L
Ropia skrev:
Äsch, den här tråden som var så rolig att följa, osså går du och pausar sådär. Ajaj :)
Håller med!
Det är lite som när favoritserien tar uppehåll och skall återkomma året efter :(
 
Snyggt, Snyggt att du centrerat avloppsluftningen i ett band också.
 
Jag har en kärscher med det roterande munstycket till altan. Står du stilla någon sekund med den så får du "ring"-märken i trallen. Funkar inte riktigt bra enligt mig...
 
Goteborg skrev:
Vad hade du för modell-märke som var så stygg mot altan?
Kommer inte ihåg vad det var för märke på den som vi lånade, var några år sedan. Kan ha varit en Alto, den var i alla fall blå, men är inte säker.
 
Lewdis skrev:
Håller med!
Det är lite som när favoritserien tar uppehåll och skall återkomma året efter :(
Hehe tackar.

Traume skrev:
Snyggt, Snyggt att du centrerat avloppsluftningen i ett band också.
Tack! Det var minsann ett öga för detaljer. Jag valde att centrera ett band bakom skorsten instället för att flytta stosen. Försöker i den mån det går att centrera hinder i skivor när jag jobbar.

Ramnemark skrev:
Jag har en kärscher med det roterande munstycket till altan. Står du stilla någon sekund med den så får du "ring"-märken i trallen. Funkar inte riktigt bra enligt mig...
Aj aj aj. Gillar inte det jag läser.... Vad är det för bar? jag vann en E145.2-10Xtra från Nilfisk här på bygghus för ett tag sedan https://www.byggahus.se/forum/tavling/213369-avslutad-vinn-kraftfull-hogtryckstvatt-fran-nilfisk.html och fick ett just sådant munstycke du skrev om från frugan när jag fyllde år sist. Måste kolla om jag kan sänka strecket till min och köra. Vill ju inte förstöra min nya fina altan!

roli skrev:
Kommer inte ihåg vad det var för märke på den som vi lånade, var några år sedan. Kan ha varit en Alto, den var i alla fall blå, men är inte säker.
Okej, nilfisk-alto är väl samma maskiner?
 
Vet inte var det var för tryck. Den är ett par år gammal och vår trall har blivit oljad med pigment då det syns extra tydligt där :(
 
Då pojken börjar bli tillräckligt gammal för eget rum, och vi stör honom när han sover i vårt gjorde vi ett provisoriskt sovrum till honom i helgen som var.

Lite innan, vi har använt rummet som förråd och inte brytt oss om hur det såg ut. Men tapeterna är ju inte direkt vackra.

liteinnan.jpg

Rummet är ganska litet som det är idag. Förra ägarna kapade lite utrymme och gjorde en gästtoalett. Den kommer på sikt rivas när rummet ska få sin ordentliga behandling.
Som det är nu fick det bli en omgång städ och färg på väggarna.

malatklart.jpg

Samma färgskala som dotterns rum. Färgen är sådant som blivit över från andra projekt.

Även denna trotjänaren kom till användning.

overhuvud.jpg

Såhär blev det till slut.

nyckelpiga.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Kromo och 8 till
  • Laddar…
Tilläggsisoleringen men framförallt fönsterbytet i sommars visar verkligen resultat en dag som denna. Vi håller 20-21g inomhus och idag när jag vaknade stod temperaturen ute på -12 g.
Kikar på displayen på värmepumpen och för första gången ser jag att elpannan inte hjälper till att stödja trots att vinterkylan ligger på under -10g.
Känner att det snart kan vara dags att investera i logger2020 eller liknande snart.
 
  • Gilla
MB77 och 1 till
  • Laddar…
Detta var ifs i Januari i år men skulle ha kalas hemma, blev lite för många bjudna som kunde komma :surprised:... men hur vi är vred och vände på bordsplaceringen fick vi inte plats! Blev att tjuvstarta på ett projekt och ner med väggen. Frugan stod och gräddade tårtor under tiden jobbade tigersågen i vardagsrummet 2 timmar innan kalaset skulle starta. Men vi hann! Och långbord kunde vi ha!

halivaggen.jpg

Så förenades "matsalen" med vardagsrummet. Inte förens nu har jag fått tummen ur och påbörjat sammanfogningen av väggarna till att bli enhetligt. Likaså fönster som blev installerade i somras, gipsen runtom får nu spackel på sig.
På sikt ska väggen i bilden nedan åt vänster (mot kök) ner och först då kommer golv bytas osv.... Men det tar vi då.
Idag var vi iväg och inhandlade färg och dyligt. Blir bra detta, blir bra!

spackelspackel.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Tur att golvet fortsatte under väggen?! :) (y)
 
oas skrev:
Tur att golvet fortsatte under väggen?! :) (y)
En fördel med att bo i ett område med flera likadana hus byggda samtidigt. Flertalet grannar har plockat ned samma vägg och där låg golvet kvar så jag var inte direkt orolig.

Och precis ovanför detta rum ligger vårt och dotterns sovrum, där i väggen mellan sovrummen ligger en avväxling (ovanpå bjälklaget). Så var ej heller orolig att huset skulle rasa ihop med detta lilla ingrepp :D
 
Redigerat:
Rummet har varit klart ett tag, bara varit dålig på att uppdatera här.
Frugan målar för fullt!

maleri1.jpg

Allt blir inte bara vitt.

intebaravitt.jpg

Har nu beställt kanalplasttak, blev 32mm från Skånska så till helgen ska vi köpa virke och måla. Ska klä in carporten med presenningar och ha värme på därinne så färgen hinner torka. Sedan blir det altantaksbygge för hela slanten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
sträckläst tråden såhär på kvällskvisten, starkt jobbat! jag lider av abstinens från egna bygget då jag är på jobb och inte har möjlighet att fortsätta än på 3 veckor... då får man vara glad att kunna läsa om andras bravader!
 
Oscar Mattsson skrev:
sträckläst tråden såhär på kvällskvisten, starkt jobbat! jag lider av abstinens från egna bygget då jag är på jobb och inte har möjlighet att fortsätta än på 3 veckor... då får man vara glad att kunna läsa om andras bravader!
Tackar! Att hänga runt här på BH stillar abstinensen men framförallt inspirerar och utbildar! Skönt att vila ögonen på andras projekt :)

Carporten har fått agera målarstuga, element och värmefläktar fick upp behagliga 20-22 grader så färgen har fått fäste och mår prima. Imorgon tisdag kommer leverans av kanalplasttaket. Siktar på att få på stommen redan i helgen om vädret tillåter.

Malaute.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Taren43 och 1 till
  • Laddar…
Verkligheten hinner ikapp... Blir hela tiden mindre tid till huset, har ytterligare en gång sagt upp mig från mitt jobb. Denna gången för att driva eget plåtslageri så tid till renovering har varit en bristvara ett tag. Men kommer ta mig tid under semester och målsättningen med 2016 är att ha resten av utsidan av fasaden klar, altantaket och stenplattor runt huset.

Stommen för altantaket uppe.

stommeuppe.jpg

Kanalplasten uppe och skyddad med osb skivor. Frugan river panelen på gavelspetsen.

riverpanel.jpg

Detta är vad skånska byggvaror lämnar med till sin kanalplast, detta är plåten mellan fasad och tak. Visserligen i aluminium men tycker den är på tok för liten.

litenplat1.jpg

Gjorde egna plåtar istället, går ut redigt på plasten och tätband med anlag mot kanalplasten. Detta känns bättre.

skillnad.jpg

Vindduken och glesen är på. Panelen ska snedsågas och ställas i olja sedan väntas montage.

platpa.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Farfalle och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.