Ja min morbror fick det då han var 40 (70 idag och mår bra), jag är 34. Så det var väl genetiskt. Jag hoppas mest att mina barn inte får det, åtminståne inte före dom är vuxna också, såpass långt in i framtiden är det förmodligen en botningsbar sjukdom. Men som barn borde dom få äta och dricka det dom vill och ha roligt. För min egen del är väl inte så farligt, jag klarar mig.
 
DennisCA skrev:
Kom hem från sjukhuset igår där jag varit ett tag nu (gått & fått diabetes typ 1, hoppsan...), så då hade jag chansen att testa svarven lite:
[bild]
Tråkigt att höra. :(
 
mexitegel skrev:
Har fått de nya vinterdäcken monterade och balanserade. Det var billigt på mer än ett sätt:
"Lite" dåligt rengjort och det är ju bra om vikten sätts så hela ytan har kontakt med fälgen....
[bild]

[bild]
En näve vikter som ramlat av...
Det där ser för mig ut som balansvikter för aluminiumfälgar som klistras fast. En stålfälg har väl oftast ingen yta tillräckligt plan för en sådan vikt. På mina stålfälgar är balansvikterna fastklämda på fälgkant, dvs vid övergång mellan däck och fälg.

Det där borde firman få göra om, vikterna skall inte släppa så snabbt.....
 
Det är alu-fälg så det är i vart fall rätt val av vikter men de ska ju inte ramla loss innan man ens monterat däcken på bilen :). Det säger ju liksom sig självt att om man inte ens bemödar sig att torka rent fälgen innan man sätter på en självhäftande vikt så lossnar den rätt fort... På andra däcksverkstäder jag varit på har de kört med någon form av stripper innan de monterar vikterna för att få en helt ren yta.

Och, ja. De kommer få göra om detta :)
 
Tråkigt att höra Dennis, hoppas att du har en lindrig form som du kan hålla i schack utan alltför mycket medicinering!
 
Ja jag klarar nog mig, inte så svårt att hålla koll på och det är stora förändringar på G inom diabetesvården, om några år är det nog väldigt annorlunda jämfört med idag, den största revolutionen kan nog bli dessa helautomatiska pumpar som funkar som konstgjord bukspotskörtel som kommer ut på marknaden nu snart.

Men ja skit i det, vad har jag gjort idag, jag har installerat ett skruvstycke på min bänk, samt givit bänktoppen en finish, testade shellac, det lär funka bra eftersom det är så lätt att reparera, och med vax i så fäster inte limmet.

DKqOZK8.jpg

Ser gulare ut än vad det är i verkligheten.
 
Använt svarven nu
22419117924_6b2c9dfdbf_b.jpg
 
  • Gilla
ikmattias och 3 till
  • Laddar…
Plockat upp några spillbitar med virke, ask. ek, valnöt och björk:
22647630328_6aa32b9fe0_b.jpg
Äntligen har jag något annat än konstruktionsvirke.

Hittade också en lampa till på loppis, tog ett tips från woodgears.ca och gjorde en svingande förlängningsarm så den når längre bort:
22647682907_de12343fd0_b.jpg
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Lyckades dra av armen som höjer och sänker mitt inca major sågbord..gjuten aluminium.. Epoxy funkade inte, försöker mig nu på någon form av zinklödning..läst på att jag ska smälta på zinket och sen bryta oxidlagret på aluminiumen med något vasst. Nästa steg blir att fila ner zinkytorna och försöka löda ihop..
IMG_20151111_125906.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20151111_125906.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Köpt en gängtolk så jag ska kunna utröna vad jag har för gäng på svarven egentligen. Chuckinköp nästa!
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Gjorde ett strykmått, valnöt och björk. Men jag saknar ett passande stål än så länge.

22757799669_bcf12c61c1_b.jpg

22757791629_1f91af35f4_b.jpg

22527367944_3631f3ee1a_b.jpg
 
  • Gilla
IgelSpikey och 13 till
  • Laddar…
Det var ett väldigt vacket strykmått, hoppas att det kommer väl till användning!
 
DennisCA skrev:
Gjorde ett strykmått, valnöt och björk. Men jag saknar ett passande stål än så länge.
Hur sitter skruven fast?
 
Ta toppen på ett sticksågsblad. Gärna ett för metall. Blir väldigt bra och hållbar egg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.