erik_n skrev:
Skrämmande....
Vad? Att ölen är slut i glaset eller?
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Nu har det blivit mörkt, hur pass bra lyste de? :)
Provlyste och tycker det blev riktigt bra. Får försöka fånga det på bild när allt är klart.

erik_n skrev:
Skrämmande....
Menar du kvistarna eller skrämmande bra gerningar? :)

Kromo skrev:
Vad? Att ölen är slut i glaset eller?
Tyvärr vatten. Som var slut vid bildtilfället.
 
Redigerat:
Ett ölglas med vatten... Som sagt, skrämmande :beer:
 
Snyggt jobbat förresten! Blir jävligt avundsjuk, jag vill också ha en altan! Blir nog nästa sommar tror jag!
 
erik_n skrev:
Snyggt jobbat förresten! Blir jävligt avundsjuk, jag vill också ha en altan! Blir nog nästa sommar tror jag!
Tackar, vi blir själva väldigt nöjda. Och altan är nog något av de roligare bygg projekten. Går fort, resultatet kan användas direkt!
 
Nu äntligen blev tralldäcket helt klart, med fris och allt. Väntar några veckor innan vi börjar med taket som blir i kanalplast. Skönt att ta en paus på grund av att det inte går att göra något istället för att jag inte har lust :)

I morgon kommer elektrikern och kopplar in altanbelysningen.

tralldeckklart.jpg

Grannens dotter hade växt ur studsmattan så för en liten peng blev den våran och vi bar den över tomtgräns. Smidigt då vi slapp montage (y)
Spillvirket från altan blev en liten trappa. Det som ska göras mer är nät UNDER. Min mors kollega har en dotter som kröp in under en studsmatta när några ungar hoppade och bröt nacken. Så nät kan vara en billig livförsäkring.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Nat/Elforzinkat-nat-med-plastoverdrag-2000017304/

spillvirkestrapp.jpg
 
Redigerat:
Och där blev det en ohälsosamt långt paus från både byggahus och husbyggandet :D
Det kom aldrig till skott med att beställa något altantak och nu står vintern och knackar på dörren. Jag har tagit/tar en hel byggfri period, altantaket påbörjas tidigare i vår istället likaså det sista med fasaden.

Dock kliar det ändå i fingrarna emellanåt så lite nu och då blir det småfix hemma såsom hålet ovan kylen, har gått snart 2 år sedan köket budgetrenoverades till att jag fick tummen ur. Platsbyggdes med spill från andra projekt och en slaktad IKEAhylla av något slag som var på väg till tippen.

ovankyl.jpg

Det som kommer ske i vinter istället är en snabbuppfräschning av vardagsrummet, är idag en mellanvägg med dörr och ruta som ska ner, allt ska enhetligt målas. That's it.
 
Redigerat:
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Äsch, den här tråden som var så rolig att följa, osså går du och pausar sådär. Ajaj :)
 
Vill du markera frissen lite så kan du ju alltid bruten trallolja och olja in den. Kostar inte många hundringar.
 
Ropia skrev:
Äsch, den här tråden som var så rolig att följa, osså går du och pausar sådär. Ajaj :)
Hehe, det var minsann en fin kommentar :)

MrSoderlind skrev:
Vill du markera frissen lite så kan du ju alltid bruten trallolja och olja in den. Kostar inte många hundringar.
Det var ingen dum idé alls. Dock vet jag inte ännu hur och om jag ska underhålla trallen alls. En del inom mig vill försöka förlänga livslängden och försöka hålla den gröna tonen tryckt virke ger så länge som möjligt. vilken metod är ju en vetenskap bara det, sioo, olja, såpa osv osv osv.... Den andra delen av mig vill ha så lite underhåll som möjligt och då enbart tvätta med vatten lite nu och då. Att då ha 2 olika sorters underhåll på en och samma altan kanske inte är helt optimalt även om effekten kunnat bli snygg.
 
Redigerat:
  • Gilla
larsson1
  • Laddar…
Kul att följa! Blir väldigt fint.
Det har hänt en del i era liv under trådens livslängd ��
Husköp, barn x 2, giftermål o.s.v
Grattis till allt
 
Goteborg skrev:
försöka hålla den gröna tonen tryckt virke ger så länge som möjligt. vilken metod är ju en vetenskap bara det, sioo, olja, såpa osv osv osv.
Med sioo blir det svårt att behålla den gröna tonen då detta medel ger en grå yta/struktur på virket.

Men det är alltid intressant att höra vad andra gör med sin altan. Själv har jag provat att olja och det blev inte bra. Vill heller inte göra speciellt mycket men ändå få en fin grå nyans på de nya decket som är till hälften färdigt. Så på det nya virket kommer vi nog att prova med såpa.
 
larsson1 skrev:
Kul att följa! Blir väldigt fint.
Det har hänt en del i era liv under trådens livslängd ��
Husköp, barn x 2, giftermål o.s.v
Grattis till allt
Tackar tackar, hehe ja det har hänt en del stora saker. Men jag är ju i den åldern då det är dax för alla de där sakerna. Blir ju både barn och bröllop lite titt som tätt i vänskapskretsen.

roli skrev:
Med sioo blir det svårt att behålla den gröna tonen då detta medel ger en grå yta/struktur på virket.

Men det är alltid intressant att höra vad andra gör med sin altan. Själv har jag provat att olja och det blev inte bra. Vill heller inte göra speciellt mycket men ändå få en fin grå nyans på de nya decket som är till hälften färdigt. Så på det nya virket kommer vi nog att prova med såpa.
Just Sioo är jag lite tveksam till, har läst någonstans (troligtvis här på byggahus) att om man följer underhållet med den produkten som sioo själva rekommenderar. Så blir kostnaden efter bara några år samma som att byta ut all trall. Källa? Har ingen utan vill minnas att jag läst det och har ej heller räknat på det. Dessutom om det snabbare blir grått så talar det mot just sioo. Men får se, är också nyfiken på såpa och högtrycken. Men får se till våren vad det blir.
 
Redigerat:
  • Gilla
M95
  • Laddar…
Högtryckstvättat altanen har vi gjort med lånad högtryckstvätt med sådan där roterande borste som skulle vara bra för altanen. Rent blev det med också flisigt så det är ingen som kommer att göras om. Altanen blev säkert 3-4 års slitage äldre på kuppen......
 
roli skrev:
Högtryckstvättat altanen har vi gjort med lånad högtryckstvätt med sådan där roterande borste som skulle vara bra för altanen. Rent blev det med också flisigt så det är ingen som kommer att göras om. Altanen blev säkert 3-4 års slitage äldre på kuppen......
Ajfan, fick en sådan av frugan i paket när jag fyllde år. Själva altanmunstycket till högtrycken. Värdekasst om jag inte kan använda den? Vad hade du för modell-märke som var så stygg mot altan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.