ccf skrev:
Synd att det här uttaget inte är tillåtet, det verkar ju lösa problematiken med att både kunna hantera jordning och internationella uttag :)
Men det uttaget gör ju inte mer än ett vanligt svenskt, mer än att det går att välja 2 euro eller en jordad! Brittiska passar inte.
 
Aha, du har rätt. Men det verkar ganska smart (och jag älskar ju smarta lösningar :) ).

Betyder det att uttaget är tillåtet i Sverige?
 
Jag har inte riktigt förstått varför du inte bara byter stickpropp på grejerna?

En jordad stickpropp kostar 20 spänn på Jula, Clas O eller Biltema, vill du ha IP44 får du punga ut med 30 spänn.


Och nej, det där uttaget är troligen inte tillåtet i Sverige, det är troligen inte ens certifierat. Korrekta utag ska ha en brunn så det inte går att komma åt att peka på stiften när kontakten är intryckt halvvägs. De platta "eurokontakterna" har halva stiftet av isolerande material istället, så där krävs ingen brunn som täcker hela kontakten.
 
hsd
Om, vilket gud förbjude, Du monterar engelskt uttag så se först till att ha jordfelsbrytare installerad utifall något skulle hända ;)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
ccf skrev:
Aha, du har rätt. Men det verkar ganska smart (och jag älskar ju smarta lösningar :) ).

Betyder det att uttaget är tillåtet i Sverige?
Det finns av den typen du visar som kan och får användas i SE dock inte just det du hade bild på. Och det är mest lämpligt för labbänkar, kanalsystem med mycket uttag i o.dyl. Men föralldel skulle det gå bra att använda även allmänt där man har behov av det.

Och så är det ju mycket av en designfråga idag också, men någon kanske tycker det funkar bra.
 
Däremot verkar det vara fritt fram åt andra hållet, då jag har bott på hotell i London som har några EU-standard vägguttag.

Ett bevis på att vi gör rätt och de gör fel?
 
D
hsd skrev:
Om, vilket gud förbjude, Du monterar engelskt uttag så se först till att ha jordfelsbrytare installerad utifall något skulle hända ;)
Varför skulle jordfelsbrytare vara extra viktigt bara för att man kör med engelska uttag? Har bott i UK i över ett år och måste säga att jag tycker de engelska uttagen är överlägsna de "svenska". Mycket lättare att sätta i och tar ur kontakterna, kärvar aldrig och brytare på varje uttag. Det enda tråkiga är att de är så otympliga.

Angående varför man inte bara byter proppen på UK utrustningen, så är det inte alltid så lätt.

34b437a5a03880ffddfc69cc372886bf.image.750x499.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
petersv
  • Laddar…
På en sån där går det väl att byta själva stickproppsdelen? Nuförtiden så kör nästan alla stora tillverkare på "internationell" nätanslutning. Antingen har man ett apparatintag så användaren kan använda valfritt sladdställ, eller så har man utbytbar stickproppsdel.

Det är inte kostnadseffektivt att ha olika nätdelar för olika länder, ett företag som säljer internationellt skulle behöva ha nåt dussin olika produkter för att täcka alla varianter. Enklare med EN produkt och sen kan man leverera den med olika stickpropp för olika länder bara.
 
Beställ en brittisk grendosa från nätet. Byt stickpropp på den till en svensk. Då kan du plugga i dina brittiska maskiner utan att byta uttag.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
D
Nerre skrev:
På en sån där går det väl att byta själva stickproppsdelen? Nuförtiden så kör nästan alla stora tillverkare på "internationell" nätanslutning. Antingen har man ett apparatintag så användaren kan använda valfritt sladdställ, eller så har man utbytbar stickproppsdel.
Du kan ju försöka med den på bilden.... Det är inte någon duck-head.
 
Redigerat av moderator:
D
possum77 skrev:
Beställ en brittisk grendosa från nätet. Byt stickpropp på den till en svensk. Då kan du plugga i dina brittiska maskiner utan att byta uttag.
Så gjorde jag (fast tvärtom och använde reseadapter istället för att byta ut pluggen) när jag var i UK. Fungerade smidigt.
 
tommib
Har faktiskt funderat på att tillverka en grendosa med IEC C14 intag, men reser inte tillräckligt mycket för att jag ska orka besvära mig. Då skulle man kunna ta med rätt sladdställ för landet man ska besöka. Reseadaptrar är oftast så klumpiga och man vill oftast ha flera uttag ändå för att kunna ladda alla prylar man har med sig...

Angående trådens frågeställning så vidhåller jag min tidigare ståndpunkt, byt stickpropp eller sladdställ på maskinerna!
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
tommib skrev:
Har faktiskt funderat på att tillverka en grendosa med IEC C14 intag,
Det finns färdiga att köpa upptäckte jag när jag för ett par år sen tänkte göra ett. En stor fördel är ju att man kan köpa sladdstället på plats, man behöver inte ta reda på innan vad det är för stickpropp som gäller. Har man tur kan man låna ett sladdställ istället för att köpa.

Minns tyvärr inte var jag hittade det, men det var hos nån svensk stor kedja (typ Jula, Kjell, Clas O). Orkar inte sitta och leta nu, kanske har utgått. Men det finns ju sladdmonterade intag som man kan sätta istället för strickpropp.
 
Blir det inte problem med garanti om man börjar ändra i "maskinens konstruktion" och byter sladdställ eller stickpropp?
 
  • Gilla
petersv
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Du kan ju försöka med den på bilden.... Det är inte någon duck-head.
Det är möjligt, men hur många är det som köper en sån där från UK? Det är ju knappast så att det inte finns sån där som passa i Schuko-uttag, Lenovo är ju tillräckligt stora för att ha prylar som funkar i hela världen. Vore den tillverkad enbart för UK så skulle den ju knappast ha 100-240 V inspänning. Den är ju uppenbarligen tillverkad för att funka i såväl Japan (100 V) som USA (115 V).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.