3 671 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Sluttutag för TV-antenn - behövs det?
Jag har idag två antennuttag och ska koppla vidare från det andra till ett nytt tredje uttag. Jag har både genomgående uttag och slututtag hemma men det tredje uttaget hamnar bakom en byrå, som jag vill ha så när väggen som möjligt, och funderar därför på att bara låta kabeln gå rätt upp i TVn. Funkar detta eller måste det sitta ett slututtag där? Det kommer bara vara första och tredje uttaget som används inom överskådlig framtid (vilket väl iofs inte spelar någon roll).
Kopplingen blir då som följer:
Antenn --> genomgående uttag --> genomgående uttag --> TV-apparat
Alternativt skulle jag kunna låta bli att vidarekoppla andra uttaget och koppla in antennkabeln med kontakt i andra uttaget. Men då blir det inte lika smidigt att använda andra uttaget någon gång i framtiden.
Kopplingen blir då som följer:
Antenn --> genomgående uttag --> genomgående uttag --> TV-apparat
Alternativt skulle jag kunna låta bli att vidarekoppla andra uttaget och koppla in antennkabeln med kontakt i andra uttaget. Men då blir det inte lika smidigt att använda andra uttaget någon gång i framtiden.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 045 inlägg
Om du bor i en villa - helt ok.
Bor du i lgh - nono.
Möjligtvis kan du få för hög signal in i TV:n, men bor du i villa är det inte troligt.
Bor du i lgh - nono.
Möjligtvis kan du få för hög signal in i TV:n, men bor du i villa är det inte troligt.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 045 inlägg
Slutmotstånd/uttag är till för att terminera utgången så att inga störningar kan komma in den vägen. Tex från moppe, gräsklippare el dyl. Behövs framförallt i kabel-tv nät med triple-play, dvs tv/data/telefon, tex comhem.
I en villa är det bra att det sitter, men inte lika viktigt.
I en villa är det bra att det sitter, men inte lika viktigt.
Kort sagt kan man säga att motståndet på 75 ohm är till för att hålla störningar borta. Det händer inte så mycket i en villa men i lägenheter där det brukar vara betydligt fler uttag så kan det märkas om man struntar i slutmotstånden.
/Edit
Ops, fick telefonsamtal när jag skrev svaret, väldigt tvåa på bollen ser jag...
/Edit
Ops, fick telefonsamtal när jag skrev svaret, väldigt tvåa på bollen ser jag...