Okej. Jättetack för alla råd. Även om det känns motigt får jag försöka ta tjuren vid hornen och vara pedagogisk och konstruktiv. Det kluriga blir om han faktiskt har något svar jag inte riktigt kan bedöma är vettigt eller inte. Då får jag isf försöka komma ihåg vad han sagt och bolla med er. :)

Det låter ju som i princip allt är fel, GK? Svårt att få honom att göra om allt, särskilt som han säkert komma ha något svar på varför han gjort som han har gjort. Men någonstans får jag ju börja.

Sammanfattning. Skrik om jag missuppfattat något!

* Vänd på pumpen
* Returen ska gå till något av de två uttagen i botten, inte det mittersta
* Borde vara bättre att ta uttaget till värme från den mittersta istället för toppen, sätta laddning från
kulvert till toppen och flytta ner returen
* Fråga om det inte riskerar att komma kallvatten till shunten ibland genom förgreningen

* När är det man riskerar att blanda i toppen, GK? I så fall lägger jag till att det riskerar blandas där
och därigenom också ev. störa laddningen från pannrummet.

* Svårt att fråga om shunten om jag inte vet hur den bör sitta jämfört med "bakvänt", men jag kan ju
fråga om reglerriktningen och att den lirar rätt i förhållande till vad som står på centralen.

Angående luftklocka: luftnings-/säkerhetsventilen som sitter direkt ovanpå topputtaget är ju väldigt lätt att lufta. Eller menar du något annat?

Givarna sitter i topputtaget respektive det näst lägsta uttaget (cirka 15 cm från botten). Den nedre givaren sitter ca 55 cm från den lägre termometern och den övre ca 40 cm från den övre termometern.

Marcus: du har givetivs rätt. Det handlar som sagt om att hitta ett lagom läge. Jag är i regel för snäll, men i detta fall fungerar ju ingen värme alls, så självklart måste man ju få ifrågasätta.
 
M
Problemet med att ha returen i toppen är att värmesystemet lämnar tillbaka svalt vatten på samma ställe som det hämtar varmt vatten. Dels så kommer pannan tro att vattnet är för kallt eftersom givaren sitter där i krokarna så den kommer ladda på mer och mer värme för att kompensera för detta.

Du kan även få problemet att returvattnet sticker direkt ut i systemet igen utan att bli uppvärmt.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Vissa saker är ju helt och hållet fel och är lätta att förklara även för dig o mig som är amatörer.

Från Baxis manual:

Funktionsbeskrivning
I VXB MK4 värms tappvarmvattnet i samma takt som det förbrukas.

När en tappvattenkran för varmvatten öppnas börjar kallt vatten strömma in i växlaren. Flödet av det kalla vattnet påverkar flowswitchen som i sin tur startar pumpen på hetvattensidan.

Pumpen levererar hett vatten från pannans/tankens topp in i växlaren. Det heta vattnet värmer genom växlarens väggar kallvattnet som sedan lämnar växlaren som tappvarmvatten. När hetvattnet lämnar växlaren är det kraftigt nedkylt och pumpas tillbaka till pannans/tankens botten. När tappvattenkranen stängs avstannar flödet genom flowswitchen vilket gör att pumpen på hetvattensidan stannar.

Den effektiva överväxlingen från hetvatten till tappvarmvatten innebär en mycket markant skiktning av värmen i ackumulatortanken. Detta innebär att ackumulatortanken utnyttjas på ett optimalt sätt.
Sida 5 i manualen:
sidan 5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Det är ju vissa saker som är helt fel och som måste fixas om det ska bli vettigt öht och andra som varit önskvärda men som kanske blir svåra att få till nu. Det som är fel kan du givetvis påpeka direkt till mokaren och komma fram till lösningar utan att det ska behöva verka konstigt för någon av er.

Jag ska fixa en enkel principskiss du kan använda när ni resonerar kring det, det ska inte behöva vara några större jobb för att komma i ett acceptabelt läge men riktigt bra blir det inte.

Hur många uttag av olika dimensioner sitter det på din tank?
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Oj, här öser ni på. Trevligt.

Jag har sex uttag. Det största i mitten (elpatron nu), två näst störst i botten och topp (in/utgående vatten nu) samt tre mittemellan (givare och termometrar nu).

Tack, skiss vore grymt GK!
 
Ett litet principiellt exempel efter ungefär hur dina förutsättningar är, diskutera hur ni kan komma lättast åt det hållet.

TP1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pr95 och 3 till
  • Laddar…
Ett litet principiellt exempel ser i mina ögon närmast ut som Sixtinska kapellet. :) Tack, GK. Har du vägarna förbi Sannum i Ale kommun nån gång, titta in på en bärs eller kaffe.
Jag ringer rörisen i morgon beväpnad med skiss och mina frågor, så får vi se. Tyvärr brukar han vara rätt upptagen så jag vet inte om han hinner komma i morgon. Visserligen har vi två barn här och ingen värme i huset, men vi får se. Sedan är jag borta tis-ons, men som sagt, vi får se.
 
Rörläggarens svar var ungefär som väntat. Angående värme i golv och element skulle jag höja shunten. Vi vet inte riktigt varför det inte funkar med den kurva den följer, för enligt deras tabell ligger den rätt. Förra gången jag höjde den för att få ut mer värme var jag uppe i över 50 grader innan värmen kom i golv och element, jämfört med de 24-30 den normalt ligger på vid 10 till -5. Alternativet är väl att skita i utegivaren och bara köra den manuellt, men då tar man ju bort en stor del av vinsten och lär dessutom komma behöva justera termostater och shunt hela så fort det är minst väderomslag.

Pumpen sitter (tyvärr höll jag på att säga) åt rätt håll. Det sitter en pil på godset och den pekar mycket riktigt mot min TVA. Det yttre skalet kan sitta hur som helst säger han, och stämmer det är det ju riktigt. Angående retur högt upp och att inte kunna nyttja hela tanken, var svaret att värmen stiger - att det inte ska spela någon roll, typ. Jag har höjt shunten manuellt nu så får vi se om det löser sig med golv och element. Återstår varmvattnet, då. Det verkar ju vara luft i säkerhetsventilen ovanför tanktoppen mest hela tiden, och är det bara det är det ju bara att lufta regelbundet och så får man se sen om varmvattnet funkar bättre efterhand. Han verkar dock inte jätteanlägen om att ändra något, men samtidigt lär han ju vilja att jag ska bli nöjd. Vi får se hur det går med shuntjusteringar och luftande till att börja med.
 
M
Värmen stiger uppåt, det är helt korrekt. Men vad händer om systemet konstant spolar in svalt vatten i toppen?

Retur-tempen brukar ju vara kanske 35-40C och om ditt system eftersträvar 70C i toppen där givaren sitter, så kan du säkert räkna ut själv vad som händer om man håller på och kyler ner den med returvattnet.

Fördelen är ju att du slipper gå till gymmet då du får bära en helsikes massa ved istället för att hålla systemet tokvarmt ;)
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Testa att hålla händerna på de 2 rören till höger på TVA'n medans du spolar varmvatten nån minut. Vilket rör måste du släppa taget om pga värmen då? Det förutsätter såklart att slavtanken är varm.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
M
Dessutom har man väl gjort en kalkyl på vad ni ska ha för framledningstemp vid DUT när man dimensionerade systemet?
Är det inte 50C man brukar eftersträva då?

Om du redan nu behöver 50C vid lite under nollgradigt, kommer du ju behöva kokande vatten när det blir -25, och det är ju inte tanken.

Har man injusterat golvvärmen förresten? Kollat annars så att alla slingor är fullt öppnade, både framledning och retur (om du inte har termostater på retur då).

Men kontentan är då att röris tycker att systemet funkar bra och att det är normalt att behöva ställa in kupefläktar när kylan kryper på?
Tänk även på att du kör på elpatron nu, det är inte gratis.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
När jag håller på de två rören vid tappning av varmvatten blir de först ganska jämnvarma, men sedan blir det vänstra hett först. Det med inkommande från slavtankstopp och pump, alltså.

Jo, det där med shuntens temp känns märkligt. Skulle det också kunna bero på tvivelaktig retur och/eller att blandning av ljummet och hett vatten?

Golvvärmen har de pillat på lite grand. Uttemp står på ca 25-26 nu när jag höjde shunten, 23-24 tidigare. Termostaten står på 40. Retur på 22 cirka. En termostat fungerar inte så där fimpade de den där hatten så det är full fart, och sedan gjorde de likadant på rummet längst bort där det inte kom någon värme, utifall att det fanns luft i systemet, tills den var borta.

Klart jag kan ligga på med returen, eftersom det verkar vara det ni tycker är det största problemet. Förhoppningsvis tycker han det är viktigt att jag blir nöjd också. Uttaget längst ner är dessutom ledigt, så det borde inte vara jättesvårt att dra den dit ned.
 
M
Nu kan jag förvirrat mig bland alla ritningar och allt jag läst här, men visst är väl shunten även idag sista punkten innan radiatorer och golvvärme?

I så fall så borde det inte ha med tanken och den kopplade returen att göra att du behöver ha så hög temperatur ut i systemet, utan då är det något annat som är galet. Typ att det inte kommer ut något varmvatten från shunten.

Varför det fenomenet inträffar vågar jag inte ge mig in på då systemet är över mina kvalifikationer i komplexitet.

Men jag tycker helt klart att röris gör fel om han lämnar dig vid för våg när systemet är så här.
 
M
Och just det - gällande att flytta returröret så kan du ju bara säga att du vill ha returen där nere, man får ju ha olika åsikter om vad som är bäst här i världen. Om han nu då tar 2000:- för att göra det så må väl det vara hänt, men du får ett bättre system.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Såvitt jag kan bedöma är shunten den sista utposten innan radiatorer och golvvärme Jag vet inte exakt hur rören går sedan, för vattnet passerar ju även golvvärmefördelaren med dess termostat(er). Men helt klart är att automatiken (kurvan utegivaren ger) inte funkar. Eller rättare sagt den ger ut för svag värme i förhållande till vad det står i kurvan. I manualen står dock att man kan höja kurvan med ex. fyra grader. Då får man höja ett visst antal avstämningspunkter vilket verkar meckigt men görbart. Så om det är rätt eller fel av rörisen i sammanhanget kan jag inte bedöma. Nu står den på 37 grader och vi har värme till radiatorer iaf, och det känns som golvvärmen börjat komma också.

Det sista där är bra. Jag har också tänkt så. Man tar diskussionen och är man vårdlöst oöverens kan han kanske göra vissa punkter för halva priset eller något. Jag ser anläggningen på lång sikt så fem papp extra nu bör vara värt det. Då gäller det att hitta det ni hardcoreeldare här tycker är "mest fel". Ska utvärdera i veckan och snacka med rörisen igen sedan. Nu har snickarna byggt igen tank och kärl ute i hallen och Sjömarken ska komma hit endera veckan och blåsa lösull, sedan börjar jag elda. Då måste kulvertstyrningen ställas in också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.