köket eller vardagsrummet som byggts om här? Är det ombyggnad eller utvidgning? Exakt var övergår köket till vardagsrum? En vältalig argumentatör kan säkert få köksrenoveringen till underhåll och därmed komma undan kravet på JFB, varför man nu skulle vilja det.

Det är mycket enklare att utgå ifrån de praktiska elsäkerhetstekniska kraven, inga jordade och ojordade uttag "i närheten" av varandra, även om det inte finns något reglerat mått på detta avstånd (2.5 meter används inofficiellt).

Om det är så att den andra elektrikern insett att det finns en faktisk risk här (som den första inte insåg) så ska den givetvis åtgärdas. Vem som ska betala får andra tjata om. Även om vardagsrummet inte ingår i jobbet så kan det beröras av köksjobbet, det får inte göra vardagsrummet farligt. Men om man skulle börja titta på om vardagsrummet som helhet fortfarande håller den isolation som krävs för att ojordade uttag ska få användas så har man gått för långt imho. Det är bra med jordade uttag men det är en separat fråga.

Hur risken ska åtgärdas enligt föreskrifterna är dock också en oklar fråga, så där kan man återigen se praktiskt på det. Det kräver dock lite mer kunskap. Det fall med kök o matplats är ju väldigt vanlig, så det är synd att Sverige inte har någon fungerande organisation som kan göra sådana tolkningar och sätta en branschpraxis. Man ska inte behöva få olika svar beroende på vem man frågar.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D
Nerre skrev:
Ja, men nu skulle väl gamla jordade uttag bytas mot nya jordade uttag? Då ansvarar han väl inte för att det råkar sitta ojordade uttag nån annanstans?
Nej, så tror jag inte alls att det var. Elektrikern skulle montera jordade NYA uttag på NYA platser och ansåg då att detta krävde att BEFINTLIGA ojordade uttag som han ansåg fanns i samma rum (öppen planlösning) måste bytas till jordade.
 
Det är väl bara att kontakta elsäkerhetsverket och fråga.
 
Detta är vad som gäller.

Jordfelsbrytare

En jordfelsbrytare bryter strömmen snabbt om till exempel en elprodukts hölje skulle bli spänningsförande och någon samtidigt berör ett jordat föremål. Därmed minskar jordfelsbrytaren risken för personskador och elbränder. Har du inte redan en jordfelsbrytare kan du låta en elinstallatör installera en. Glöm inte att testa den varje halvår!


Från 1 januari 2000 är jordfelsbrytaren ett krav i nyproducerade bostäder, grundskolor, dagis och fritidshem. Från den 1 juli 2004 utökades kravet att omfatta även installationer som utvidgades eller ändrades. En jordfelsbrytare ska installeras av elinstallatör.

Detta är inhämtat från elsäkerhetsverket, så det är gällande regelverk. Och eftersom du installerar nya eluttag och ett uttag till lampa över köksön, så ändrar du elen och är därför tvungen till att sätta in en jordfelsbrytare, så där har elektrikern rätt. Att dom inte påpekade det när du bytte eluttag i huset innan är för att det är tillåtet att byta eluttag utan att sätta in jordfelsbrytare eftersom man inte ändrar elinstallationen vid bytte av eluttag. Byter man med andra ord kablarna i uttagen, så måste man dra jordad och sätta in jordfelsbrytare eftersom man då ändrar elinstallationen.

Detta är regler som snickaren inte behöver kunna, eftersom han inte får lov att dra el (många gör det ändå). Men det är regler som är rätt kända inom bygg, så han bör känna till det, men det är inget som han är tvungen till att känna till. Och eftersom detta med jordade uttag och jordfelsbrytare inte ingick i offerten och att det dessutom är krav på att det installeras vid ändringar av elinstallationer, så är det en faktura som kommer utöver offerten och tyvärr så är det inget man kan göra något åt.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Bambam_83 skrev:
Detta är regler som snickaren inte behöver kunna, eftersom han inte får lov att dra el (många gör det ändå). Men det är regler som är rätt kända inom bygg, så han bör känna till det, men det är inget som han är tvungen till att känna till. Och eftersom detta med jordade uttag och jordfelsbrytare inte ingick i offerten och att det dessutom är krav på att det installeras vid ändringar av elinstallationer, så är det en faktura som kommer utöver offerten och tyvärr så är det inget man kan göra något åt.
Här blir det faktiskt fel (i övrigt har du säkert rätt!).

Snickaren behöver inte känna till det för att kunna göra sitt snickarjobb. Men, för att kunna offerera på ett säkert sätt för sig själv behöver han veta detta. Det går till exempel (säger inte att så är fallet här) inte att skicka en offert med fast pris där det står "elarbeten ingår" och sedan hävda att "jag är inte elektriker så jag behöver inte veta att det var lite mer jobb än jag trodde".

Det har inget med snickarens yrke att göra utan det är normal avtalsrätt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Korrekt Mathias... :)
MEN eftersom TS visste om att detta inte ingick i offerten när elektrikern nämnde för TS att det behövde göras anser jag att TS har en skyldighet att nämna detta för elektrikern och bromsa medan tid finnes. ;)
Jag håller med dig om att det vore lämpligt att flagga för detta, så inga MEN behövs på den punkten....!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Spånar vidare i den här diskussionen....
Låt säg att ett fastpris är lämnat och även elen är inkluderad dvs jordade uttag och nyinstallation av JFB.
Men när elektrikern skall installera JFB så visar det sig att fet är jordfel i fastigheten som inte är helt lätt att hitta....det tar 1,5 dag att hitta ett felaktigt element bakom en hylla i garaget. Skall detta ingå i fastpris offerten eller får även hantverkaren skylla sig själv att han inte dubblade priset på offerten när han hade räknat ut vad köksrenoveringen skulle kosta?
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Spånar vidare i den här diskussionen....
Låt säg att ett fastpris är lämnat och även elen är inkluderad dvs jordade uttag och nyinstallation av JFB.
Men när elektrikern skall installera JFB så visar det sig att fet är jordfel i fastigheten som inte är helt lätt att hitta....det tar 1,5 dag att hitta ett felaktigt element bakom en hylla i garaget. Skall detta ingå i fastpris offerten eller får även hantverkaren skylla sig själv att han inte dubblade priset på offerten när han hade räknat ut vad köksrenoveringen skulle kosta?
För mig är svaret självklart nej, det ligger utanför offerten..
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Spånar vidare i den här diskussionen....
Låt säg att ett fastpris är lämnat och även elen är inkluderad dvs jordade uttag och nyinstallation av JFB.
Men när elektrikern skall installera JFB så visar det sig att fet är jordfel i fastigheten som inte är helt lätt att hitta....det tar 1,5 dag att hitta ett felaktigt element bakom en hylla i garaget. Skall detta ingå i fastpris offerten eller får även hantverkaren skylla sig själv att han inte dubblade priset på offerten när han hade räknat ut vad köksrenoveringen skulle kosta?
Det skulle förvåna mig om inte alla elfirmor upplyser väldigt noga om just detta, särskilt som det oftast rör sig om äldre hus.
Jag både skriver och upplyser muntligt att det är mycket stor chans att jordfel uppdagas och att felsökning inte igår i offerten.
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
1
Om det är så att den andra elektrikern insett att det finns en faktisk risk här (som den första inte insåg) så ska den givetvis åtgärdas. Vem som ska betala får andra tjata om.
Poängen här är att en oseriös hantverkare skriver en offert som ligger under vad han egentligen behöver ta, sen när kunden väl har beställt jobbet (eftersom den offerten var billigast) så kommer tilläggsjobben som ger honom vinsten. Vore jag TS här skulle jag säga till elektrikern "Tack för tipset, då behöver jag ta in nya offerter på jobbet". För elektrikern ska inte kunna lura till sig jobb på det viset.

TS vill ju ha jobbet gjort till det bästa priset.


(Det är inte bara hantverkare som gör på det viset, samma fenomen förekommer i olika upphandlingar. För att inte tala om företag som Ryanair som kommer med tillägg på tillägg på sina "lägsta priser".)
 
Spånar vidare i den här diskussionen....
Låt säg att ett fastpris är lämnat och även elen är inkluderad dvs jordade uttag och nyinstallation av JFB.
Men när elektrikern skall installera JFB så visar det sig att fet är jordfel i fastigheten som inte är helt lätt att hitta....det tar 1,5 dag att hitta ett felaktigt element bakom en hylla i garaget. Skall detta ingå i fastpris offerten eller får även hantverkaren skylla sig själv att han inte dubblade priset på offerten när han hade räknat ut vad köksrenoveringen skulle kosta?

Liknande situationer uppstår i andra branscher hela tiden. Såhär tänker jag:

1. Att lägga på tid för alla eventualiteter funkar inte eftersom man då inte får jobbet.
2. Att acceptera risken funkar inte heller får då går man back på jobbet.
3. Jag skulle istället lägga in en friskrivning i offerten där man exkluderar felsökning och arbete i andra delar av elsystemet än de som är direkt relaterade till projektet (exakt formulering behöver jag hjälp med en elgubbe för att ta fram, men du fattar principen).

=>Ingen behöver ta någon risk, ingen behöver lägga på massor på priset och blir det diskussion är offerten tydlig.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.