patriklarsson skrev:
om man löder i närheten med kopplingen kvar, blir inte även stödhylsan glödgad då o måste bytas ut efteråt?
Ursäkta mer OT: Jo, om man lyckas dra ut den. Annars har man ju i a f ökat godstjockleken. Jag tänkte mer på vid första installationstillfället. Rören blir ju ganska mjuka en bit vid HLöd.
 
Dr.L skrev:
Här fuskar nästan en hel bransch. Använder man sig av Vattete så ska stödhylsor användas på halvhårda rör enligt deras anvisning. Men jag gissar på att 9/10 firmor inte gör detta.
Har provat både med och utan hylsa. Har inte sett större skillnad. I vissa fall fungerar det faktiskt bättre utan stödhylsa, beror mest på materialet.
 
Halvhårda använder jag aldrig stödhylsor i. Känns väldigt onödigt enligt mig eftersom halvhårda är väldigt hårda. Har aldrig råkat ut för läcka pga avsaknaden av stödhylsor.
Sen om man nu ska använda stödhylsor måste man ju brosch alla ändor som kapas med rörskärare. Boooooring...😊
Då finns det andra saker som är viktigare än hylsor i rören.

Mjuka och glödande bör man alltid använda hylsor dock.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
docboy skrev:
Halvhårda använder jag aldrig stödhylsor i. Känns väldigt onödigt enligt mig eftersom halvhårda är väldigt hårda. Har aldrig råkat ut för läcka pga avsaknaden av stödhylsor.
Sen om man nu ska använda stödhylsor måste man ju brosch alla ändor som kapas med rörskärare. Boooooring...😊
Då finns det andra saker som är viktigare än hylsor i rören.

Mjuka och glödande bör man alltid använda hylsor dock.
Bättre kunde jag inte säga själv.
 
Det där är Artisteri.
 
Största felet är ju ändå att rören inte är förlagda i väggen :)
 
AndersMalmgren skrev:
Största felet är ju ändå att rören inte är förlagda i väggen :)
Förmodligen duschblandar väggen är yttervägg. Men det är iofs inget hinder om han drog på varmasidan.
 
Vissa väljer dolt vissa väljer utanpåliggande rör. Smaksak men båda alternativen funkar och är rätt.
 
  • Gilla
kallun och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag har sagt det förut och påtalar det igen:

Både i Vatettes och kromörens monteringsanvisningar står det att stödhylsa SKA användas!

Vad olika forumister tycker och tänker hör inte hit. Man SKA använda stödhylsa i halvhårda kopparrör enligt dagens regler.

Vill man ha sin installation försäkringsmässig så SKA man använda stödhylsa på halvhårda och mjuka kopparrör och således kapar man rören lättast med liten bågfil för att underlätta monteringen av stödhylsan.

Allt annat "tyckande" är helt felaktigt kontra regelverket.

Och nu menar jag inte att alla måste använda stödhylsa i kromade kopparrör. Vill man inte ha sin installation försäkringsmässig så strunta i den. Det var godkänt "förr", men inte längre.
 
  • Gilla
lordi och 3 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Jag har sagt det förut och påtalar det igen:

Både i Vatettes och kromörens monteringsanvisningar står det att stödhylsa SKA användas!

Vad olika forumister tycker och tänker hör inte hit. Man SKA använda stödhylsa i halvhårda kopparrör enligt dagens regler.

Vill man ha sin installation försäkringsmässig så SKA man använda stödhylsa på halvhårda och mjuka kopparrör och således kapar man rören lättast med liten bågfil för att underlätta monteringen av stödhylsan.

Allt annat "tyckande" är helt felaktigt kontra regelverket.

Och nu menar jag inte att alla måste använda stödhylsa i kromade kopparrör. Vill man inte ha sin installation försäkringsmässig så strunta i den. Det var godkänt "förr", men inte längre.
Jag tycker du skrämmer folk onödig mycket. Att vara på säkra sidan är alla överens om. Men att bli ersättningslös av sin försäkringsbolag för att man inte har använt stödkylsor för halvhårda rör är att ta i alldeles för mycket.
För det första det är inte alla tillverkare som rekommenderar stödhylsor för krom rör utan de flesta gör det.
För det andra det handlar om en anvisning eller rekommendation vilket betyder inte nödvändigtvis att arbetet är inte gjort på ett fackmässigt sätt vilket är det enda krav ett försäkringsbolag har.
Jag har aldrig hört talas om att en koppling börjat läcka pga att det saknades stödhylsa! (Obs halvhårda rör).
Tvärtom det vanligaste anledningen till läckage har oftast varit att man drar för mycket så att röret blir deformerad. Det händer både med stödhylsa i eller utan.
Drar man enligt anvisning blir hylsan onödig. Detta gör inte jobbet mindre fackmannamässig, tycker jag.
Men smaken är delad som brukar säga!
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Krilleman
Matstj skrev:
Jag tycker du skrämmer folk onödig mycket. Att vara på säkra sidan är alla överens om. Men att bli ersättningslös av sin försäkringsbolag för att man inte har använt stödkylsor för halvhårda rör är att ta i alldeles för mycket.
För det första det är inte alla tillverkare som rekommenderar stödhylsor för krom rör utan de flesta gör det.
För det andra det handlar om en anvisning eller rekommendation vilket betyder inte nödvändigtvis att arbetet är inte gjort på ett fackmässigt sätt vilket är det enda krav ett försäkringsbolag har.
Jag har aldrig hört talas om att en koppling börjat läcka pga att det saknades stödhylsa! (Obs halvhårda rör).
Tvärtom det vanligaste anledningen till läckage har oftast varit att man drar för mycket så att röret blir deformerad. Det händer både med stödhylsa i eller utan.
Drar man enligt anvisning blir hylsan onödig. Detta gör inte jobbet mindre fackmannamässig, tycker jag.
Men smaken är delad som brukar säga!
Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang. Du tycker det är viktigt att följa monteringsanvisningen, sen spelar det ingen roll om man använder stödhylsa. :x

Det selar faktiskt ingen roll om man köper en koppling som ej kräver stödhylsa. Alla dom större tillverkarna av förkromade kopparrör har det skrivet i rörets anvisningar. Men dom anvisningarna står på pappröret som dom kommer i från fabrik.

Man har kopplat halvhårda kopparrör sen urminnes tider utan stödhylsa. Men något fel måste det ju ha blivit på vägen, för annars skulle ju inte regelverket ändras till att man ska använda stödhylsa.

Skrämma folk gör jag inte, man får göra som man vill (vilket också står i mitt inlägg om du läser ordentligt) men det är viktigt att upplysa om hur man installerar något korrekt så får var och en ta ett beslut utifrån det.

För sista gången:
Stödhylsa ska användas för korrekt installation!
 
  • Gilla
kallun och 2 till
  • Laddar…
# Krilleman
Tack för din upplysning. Det är inget illa menat. När det uppstår diskussioner då blir det olika meningar.
Hoppas att du inte tar illa upp.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Krilleman
Jag tar absolut inte illa upp, ett diskussionsforum är ju just till för att dela åsikter/erfarenheter!

Det jag menar är att när "sara&nisse" dyker in på forumet för att ev läsa lite om hur man kopplar förkromade rör på ett korrekt sätt borde man inte då rekommendera att följa installationsanvisningen till punkt och pricka. Inte "det funkar endå utan"
 
  • Gilla
tuktuk
  • Laddar…
kulle
Jag håller med dig krilleman att har tillverkarna lagt in stödhylsa i monteringsanvisningen så ska man hänvisa till det.

Det hela bottnar nog i att (som någon nämnde) det är många som drar åt för hårt, finns där ingen stödhylsa så skär klämringen igenom godset.
 
kulle skrev:
Jag håller med dig krilleman att har tillverkarna lagt in stödhylsa i monteringsanvisningen så ska man hänvisa till det.

Det hela bottnar nog i att (som någon nämnde) det är många som drar åt för hårt, finns där ingen stödhylsa så skär klämringen igenom godset.
Ok, om problemet är att många drar för hårt (eller drar för lätt), hur kan lösningen vara stödhylsor ?!
Det logiska lösningen ser ut att vara: dra inte för hårt utan dra enligt anvisning. Eller hur ?
Nackdelen med stödhylsor är att det skapar ett psykoligisk tillstånd så att man drar omedvetet som bara kan och har i bakhuvet att stödhylsan sitter där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.